Täby kommun förbjuder cykling på vandringsleder!!!

• Trådstartare Trådstartare Ensta Danne
  • Start datum Start datum
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> vad menar du med detta egentligen? vem är det som
> CF har tagit ställning mot? och på vilket sätt
> har detta gjorts genom att en enskild person inte
> längre finns med i styrelsen?

När Stella var ordförande ville hon ha en annan inriktning för CF, att vidga vyerna och bli mera på lobbyism, men det ogillades av övriga i styrelsen, så hon fick avgå. Hon ansåg att det inte fanns någon riktig lobbyverksamhet för cyklister. Som exempel kan vi nämna de här med förbud med cyklar på tåg, därSverige snart är unikt i Europa.

Så är det som jag fattat det, men rätta mig om jag har fel, istället för att bara ifrågasätta allt jag skriver.

Senast redigerad av en moderator:
Det som vi vet nu är att förbjudet kommer inte att innefattar Roslagsleden eller Blå Leden.

Det som behöver göras innan 19/2 är att se till att protokollen (och hemsidan) specificerar precis vilken del(ar) av vilken vandringsled(er) som cykling och ridning ska förjudas på, inte bara att cykling och ridning ska förbjudas på vandringsleder.

Erfarenheterna från Nackareservatet visar att det krävs (iaf då) att det finns kommuninnevånare med i den ev grupp som kontaktar politikerna och som sedan i värsta fall få överklaga ett knasigt beslut.

Har någon sett beslutsunderlaget med de exakta formuleringarna?

Erfarenheten från Uppsala, Rudan, Ursvik och Nackareservatet visar att varje område i viss mån är unikt och måste bemötas utifrån sina egna erfarenheter. En nyckel är att de som själva är berörda och känner området bäst är de som driver frågan. Det är de som kan skapa de lokala förtroenden som krävs. Att ha cyklat i skogen två gånger gör en knappast trovärdig.

Jag önskar Täbys cyklister, bland annat Stalle och MTB Täby, all lycka i kampen. Hoppas ni hittar ett sätt som passar er.

bruse skrev:
> När Stella var ordförande ville hon ha en annan
> inriktning för CF, att vidga vyerna och bli mera
> på lobbyism, men det ogillades av övriga i
> styrelsen, så hon fick avgå. Hon ansåg att det
> inte fanns någon riktig lobbyverksamhet för
> cyklister. Som exempel kan vi nämna de här med
> förbud med cyklar på tåg, därSverige snart är
> unikt i Europa.

så i och med detta har CF tagit ställning mot "oss"?

det är alltid mycket enklare att stå utanför och gnälla eller säga att detta borde minsann CF, SCF eller någon annan göra något åt. engagera dig själv i det du tror på, antingen via en egen organisation eller i en redan existerande. det är också populärt att prata om organisationen och föreningar som organismer som lever ett eget liv. så är givetvis inte fallet, de styrs av vad dess medlemmar tycker är angelägna frågor.

sannolikheten att gnäll här på happy kommer att förändra något är nog ganska liten.

fredrikw skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > När Stella var ordförande ville hon ha en
> annan
> > inriktning för CF, att vidga vyerna och bli
> mera
> > på lobbyism, men det ogillades av övriga i
> > styrelsen, så hon fick avgå. Hon ansåg att
> det
> > inte fanns någon riktig lobbyverksamhet för
> > cyklister. Som exempel kan vi nämna de här
> med
> > förbud med cyklar på tåg, därSverige snart
> är
> > unikt i Europa.
>
> så i och med detta har CF tagit ställning mot
> "oss"?
> det är alltid mycket enklare att stå utanför
> och gnälla eller säga att detta borde minsann
> CF, SCF eller någon annan göra något åt.
> engagera dig själv i det du tror på, antingen
> via en egen organisation eller i en redan
> existerande. det är också populärt att prata om
> organisationen och föreningar som organismer som
> lever ett eget liv. så är givetvis inte fallet,
> de styrs av vad dess medlemmar tycker är
> angelägna frågor.
>
> sannolikheten att gnäll här på happy kommer att
> förändra något är nog ganska liten.

