Tankar om denna elcykel?

Tankar om denna elcykel?
Matte_rookie har fattat galoppen. Formuleringen ”likställas med” visar ju tydligt att en elcykel inte är en cykel. Och formuleringen finns i trafikförordningen, inte i allemansrätten, med ett uttalat syfte att underlätta för användning av elcykel i trafiken. Alltså i cykelinfrastrukturen där de egentligen inte heller hör hemma pga sin motor.

Förövrigt tycker jag att man borde respektera att Happys ägare har delat upp i två separata siter.

Tankar om denna elcykel?
Cykel lika med elcykel med lagens definition. Så cykel som cykel mao. Varför ska man ha två cykelforum för? Imbeciilt om något. Varför inte bara inse att det var genomgående oförståndigt. Evidensen är övertygande, trådarna och anhängarma pekar tydligt vad skåpet ska stå. Endast larvputtarna bråkar om detta.

Tankar om denna elcykel?
Freddie L sa:
Matte_rookie har fattat galoppen. Formuleringen ”likställas med” visar ju tydligt att en elcykel inte är en cykel. Och formuleringen finns i trafikförordningen, inte i allemansrätten, med ett uttalat syfte att underlätta för användning av elcykel i trafiken. Alltså i cykelinfrastrukturen där de egentligen inte heller hör hemma pga sin motor.

Förövrigt tycker jag att man borde respektera att Happys ägare har delat upp i två separata siter.

Respekten går åt andra hållet också. Det är absolut ett argument även om det är ett dåligt sådant.

Tankar om denna elcykel?
johnel sa:
Cykel lika med elcykel med lagens definition. Så cykel som cykel mao. Varför ska man ha två cykelforum för? Imbeciilt om något. Varför inte bara inse att det var genomgående oförståndigt. Evidensen är övertygande, trådarna och anhängarma pekar tydligt vad skåpet ska stå. Endast larvputtarna bråkar om detta.
Elcykel räknas som cykel och får framföras på cykelbanor trots sin motor. Inte att att en elcykel ÄR en cykel. Tror sånt är svårt att lagstadgada om... ?

Tycker vi kan försöka hålla lite god ton, trots att vi inte tycker lika.

Tankar om denna elcykel?
johnel sa:
Freddie L sa:

Respekten går åt andra hållet också. Det är absolut ett argument även om det är ett dåligt sådant.
Du menar att Happys ägare ska respektera att elcyklister vill vara på Happyride, trots allt tjafs som följer? Det tycker jag nog inte, men en intressant tanke.

Tankar om denna elcykel?
johnel sa:
Freddie L sa:

Är det respekt du vill ha så gör du klokt i att inte kalla folk för 'oförståndiga', 'imbecilla' eller 'larvputtar'. Det sätter bara dig själv i en väldigt dålig sits där respekt är det sista du kommer få.

Tankar om denna elcykel?
s sa:
Det rörs om ganska friskt här.

Att elcykel klassas som cykel enligt lagen om vägtrafikdefinitioner och därmed inte omfattas av terrängkörningslagens förbud torde stå helt klart. Kan vi släppa det?

Men det betyder inte med automatik att man får framföra sin elcykel var man vill i naturen. Markägaren bestämmer över vad marken får användas till. Hen kan dock inte bortse från förbudslagar och allemansrätt. Någon förbudslag är inte tillämpbar så vad som återstår är huruvida allemansrätten ger dig rätt att cykla elcykel på annan än din egen mark.

En elcykel är motoriserad även om den inte enligt vägtrafikdefinitionerna klassas som motorfordon. Den är inte ett motorfordon, nej absolut inte, men där sitter onekligen en motor. Ok?

Ooooch eftersom allemansrätten inte var avsedd att vara motoriserad så faller elcykeln bort. D.v.s. allemansrätten ger dig inte rätt att cykla elcykel på annans mark. Markägaren kan dock ge sitt tillstånd.

Hur kan detta fortfarande anses vara oklart?
+1
Klart som korvspad, och det är precis det som NVV skriver på sin webbplats. Helt obegripligt varför det ens ska behöva diskuteras.

Tankar om denna elcykel?
Freddie L sa:
johnel sa:
Freddie L sa:

Du menar att Happys ägare ska respektera att elcyklister vill vara på Happyride, trots allt tjafs som följer? Det tycker jag nog inte, men en intressant tanke.

