Sverigetempot 2024

Sverigetempot 2024
Som status är nu så kan man troligen cykla försiktigt på större delen av sträckan särskilt i hjulspåren, men 1-2 km är såpass dåligt att man kanske måste gå. De arbetar för fullt och kan bli sämre om de bryter upp mer väg.

Kjører dere med landevegssko, eller er det kun terreng-SPD som gjelder under sånne forhold?

Sverigetempot 2024
Kjører dere med landevegssko, eller er det kun terreng-SPD som gjelder under sånne forhold?
SPD-skor är förstås bäst att gå i. Jag undrar också hur många som nu läser om det vägarbetet som byter till mtb-skor (och som inte har rest upp än).

För rando i 210 mil är spd bekvämast för mig. Det tror jag de flesta anser. På PBP går man rätt långt på flera kontroller och ändå väljer många racerskor där. Är det bara de som deltar första gången som gör det?

Sverigetempot 2024
Larry er bare van med racersko. Han prøvde SPD nå nylig, men syntes ikke det var komfortabelt for han. Jeg sa at det går fint med racersko, ettersom det bare blir gåing inn og ut av bensinstasjoner. Men med disse gruspartiene blir det jo naturligvis en ganske annen sak.

Sverigetempot 2024
Hej
Ny här och ST blir mitt första brevet lopp.
Har många frågor och funderingar men tänker att mycket kommer klarna på plats i Riksgränsen.
Ett par funderingar nu dock. Är cykellås något ni jobbar med eller är det bara onödig vikt?
Lutar åt mestadels sydlig vind. Brukar det köras i klungor för att hjälpas åt att ta vind?
Vi ses i Riksgränsen. Tänkte ta morgonbussen från Kiruna på onsdag för start på torsdag

Stefan Wendt, Skövde

Sverigetempot 2024
Hej
Ny här och ST blir mitt första brevet lopp.
Har många frågor och funderingar men tänker att mycket kommer klarna på plats i Riksgränsen.
Ett par funderingar nu dock. Är cykellås något ni jobbar med eller är det bara onödig vikt?
Lutar åt mestadels sydlig vind. Brukar det köras i klungor för att hjälpas åt att ta vind?
Vi ses i Riksgränsen. Tänkte ta morgonbussen från Kiruna på onsdag för start på torsdag

Stefan Wendt, Skövde

Lås, jag har ett sånt som nedan, men i praktiken använder jag det sällan.

Det brukar bildas fria/lösa klungor på brevet, men på sådana här långa lopp ska man nog räkna med att mycket cykla själv.

Screenshot_20240701-214213.png

Sverigetempot 2024
Det finns tracking på Sverigetempots officiella sida för anmälan och deltagarspårning. Den är - i stil med servicenivån på andra sätt - enkel och frivillig att använda, men brukar användas av de flesta deltagare, och officiellt på de (tre) bemannade kontroller som finns. Deltagare rapporterar sina positioner, och för de som saknar uppkoppling kan man också enkelt rapportera för andra deltagare.

"de (tre) bemannade kontroller" - eller obligatoriska? Det hade varit smutt med en förtydligande text i Rules eller FAQ på hemsidan (eller här) om vad som gäller för stämplingarna.

Sverigetempot 2024
"de (tre) bemannade kontroller" - eller obligatoriska? Det hade varit smutt med en förtydligande text i Rules eller FAQ på hemsidan (eller här) om vad som gäller för stämplingarna.
All rapportering är frivillig för deltagare. På de tre bemannade sköter funktionärerna det vad jag uppfattar. Ursäkta otydlighet.

Senast ändrad:
Sverigetempot 2024
All rapportering är frivillig för deltagare. På de tre bemannade sköter funktionärerna det vad jag uppfattar. Ursäkta otydlighet.

Kanske skulle göra så här ist. @Petert skulle du kunna förtydliga stämplingar på "mandatory" vs icke mandatory kontroller ?