Och att bara gnälla på andras åsikter är heller inte så produktivt. Jag bara redogjorde för hur jag uppfattat CF:s ställning i liknande frågor.

Har du ingen egen åsikt att framföra istället för att tracka ned på andras åsikter hela tiden? har du inget vettigt att komma med, kan du väl hålla tyst?

Trodde det var det ett diskussionsforum där vi diskuterar olika saker, inte gnäller.

bruse skrev:
> Och att bara gnälla på andras åsikter är
> heller inte så produktivt. Jag bara redogjorde
> för hur jag uppfattat CF:s ställning i liknande
> frågor.

nu är ju detta knappast första tråden du har ondgjort dig över ett problem som någon annan borde lösa. men du har rätt, denna tråd var kanske ett knivskarpt exempel på detta.

> Har du ingen egen åsikt att framföra istället
> för att tracka ned på andras åsikter hela
> tiden? har du inget vettigt att komma med, kan du
> väl hålla tyst?
>
> Trodde det var det ett diskussionsforum där vi
> diskuterar olika saker, inte gnäller.

i denna fråga var min åsikt att jag inte tycker man ska gnälla så mycket på att andra inte löser problem som man själv har. jag framförde detta, och du tycker att jag gnäller och att jag ska vara tyst. vi har alla våra sätt att argumentera.

fredrikw skrev:
> bruse skrev:
> -----
> > Och att bara gnälla på andras åsikter är
> > heller inte så produktivt. Jag bara redogjorde
> > för hur jag uppfattat CF:s ställning i
> liknande
> > frågor.
>
> nu är ju detta knappast första tråden du har
> ondgjort dig över ett problem som någon annan
> borde lösa. men du har rätt, denna tråd var
> kanske ett knivskarpt exempel på detta.
>
>
> > Har du ingen egen åsikt att framföra
> istället
> > för att tracka ned på andras åsikter hela
> > tiden? har du inget vettigt att komma med, kan
> du
> > väl hålla tyst?
> >
> > Trodde det var det ett diskussionsforum där vi
> > diskuterar olika saker, inte gnäller.
>
> i denna fråga var min åsikt att jag inte tycker
> man ska gnälla så mycket på att andra inte
> löser problem som man själv har. jag framförde
> detta, och du tycker att jag gnäller och att jag
> ska vara tyst. vi har alla våra sätt att
> argumentera.

Du har rätt, jag har inte engagerat mig ett skit varför för problemen i Täby eller Sundbyberg! Men hur många har det? Och har du engagerat dig för Täbyfrågan?

Men jag har engagerat mig jävligt mycket mer för Nackareservatet än vad du nånsin har orkat bry dig om. Ingen kan vara engagerad överallt, även om Täby berör oss alla.

Finns väl fler i den här tråden du kan hacka på, som engagerar sig mindre än både vad du och jag gör? Så lägg av med din mobbarstil mot mig, du gör dig löjlig.

det handlar inte om vem som engagerar sig mest, det är ju bara löjligt att jämföra på det sättet som du gör. snarare handlar det om attityden till hur problem löses. istället för att direkt börja utropa syndabockar kanske man ska fundera på vad man faktiskt kan göra, istället för att ha en negativ utgångspunkt försöka hitta det som faktiskt är positivt och som kan göra skillnad.

du är kanske inte den enda som har detta märkliga grundresonemang, men du är definitivt den som återkommande ondgör dig över att andra inte gör något hela tiden. det är kanske orättvist att peka ut just dig, men om man svär och lever om på ett offentligt forum får man nog ta att folk reagerar efter ett tag.

Ecke (och andra hos MTB Täby), läget är inte lungt när det gäller Roslagsleden. Läs vidare:
Hej,

Bifogat finner du förslaget till lokala ordningsföreskrifter. Observera att det är dessa inte gäller idag utan fullmäktige förväntas ta beslut om dessa vid deras sammanträde den 19 februari. Vill du ha en kopia på de som gäller idag ber jag dig kontakta Marianne Malmström på 768 93 86.