För det första stå för DINA åsikter. Överför inte dina osakliga argument på andra. Att beslut saknar förankring eller realiteter förekommer ibland det vet vi alla. Det verkar inte som att två forum är lösningen, det torde förvisso framgå men men. Om du vill marschera enligt order utan en förmåga till att ifrågasätta så är det ditt val, inte något andra ska förhålla sig till för att du har FEL. Det är min respekt att framföra åsikter för att göra det här forumet till det bättre. Åsikterna kommer inte att försvinna, inte heller elcyklar. Det är lika bra att förlika sig med den tanken. Världen rör sig frammåt varken om du är med eller inte.

Tankar om denna elcykel?
Är verkligen alla som gillar elcyklar troll? Och varför kan de inte trolla tillsammans på sin tilldelade hörna av verkligheten? Beror det på att alla dessa troll är ett litet fåtal användare med många konton?

Allvarligt är det ju ett rätt underligt beteende att aktivt provocera i ett forum där deras idéer inte gror. Lite som att i tesla foumet fråga vilken dieseltrimsats som ryker manliagligast på pickupen.... Bara bortkastad energi för alla inblandade. Teslaägarna bryr sig inte och lassediesel får inte några vettiga kvar.

Bilagor

• incompatible.jpg
    incompatible.jpg
    25.7 KB · Besök: 102
Tankar om denna elcykel?
johnel sa:
Freddie L sa:
johnel sa:
Freddie L sa:

För det första stå för DINA åsikter. Överför inte dina osakliga argument på andra. Att beslut saknar förankring eller realiteter förekommer ibland det vet vi alla. Det verkar inte som att två forum är lösningen, det torde förvisso framgå men men. Om du vill marschera enligt order utan en förmåga till att ifrågasätta så är det ditt val, inte något andra ska förhålla sig till för att du har FEL. Det är min respekt att framföra åsikter för att göra det här forumet till det bättre. Åsikterna kommer inte att försvinna, inte heller elcyklar. Det är lika bra att förlika sig med den tanken. Världen rör sig frammåt varken om du är med eller inte.
Oj, oj! Ta ett chill-pill eller nåt? Du förstår att jag kunde kopiera hela ditt inlägg och använda det för att styrka min ståndpunkt? Ja, ändra lite där vid antal forum, då. Fast du kan vara lugn, det kommer inte hända, jag försöker (numer) att inte hetsa upp mig som du gör. Det fungerar dåligt i debatten.

Tankar om denna elcykel?
Bengt-re sa:
Är verkligen alla som gillar elcyklar troll? Och varför kan de inte trolla tillsammans på sin tilldelade hörna av verkligheten? Beror det på att alla dessa troll är ett litet fåtal användare med många konton?

Allvarligt är det ju ett rätt underligt beteende att aktivt provocera i ett forum där deras idéer inte gror. Lite som att i tesla foumet fråga vilken dieseltrimsats som ryker manliagligast på pickupen.... Bara bortkastad energi för alla inblandade. Teslaägarna bryr sig inte och lassediesel får inte några vettiga kvar.
Det är väl inte lika kul att trolla där borta där alla är troll och tycker likadant. Hade de varit seriöst intresserade och velat diskutera sitt intresse med likasinnade så hade de ju hållit sig där. Så det är ju helt uppenbart att deras primära intresse är att trolla och störa oss riktiga cyklister. Tragiskt.

Tankar om denna elcykel?
Bengt-re sa:
Är verkligen alla som gillar elcyklar troll?

Min hypotes är att de flesta (men inte riktigt alla) som vill åka elcykel i skogen är lata. Detsamma gäller då även när det gäller att tänka, det är en jobbig sak man helst tar genvägar runt. Resonemangen blir därefter. E-dioti.

Tankar om denna elcykel?
Får man trolla på el-forum eller är det hårt moderat?

Jag kan tänka mig att vara med och crowdfunda en fin kikar tråd. Hans retorik gjorde stort intryck på mig.

Tankar om denna elcykel?
johnel sa:
Forum skapas rimligen för att människor med likartat intresse ska kunna diskutera, ge tips och utbyta erfarenheter. Att dessa syften skulle vara de som används när lagstiftarna skriver lagar känns ytterst osannolikt. Därmed framstår det som ologiskt att använda lagstiftning som motivering till vad man tycker ett forum ska vara till för att diskutera för ämnen i.

Tankar om denna elcykel?
Min fundering just nu är när vi kan få någon trollande elcykelhetsare som inte prompt ska försöka använda ord och uttryck som hen inte behärskar. Får mest huvudvärk av att försöka läsa eländet och då klart mer pga språkliga och logiska tossigheter än av innehållsmässiga orsaker.

