Ta hem cykel från Norge.

Ta hem cykel från Norge.
Senast ändrad:
Ta hem cykel från Norge.
Den mest uppenbara förklaringen till att vissa produkter kan framstår som överkomliga i Norge är detta...

nok.JPG

Ta hem cykel från Norge.
En snabb fallstudie på 1 cykel visar att det är de dryga 2000 billigare att köpa en Merida Reacto 5000 på XXL I Norge än i Sverige. Det borde gå att generalisera på andra butiker, chansar jag på.

Bra att veta, tack!

Ta hem cykel från Norge.
Vore kung om det fanns en gränshandelsbutik så som det finns i Sverige, en stor jävla cykelbutik uppsmälld mitt i ingenstans precis på norska sidan gränsen. Har ju ändå ingift släkt i nordligaste Värmland...

Annars tips på butiker vars hemsidor bör kollas?

Ta hem cykel från Norge.
itisasitis sa:
Vore kung om det fanns en gränshandelsbutik så som det finns i Sverige, en stor jävla cykelbutik uppsmälld mitt i ingenstans precis på norska sidan gränsen. Har ju ändå ingift släkt i nordligaste Värmland...

Finn.no är norskarnas svar på blocket och där har man ju suktat på en del.

Det verkar som att det dels finns ett större utbud på fina cyklar, dels så är de sjukt mycket billigare. T ex verkar man kunna få en Cervelo P2 i kolfiber med dubbla hjulpar för 11000:- (inklusive diskhjul).

Ta hem cykel från Norge.
bellasoda sa:
itisasitis sa:

Finn.no är norskarnas svar på blocket och där har man ju suktat på en del.

Det verkar som att det dels finns ett större utbud på fina cyklar, dels så är de sjukt mycket billigare. T ex verkar man kunna få en Cervelo P2 i kolfiber med dubbla hjulpar för 11000:- (inklusive diskhjul).

Men att folk på blocket har orimliga förväntningar till andrahandspriser har väl inte så mycket med Norge att göra...?

Ta hem cykel från Norge.
itisasitis sa:

xxl.no
sykkelstasjonen.no
Köp & sälj på Terrengsykkel.no kan man göra fina fynd på.

Och ja, det är fler cyklar av lite bättre modeller i Norge.

Ta hem cykel från Norge.
ohellstrom sa:
Den mest uppenbara förklaringen till att vissa produkter kan framstår som överkomliga i Norge är detta...
Det är en del av förklaringen. Men även när NOK/oljepris var betydligt högre var cyklarna oftast billigare i Norge.
Andra orsaker är att norska importörer onte betalar tull vid import från Asien och få mellanhänder ut till butiksledet.
(att lägga på marginal i flera led ovanpå extra tull innan det når konsumenten blir många procent till slut)

Tillbaka
Topp