Täcker er hemförsäkring stöld av hojen?

triple

Medlem
Jag är på väg att köpa ny cykel för runt 25000. Frågan är då om hemförsäkringen täcker det eller om den bara täcker en del av beloppet eller vad som händer om den blir stulen!?

Själv har jag IF, men det var tekniskt fel på deras sida just nu så jag får ringa imorgon. Någon sa att det är väldigt olika vad bolagen täcker!

PS det var väll en artikel här på happy om det för länge sedan som jag inte kan hitta…???

När jag blev av med min UltraLite Comp, som jag köpt beg. för hela lönen från mitt första sommarjobb för 10 år sedan, visade det sig skitförsäkringen bara täckte cyklar för <5kkr. Minus självrisk blev det 3,5 kkr över till ny cykel!

Det var ett bra köp och hojjen skulle värderats till en bit över 10kkr (optimistiskt räknat fick jag det till 14000kkr). Fyfan va tungt det var.

Lession learned: Ta alltid reda på vad som gäller för din dyra hoj.

Ett litet råd bara angående din hemförsäkring:

BYT! BYT FÖR TUSAN!!

Det är Trygg hansa som gäller om man har en dyr hoj som man är rädd om
. Jag har själv nyligen blivit av med hojen (stod olåst i mitt källarförråd) och fick ersättning utan minsta krångel. Hela processen, från stölden till att jag hade den nya hojen, tog exakt en månad. Jag har Trygg Hansa, givetvis.

If ska tydligen vara bland de sämsta försäkringsbolagen man kan ha. Jag har aldrig hört någon tala väl om det bolaget och flera gånger har folk svurit över att IF vägrar ge ersättning. Men man får väl vad man betalar för. Det kanske är därför de är så billiga. Själv anser jag att det absolut är värt att betala några kronor extra för en bra försäkring. Man vet aldrig när man behöver den.

Högsta ersättningsbelopp
If: 6000 kr
Trygg hansa: 35000 kr
^Bara detta säger en del^

Senast redigerad av en moderator:
Var noga med att kolla exakt vad som gäller för att få ut en ny hoj sen. Bara för att försäkringen täcker en hoj på 35, kanske det inte fungerar så smidigt i verkligheten.

Min tjej blev nyss av med sin Kona Caldera 06. TH vill nu att hon ska plocka ut en ny hoj via THs egna webbhandelsystem, Scalepoint. Detta system är knutet till Sportson, och det fungerar tydligen så att man väljer hoj på deras webbhandel, som sedan hämtas hos valfri Sportsonbutik.
Skulle du vilja ha en annan cykelhandlare - dvs ta ut kontanter för nytt cykelköp - drar de av rejält för detta! Kommer inte ihåg exakt vad det handlade om, men det var nånstans i trakterna 40%.

Vad som händer om Scalepoint/sportson inte har den typ av cykel du fått stulen, vet jag inte.

TH har också (som alla försäkringsbolag kanske?) en vana att byta försäkringsvillkor från år till år, så se till att läsa in er på vad som gäller när ni förnyar försäkringen. När min hoj blev stulen för två år sen gällde helt andra regler. Jag fick ut hela beloppet cash, och kunde köpa vilken hoj jag ville. Verkligen irriterande med försämringar. Problemet är väl kanske att alla försäkringar suger?

matsu skrev:
-------------------------------------------------------
> Skulle du vilja ha en annan cykelhandlare - dvs ta
> ut kontanter för nytt cykelköp - drar de av
> rejält för detta! Kommer inte ihåg exakt vad
> det handlade om, men det var nånstans i trakterna
> 40%.

Jag tog ut kontanter via scalepoint och jag fick allt utom självrisken på 1200 kr.

Har cykeln blivit snodd ute på gården exempelvis, så är självrisken 25% (lägst 1200). Med ej godk. lås vet jag inte.