Tankar om denna elcykel?
GoranS sa:
Min fundering just nu är när vi kan få någon trollande elcykelhetsare som inte prompt ska försöka använda ord och uttryck som hen inte behärskar. Får mest huvudvärk av att försöka läsa eländet och då klart mer pga språkliga och logiska tossigheter än av innehållsmässiga orsaker.
Det är min respekt att tycka likadant :-)

Tankar om denna elcykel?
ooms sa:
s sa:

Att elcykel klassas som cykel enligt lagen om vägtrafikdefinitioner och därmed inte omfattas av terrängkörningslagens förbud torde stå helt klart. Kan vi släppa det?

Men det betyder inte med automatik att man får framföra sin elcykel var man vill i naturen. Markägaren bestämmer över vad marken får användas till. Hen kan dock inte bortse från förbudslagar och allemansrätt. Någon förbudslag är inte tillämpbar så vad som återstår är huruvida allemansrätten ger dig rätt att cykla elcykel på annan än din egen mark.

En elcykel är motoriserad även om den inte enligt vägtrafikdefinitionerna klassas som motorfordon. Den är inte ett motorfordon, nej absolut inte, men där sitter onekligen en motor. Ok?

Ooooch eftersom allemansrätten inte var avsedd att vara motoriserad så faller elcykeln bort. D.v.s. allemansrätten ger dig inte rätt att cykla elcykel på annans mark. Markägaren kan dock ge sitt tillstånd.

+1
Klart som korvspad, och det är precis det som NVV skriver på sin webbplats. Helt obegripligt varför det ens ska behöva diskuteras.

Vänta nu. Alla med elcykel är inte ute efter att cykla EMTB i skogen. Frågan är bra mycket mer komplex än så. En markägare kan stänga av en enskild väg med bom och sätta upp skyltar om förbud mot moped klass 2 samt övriga motordrivna fordon. Dessa skyltar gäller inte elcykel, men ändå verkar det vara en clash mellan vägtrafik och allemansrätt på enskild väg.
Ni som hävdar att en elcykel inte är en cykel utan en elmoped glömmer en sak: Det räcker med att stänga av elen så blir den som vilken cykel som helst, om än något tyngre. Det händer att jag cyklar på bommad enskild väg med assistansen avstängd. (Om det inte är en riktig grusväg, då kan det hända att mina kriminella gener visar sig) Enligt NVV är det helt oklart vad som gäller elcykel som cyklas utan eldrift och att det måste avgöras i domstol. Om man leder t.ex. en motorcykel så räknas man dock som gående och omfattas då av allemansrätten. (Så länge man inte förstör marken givetvis) Det är rimligt att en elcykel som cyklas utan el räknas som "vanlig" cykel.

Tankar om denna elcykel?
Elhojtok sa:
ooms sa:
s sa:

+1

Vänta nu. Alla med elcykel är inte ute efter att cykla EMTB i skogen. Frågan är bra mycket mer komplex än så. En markägare kan stänga av en enskild väg med bom och sätta upp skyltar om förbud mot moped klass 2 samt övriga motordrivna fordon. Dessa skyltar gäller inte elcykel, men ändå verkar det vara en clash mellan vägtrafik och allemansrätt på enskild väg.
Ni som hävdar att en elcykel inte är en cykel utan en elmoped glömmer en sak: Det räcker med att stänga av elen så blir den som vilken cykel som helst, om än något tyngre. Det händer att jag cyklar på bommad enskild väg med assistansen avstängd. (Om det inte är en riktig grusväg, då kan det hända att mina kriminella gener visar sig) Enligt NVV är det helt oklart vad som gäller elcykel som cyklas utan eldrift och att det måste avgöras i domstol. Om man leder t.ex. en motorcykel så räknas man dock som gående och omfattas då av allemansrätten. (Så länge man inte förstör marken givetvis) Det är rimligt att en elcykel som cyklas utan el räknas som "vanlig" cykel.
Vad räknas en motorcykel som man sitter på men rullar fram på t.ex. i ett medlut då, är det också en cykel som därmed omfattas av allemansrätten? Finns det fler fordon som byter skepnad och blir nåt annat bara för att man stänger av motorn?

Tankar om denna elcykel?
ooms sa:
GoranS sa:

GoranS är det ditt sedvanliga sätt att tysta ner andra? Du verkar vara relativt innehållslös inte bara i text. Är jag troll också? xxxxx xx xxx xxxx xxxxxx.

Edit: raderade lite ful attityd. / Admin

Senast redigerad av en moderator:
Tankar om denna elcykel?
Får man ha hur många konton som helst? Jag vet ärligt inte, trots att jag varit här länge.

