Ta med cykel med stänkskärmar på SJ-tåg

Peth

Aktiv medlem
Finns det någon lämplig väska/påse där man kan få ner en cykel med stänkskärmar efter att man skruvat av framhjulet? Cykeln blir ca 150 cm lång, vilket ju är en 10 cm längre än vad SJ egentligen tillåter. Hittar inga lämpliga väskor, som dessutom går att vika ihop och få med sig på cykeln efteråt.

Det kanske bara är att ge upp direkt …

Nej, missade den biten. Blir genast mycket knepigare då.
Har du en länk till var SJ skriver hur man ska transporta cykel?
Vilken sträcka vill du åka?

Ska från Bollnäs till Sthlm och vill kunna ta mig till och från tågstationerna med cykel.

det brukar återkommande säljas ett fodral på lidl som kan fungera i sammanhanget. kompakt ihopfällt. underlättar hanteringen om man med ett par packremmar spänner fast framhjulet på cykeln, gärna högra sidan så inte insidan av överdraget kladdas ned av kedjan. vaxad kedja är oavsett ett bra tips.

vill man minska måttet kan rinko-åtgärd på framskärmen hjälpa. liksom snabbfäste för att vrida styret, och bajonettfäste av åtminstone vänstra pedalen.

Senast ändrad:

eller nått sånt med en rem runt https://www.bike24.com/p2267289.html
Andra alternativet verkar ju vara rimligt, men finns inte i lager. Det första tror jag är för litet.
det brukar återkommande säljas ett fodral på lidl som kan fungera i sammanhanget. kompakt ihopfällt. underlättar hanteringen om man med ett par packremmar spänner fast framhjulet på cykeln, gärna högra sidan så inte insidan av överdraget kladdas ned av kedjan. vaxad kedja är oavsett ett bra tips.

vill man minska måttet kan rinko-åtgärd på framskärmen hjälpa.
Har ett Lidl-fodral, men tycker det är lite för meckigt. Vill helst ha nåt med dragkedja som man bara stoppar in cykel och framhjul i och drar igen. Helst av allt vill jag ju ha en full blown rinko – vem vill inte det liksom?

alt köp ett cykel/moped/mc överdrag o sy om till väska
det är väl typ det lidl-fodralet är, så en tänkbar utgångspunkt...

väljer man ett smidigt fodral lätt att ta med sig när man cyklar vidare bygger det gärna på att man drar det över cykel snarare än motsatsen att slänga ingrejorna i en närmast med nödvändighet självstående väska.

vad gör man med den när man sedan cyklar vidare vid målet?

en lösning som jag inte sett men borde funka är att man lägger cykeln på sidan över hälften av ett utvikt fodral, sedan viker över andra hälften, och försluter med ett blixtlås runt 3/4 av fodralet. kan man väl sy själv av t ex tältväv.

själv kör jag full blown brompton med ibland fodral, men skall jag checka in på flygplan använder jag en vincita rullväska. går att till hälften fälla ihop och passar på brommiens pakethållare.

Har en kompis som monterade ner cykel i IKEA kasse och blev avkasstad av X2000, dock utan måttband involverat. Kan nog vara en poäng att hplla sig inom måtten (vilket jag iof tror kompis gjorde...).
det är sådana småpåvar man alltid kan riskera att möta:(

men det är numera men inte tidigare uttryckligen tillåtet ta med cykel på sj så länge den ligger i väska med tillåtna mått.

jag har en evoc xl travelbag som är alldeles för stor för SJs bagageregler men jag har lärt mig att boka en stol nära rullstolsplatsen handikapsplatsen på x2000 tågen, där finns det plats för rullstol/barnvagn/specialbaggage. sitter man någonannanstans på tåget kan det bli knepigt att ha väskan i samma vagn som man reser i vilket ialflall jag tycker känns jobbigt med en dyr nerpackad cykel.

Sist när jag stog på perongen i sundsvall kom en konduktör fram till mig och sa vart tror du den där får plats på det här tåget ska du ha den bak på dragkroken , men såfort jag sa att jag sitter vid handikappsplatsen lugnade han ner sig och sa typ "du har koll hör jag".

Jag har någon gammal Cinelli-väska som blir stor som en hoprullad sovsäck när den inte innehåller cykel. Rätt tung dock, så jag brukar undvika att ha den med på cykeln under längre turer.

Posta hem, låsa in i skåp på stationen eller helt sonika gömma i ett buskage är alternativa vägar.

Skruva av skärmarna är väl inte hela världen?
Cykelkartong?
Skärmarna är ordentligt monterade, så det tar en jäkla tid att montera av och på.

Jag vill alltså kunna pendla med tåg. Har 8 km till stationen hemifrån och sedan ytterligare 10 km från Stockholms central till arbetsplatsen.

