ooms sa:
Som sagt, det enda officiella uttalandet som finns fr någon myndighet säger att det inte är tillåtet.
Naturvårdsverkets jurist efterlyser tydligare lagstiftning i SR-intervjun, och anledningen till det är nog Vättlebökarens med fleras svårighet att förstå att det som står i lagen inte är allt, lagstiftarens avsikt är minst lika viktig. Men för dessa rättshaverister behövs tydligen explicit lagstiftning för att de ska förstå.
Så du menar att om någon myndighet säger att det är olagligt så är det olagligt?
Om t.ex Naturvårdsverket säger "det är olagligt att äga mark i Sverige, det är våran tolkning av lagen" så säljer du all din mark till staten istället för att ifrågasätta idiotin?
Ja, då kommer vi till det andra problemet... NV säger att det är olagligt så det är bara att följa NV's tolkning av lagen så blir det inga problem!
Fast det är väl fan självklart det inte blir några problem! Då behöver dom ju inte ens utreda vidare för det finns inget problem om ingen cyklar E-mtb i skogen! Självuppfyllande profetia där.
Därmed blir alla obskyra myndigheter lagskrivare, deras TOLKNING av lagen BLIR den nya lagen.
Nej, jag är inte så korkad så att jag accepterar deras felaktiga tolkning rakt av och låter bli att, vad som enligt lagen klassificeras som en CYKEL, cykla i skogen.
Jag kan gå med på att det är en cykel med hjälpmotor på. Precis som en elektrifierad rullstol är en rullstol med motor på. Det är fortfarande en rullstol, den får fortfarande köras i t.ex affären (till skillnad från sparkcyklar osv). Det är inte en ATV, det är en RULLSTOL med MOTOR.
Sen vad du tror och tycker skiter jag fullständigt i så länge du inte LJUGER för andra och säger att det är OLAGLIGT att cykla i skogen med E-MTB. Det är NV's tolkning av lagen du skall hänvisa till i så fall och på så vis också meddela att det inte är säkert att man får cykla med elassisterade cyklar i skogen om lagen skrivs om för att passa NV's tolkning av densamma.
I vilket fall som helst, om ingen cyklar E-MTB i skogen så finns det ingen anledning att skriva om lagen...
Om folk cyklar med E-MTB i skogen så finns det istället en anledning att förtydliga ytterligare att E-MTB är CYKLAR och fordon som klassificeras som CYKLAR INTE FALLER UNDER TERRÄNGKÖRNINGSLAGEN.
Men jag tror att INGET kommer hända. NV kommer fortsätta tolka lagen fel och du (ooms) kommer fortsätta tro att NV skriver lagarna och rättsväsendet kommer inte agera på folk som framför sina cyklar i skogen på ett lagligt vis för det skulle vara slöseri med deras resurser.
Skulle det nu vara så att det de facto var olagligt att cykla E-MTB i skogen och jag skulle göra det ändå så spelar det ju ingen roll längre, då kan jag likaväl köpa MC och dra runt med den i skogen istället. Samma brott, samma straff.
Men nej, jag skulle inte cykla i skogen med E-MTB om det de facto var olagligt lika lite som jag kör MC i skogen.
Svara nu ärligt, skulle du sluta gnälla om det faktiskt blev tydliggjort i lagen att E-MTB inte faller under terrängkörningslagen och NV inte längre tolkade det som olagligt att cykla i skogen?