Erik O sa:
Jag förstår också att man som elmotor-mtb-entusiast gärna hävdar att separationen är konstgjord, just för att det är en enkel möjlighet att få nyttja sitt motorfordon i naturen. Jag personligen har inget emot elmotor-mtb som sådana men jag tycker att frågan om rätten för dessa att färdas i naturen bör grundas på vad de verkligen är inte att man låtsas att det är samma sak som cyklar.
Tyvärr är det oerhört sällan man stöter på någon form av insikt eller ödmjukhet inför potentiella problem hos elmotor-mtbförespråkare här på forumet. Vill man ha någon form av samarbete är det nog klokt att börja där.
Jag kan inte påstå att jag själv är någon eMTB-entusiast men har iaf provat på och kan se fördelarna med en för vissa (i mitt fall absolut med de krämpor jag besitter). Attityden mot eMTB på forumet är ju skamlig och jag skäms att man måste be om ursäkt för hur den grupp som man tillhör uppträder. Hos andra grupper försöker man få ihop en så stor mängd utövare som möjligt men inom MTB trakaserar man istället en viss del av utövarna och försöker avskärma dem.
Att eMTB försöker slinka igenom via någon annans förmåner håller jag inte med om. Det finns klara kategorier på hur elektriska cyklar ska klassificeras; likvärdigt med cykel, moped, EU-moped, eller motorcykel. De enda som bestrider det regelverket verkar vara en viss grupp av cyklister. Effektgränsen för elcykel är lagd låg just därför att den ska vara likvärdig med cykel. Undrar hur många som ens har provat en elcykel och vet hur mycket 250W är? Cyklister borde veta eftersom vi gillar att skryta över våra effektsiffror.
Varför hävdar inte beskyddarna av naturen att gränsen ska gå vid mammas standardcykel eftersom MTB med grova däck sliter på stigar? Det var ändå bara den typen av cyklar som är tidsenliga för regelverket. Nä, vi är för att reglerna dras så att den precis passar oss. Det verkar finnas en stor okunskap över vilka begränsade rättigheter och hur stora skyldigheter vi cyklister har gentemot naturen. Under dessa 11 sidor tror jag bara jag har sett ett inlägg där någon erkänner att vanliga MTBs kan utgöra ett problem. Dubbelmoralen stinker.
Min ståndpunkt är att rätten att färdas i naturen ska grundas på att man uppfyller det ansvar och skyldigheter man har. Gör man det är skillnaden mellan MTB och eMTB obefintlig. Det är inte Olle som är ute och cyklar i skogen för att plocka blåbär som är boven utan MTB-utövare som plöjer fram runda efter runda, både med eller utan elmotor.