Jag uppskattar kvalitativa troll, typ Yolo!. Men den här nya typen är ju rätt trist.

Tankar om denna elcykel?
zinkpasta sa:
Bengt-re sa:
Är verkligen alla som gillar elcyklar troll?

Min hypotes är att de flesta (men inte riktigt alla) som vill åka elcykel i skogen är lata. Detsamma gäller då även när det gäller att tänka, det är en jobbig sak man helst tar genvägar runt. Resonemangen blir därefter. E-dioti.
Min hypotes är det finns en stor avundsjuka att kunna cykla med el Somliga verkar inte ha råd heller samt saknar tekniskt kunnande. Men som sagt ta inte åt dig. Det är bara en teori.

Tankar om denna elcykel?
Freddie L sa:
Får man ha hur många konton som helst? Jag vet ärligt inte, trots att jag varit här länge.

Jag uppskattar kvalitativa troll, typ Yolo!. Men den här nya typen är ju rätt trist.

Nej, det står i reglerna någonstans, tror jag ähum, att man bara får ha ett. I vart fall fick jag en tillsägelse när jag registrerade ett extra om än bara för att bevisa en billig men ack så rolig poäng =D

Att registrera ett extra konto för att skriva kommenterar som man inte annars törs känns ju rätt billigt.

Senast ändrad:
Tankar om denna elcykel?
Vaad registrerar alltså ett konto för att skriva ett par inlägg som inte kan kallas annat än påhopp? Starkt jobbat!
Antingen måste ilskan ha runnit till ordentligt, eller så är det nåt av de andra elcykeltrollen som tänker gå mer bananas än vanligt.

Senast ändrad:
Tankar om denna elcykel?
zinkpasta sa:

Vaad sa:
GoranS är det ditt sedvanliga sätt att tysta ner andra? Du verkar vara relativt innehållslös inte bara i text. Är jag troll också? Stick om det inte passar.

Vaad sa:
Min hypotes är det finns en stor avundsjuka att kunna cykla med el Somliga verkar inte ha råd heller samt saknar tekniskt kunnande. Men som sagt ta inte åt dig. Det är bara en teori.

ooms sa:
Vaad registrerar alltså ett konto för att skriva ett par inlägg som inte kan kallas annat än påhopp? Starkt jobbat!

V.S.B

Senast ändrad:
Tankar om denna elcykel?
Jösses vad många (?) stollar som hittat hit, nyss dessutom.
På Skansen står det att man inte får mata trollen. Gäller det här med?
;p

Tankar om denna elcykel?
ooms sa:
Elhojtok sa:
ooms sa:
s sa:

+1

Vad räknas en motorcykel som man sitter på men rullar fram på t.ex. i ett medlut då, är det också en cykel som därmed omfattas av allemansrätten? Finns det fler fordon som byter skepnad och blir nåt annat bara för att man stänger av motorn?

Jag vill minnas att det finns prejudikat på att man räknas som motorcyklist om man sitter på förarplatsen på en motorcykel i rörelse även om motorn är avstängd, med allt vad det innebär av MC-kort, hjälmtvång nykterhet osv.
Det är ändå en viss skillnad eftersom alla dessa saker krävs för att få framföra en MC. Därför torde inte t.ex. Elcykel klass 1 och 2 kunna räknas som cykel, även med avstängd motor.

Så här skrev du tidigare i tråden och jag vill minnas att du på något annat ställe i ännu starkare ordalag uttryckt samma sak angående lagens anda:
ooms sa:
Som sagt, det enda officiella uttalandet som finns fr någon myndighet säger att det inte är tillåtet.
Naturvårdsverkets jurist efterlyser tydligare lagstiftning i SR-intervjun, och anledningen till det är nog Vättlebökarens med fleras svårighet att förstå att det som står i lagen inte är allt, lagstiftarens avsikt är minst lika viktig. Men för dessa rättshaverister behövs tydligen explicit lagstiftning för att de ska förstå.

Så, avsikten med att inte tillåta motoriserade fordon i terräng är för att de sliter på marken, bullrar och släpper ut avgaser.
Det är väl alldeles utmärkt om man kan stänga av sin elassistans och på så sätt få möjlighet att fortsätta sin färd?

Tankar om denna elcykel?
Vaad sa:
ooms sa:
GoranS sa:

GoranS är det ditt sedvanliga sätt att tysta ner andra? Du verkar vara relativt innehållslös inte bara i text. Är jag troll också? Stick om det inte passar.
Hur kan du få det till att jag försöker tysta ner någon? Vidare, tycker du att inläggen är logiska och språkligt välformulerade? Jag tycker inte det. Vidare vore det klädsamt om du åtminstone ger en antydan till motivering till varför du tycker jag verkar innehållslös. Jag antar att du åtminstone läst det jag skrivit på detta forum med tanke på att du gör ett sådant uttalande.

