Sverigetrampet 2.0 - Sub96 Attempt

Absolut. Men att cykla solo borträknat sällskap är väl ganska hårt bara det.
Har förekommit diskussioner på detta forum kring huruvida det är en fördel eller inte att köra i grupp på denna typ av distanser. Ett argument emot var att gruppen hela tiden behöver anpassa tempot efter den för tillfället svagaste och att det inte alls är säkert att man kan utnyttja perioder då man känner stark. I värsta fall kanske det blir en paus just då p.g.a. ngn är riktigt trött.

Rekordet i grupp är tydligen 105h.

104:57 timmar ska det vara :-) Och ja det var 216 mil om jag minns rätt (någon borde ha det loggat någonstans).

Jag tycker det är svårt att avväga vilket är en större fördel: att cykla i liten grupp eller att ha full support. En sak jag kan tänka mig är ett stort plus med det senare är att man ha pigga människor med sig hela tiden för pepp och support. Tror man spara mer på det än att ha någons hjul att ligga på på rätt låga hastigheter.

104:57 timmar ska det vara :-) Och ja det var 216 mil om jag minns rätt (någon borde ha det loggat någonstans).

Jag tycker det är svårt att avväga vilket är en större fördel: att cykla i liten grupp eller att ha full support. En sak jag kan tänka mig är ett stort plus med det senare är att man ha pigga människor med sig hela tiden för pepp och support. Tror man spara mer på det än att ha någons hjul att ligga på på rätt låga hastigheter.
Jag tycker att det beror på vad man vill uppnå. Stoppen brukar bli fler och längre när man är flera, men det är (oftast) trevligare med sällskap och man får gemensamma minnen som varar länge.

Ert rekord är svårslaget! Är för egen del glad att inte blev nåt Sverigetempo i år.

Om han har 20 min stopp under varje fyratimmarsperiod innebär det att han behöver hålla drygt 9% högre fart när han väl sitter på cykeln jämfört med om han cyklat hela tiden. Med ett totalsnitt på 22 km/h skulle han då behöva hålla 24 km/h i rullsnitt.

Lite statistik från de tre första etapperna:

1. Smygehuk - Karlsborg, 512 km (~ 2 506 hm)
Tid i rörelse: ca 17:18
Totaltid: ca 18:29
Stopptid: ca 1:10
Rullsnitt: 29,6 km/h
Medeleffekt: 136 W

2. Karlsborg - Östersund, 520 km (~3 197 hm)
Tid i rörelse: ca 20:25
Totaltid: ca 30:15
Stopptid: ca 9:50
Rullsnitt: 25,5 km/h
Medeleffekt: 114 W

3. Östersund - Arvidsjaur, 506 km (~3 124 hm)
Tid i rörelse: ca 19:15
Totaltid: ca 24:00
Stopptid: ca 4:45
Rullsnitt: 26,3 km/h
Medeleffekt: 119 W

En imponerande återhämtning på den tredje etappen!

Om han har 20 min stopp under varje fyratimmarsperiod innebär det att han behöver hålla drygt 9% högre fart när han väl sitter på cykeln jämfört med om han cyklat hela tiden. Med ett totalsnitt på 22 km/h skulle han då behöva hålla 24 km/h i rullsnitt.
Man får nog plussa på tio minuter på stopptiden för varje tupplur. Det ska ju faffas lite. Sen kommer han väl att stanna för andra behov också. Men det ser ändå lovande ut med den uppåtgående trenden det senaste dygnet. Jag tror att det är en bra taktik med 20-minuterslurar.

Senast ändrad:
Var det kanske lite aggressiv öppning första dygnet och att han fick betala för det dygn två för att sedan hitta ett bättre flyt dygn 3?

Man får nog plussa på tio minuter på stopptiden för varje tupplur. Det ska ju faffas lite. Sen kommer han väl att stanna för andra behov också. Men det ser ändå lovande ut med den uppåtgående trenden det senaste dygnet. Jag tror att det är en bra taktik med 20-minuterslurar.

Precis med det i tankarna så körde vi flera 20 minuters stopp: vi antog att det skulle ta ca 10 minuter att somna och då fick vi i alla fall till 10 minuters sömn.

Stannade kanske lite på toppen. Nu bär det utför. Snart uppför igen iofs. Fyra rejälare stigningar kvar vad jag kan se.

1591863917925.png

Det finns väl en överhängande risk att framstå som jävig om jag påstår att det är en betydande fördel att ha följebil.

Men jag gör det ändå. Jag tänker inte främst på sömnen; vid bra väder (som rimligen ändå är en förutsättning för att kunna cykla i rekordfart) är det inget större problem att ta en powernap ute.

Men att cykla i fyra dygn (längs vägar med få butiker och ännu färre nattöppna) utan att någon gång behöva fundera över när och hur man ska äta - det är betydande fördel.

2165 km enligt så kallad ”källa med insyn”.

Har förekommit diskussioner på detta forum kring huruvida det är en fördel eller inte att köra i grupp på denna typ av distanser. Ett argument emot var att gruppen hela tiden behöver anpassa tempot efter den för tillfället svagaste och att det inte alls är säkert att man kan utnyttja perioder då man känner stark. I värsta fall kanske det blir en paus just då p.g.a. ngn är riktigt trött.
En sak är säker, det är väldigt få här som ens kan cykla så långt... På dubbla tiden.

