Täby Saltluft 300km 8/9 2018

GoranS sa:
Jag tar beslut på torsdagskvällen. Lite intressant att Bengt-re:s prognos och den jag hittade på klart.se har 90 graders skillnad på vindriktning!

Som du själv noterat. Prognoser tidiga är extremt opålitliga...

Vägrar köra wetlube på racer så regnar det från start så blir det stålpendlaras med plåtskärmar (och därmed 23 km/h snitt...).

Runt skall jag hur som helst - har dubbdäck och långkallingar om det behövs.... ❄⛄

Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
Hasse#7 sa:
GoranS sa:
Jag tar beslut på torsdagskvällen. Lite intressant att Bengt-re:s prognos och den jag hittade på klart.se har 90 graders skillnad på vindriktning!

Det beror på att endast yr.no har rätt.

Vad hände med gubbar som spådde i fiskrens?

De började fråga i Stora Saida-tråden och där svarar ofta jag. Svaret blev yr.no.

Jag höll med om det till för två år sedan. Sen gav de mig hagel och snö en dag de lovat uppehåll. Förtroendet borta.

Bengt-re sa:
Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
Hasse#7 sa:
GoranS sa:

De började fråga i Stora Saida-tråden och där svarar ofta jag. Svaret blev yr.no.

Jag höll med om det till för två år sedan. Sen gav de mig hagel och snö en dag de lovat uppehåll. Förtroendet borta.

Jag har också varit med om kraftiga missar men ett antal gånger har det varit på timmen rätt. Mitt förtroende är kvar.

Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
Hasse#7 sa:
GoranS sa:

Jag har också varit med om kraftiga missar men ett antal gånger har det varit på timmen rätt. Mitt förtroende är kvar.

Jag tror på gott kaffe.... Räcker så tänker jag.

Hasse#7 sa:
Hur ser fartambitionerna och fikasuget ut preliminärt för er, GoranS och Bengt-re?

Lungt. Vill inte knäcka mig och ur form med bara 400 mil i benen i år. Fika är gott... ?
Och har inte cyklar längre än 20 mil i sträck i år....

Har folk brått så har jag cyklat långt solo förr. Har lampor, reservdelar och kan följa en gpx fil så vill folk vara framme till klockan fyra så tänker inte jag jaga efter men åas är det kul att ibland cykla bland folk.

Bengt-re sa:
Hasse#7 sa:
Hur ser fartambitionerna och fikasuget ut preliminärt för er, GoranS och Bengt-re?

Lungt. Vill inte knäcka mig och ur form med bara 400 mil i benen i år. Fika är gott... ?

Har folk brått så har jag cyklat långt solo förr. Har lampor, reservdelar och kan följa en gpx fil så vill folk vara framme till klockan fyra så tänker inte jag jaga efter men åas är det kul att ibland cykla bland folk.

Jag vill också njuta av septemberkvällen. Slår gärna följe om kaffe finns med i planen.

Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
Hasse#7 sa:

Jag vill också njuta av septemberkvällen. Slår gärna följe om kaffe finns med i planen.

☕?

Jag är betydligt mesigare än Bengt-re och kommer att strunta i att anmäla mig om prognoserna på torsdagskvällen talar om någon egentlig regnrisk.

Fart beror mycket på sällskap, men skulle gärna vara i mål innan det blir mörkt. Bygger dock på att jag hittar något gäng som kör i tillräckligt högt men inte för högt tempo. Blir förvisso ändå lampor på då jag har drygt 3 mil till/från starten men jag tycker det mentalt sett är skönt att slutstämpla innan mörkret kommit.

Kaffe är för min del ointressant. Kortare stopp i Furusund, Gimo och Knutby för lättproviantering + lunch i Grisslehamn tycker jag är rätt lagom. Om det inte, mot förmodan, skulle bli tokvarmt bör det i så fall räcka med vattenflasksfyllning vid lunchen och man behöver inte släpa med sig så mycket ätbart. Ett par bars bör räcka vilket är bra då jag har allt utom slangar i ryggfickorna. Troligen innebär det att jag behöver plats för väst, reflexväst, handskar, knävärmare, verktyg, stämpelkort, telefon, kort/pengar och bars. Hm, borde verkligen skaffa en kombinerad väst och reflexväst inser jag ...

6 mil cykeltransport för en 30 milare är respekt. Känns som Bengt--re och jag kan halkvasta lite då. Bra läge för fler att prova på detta evenemang eller denna cykelform.

Har man inte bil och de allmänna kommunikationerna är som de är så är det inte så mycket att välja på. Skulle förvisso kunna kapa bort ca hälften av transportcyklingen genom att nyttja pendeln, men med dess bristande tillförlitlighet känns det inte värt det. Dessutom är tidsvinsten inte så stor. Transportcyklingen är dock typiskt väldigt lugn.

Jag tänker köra, men det blir fan ingen stress. Minst en pizza halvvägs och den här gången blir det minst ett glas vin.
Om nån vill mysa kan denne åka med mej.
Jag tar med lampa men kommer ändå gärna hem innan mörkret.

Havoc 5 sa:
Jag tänker köra, men det blir fan ingen stress. Minst en pizza halvvägs och den här gången blir det minst ett glas vin.
Om nån vill mysa kan denne åka med mej.
Jag tar med lampa men kommer ändå gärna hem innan mörkret.

Då har vi likartade ambitioner!

Jag tar iofs med mig lampor för två timmars mörker. Med lite tur är det ström kvar när jag är hemma med en öl i handen.

Fan vad kul det här kan bli.
Massa pizzas o fikas istället för att våndas över den där jävla rakan man brukar slåss emot om jag inte minns fel?

Tror att det blir bra. Var lite orolig över min bristande form, men cyklade dryga 14 mil igår och jobbade dessutom utan att bli ett vrak så lika långt till kan väl inte vara några problem?! ?