Ber att få återkomma angående din ev. trollstatus. Lite för få inlägg för att riktigt bedöma än.

Nej, jag tänker inte lämna detta forum utan kommer även framgent att skriva inlägg och om jag så känner för det skriva kommentarer om saker jag inte gillar.

Tankar om denna elcykel?
s sa:
Freddie L sa:

Nej, det står i reglerna någonstans, tror jag ähum, att man bara får ha ett. I vart fall fick jag en tillsägelse när jag registrerade ett extra om än bara för att bevisa en billig men ack så rolig poäng =D

Att registrera ett extra konto för att skriva kommenterar som man inte annars törs känns ju rätt billigt.
Ajdå! Så du är på olydiga listan, det hade jag aldrig anat. Men du gjorde det du gjorde för att vara rolig, det är alltid ok. :-)

Då gissar jag att det borde rensas lite bland ”pro-el”-kontona. Inte för jag bryr mig egentligen. Och jag hoppas moderatorerna har något bättre för sig, typ cyklar.

Tankar om denna elcykel?
Jag noterar att någon <1 timme efter sin registrering på happy lyckats få ett av sina inlägg raderat av moderatorn. Är det rekord måntro?

Tankar om denna elcykel?
ooms sa:
Jag noterar att någon <1 timme efter sin registrering på happy lyckats få ett av sina inlägg raderat av moderatorn. Är det rekord måntro?
Torde ligga bra till. Sen är det ju naturligtvis möjligt att slå om man skulle vilja. Dock rätt meningslöst på mer än ett sätt.

Tankar om denna elcykel?
Vaad sa:

Klart jag inte tar åt mig, jag är både rik, begåvad samt på gränsen till skadligt tekniskt kunnig. Vet du skillnaden på hypotes och teori förresten?

Tankar om denna elcykel?
Hela den här tråden är ett bete för att visa hur taskiga vanliga cyklister och forummedlemmar är. TS kommer inte dyka upp förrän den i tråden som även är TS loggar in.

Tankar om denna elcykel?
GoranS sa:
Vaad sa:
ooms sa:
GoranS sa:

Hur kan du få det till att jag försöker tysta ner någon? Vidare, tycker du att inläggen är logiska och språkligt välformulerade? Jag tycker inte det. Vidare vore det klädsamt om du åtminstone ger en antydan till motivering till varför du tycker jag verkar innehållslös. Jag antar att du åtminstone läst det jag skrivit på detta forum med tanke på att du gör ett sådant uttalande.

Ber att få återkomma angående din ev. trollstatus. Lite för få inlägg för att riktigt bedöma än.

Nej, jag tänker inte lämna detta forum utan kommer även framgent att skriva inlägg och om jag så känner för det skriva kommentarer om saker jag inte gillar.

Jag är glad att du du har integritet och är en förnuftets försvarare. I min värld är du en klok, ödmjuk och trevlig person.

Ville bara påpeka mina tankar i en eventuell trolldiskution.

Tankar om denna elcykel?
Bengt-re sa:
GoranS sa:
Vaad sa:
ooms sa:
GoranS sa:

Jag är glad att du du har integritet och är en förnuftets försvarare. I min värld är du en klok, ödmjuk och trevlig person.

Ville bara påpeka mina tankar i en eventuell trolldiskution.
+1
GoranS är en av de, om inte den, som bidrar mest positivt på detta forum. Julkalendrar, RR:s, ultracykling/rando-kommentering, osv, är exempel på saker som uppskattas mycket av mig och många andra.
Så var det sagt.

Senast ändrad:
Tankar om denna elcykel?
RockyM sa:
Så nu var det sagt. frågan är varför? måste vara OT?

Om det inte klassas som OT är det per automatik accepterat här. Det är inte accepterat så som jag uppfattar det och har ett eget forum, därav OT. Undantaget är el-pendlarna som antagligen funkar på båda forumen. Sen är ju några av anhängarna till e-mtb helt kassa som ambassadörer för sin sak. Det finns såklart en hel del som cyklar MTB och åker e-mtb och är helt normala och skötsamma och inte märks.

Jag skulle nöja mig med OT -märkning och att det inte diskuterades sånt som är direkt skadligt för vanlig cykling.

Tillbaka
Topp