Försöker hitta nån etapp jag kört under ungefär motsvarande omständigheter, men hittar egentligen inget. Det närmsta är väl sista etappen på Trans Am. Då hade vi "sovit" ett par timmar i bivacksäck på en parkeringsplats i längs en ås där jag klippte med ögonen i några kilometer efter ett par riktigt jobbiga dagar i Appalacherna. 36 mil gick då på 18:45 med 22,7 km/h i rullsnitt.

Nån som har nåt lite mer liknande från Sverigetempot, kanske?

Om Simon lyckas hålla dryga 37 km/h som Strasser gjorde på sin 24-timmarscykling runt Tempelhof är han framme om knappa tolv och en halv timme. Strasser hade ju inte följebil då, så det borde väl rimligtvis gå att klämma ur sig det lite snabbare. ?

Senast ändrad:
Sista dygnet på Sverigetempot cyklade vi ca 445km totalt. Vet inte hur mycket som var stopptid.

Igen skulle jag gissa att det är något lättare att hålla koncentrationen uppe när det sitter en hyggligt frisk kompis i en bil och ropar på en.

Generellt har jag noterat att ”slutspurten” (som i mitt fall tycks vara ett mentalt tillstånd då det går att komma tillbaka från de döda och tömma tanken) står i proportion till loppets längd. Just Sverigetempot är inget väldigt bra exempel på detta men på 100-milare har det exempelvis förekommit en forcering på 200km, medan man på en 40-milare absolut inte tycker man är ”nästan framme” när man nått halvvägs.
Det mentala spelet är fascinerande och vi får se hur det går med Simon. Jag tippar på mellan 96 och 100h.

Om man vill göra en (rätt meningslös) jämförelse med Strasser så hade han när han satte rekordet på RAAM, 2014, tiden 2:20:41 till TS22, Walsh, Colorado, efter 207 mil. Då hade han förvisso väldigt bra vindförhållanden men hade också tagit sig över Klippiga Bergen + en del annan stigning som inte riktigt finns motsvarande i Sverige.

Om man vill göra en (rätt meningslös) jämförelse med Strasser så hade han när han satte rekordet på RAAM, 2014, tiden 2:20:41 till TS22, Walsh, Colorado, efter 207 mil. Då hade han förvisso väldigt bra vindförhållanden men hade också tagit sig över Klippiga Bergen + en del annan stigning som inte riktigt finns motsvarande i Sverige.
68h41m alltså, woooo!

Hittade nån studie om pacing under RAAM: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26215121/

Det känns lite amatörmässigt att konstatera att det verkar vara bra att gå ut hårdare och låta tempot avta, baserat på att de tre snabbaste gjorde så. Men vore kanske ändå intressant att läsa.
Jo men det är ju verkligen svårt att ha strategier då vädret slår så olika. Det svåra är i mitt tycke hur man ska tackla motvind som på PBP 2019. När det börjar påverka ens tidtabell, både plan A och B, blir det klurigt.
Även regn och nattkörning påverkar snittet rejält.

Hittade nån studie om pacing under RAAM: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26215121/

Det känns lite amatörmässigt att konstatera att det verkar vara bra att gå ut hårdare och låta tempot avta, baserat på att de tre snabbaste gjorde så. Men vore kanske ändå intressant att läsa.
Har för mig att jag läste någon analys som några forskare gjort av data kring något av Strassers snabba RAAM-lopp och att de var av åsikten att han rent fysiologiskt borde tjänat på att öppna mindre offensivt. Strasser själv tyckte dock att det var mentalt lättare att gå ut offensivt, känna att han var "med i loppet" (d.v.s. hade bra mellantider) och sedan kämpa för att hålla tempot snarare än att gå ut lugnare, ligga efter (rekord)schemat och sedan försöka avsluta starkt och ta igen all "förlorad" tid..

Nu 20 timmar kvar om han ska greja målet. Drygt 45 mil kvar.

Mitt helt okvalificerade estimat blir att han gör en fantastisk insats, dessutom i uppförsbacke, men kommer inte klippa målet så det finns kvar som morot till nästa års Tempo om någon känner sig hugad.
Sen kan man diskutera mycket vilka "hjälpmedel" som är värdefullast och där blir nog det jag värderar högst huvudet, för hur man än tar sig an en sån här utmaning så är det svåraste att lura sig själv alla de där gångerna när kroppen skriker att man är en idiot och att tackla hjärnans vilja att bara styra ut mot det där mjuka och inbjudande diket för en så välbehövd sömn.

Om man vill sova kort och med kvalitet så brukar det anses att 10-20 minuter powernap eller helst 90 minuter är bäst (då ska man hinna med en full REM cykel). Vilket skulle kunna vara bäst för denna typ av aktiviteter, många korta eller lite färre 90 minutare?

Att snitta 12-13 mil/dag i åtta dagar i rad (d.v.s. halva sträckan på dubbla tiden), har jag gjort i betydligt bergigare terräng än detta handlar om, så det skulle jag garanterat greja. Tror även att jag med rimligt väder borde greja 25 mil/dag under 8 dagar (full sträcka, dubbla tiden) i rad med den typen av uppbackning det handlar om.

Tillbaka
Topp