Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
mmmrrrr sa:Miracle sa:För att få ihop det med lagtexterna som NVV bygger sitt resonemang på är de tvungna att klassa en cykel med assistans, 25 km/h, som ett motorfordon. Den idén är de ganska ensamma om, om jag fattat rätt.
Utan det faller ju hela korthuset samman, precis som det gjort med vattenskotrar, tyvärr.
Därigenom har NVV skapat bränsle till denna debatt som nu rasat här i några år... :)
frid!
Det skulle jag inte riktigt hålla med om.
Det finns en liten dissonans här vad gäller lagstiftning som avser att vara normerande och lagstiftning som mest avser att hantera något praktiskt ärende.
I fallet att elcykeln blev definierad som cykel i lagen så skulle jag tro att det inte var tänkt att ha någon normerande effekt. Det finns andra fordon som räknas som cykel i lagens mening utan mest ett praktiskt sätt att snabbt modifiera lagstiftning utan att behöva göra något större jobb.
Andra fordon som också räknas som cykel är till exempel Segway. Dock är det inte ens i närheten av att man i folkmun skulle kalla en Segway för en cykel. Men det var trots det ett praktiskt sätt för lagstiftaren att arrangera det hela på.
Av någon anledning tycker elcykelförespråkarna att "elcykel definieras som cykel i lagen" betyder att "elcykel är en cykel". Jag skulle hävda att det är ett klart felslut. En elcykel är en typ av moped som lagstiftare av pragmatiska skäl har valt att sortera in bland cyklarna.
Sedan finns det en viss överlappning i komponenter (däck, gafflar etc) som överlappar med cykel, men det har även den traditionella rullstolen, som inte heller i folkmun räknas som cykel.
Så för forumlugnets skull hade det helt klart varit bättre om lagstiftaren inte hade valt den enkla pragmatiska vägen. Som det är nu så får man en massa folk som vill hugga in att elcykeln visst är en cykel, det står ju i lagen. Men en Segway är ju också en cykel, trots det översvämmas detta cykelforumet inte av folk som vill ha köptips för sina pendlarsegways. Bägge typen av trådar är ju såklart välkomna på forumet, men klart OT då det, lagen till trots, inte handlar om cyklar.
RockyM sa:tips! Om man sitter i en rullstol så funkar inte benen. Om benen inte funkar så behövs inga trampor..
Vad tror du om analoga klockor de har ju hjul, innebär det att de får användas i skogen?
RockyM sa:tips! Om man sitter i en rullstol så funkar inte benen. Om benen inte funkar så behövs inga trampor..
Vad tror du om analoga klockor de har ju hjul, innebär det att de får användas i skogen?
Loftberg sa:Dagen till ära börjar den här tråden äntligen få lite riktig fredagsfeeling. Gött!
Hah, efter 18-snåret ikväll kommer den rulla igång igen med full kraft. En veckas alla känslor hos gemene happyit måste ju ut nånstans.mmmrrrr sa:Loftberg sa:Dagen till ära börjar den här tråden äntligen få lite riktig fredagsfeeling. Gött!
Ett par minuter var jag rädd att den dött, men likt Jesus så stiger den åter upp för att vandra bland oss.
Loftberg sa:Hah, efter 18-snåret ikväll kommer den rulla igång igen med full kraft. En veckas alla känslor hos gemene happyit måste ju ut nånstans.mmmrrrr sa:Loftberg sa:Dagen till ära börjar den här tråden äntligen få lite riktig fredagsfeeling. Gött!
Ett par minuter var jag rädd att den dött, men likt Jesus så stiger den åter upp för att vandra bland oss.
Där sa du nåt. Kanske man ska ställa in några extra i kylen som är kalla i lagom tid.Erik O sa:Loftberg sa:Hah, efter 18-snåret ikväll kommer den rulla igång igen med full kraft. En veckas alla känslor hos gemene happyit måste ju ut nånstans.mmmrrrr sa:Loftberg sa:Dagen till ära börjar den här tråden äntligen få lite riktig fredagsfeeling. Gött!
Precis, och med all uppdämd frustration efter första arbetsveckan för många kan det bli livat :)
mmmrrrr sa:En elcykel är en typ av moped
Hur stor är skillnaden egentligen, om vi sätter siffror på det?Valhalla_ sa:mmmrrrr sa:En elcykel är en typ av moped
Men var får du detta ifrån.
En moped drivs av en motor.
En elcykel drivs av en människa och människan får hjälp av en motor.
Stor skillnad.