Tjänsteutlåtandet finner du under nedanstående länk om du går in på 2006, 2006-12-04 och sen går du på kallelsen. Protokollet där du ser vilket beslut som kommunstyrelsen föreslår fullmäktige ser du på samma ställe.

http://www.taby.se/templates/FileListing.aspx?id=8358

Med vänlig hälsning

Annica Sundel

Registrator för kommunstyrelsen
Täby kommun

Jag har fått en .pdf med förslaget och bilagan från Annica. På sida 7 av 13, paragraf 21 står följande:

Ridning och cykling, t. ex. med mountainbike, får inte ske i anlagda motionsspår eller på vandringsleder Se Bilaga.

Från sida 10 av 13, bilagan står följande:

Vandringsled

Roslagsleden

Annica var inte förvånad att Driftenheten sade ingenting om att MTB ska inte förbjudas på Roslagsleden eftersom dem får inte informationen tills det träder i kraft, dvs. efter Kommunfullmäktige har klubbat igenom det.

Daner, jag vet . Ringde och pratade med Annica tidigare idag.

Nu gäller det att påverka ledamöter i Kommunfullmäktige. Det var ingen som hade yttrat sig i kommunstyrelsen om föreslagna ändringar. Hon som har skrivit tjänsteutlåtandet har gått i pension och det är svårt att få veta bakomliggande orsaker till att förbjuda cykling på Roslagsleden.

/Erik

fredrikw skrev:
> det handlar inte om vem som engagerar sig mest,
> det är ju bara löjligt att jämföra på det
> sättet som du gör. snarare handlar det om
> attityden till hur problem löses. istället för
> att direkt börja utropa syndabockar kanske man
> ska fundera på vad man faktiskt kan göra,
> istället för att ha en negativ utgångspunkt
> försöka hitta det som faktiskt är positivt och
> som kan göra skillnad.
>
> du är kanske inte den enda som har detta
> märkliga grundresonemang, men du är definitivt
> den som återkommande ondgör dig över att andra
> inte gör något hela tiden. det är kanske
> orättvist att peka ut just dig, men om man svär
> och lever om på ett offentligt forum får man nog
> ta att folk reagerar efter ett tag.

Förstår att du har problem med mitt resonemang, då du verkar blanda ihop alla. Eller vågar du inte säga till de andra? Fegt att ge sig på mig för vad alla skriver.

Var har jag utsett syndabockar? Vem har jag utsett till syndabock? Tyckte jag försvarade bla Stella... Ja, de enda jag möjligtvis pekat ut som ev syndabockar är de beslutande tjänstemännen och politikerna i Täby. Men kan väl knappast kallas för syndabock, då de enligt fakta är de som beslutar det hela. Eller har avvikande åsikt?

Och jag har inte ondgjort mig ett skit att ingen gör någonting! Tvärtom, vi ser här att många gör en hel del. Täby MTB, Daner osv har redan engagerat sig. Det är kalasbra!

Så läs igenom några gånger till vem du ska hacka på innan du gör det.

Ecke skrev:
> Nu gäller det att påverka ledamöter i
> Kommunfullmäktige.

Dra på charmoffensiven. Hälsa att jag inte ens kommer att köpa en Snickers i Täby kommun i resten av mitt liv om dom klubbar beslutet. Påpeka dessutom att dom illegaliserar något som dom inte har ett dugg chans att beivra.

(i och med att ärendet gått så pass långt så finns det nog inte särskilt mycket att göra. Hoppas på att någon lyssnar.)

Daner, jag kan inte hitta underlaget eller liknande. Hittade kallelsen från 4/12 men finner inget om det ta med cyklingsförbud där.

Den där pdf:en, kan du lägga ut den i sin helhet så vi får ta del av den?

Ecke skrev:
> Bruse, det där med din Snickers borde avgöra
> allt!
> /E

?? Är alla fulldrogade här?

Bruse - Jag har skickat PDF till din Hotmail konto. Du kommer att se att jag har skrivit allting som står om det i mitt inlägg.

Stalle (och andra) - Om du har kontakt med folk som har någon form av ansvar för någon del av Roslagsleden och de tycker om att folk cyklar på Roslagsleden med MTB det vore skitbra om man kunde presentera detta i skriftlig form till samtliga styrelse och fullmäktigemedlemmer innan 19/2.

