Taggisar

Taggisar
Alltså... Vad är det för fel på telefonnummer? Tänk om man blir hittad av en gamling som saknar "appar" i sin mobil. You're screwed! Eller iofs kan de ju ringa 112... Men ändå.

Senast ändrad:
Taggisar
Man kan lägga in en massa information till ambulans och sjukvårdspersonal. Man kanske har allergiska besvär av någon medicin eller en sjukdom som kan vara bra att känna till.

"Vänta, jag ska snart ringa ambulans. Jag ska bara gå igenom personens plånbok först..."

På riktigt, letar ni efter handskrivna lappar på folk som ligger i vägkanten? Prova ring 112 nästa gång så kanske dom överlever.

Taggisar
"Vad är ICE Taggisar™?

ICE står för In-Case-of-Emergency. Klistermärke som innehåller kontaktinformation till nära anhöriga. Polis och ambulanspersonal har stor hjälp av att snabbt komma i kontakt med anhöriga om de tar hand om en person som de ej får kontakt med."

http://shop.taggisar.se/shop/26349/26349-5440501-shopw-318214.png

Kolla in hemsidan. En klisterlapp på hjälmen är lättare att hitta än en handskriven svettlapp i ryggan.

Taggisar
Kollar ens blåljus efter dessa taggisar? Vet dom vad det är och kan dom läsa av taggisen? En plastad lapp i fickan kan dom dom ialla fall hitta, läsa och förstå.

Taggisar
Lapp i fickan är inte till för att användas innan ambulansen kommer, utan efteråt. På hjälmen kan man ju ha ett klistermärke där det står "kolla i ryggfickan". Eller en med en qr-kod som man skall fota för att komma till en webbsida. Undrar vilket som funkar bäst?

Taggisar
Jag brukar ha luktisar på hjälmen.
Popcorn på vänstersida och Grape Jelly på höger.
Luktar gott när man skrapar på dom (eller gnuggar hjälmen mot asfalten)...

popcorn.jpg
grapejelly.jpg

Tror att det kommer att göra ambulanspersonalen lite gladare.

Taggisar
railrunner skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag brukar ha luktisar på hjälmen.
> Popcorn på vänstersida och Grape Jelly på
> höger.
> Luktar gott när man skrapar på dom (eller
> gnuggar hjälmen mot asfalten)...

Shit, vilka flash-backs man fick! ;)

Taggisar
Undra vem dom ringer om det händer mig något, cykeltillverkaren har satt en taggis på ramen men den länkar bara till deras hemsida. Är dom då min närmaste anhörig?

Taggisar
Många hjälmtillverkare skickar med en liten lapp som kan klistras i hjälmen med fält för den här typen av info.

ICE-info i telefonboken på telefonen är rätt kass på smartphones som är pin-skyddade f.ö.

Taggisar
Jag ställer fortfarande frågan: Hur vet man ens att polis / ambulans / brandkår vet vad en taggis är? För vad jag vet har jag aldrig sett en polis eller räddningsmyndighet med en smartphone.

Taggisar
kajan1972 skrev:
> Börja med att kika på denna sida om vad sos
> alarm rekomenderar.
>
> http://www.sosalarm.se/en/112/Informationsmaterial
> /ICE/
>
> Visst vet räddningspersonal vad ICE betyder, och
> ja de vill gärna att folk använder detta för
> att slippa leta efter kontaktinformation till
> närstående samt få ytterligare väsentlig

> information.

Jag hittade inget om taggisar hos SOS alarm.

Taggisar
Det vet man ju; det första ambulanspersonalen gör när de kommer fram är att göra en statusuppdatering på facebook. Sen twittrar de typ: "Känslan att ge hjärt massage (ja, särskrivet - reds anm) i ett dike på södertörn". Har man en såndär taggis kan de även skriva nåt på offrets facebook. Väldigt användbart.

Taggisar
oxr skrev:
> kajan1972 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Börja med att kika på denna sida om vad sos
> > alarm rekomenderar.
> >
> >
> http://www.sosalarm.se/en/112/Informationsmaterial
>
> > /ICE/
> >
> > Visst vet räddningspersonal vad ICE betyder,
> och
> > ja de vill gärna att folk använder detta för
> > att slippa leta efter kontaktinformation till
> > närstående samt få ytterligare väsentlig
>
> > information.
>
> Jag hittade inget om taggisar hos SOS alarm.