Sverigetempot 2024
Det er vel flere stempler i kortet enn start, Kiruna, Östersund, Skövde og mål? Og alle stemplene er vel obligatoriske?

Visa bilaga 709143

Hej alla med huvudvärk. Jag beklagar att mina formuleringar är otydliga. Enklast vore förstås att det är lika överallt men så är det inte och då gäller det att vara en klippa på kommunikation.

Detta svar hoppas jag förklarar läget:

Det finns flera saker som är obligatoriska.
Dels att verifiera att man har varit på platsen utmed spåret en viss tid.
Dels att verifiera passagen på en av oss definierad inrättning (bensinstation, butik, hotell etc). I år är det obligatoriskt att verifiera passagen på Scandic hotell i Kiruna, på den bemannade kontrollen i Östersund så länge den är öppen, på Hotell Billingehus i Skövde samt på den bemannade kontrollen i Smygehuk så länge den är öppen. När man verifierar på alla de lokalerna lär man får en stämpel som komplettering till en signatur. I Östersund och i Smygehuk vet jag att ni får det...

Stämpel är inte obligatorisk på platserna som inte är obligatoriska (alla butiker etc har inte stämplar, för
övrigt) men om man med stämpel menar en fysisk signering och ett dokumenterat
klockslag så är ju det det som är det primära sättet att verifiera. Fotostämpel det sekundära där det inte finns en definierad lokal.

/Peter

Sverigetempot 2024
Byborna i Sjötofta tyckte det här med att Sverigetempot passerar var så roligt så de har gjort enligt följande:

Mellan den 8/7 6:00 och den 10/7 6:00 erbjuds dygnet-runt-öppet:
- Kiosk med korv, hamburgare, kaffe, te, godis, dricka.
- Dusch, toa och sovmöjlighet i omklädningsrum (träbänk eller golv) för 20:-.
- Swishbetalning.

Sjötofta IFs klubblokaler ligger på rutten, direkt efter skarp vänstersväng över gammalt järnvägsspår. Det kommer skyltas.

Sverigetempot 2024
En liten varning till er som har tänkt ta 91 bussen från Kiruna. Vi fick med oss våra cyklar i kartonger, men när vi klev av fick vi en tillsägelse av chauffören om att det var förbjudet att ta med cyklar på bussen även om de var emballerade. Han sa att det var direktiv han fått efter att ha tillåtit det igår.
Vi lastade på dem utan att han såg det, annars hade vi inte fått ta med dem var hans budskap när vi klev av.

Sverigetempot 2024
En liten varning till er som har tänkt ta 91 bussen från Kiruna. Vi fick med oss våra cyklar i kartonger, men när vi klev av fick vi en tillsägelse av chauffören om att det var förbjudet att ta med cyklar på bussen även om de var emballerade. Han sa att det var direktiv han fått efter att ha tillåtit det igår.
Vi lastade på dem utan att han såg det, annars hade vi inte fått ta med dem var hans budskap när vi klev av.
Var det lite plats på bussen eller vad an detta agg mot cyklar? De ska väl vara glada om någon vill åka buss där uppe.

Sverigetempot 2024
Då borde de uppdatera sin information. Eller kolla om direktivet är fel?
Enligt hemsidan får man ta med cykel på buss 91:

Skärmavbild vid 2024-07-03 12-03-04.png

Sverigetempot 2024
Angående busstationer i Norrbotten.

Sverigetempot 2024
Några bilder. Några från katterjåkk turiststation, en på registring av första gänget och en på fhloston när vi cyklade till tor Abisko igår.

Bilagor

• 20240702_225903.JPG
    20240702_225903.JPG
    394.3 KB · Besök: 165
  • 20240703_114949.JPG
    20240703_114949.JPG
    649.3 KB · Besök: 160
  • 20240703_115313.JPG
    20240703_115313.JPG
    352 KB · Besök: 155
  • 20240703_130216.JPG
    20240703_130216.JPG