Ta bort växlar

leafeater

Ny medlem
Ta bort växlar
Hej!

Jag har en gammal Monark på vilken jag vill ta bort växlarna. Jag har läst en del i detta och andra forum och hittat mycket information om hur det fungerar med kassetter men kan inte hitta någon information som hjälper mig i det här fallet.

Så här ser det ut:

IMG_2560.JPG

IMG_2561.JPG

IMG_2562.JPG

Såväl växelvajern som växelreglaget är sedan länge trasiga, så de delarna är bara att skruva bort tänker jag. Men hur ska jag hantera delarna som sitter på bakhjulet?

Tacksam för råd.

Ta bort växlar
En ny vajer och reglage går lös på hissnande ~80:-
Annars ta bort allt och hoppas på att du har rätt växel i då kedjebiten är fjäderlastad och dras in i navet då man tar bort vajern

Ta bort växlar
välkommen till happy.

det där femväxlade sachs/sram navet är ett helvete att hålla justerat, växelhandtaget går dessutom ständigt sönder, och är dyrt.

så jag förstår att du vill bli av med det. tar du bara bort kablaget tror jag du hamnar på fyrans växel. om den är för trög sätt på ett större drev bak så går det lättare.

eller byt hjul alt ekra in ett annat och bättre nav. t ex ett oväxlat om det önskas; shimano nexus 7 är ett annat exempel.

Ta bort växlar
Tack för snabba svar!

Ja, det går vajrar från båda sidor navet. Och ja, växlar och reglage har strulat mycket - men nu för sista gången hoppas jag. Men då provar jag att skruva av kablage etc. Växlarna hoppar mellan vad jag upplever som femmans och treans växel, så väl bortskruvat kanske den mycket riktigt landar mittemellan, vore perfekt.

Ta bort växlar
För att få valfri/rätt växel utan reglage så kan du ofta behålla kedjorna in i navet och fästa vajrarna i vajerledarna som sitter på ramen en decimeter framför. Kör skruvnippel eller surra fast, justera sen med klickboxarna på kedjorna tills önskad växel ligger i.

Ta bort växlar
Sachs Pentasport (som navet är) går det inte att köpa nya reglage till. De reglagen slutade tillverkas för rätt många år sen..
Ska du ta bort växlarna så kommer du att få 4ans växel om navet inte kärvat ihop på någon annan växel.
Ta bort reglage och vajrar och skruva ut de små kedjorna ur navet är allt som behövs om du vill ta bort växlarna.

Ta bort växlar
även om ts skulle hitta ett växelhandtag är det verkligen inte värt besväret.

efterföljaren med enkelvajer och växelbox i plast är inte mycket bättre. även här superfippligt att uppräthålla balans mellan de två växlingsenheterna, i det fallet två pistonger som går från navet ut i boxen.

dangerholm, att spänna upp vajrarna permanent för önskad växel var riktigt klurigt:)

Tillbaka
Topp