Exakt, Det e ju bara att lägga in ordet "ICE" i telefonboken så e det klappat och klart.
Att ens länka till sosalarm för att tjäna pengar på en produkt som inte ens används av räddningstjänst och polis är ju rena bluffen..

Taggisar
Mmmm, ICE i telefonboken. Finns det någon som inte har PIN-kod på sin smart phone?

Man kanske skulle ha en taggis med PIN-koden på...

Taggisar
Hej!

Såg vi fick trafik från detta forum till vår site. Kul att våra ICE Taggisar diskuteras här.
Tänkte bara svara på några av era frågor.

Först angående SOS Alarm och ICE, så kan man läsa om det här: http://www.sosalarm.se/en/112/Informationsmaterial/ICE/

Denna typen av ICE är dock svår att använda då många har knapplås som kräver pinkod.

Här finns en artikel i tidningen Ny Teknik där SOS Alarm uttalar sig om ICE Taggisar
som löser problemet ovan: http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/mobiltele/article3418708.ece

En del av era frågor/kommentarer besvaras i vår FAQ här: http://shop.taggisar.se/sv/vanliga-fragor.html

Mer info finns även på vår Facebook sida: http://facebook.com/taggisar

Kul idé med Luktisarna! Taggisar med Luktisar! ;-)

MVH Rikard Windh,
Scantags AB

Taggisar
s skrev:
> Mmmm, ICE i telefonboken. Finns det någon som
> inte har PIN-kod på sin smart phone?

Om man vill att ens ICE-nummer ska vara tillgängliga efter olycksfall så får man väl se till att inte kodlåsa sin telefon, vad är problemet? När jag cyklar har jag telefonen med och påslagen med knapplås aktiverat, ingen PIN-kod behövs.

Taggisar
quid skrev:
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mmmm, ICE i telefonboken. Finns det någon som
> > inte har PIN-kod på sin smart phone?
>
> Om man vill att ens ICE-nummer ska vara
> tillgängliga efter olycksfall så får man väl
> se till att inte kodlåsa sin telefon, vad är
> problemet? När jag cyklar har jag telefonen med
> och påslagen med knapplås aktiverat, ingen
> PIN-kod behövs.

Men man vill ju ha kodlåset aktiverat vid stöld. Om det bara fanns ett bra sätt att att veta om man ska bli bestulen eller påkörd så man vet om man ska aktivera kodlåset...

Taggisar
Jörgen_A skrev:
> Men man vill ju ha kodlåset aktiverat vid stöld.
> Om det bara fanns ett bra sätt att att veta om
> man ska bli bestulen eller påkörd så man vet om
> man ska aktivera kodlåset...

Så folk i allmänhet går runt med kodlåsta telefoner där de måste knappa in PIN var gång de vill göra något med luren? Nyhet för mig isf, verkar onödigt krångligt. F.ö. ser jag risken för stöld som nästan obefintlig på cykeltur... Men det beror på vilka man väljer att cykla med kanske ;)

Taggisar
Det är ofta en tvingande policy om man ska synka sin telefon med jobbmailen. Bättre att sätta en dymo på telefonen med ice-nummer isåfall.

Taggisar
Ja om telefonläget för folk i allmänhet är så tillkrånglat så är det inget fel med en hederlig gammal dymo förstås. Eller en inte fullt så gammal QR-kod.

Taggisar
Vi fick följande mail idag från en ICE Taggisar användare:

Hej Rikard,
jag har precis suttit och laddat mina ICE-taggisar med information, en sitter nu på mobilen och en på cykelhjälmen, kör ofta racer ensam.
Jag vill bara tacka för en otroligt vettig produkt, väl genomtänkt och mycket användarvänlig även för en som inte är vidare teknisk av sig. Nu hoppas jag förvisso inte att den kommer att behöva användas, men att jag har den är ovärderligt. Kanon också med att man kan aktivera GPS-positionering.

Jag läste om ICE-taggisarna i cykeltidningen Kadens och jag hoppas verkligen att det är fler än jag som har satt en taggis på cykeln eller cykelhjälmen.

Vänliga hälsningar
Chatarina

Senast ändrad:
Taggisar
Jag hoppas din kund blir glad över att bli presenterad med namn på ett forum där mottagandet av din produkt är något...hmmm...skeptiskt...