Jag hade försäkring för min cykel. Men eftersom jag alltid har den i lägenheten så betalade jag för kråkorna...Då går den på lösöre på min försäkring.

Eftersom jag i princip aldrig låser den ute så är det bara om jag blir rånad på den som jag skulle få ut något.

Även jag har cashat istället för att handla via Scalepoint, mina hjul blev skrot när jag blev påkörd av en smitare och det var inga som helst problem att ta det via hemförsäkringen.

Det var Oxr / Oskar Williamsson som skrev artikeln.

Jag har blivit av med två ganska dyra cyklar under tolv års tid, varav jag återfann en av cyklarna på stan med en snubbe på, med rättegång som följd. Efter den sista stölden höjde Trygg Hansa min självrisk till femtio procent, och när jag ringde dem och kollade upp varför kom det ju fram att de inte önskade ha kvar mig som kund längre. Det är alltså inte självklart att Trygg Hansa är speciellt bra att ha att göra med. I mitt fall var de otroligt långsamma med utbetalningen också.

> If ska tydligen vara bland de sämsta
> försäkringsbolagen man kan ha. Jag har aldrig
> hört någon tala väl om det bolaget och flera
> gånger har folk svurit över att IF vägrar ge
> ersättning.

Nu har du snart läst om en :-)

IF må bara ha 6000 som max belopp och tillägg om du vill försäkra dyrare cyklar. Men de har varit superbra när jag använt försäkring. Ex. när min cykel försvann i sommras, köpte från CRC, kvitto saknades på cykel, lås och barnstol. Kontoutdrag och printout från CRC på Order details räckte och pengarna betalades ut på ett par dagar då deras handlare inte hade så många stål SS att komma med :-)

Thomas

> Jag hade försäkring för min cykel. Men eftersom jag alltid har den i lägenheten så betalade jag för
> kråkorna...Då går den på lösöre på min försäkring.

Vilket försäkringsbolag har du? Länsförsäkringar, åtminstone i Göteborg och Bohuslän, räknar inte cyklar som lösöre även om de förvaras inne i lägenheten. Max 5000 kr oavsett var den stjäls är deras villkor.

Valhalla skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett litet råd bara angående din
> hemförsäkring:
>
> BYT! BYT FÖR TUSAN!!
>
> Det är Trygg hansa som gäller om man har en dyr
> hoj som man är rädd om. Jag har själv nyligen
> blivit av med hojen (stod olåst i mitt
> källarförråd) och fick ersättning utan minsta
> krångel. Hela processen, från stölden till att
> jag hade den nya hojen, tog exakt en månad. Jag
> har Trygg Hansa, givetvis.
>
> If ska tydligen vara bland de sämsta
> försäkringsbolagen man kan ha. Jag har aldrig
> hört någon tala väl om det bolaget och flera
> gånger har folk svurit över att IF vägrar ge
> ersättning. Men man får väl vad man betalar
> för. Det kanske är därför de är så billiga.
> Själv anser jag att det absolut är värt att
> betala några kronor extra för en bra
> försäkring. Man vet aldrig när man behöver
> den.
>
> Högsta ersättningsbelopp
> If: 6000 kr
> Trygg hansa: 35000 kr
> ^Bara detta säger en del^

Well det är vad som står på pappret, sen i verkligheten är de helt annat, är inte alls lika nöjd med TH, har bytt bort TH nu då hjälp efter inbrott var helt obefintligt.

Jag har Folksam och ringde och kollade inte jag köpte hojjen, enligt han jag pratade med hade de ingen speciell cykel försäkring men deras Allrisk täcker även stöld av cykel upp till önksat lösöre.

Trygg Hansa ersätter cyklar upp till 35000kr enligt vad jag förstått. Haken är att om du blir bestulen på fler än en cykel vid samma tillfälle så är max ersättning 35000kr, inte per cykel! Själv har jag Länsförsäkringar som ersätter 25000kr/ cykel (vilket iofs inte räcker).

Tillbaka
Topp