Valhalla_ sa:mmmrrrr sa:En elcykel är en typ av moped
Stor skillnad.
Erik O sa:Valhalla_ sa:mmmrrrr sa:En elcykel är en typ av moped
Stor skillnad.
Är du säker på att det inte är motorn som driver med lite hjälp av en människa?
Skillnaden är väl hur gasreglaget är utformat, och det drivs ju av en människa i båda fallen.Erik O sa:Valhalla_ sa:mmmrrrr sa:En elcykel är en typ av moped
Stor skillnad.
Om jag kör motorcykel men sparkar och hjälper till med benen då och då, betyder det att jag är ute och cyklar?ooms sa:Skillnaden är väl hur gasreglaget är utformat, och det drivs ju av en människa i båda fallen.Erik O sa:Valhalla_ sa:mmmrrrr sa:En elcykel är en typ av moped
Stor skillnad.
-****- sa:Om jag kör motorcykel men sparkar och hjälper till med benen då och då, betyder det att jag är ute och cyklar?ooms sa:Skillnaden är väl hur gasreglaget är utformat, och det drivs ju av en människa i båda fallen.Erik O sa:Valhalla_ sa:mmmrrrr sa:En elcykel är en typ av moped
Stor skillnad.
Loftberg sa:Hah, efter 18-snåret ikväll kommer den rulla igång igen med full kraft. En veckas alla känslor hos gemene happyit måste ju ut nånstans.mmmrrrr sa:Loftberg sa:Dagen till ära börjar den här tråden äntligen få lite riktig fredagsfeeling. Gött!
Nej, då el-cyklar du.-****- sa:Om jag kör motorcykel men sparkar och hjälper till med benen då och då, betyder det att jag är ute och cyklar?ooms sa:Skillnaden är väl hur gasreglaget är utformat, och det drivs ju av en människa i båda fallen.Erik O sa:Valhalla_ sa:mmmrrrr sa:En elcykel är en typ av moped
Stor skillnad.
Loftberg sa:Där sa du nåt. Kanske man ska ställa in några extra i kylen som är kalla i lagom tid.Erik O sa:Loftberg sa:Hah, efter 18-snåret ikväll kommer den rulla igång igen med full kraft. En veckas alla känslor hos gemene happyit måste ju ut nånstans.mmmrrrr sa:Loftberg sa:Dagen till ära börjar den här tråden äntligen få lite riktig fredagsfeeling. Gött!
Precis, och med all uppdämd frustration efter första arbetsveckan för många kan det bli livat :)
Erik O sa:Valhalla_ sa:mmmrrrr sa:En elcykel är en typ av moped
Stor skillnad.
Precis som gasreglaget på en motorcykel, alltså.Valhalla_ sa:Erik O sa:Valhalla_ sa:mmmrrrr sa:En elcykel är en typ av moped
Stor skillnad.
Ja. Skillnaden ligger i att människans drivning är det som till 100% styr vad hjälpmotorn gör och hur mycket. Motorn är slav.
Valhalla_ sa:Erik O sa:Valhalla_ sa:mmmrrrr sa:En elcykel är en typ av moped
Stor skillnad.
Ja. Skillnaden ligger i att människans drivning är det som till 100% styr vad hjälpmotorn gör och hur mycket. Motorn är slav.
Valhalla_ sa:Erik O sa:Valhalla_ sa:mmmrrrr sa:En elcykel är en typ av moped
Stor skillnad.
Erik O sa:Valhalla_ sa:Erik O sa:Valhalla_ sa:mmmrrrr sa:En elcykel är en typ av moped
Stor skillnad.
Och hur är det på en tramplös moped? Vem styr egentligen vem där?
Aha! Om du trampar lite, hjälper den lite. Om du trampar mycket, hjälper den mycket! Nu fattar jag!Valhalla_ sa:Erik O sa:Valhalla_ sa:Erik O sa:Valhalla_ sa:mmmrrrr sa:En elcykel är en typ av moped
Stor skillnad.
Men du fattar ju inte...
Elmotorn är en assistansfunktion som är en 100% "slav" till dina ben. Vore den inte det skulle det vara en moped.
plumse sa:Valhalla_ sa:Erik O sa:Valhalla_ sa:mmmrrrr sa:En elcykel är en typ av moped
Stor skillnad.
Som att människan har full kontroll över gashandtaget och därmed drivningen.
Alltså är en e-cykel likställt med motorcykel. Och motorcykel som uppfyller vissa krav kallas moped. Och om ytterligare vissa krav uppfylls får dessa köras på cykelbana. Men inte i skog.