Hade jag nån info som vore relevant för ambulanspersonal skulle jag skriva den på en lapp och tejpa på mobilen. Men det går ju inte att tjäna på pengar på folks osäkerhet med såna tips.

Taggisar
Hej Mr Orange!

När vi ställde ut på ambulannsmässan i Malmö (http://www.ambulansforum2012.se/) pratade vi Saab (http://www.saabperformit.se/sv/sidor/start.php) som levererar mobila handenheter till ambulanser. Enligt dessa så finns de tekniska förutsättningarna för att scanna QR koder i 50% av ambulanserna i Sverige idag. Sedan vet vi även att många ambulansmän tvekar inte att använda sina egna privata smartphones i tjänsten.

MVH Rikard

Taggisar
mrwindh skrev:
> Enligt dessa så finns de tekniska
> förutsättningarna för att scanna QR koder i 50%
> av ambulanserna i Sverige idag.

Det låter ju inte lovande, att säga att de tekniska förutsättningarna finns är ju i princip samma sak som att säga att det inte funkar idag, och detta dessutom endast i ca hälften av alla ambulanser.

> Sedan vet vi även
> att många ambulansmän tvekar inte att använda
> sina egna privata smartphones i tjänsten.

Låter tryggt att förlita sig på teknik som inte finns som standard i ambulanser.

Nej, en klisterlapp med informationen i klartext verkar på något sätt oändligt mycket enklare, effektivare och säkrare. Där kan man nog slå till med att 100% av alla ambulanser inte bara har förutsättningarna att läsa vad som står, utan garanterat har möjlighet till det. Lite bättre odds känns det som.

Taggisar
mrwindh skrev:
> Tanken är att ICE Taggisarna skall innehålla mer
> funktioner än vad en papperslapp eller en
> dynamoremsa kan göra.

Många funktioner i alla ära men ändå saknas grundfunktionen. D.v.s ett (eller flera) ICE-nummer i klartext på lappen. Då är lapparna värdefulla även för de som inte har QR-läsare!

Taggisar
Om man inte har några särskilda sjukdomar som försvårar behandling/medicinering förstår jag inte vad ICE-grejen ska tjäna till. Alla har väl legitimation på sig i alla lägen? För att kunna informera eventuella anhöriga räcker det utmärkt med en ID-handling. Jag vill hellre att ambulanspersonalen tar hand om mina skador än att fippla med en jävla telefon!

Taggisar
Det kan ju finnas anhöriga som inte går att hitta via ditt ID. Men det behöver man ju inte köpa en sån här produkt för. den handskrivna lappen räcker långt.

då slipper man även välmenande förbipasserande som börjar rycka och dra i hjälmen för att kunna scanna koden. extra festligt när det blir fler som vill tjäna pengar på sånt här och det finns ett dussin olika appar att hålla reda på.

jag ser fortfarande inte Värdet den här produkten tillför. den ger en längre och osäkrare väg till informationen

Taggisar
Själv har jag just laminerat lappar med ice uppgifter för att ha i en ryggficka, utöver perspnuppgifter, telefonnummer och medicinsk info så beskrev jag även en tatuering så det inte inte blir osäkert med identifieringen (såvida inte den kroppsdelen skiljs från resten av mig ;-) )

Taggisar
Hej!

Här kommer förslag på en uppdaterad variant som löser en del av de problem ni tar upp.

Den innehåller ett skrivbart fält där man skriver det man tycker är viktigast. Direkt läsbart utan att scanna och eller krav på tillgång till internet.
Den innehåller länken i läsbart format för de som har internet uppkopplade enheter men saknar QR läsare.
QR koden är för de som har smartphones och som vet hur man scannar. QR koden är en standard QR kod och det går att scanna med valfri QR läsare.

(Om man har en smartphone och en QR läsare, är det endast tre klick som behövs för att ringa den anhöriga. Ett för att starta QR läsaren och scanna koden. Ett för att klicka på telefonnumret. Ett för att bekräfta att ringa. Skall man själv skriva in numret så är det totalt 12 klick.)

Bilagor

• ICE Taggisar with WriteArea and URL.png
    ICE Taggisar with WriteArea and URL.png
    19.2 KB · Besök: 32
Taggisar
Klucken skrev:
> www.roadid.com !
>
> Fyller alla funktioner som ovan o omöjligt att
> missa som sjukvårdare. :)
> Finns i flera varianter, även interaktiv. :)

Beställde en igår. Tack för tipset.

Tillbaka
Topp