Tacx VR Trainers

• Trådstartare Trådstartare SK
  • Start datum Start datum

SK

Medlem
Tacx VR Trainers
Hej
Någon som har testat någon av Tacx VR Trainers?
Är det lika kul som det ser ut eller är dem lika tråkiga som övriga trainers?

Någon som vet ifall de finns att testa någonstans?

Mvh
Stefan

Tacx VR Trainers
Kör också Fortius på vintern. RLV (RealLifeVideos) är roligare än VR och mycket roligare än vanlig trainer. Niclas, var hittar du dessa filmer?

Tacx VR Trainers
haklan skrev:
-------------------------------------------------------
> Kör också Fortius på vintern. RLV
> (RealLifeVideos) är roligare än VR och mycket
> roligare än vanlig trainer. Niclas, var hittar du
> dessa filmer?

Ja exakt som roadrunner säger :) helst ska man köra med gamla fortius programmet men om det finns .tts fil med så funkar det i tacx trainer software med :) säg till om du behöver någon hjälp. :)

Tacx VR Trainers
Har också funderat på att skaffa en "roligare" trainer. Har nån enklare variant som jag köpte för typ 6 år sedan med magnetbroms och tycker bara det är så grymt tråkigt att sitta på den.

Funderar på en Tacx Fortius, men såg att det finns nån Genius också, men fattar inte riktigt vad skillnaden mellan dem är, någon som kan upplysa mig? ;)

Och sen, hur mycket låter de där med motor egentligen? Bor i lägenhet så vill väl inte göra grannarna allt för upprörda?

Och sist men inte minst, var köper man dem billigast?

Tacx VR Trainers
decaf skrev:
> Har också funderat på att skaffa en "roligare"
> trainer. Har nån enklare variant som jag köpte
> för typ 6 år sedan med magnetbroms och tycker
> bara det är så grymt tråkigt att sitta på
> den.
>
> Funderar på en Tacx Fortius, men såg att det
> finns nån Genius också, men fattar inte riktigt
> vad skillnaden mellan dem är, någon som kan
> upplysa mig? ;)
>
> Och sen, hur mycket låter de där med motor
> egentligen? Bor i lägenhet så vill väl inte
> göra grannarna allt för upprörda?
>
> Och sist men inte minst, var köper man dem
> billigast?

Genius är deras nya toppmodell som stödjer ANT +, tror dock ej den stödjer fortiusmprogrammet och då tts 4 den kör.

Tycker inte min fortius låter mycket, inte om man jämför med satori som lät som en jetmotor.

Köpte min på www.bike-discount.de där den var mycket billigare. :)

Tacx VR Trainers
Niclas87 skrev:
> Genius är deras nya toppmodell som stödjer ANT
> +, tror dock ej den stödjer fortiusmprogrammet
> och då tts 4 den kör.

Ok, ant+ vet jag vad det är, men vad betyder det att den inte stödjer fortiusprogrammet och tts 4? (vet ingenting om dessa VR-trailers)

Är det några andra fördelar eller förbättringar med Genius som ni tycker gör det värt att satsa på denna framför Fortius?

> Tycker inte min fortius låter mycket, inte om man
> jämför med satori som lät som en jetmotor.

Ok, låter mindre än en jetmotor. Check. ;)

> Köpte min på www.bike-discount.de där den var
> mycket billigare. :)

Tack för tipset, får kolla där.

Tacx VR Trainers
Min åsikt är att en vr är tråkigare än en vanlig trainer.

Hade en sådan på den båten jag jobbade på tidigare körde då Tacx VR 2veckor av 6 året runt Den båten jag jobbar på nu har någon typ av finare träningscyklar med effektmätare osv naturligtvis bättre.

Men jag anser att min "kurt" trainer är bättre än Tacx vr.

Tacx VR Trainers
Naka.H skrev:
> Min åsikt är att en vr är tråkigare än en
> vanlig trainer.
>
> Hade en sådan på den båten jag jobbade på
> tidigare körde då Tacx VR 2veckor av 6 året
> runt Den båten jag jobbar på nu har någon typ
> av finare träningscyklar med effektmätare osv
> naturligtvis bättre.
>
> Men jag anser att min "kurt" trainer är bättre
> än Tacx vr.

