Synpunkter- Gravel i Kolfiber eller Titanium

c.camam

Aktiv medlem
hej
Välkomnar era synpunkter och erfarenheter gällande köp av gravel/vinter hoj hade ni valt en kolfiber version typ giant revolt advanced? Alt en titanium (ej riktigt samma geometri)

Mvh
carl

Välkomnar era synpunkter och erfarenheter gällande köp av gravel/vinter hoj hade ni valt en kolfiber version typ giant revolt advanced? Alt en titanium (ej riktigt samma geometri)
Vilka skillnader räknar du med att de olika rammaterialen kommer att medföra?

Min åsikt är att så länge ramarna är mer eller mindre lika välgjorda kommer skillnader i geometri + annan utrustning att vara mycket viktigare och spela större roll för din cyklingsupplevelse.
Men det är du som skall bli nöjd med den cykel du köper, inte jag.

Val av rammaterial handlar nog mer om känsla än något annat. Jag tycker om metallramar, och då helst så att man ser att de är metall. Det värsta är kolfibercyklar med chrome-lack så det ser ut som metall. Väldigt snyggt iofs, men fusk ?.

En modern high end metallram väger inte jättmycket, de flesta har ju kolfibergafflar ändå, så om man tar tillbehör (sadelstolpar, styren etc) i kolfiber och annat lättvikt så får man i slutänden en ganska lätt cykel.

Är man ute efter lättaste man kan få är kolfiber bäst förstås, och de tål mer stryk än man tror. Men metall känns kanske lite mer oömt. En schysst metallcykel ger mig också mer ha-begär än en dussin-kolfiber. Kolfibercyklar har lite mer slit-och-släng-känsla över sig och ser ofta gamla ut fort utan att bli direkt coola. Har man tänkt ha cykel många år så kan en metallcykel kännas lite mer tidlös.

Gianten är ju mer eller mindre en racehoj och som sådan är den säkert fin, snabb ock kvick. Eftersom du skriver att det ska vara en vinterbil gissar jag du cyklat landsväg normalt och då är den säkert ganska lik din landsväg. Men en lätt fin hoj med 2kg dubbdäck ger nog inte så mycket mer glädje än en för halva priset.

Är det en komfortabel hoj som, eventuellt med packning, ska ta dig ut på fina rundor kan jag tänka mig att det finns bättre.

Titanhojar verkar svårt tycker jag. Många med udda geometrier och former och de verkar alltid släpa efter dito i stål eller kol med tio år elller så. Men rätt titanram kan ju vara en evighetsram så du aldrig behöver byta hoj igen.

Vilka skillnader räknar du med att de olika rammaterialen kommer att medföra?

Min åsikt är att så länge ramarna är mer eller mindre lika välgjorda kommer skillnader i geometri + annan utrustning att vara mycket viktigare och spela större roll för din cyklingsupplevelse.
Men det är du som skall bli nöjd med den cykel du köper, inte jag.
Fair point.
Men säg att du har samma komponenter men skillnaden är ram material.
Är väl främst ute efter ngt som håller (+1 på titanium) samt geometri (de är snarlika enl hemsida där man kan jämföra)
Men ja kanske ni vet ngt /har ngn erfarenhet

Tittar på giant revolt advanced vs.Van Nicholas Rowtag

Båda i xl storlek..

Rammaterialet (ett ord) gör ytterst lite skillnad i dämpning av vägens ojämnheter. Geometrin med de dubbla trianglarna ger i praktiken samma styvhet. Möjligen är metall lite mjukare tvärs cykelns längdriktning, att vevhuset rör sig lite i sidled när du trampar.
Titan (korrekt svenskt ord) är ett svårt material att både bearbeta och svetsa. Om det är bra gjort håller cykeln i en evighet (nästan) men om det är dåligt gjort har du snart en utmaningsspricka vid en svetsfog. Stål är bara lite bättre på detta. Jag har kasserat två stålramar pga utmattningsbrott men ändå köpt nya. Jag vill inte ha dussincyklar.

Hade valt en klassisk ram i stål, inga konstiga konstruktioner med underliga kedje- och sadelstag eller rörkombinationer utan traditionellt utförande. Vårdar man en sådan cykel väl har man en cykel för mycket lång tid och det är roligare än att köpa nytt för jämnan, blir mera cykling av det också :)

Titan är lockande men som ovan känns det som "hit or miss", har aldrig ägt någon själv men sett relativt många ramar med utmattningssprickor och att de är så pass ovanliga ökar osäkerheten, stål är mycket mera beprövat så man har lärt sig hur de ramarna skall konstrueras.

Senast ändrad:
Dussinram: Kolfiber
Customram: Titan

Så hade jag valt. Tror inte jag köpt någon dussintillverkad titanram, då känns det som man får mer för pengarna i kolfiber.

Tillbaka
Topp