Den här är bara en del av en mening i styrelsens förslag till uppdatering av ordningsföreskrifter, och vi har egentligan ingenting emot att de förbjuder ridning på vandringsleder, så det borde räcka med lite utbildning för att visa både styrelsen och fullmäktige att:
A) Cykling ska inte likställas med ridning, och
B) De som är mest insatt i frågor angående Roslagsleden anser att cykling borde inte förbjudas där.

Om vi kan får de att skriva på att de vill att cykling på just Roslagsleden ska uppmuntras är det ännu bättre!

Nu har jag börjat bearbeta ledamöterna i fullmäktige. Det kan dessutom finnas motsättningar rent lagmässigt att förbjuda cykling på vandringsled, precis som Calle F skriver. Vi får se vad det ger men det skulle vara skönt att kunna påpeka för Kommunen att de inte har lagen med sig. Jag får hjälp av en jurist här på Happy att kontrollera lagen. Imorgon blir det ett gäng med telefonsamtal..

Starten har gått, nu ska vi bara i mål..

/Erik

Fått tag på två ledamöter idag. Det står 1-1. En var på min linje och en annan hade ingen förståelse med motivationen att en vandringled är till för vandrare..
Nya tag på måndag då det säkert finns mer folk att få tag på.
/E

Baaah, kan jag få namn och adressen p ådendär sista så att jag kan få avreagerar mig lite...;)

Kör så det ryker bara:)

Kanske kunde man dra igång en namninsamling mot förslaget även om det är i elfte timmen? http://www.namninsamling.com/site/ Sen undrar jag om det inte kan vara intressant för en journalist på en cykelrelaterad (nät)tidning att göra en intervju med någon ansvarig på kommunen, om inte annat för att få höra varför förslaget kommit upp?

ohhh jag blir så missnöjd men med ett kraftigare uttryck som inte lämpar sig på sidor som kan kommas åt av unga =)

Ecke skrev:
> Fått tag på två ledamöter idag. Det står 1-1.
> En var på min linje och en annan hade ingen
> förståelse med motivationen att en vandringled
> är till för vandrare..
> Nya tag på måndag då det säkert finns mer folk
> att få tag på.
> /E

Ok det verkar ju lovande, då kanske dom har tänkt att dra en cykelled parallellt med Roslagsleden;)

Jo det är ju troligt, tjena.

(Han måste ju även tycka att man inte får springa på en VANDRINGSled)

Edit: Bra jobbat Ecke :)

Det var länge sen jag hoja på Roslagsleden, och då var det ju inte precis någon trängsel det var sällan man mötte någon cyklist eller vandrare. Hur är det nu för tiden?

Ecke skrev:
> Fått tag på två ledamöter idag. Det står 1-1.
> En var på min linje och en annan hade ingen
> förståelse med motivationen att en vandringled
> är till för vandrare..

Ja och om man är petig så är den ju skapad för vandrare (läs nu noga och missförstå mig inte). När Roslagsledens vänner (eller kommunen eller vem det nu var som skapade vandringsleden) en gång i tiden bad att få dra en vandringsled över olika markägares mark så var det just för vandring de frågade. ¨

Jämför med 08XC där arrangörerna ber om lov att använda marken för cykling. Om man då skulle slänga in lite hästar i loppet så skulle nog en å annan markägare bli lite lack.

Jämför gärna åxå med Åre där markägarna får betalt för att Skistar (eller vem det nu är som äger) använder backarna för skidåking och vandring. Men inte för MTB, det ingick inte i avtalet. Och nu har man förhandlat sig till två DH-repor (visst är det två) och gud nåde den som åker utanför.

Så det är ju med förutsättningarna att det skall vandras i markerna som leddragarna har bett om markägarens lov och fått lov att märka upp en led. Vilket ju nu annars inte är tillåtet. Så på så sätt är det ju rätt.

OBS! Jag kan inte svära på att det är under dessa förutsättningar (vandring) som leddragarna fått sin tillåtelse. Men jag kan sätta en peng på att det är så.

(Men vem var först... stigen eller leden? Stigen antagligen så det borde ju bara vara att hävda att du har hittat stigen å inte leden).

OBS igen... ja jag tycker det är ruttet att Täby kommun gör som de gör. Ang Täby i övrigt så håller jag med MarkusF. Och tillägger att bilisterna i Täby kör som idioter.