Freddie L sa:Aha! Om du trampar lite, hjälper den lite. Om du trampar mycket, hjälper den mycket! Nu fattar jag!Valhalla_ sa:Erik O sa:Valhalla_ sa:Erik O sa:Valhalla_ sa:mmmrrrr sa:En elcykel är en typ av moped
Stor skillnad.
Men du fattar ju inte...
Elmotorn är en assistansfunktion som är en 100% "slav" till dina ben. Vore den inte det skulle det vara en moped.
Fast om man vrider lite på gashsndtaget... Eller mycket... ?
GoranS sa:Here we go again ...
Jag slår vad om att ni inte kommer att komma överens om hur Naturvårdsverkets uttalande ska tolkas.
Valhalla_ sa:plumse sa:Valhalla_ sa:Erik O sa:Valhalla_ sa:mmmrrrr sa:En elcykel är en typ av moped
Stor skillnad.
Alltså är en e-cykel likställt med motorcykel. Och motorcykel som uppfyller vissa krav kallas moped. Och om ytterligare vissa krav uppfylls får dessa köras på cykelbana. Men inte i skog.
Neeej.... Let me rephrase..
Elcykel: Du måste trampa satan för att komma fram men vill du så behöver du inte trampa riktigt lika mycket satan. Du ger effekt, du får effekt. You give no powah? You gets no powah!
Motorcykel/moped: Mucho bueno at the flick of a fucking wrist. Motorn avstängd= no bueno.
Hur kan det vara otydligt!!
Eller vänta lite nu.. detta är happy. Någon kommer driva detta in absurdum. Orkar inte. Over and out...
Väntar ivrigt!Lars.E sa:Loftberg sa:Där sa du nåt. Kanske man ska ställa in några extra i kylen som är kalla i lagom tid.Erik O sa:Loftberg sa:Hah, efter 18-snåret ikväll kommer den rulla igång igen med full kraft. En veckas alla känslor hos gemene happyit måste ju ut nånstans.mmmrrrr sa:Loftberg sa:Dagen till ära börjar den här tråden äntligen få lite riktig fredagsfeeling. Gött!
Går det bra att jag kommer tillbaka till tråden med en kommentar framåt småtimmarna?
Jag har bara hunnit smutta på den nyköpta 63:an än... Men jag hade nog tänkt göra en liten jämförelse med de andra varianterna innan kvällen är slut.
plumse sa:Valhalla_ sa:plumse sa:Valhalla_ sa:Erik O sa:Valhalla_ sa:mmmrrrr sa:En elcykel är en typ av moped
Stor skillnad.
Neeej.... Let me rephrase..
Elcykel: Du måste trampa satan för att komma fram men vill du så behöver du inte trampa riktigt lika mycket satan. Du ger effekt, du får effekt. You give no powah? You gets no powah!
Motorcykel/moped: Mucho bueno at the flick of a fucking wrist. Motorn avstängd= no bueno.
Hur kan det vara otydligt!!
Eller vänta lite nu.. detta är happy. Någon kommer driva detta in absurdum. Orkar inte. Over and out...
Fotgas eller handgas... Påtejto potato... Fortfarande motorcykel imho.
Elmotor eller bensinmotor? Eller ska frågan formuleras fotgas eller handgas?Skogssnigeln sa:Provkörde med motor för första gången idag. Lånade en Trek Powerfly FS och trampade runt på lite stigar i berget. Fan vad kul det va! Inte bara lättare och snabbare utan roligare också. Överraskad. Blev ganska såld så det blir med stor sannolikhet FS med motor på nästa cykel.
SocialGimp sa:Finns det inga cyklar med en 250 watts bensinmotor så man slipper räckviddsångesten? Varför ska allt gå på el hela tiden?
SocialGimp sa:Finns det inga cyklar med en 250 watts bensinmotor så man slipper räckviddsångesten? Varför ska allt gå på el hela tiden?
MP3-Sthlm sa:Men hur står man ut med ljudet när man åker på en Elcykel. Alla filmer man ser på det drunknar ju i konstant vinande ljud :(
Jisses, tror jag får byta karriär. Finns det någon arbetsförmedling för siare, spåmän och klärvoajanter?me.I.am sa:Saida sa:Here we go again ...
Jag slår vad om att ni inte kommer att komma överens om hur Naturvårdsverkets uttalande ska tolkas.
Ganska kusligt att du kunde gissa så rätt!