Hasse#7 sa:
GoranS sa:
Hasse#7 sa:
GoranS sa:

We’ll see!

Igår angav yr makalöst bra väder för 8/9 idag ser det inget vidare ut. Det här blir en sjukt jinxad tillställning..

Ser väl oki ut?

Bilagor

• Capture+_2018-09-01-12-21-45.png
    Capture+_2018-09-01-12-21-45.png
    27.4 KB · Besök: 250
Bengt-re sa:
Hasse#7 sa:
GoranS sa:
Hasse#7 sa:
GoranS sa:

We’ll see!

Igår angav yr makalöst bra väder för 8/9 idag ser det inget vidare ut. Det här blir en sjukt jinxad tillställning..

Ser väl oki ut?

Snabba kast vill jag påstå. När jag kollade Täby tidigt (före 05.00) var det regn från lunch till natt.

Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
Hasse#7 sa:
GoranS sa:
Hasse#7 sa:
GoranS sa:

We’ll see!

Ser väl oki ut?

Snabba kast vill jag påstå. När jag kollade Täby tidigt (före 05.00) var det regn från lunch till natt.

Kanske bud att webluba och skärma på racern ändå?

Bengt-re sa:
Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
Hasse#7 sa:
GoranS sa:
Hasse#7 sa:
GoranS sa:

We’ll see!

Ser väl oki ut?

Kanske bud att webluba och skärma på racern ändå?

GoranS har en poäng med att avvakta. Är det byte av vindriktning kan det bli lite vadsomhelst.

Hasse#7 sa:
Jag är anmäld nu. Hur svårt kan det vara egentligen?

Det vet vi först efteråt.... ?

Prognosen ser ju lovande ut.

Edit.

Provpackade och konstaterade att skärmarna blivit skeva sedan förra året. Jaja - det gick få dem fria från däcken iaf och det är ju inte någon skönhetstävling....

Bilagor

• 20180902_150759.jpg
    20180902_150759.jpg
    792.5 KB · Besök: 251
Senast ändrad:
GoranS sa:
Om jag är hemma, vädret verkar lovande och jag känner mig i skick för det är det inte helt omöjligt att jag dyker upp. En trevlig runda är det hur som helst. Skulle dessutom vara lite kul att få till en riktig långtur i år, vilket i min värld 30+ mil är (blir runt 37 mil med transportcykling till och från staren).

Vädret ser ju lovande ut!

Bilagor

• Capture+_2018-09-01-12-21-45.png
    Capture+_2018-09-01-12-21-45.png
    27.4 KB · Besök: 233
Ser prognoserna ut så där på torsdag kväll blir det troligtvis en anmälan från min sida. Gäller bara att försöka ha något gäng att åka med från Gimo. Kan bli segt med motvinden annars, även om ju en del av den sträckan är i skog som borde ge lite vindskydd.

GoranS sa:
Ser prognoserna ut så där på torsdag kväll blir det troligtvis en anmälan från min sida. Gäller bara att försöka ha något gäng att åka med från Gimo. Kan bli segt med motvinden annars, även om ju en del av den sträckan är i skog som borde ge lite vindskydd.

Vet inte hur många som kör, men med lite tur finns det några med likartade ambitioner.

frankfurt sa:
Passade på att bli förkyld som bara jag kan bli. Tur att det är en vecka kvar.

Käka vitlök. Inte för att det hjälper - men folk håller sig borta och om vecka länktar du efter sällskap. På vägen finns sällskap! ?

Bengt-re sa:
GoranS sa:

Vet inte hur många som kör, men med lite tur finns det några med likartade ambitioner.
Jo, även om väl höstturerna brukar vara lite mindre välbesökta än vårrundorna så borde det finnas rätt goda förutsättningar för sällskap.

Dock är faktiskt biten från Knutby till mål den enda sträcka av någon egentlig längd jag cyklat solo på något brevet. Den gången var jag så krokig att jag kände att jag inte hade något att bidra med till gruppen mer än fartsänkande aktiviteter så då kändes det bättre att låta dem köra i sitt tempo.

GoranS sa:
Bengt-re sa:
GoranS sa:

Jo, även om väl höstturerna brukar vara lite mindre välbesökta än vårrundorna så borde det finnas rätt goda förutsättningar för sällskap.

Dock är faktiskt biten från Knutby till mål den enda sträcka av någon egentlig längd jag cyklat solo på något brevet. Den gången var jag så krokig att jag kände att jag inte hade något att bidra med till gruppen mer än fartsänkande aktiviteter så då kändes det bättre att låta dem köra i sitt tempo.

Är du inte för snabb så finns nog jag, hasse och kanske frakfurt i samma läge.

Har för mig att vi rullade på de vägarna på 20 milaren förra hösten? Då var vi iofs bara 4 gubbar som körde ihop ifrån start till mål.

Hm, vilken 20-milare? Täbys? I så fall är det någon annan variant än när jag åkte den senast, för då gick den längre österut än Knutby på sin väg upp mot Hallstavik.

GoranS sa:
Hm, vilken 20-milare? Täbys? I så fall är det någon annan variant än när jag åkte den senast, för då gick den längre österut än Knutby på sin väg upp mot Hallstavik.

Hmmm.. Osäker. Många snarlika vägar i hoodsen. Vill minnas att vi passerade knutby iaf. Fast nä. Var nog Hallstavik - Rasbo 273an så passerade nog norr om Knutby.

Potentiell vindmisär. Ser i och för sig ut som att det skulle kunna bli skaplig vind mellan Grisslehamn och Gimo, men har man tur/otur (beroende på inställning) kan det bli mot/sida mot resten av turen.
Capture.PNG

Tillbaka
Topp