OBS ännu en gång... Bra jobbat Ecke!

Stallééé Maaan

OJdå
Vad är det för fjollesamhälle vi lever i?????????????!!!!!!!!!!!!!!!
Är det någon som har krockat med en cyklist och blivit allvarligt skadad????????????
Mej veterligt har jag aldrig hört talas om några allvarliga händelser med någon MTB
cyklist.
Kan det vara några trädrötter som har blivit skadade? i så fall så hemskt.
Vad månde nästa förbud bli?
Det måste väl bli förbud på att springa i terrängen också för någon kan ju bli skrämd
och så sliter det väl på terrängen.

UJUJ
Crilla 50+

Crilla: du tänker på fel sätt. Det handlar om politiska beslut, inte rationellt agerande eller orsak/verkan-samband. Man skall aldrig blanda in logik eller ens rätt vs fel när man jobbar med myndigheter, då blir man bara deprimerad.

rikard skrev:
> Crilla: du tänker på fel sätt. Det handlar om
> politiska beslut, inte rationellt agerande eller
> orsak/verkan-samband. Man skall aldrig blanda in
> logik eller ens rätt vs fel när man jobbar med
> myndigheter, då blir man bara deprimerad.

Så talar en sann statstjänsteman :)

Vi hade en namninsamling för cykling i Hellas här på Happy och fick snabbt ihop rätt många namn. Vi kan köra samma igen. Det gjorde intryck på politkerna när vi daskade den i bordet. (Eller snarare sköt över den mellan tallrikarna på den dyra restuarangen som politiker ville äta på.) Ska vi köra en till sådan tycker ni?

oxr skrev:
> Och den namninsamlingen har hjälpt?

Inte ohjälpt iaf. Intresset för reservat fn är lika med noll. ;~)

Vandring och cykling sliter lika mycket.
Det enda som gör att det ser ut som om vi sliter mer på naturen är att vi cyklister är där oftare än vandrarna.
Att vandra verkar helt enkelt inte vara lika populärt som att cykla.

Cykla i kanten av leden och hävda att du använder din allemansrätt till skogen !

Den dan de uppfinner osynliga cyklar är problemet löst. Då skulle det bara se ut som man gick som ringaren av Notre Dame.
/J

oxr skrev:
> Och den namninsamlingen har hjälpt?

Som sagt. När vi träffade Mats Granath från folkpartiet så var mitt intryck att han blev både förvånad och imponerad över att vi hade så många namn som var emot. Eller tyckte du att den var meningslös?

bigmollo skrev:
> Den dan de uppfinner osynliga cyklar är problemet
> löst. Då skulle det bara se ut som man gick som
> ringaren av Notre Dame.
> /J

Då måste alla köra SS, annrs hör man allt klonkande.

Ville skrev:
> bigmollo skrev:
> -----
> > Den dan de uppfinner osynliga cyklar är
> problemet
> > löst. Då skulle det bara se ut som man gick
> som
> > ringaren av Notre Dame.
> > /J
>
>
> Då måste alla köra SS, annrs hör man allt
> klonkande.

Den dan går jag över till ss.
/J

bigmollo skrev:
> Ville skrev:
> -----
> > bigmollo skrev:
> >
>
> > -----
> > > Den dan de uppfinner osynliga cyklar är
> > problemet
> > > löst. Då skulle det bara se ut som man gick
> > som
> > > ringaren av Notre Dame.
> > > /J
> >
> >
> > Då måste alla köra SS, annrs hör man allt
> > klonkande.
>
>
> Den dan går jag över till ss.
> /J

Jag med, det var ända anledningen till att jag slutade köra SS

Varför finns det inte osynliga cyklar föresten? Det finns ju så mycket andra grejer som är osynliga.
/J

Men hajjar du ingenting eller. Du och jag vill ju bara ha det om det fanns ljudlösa växlar. Men det är ju där problemet är. Eftersom det inte finns ljudlösa växlar så vill ju ingen ha en osynlig cykel coh då försvinner marknaden.

Allt är växeltillerkarnas fel alltså. För bygga osynligt har man kunnat göra i många år.

Tillbaka
Topp