Känns som att en Brompton i detta fallet måste vara det smidigaste om det handlar om pendling och inte någon enstaka tur bara.
Med tanke på avståndet (ca 25 mil enkel, tåg tar väl 2-2,5 timme) gissar jag att det handlar om veckopendling och att det nog finns intresse för lite mer seriös cykling under arbetsveckan också.

Med tanke på avståndet (ca 25 mil enkel, tåg tar väl 2-2,5 timme) gissar jag att det handlar om veckopendling och att det nog finns intresse för lite mer seriös cykling under arbetsveckan också.
Precis, och jag skulle vilja ha en lösning som innefattar befintlig cykelpark på plats inom en vecka pga bilhaveri. Brompton är inte ett alternativ.

rinko-practice_49464950538_o.jpeg

Precis, och jag skulle vilja ha en lösning som innefattar befintlig cykelpark på plats inom en vecka pga bilhaveri. Brompton är inte ett alternativ.

Det finns ju alternativ till SJ, fast då får du väl byta 2 gånger?

X-tåget, Bollnäs - Gävle
Mälartåg, Gävle - Uppsala
Mälartåg eller SL-pendel, Uppsala - Stockholm

Och det tar antagligen betydligt längre tid också.
Men är det 1 gång i veckan i vardera riktningen kanske
det går att stå ut med?

/Fedde

Det finns ju alternativ till SJ, fast då får du väl byta 2 gånger?

X-tåget, Bollnäs - Gävle
Mälartåg, Gävle - Uppsala
Mälartåg eller SL-pendel, Uppsala - Stockholm

Och det tar antagligen betydligt längre tid också.
Men är det 1 gång i veckan i vardera riktningen kanske
det går att stå ut med?

/Fedde
Eftersom jag ska hinna med en arbetsdag utöver själva resan, så blir det inte så kul om resan tar flera timmar extra. Behöver också vara på plats vid 9-tiden senast.

Då ska vi se vilka parametrarna är:

Jag måste eventuellt ta tåget till kontoret måndag den 16 januari pga bil på verkstad.

Jag har åtta kilometer till stationen, och tåget går 2 minuter innan bussen som går förbi hemifrån anländer. Jag vill alltså cykla till stationen och få med mig cykeln på tåget.

Cykeln har fast monterade stänkskärmar av modell som tar en timme eller två att få på plats, om man har ett mekställ, bra belysning, verktyg och jobbar inomhus. Jag tänker alltså inte montera av dem.

Väl i Stockholm är det ca en mil till arbetsplatsen från Centralen. Går snabbare att cykla än att åka med SL.

Rinko vore härligt, men blir svårt att få till innan den 16:e.

Alla typer av cykelkartonger, hårda väskor etc blir knepigt att få med sig på cykeln.

Att ta andra tåg/färdsätt funkar inte tidsmässigt – det är tåget som går 06:03 på måndag morgon som gäller.

Brompton, blir också svårt att få till innan den 16:e. Är dessutom osugen på en sådan.

Tror att jag stannar hemma …

Finns det någon lämplig väska/påse där man kan få ner en cykel med stänkskärmar efter att man skruvat av framhjulet? Cykeln blir ca 150 cm lång, vilket ju är en 10 cm längre än vad SJ egentligen tillåter. Hittar inga lämpliga väskor, som dessutom går att vika ihop och få med sig på cykeln efteråt.

Det kanske bara är att ge upp direkt …
150 cm lång om den står på hjulen, men om du roterar den 90 grader blir den ju kortare och klarar kraven? Eller har de höjdkrav också? ;)

Två snikhojar, med skärmar, som utan problem kan låsas i respektive ände av tågåkandet. De ska då palla en mils trampande, vilket iofs inte är så långt.

Hur lång tid tar det att montera loss och sätta tillbaka gaffeln? Borde inte en cykel med gaffel fastsatt bredvid ramen passa inom de stipulerade dimensionerna?

Men alltså tjock gladpack. Svart packplast brukar ju gå att återanvända. Jag tänker att det är ju inte för att skydda cykeln utan bara för att SJ ska se den som "nedpackad i väska". Färgglada remmar runt och ett addidas klistermärke så är det bombsäkert. Rulla ihop plasten till en boll när du är framme, trassla ut bollen när du ska hem...

Kan det här vara något?

Jag har en liknande variant som varit med mig både på tåg och flyg.
Inte världens stabilaste men går hyfsat enkelt att ha på ryggen när den inte används.
Tror dock inte att det går att stänga väskan kring styret om det sitter en framskärm på plats.

Bollnäs STH är väl ev natt tåg som har kup och kolla djup under nedre säng.
När jag åkte till fjällen med Norrlandståg el vad de heter var det mkt packningar över allt och konduktör kollade bara biljetter och inget annat.
Sett de som har ett hjul med motor och batteri verkar vara en smart lösning men ej på vintern då 2 enklare cyklar på varsin ändhållplats bra vajerlås genom ram och hjul i ett fast föremål och borttagen sadel så finns de kvar.

Tillbaka
Topp