Vad är det som gör din "kurt" trainer bättre tycker du? (Och vad tusan är en "kurt" trainer? ;)

Tacx VR Trainers
Jag går i funderingar kring om jag ska bättra på min trainersetup inför kommande vinter.
Körde senare halvan av förra vintern med en Tacx Sirius (basmodell) i kombination med Trainer Road och ibland lite videos från t.ex. the Sufferfest.

Frågan är vad som ger mest; en trainer som funkar bättre med Trainer Roads Virtual Power (Kurt Kinetic Road Machine) eller en Tacx VR trainer som dessutom öppnar möjligheten att köra multiplayer med polare.
Hur användbart/kul är multiplayer?

Tacx VR Trainers
Hmm.. detta kan bli intressant. Utveckla gärna skillnaden mellan Taxc och Kurt då jag också är i köptagen just nu och lite mer input från folk som har testat bägge sakerna är aldrig fel!

Tacx VR Trainers
Stationary Indoor Bike Trainer - Kinetic by Kurt. jag har en road machine.

Det jag upplever är att det är enklare att komma igång med en vanlig trainer samt enklare att bestämma hur jag vill träna (snabbare att komma igång).
Bara till att lägga in rätt växel för rätt motstånd.
På VR så bestämmer träningsfilen hur jag ska träna.

Sedan ser iaf jag hellre en bra film eller serie när jag tränar än bilder på vägar som jag vet att jag inte kör på.

Hur som så är trainer tråkigt mot att åka på riktigt, men bra för formen.

Tacx VR Trainers
Varför köper man inte bara en beg motionscykel så man slipper slita ner den vanliga hojen, byta däck etc etc?
Jag köpte en beg för 400:-. Fungerar perfekt även om sadeln är lite för stor.

Tacx VR Trainers
Anledningen till att jag funderar på en Kurt är dels att dom erbjuder livstids garanti på sina produkter men också att den går att para ihop väldigt bra med trainerroad och därigenom köra watt-träning utan att behöva köpa alla dyra grejer.. (som att trainer är billigt)

Tacx VR Trainers
kave skrev:
> Varför köper man inte bara en beg motionscykel
> så man slipper slita ner den vanliga hojen, byta
> däck etc etc?
> Jag köpte en beg för 400:-. Fungerar perfekt
> även om sadeln är lite för stor.

Slitaget på cykeln med en trainer är näst intill obefintligt.

Men man kan ju naturligtvis även träna utomhus på en rostig tantcykel om man vill. Det går ju att trampa precis lika hårt som på en racer, även om sadeln är lite för stor. Då slipper man slita ner finracern också. ;-)

Tacx VR Trainers
roding skrev:
> Anledningen till att jag funderar på en Kurt är
> dels att dom erbjuder livstids garanti på sina
> produkter men också att den går att para ihop
> väldigt bra med trainerroad och därigenom köra
> watt-träning utan att behöva köpa alla dyra
> grejer.. (som att trainer är billigt)

Jag vet inte om det är jag som gör fel eller inte, men det verkar inte bli så exakta wattmätningar på en trainer mot tex en monark. Jag har iaf bara satt hastighetsmätaren på bakhjulet och jämför olika hastigheter.

Tacx VR Trainers
Jag vill ha en sändare och mottagare (ANT+?) till en gammal spinningcykel i källaren. Jag vill slippa böket med att byta till trainerdäck på LVG-cykeln bara för att det regnar ute. Jag vill bara hoppa upp på spinningcykeln i källaren.

Och sen ett program som visar puls/hastighet/watt/osv till datorn till projektor på väggen. (Helst till Mac men annars till Windows)
Det verkar tyvärr hur svårt som helst att hitta, även om det nu är år 2013.
Kan någon hjälpa mig på något sätt?

( kan någon uppfinna det?)

Tacx VR Trainers
Varför inte skaffa ett extra snikhbakjul till racern att ha till trainern? Att byta bakhjul tar 1 minut och är inga som helst problem. Har kört så hela våren och sommaren så då jag envisas med att köra intervaller med trainerroad även på sommaren.

Kul och tidsbesparande med trainerroad. Nu sänder även deras program ut effektdata via ANT+ om man har en ANT-sticka i datorn. Tycker det är suveränt och billigt sätt träna. Fast jag saknar watt när jag är ute och cyklar så det blir kanske dyrt i längden ändå eftersom man blir sugen på att skaffa effektmätare på cyklarna...

Tillbaka
Topp