Tankar om denna elcykel?

Tankar om denna elcykel?
Elhojtok sa:
ooms sa:
s sa:
Det rörs om ganska friskt här.

Att elcykel klassas som cykel enligt lagen om vägtrafikdefinitioner och därmed inte omfattas av terrängkörningslagens förbud torde stå helt klart. Kan vi släppa det?

Men det betyder inte med automatik att man får framföra sin elcykel var man vill i naturen. Markägaren bestämmer över vad marken får användas till. Hen kan dock inte bortse från förbudslagar och allemansrätt. Någon förbudslag är inte tillämpbar så vad som återstår är huruvida allemansrätten ger dig rätt att cykla elcykel på annan än din egen mark.

En elcykel är motoriserad även om den inte enligt vägtrafikdefinitionerna klassas som motorfordon. Den är inte ett motorfordon, nej absolut inte, men där sitter onekligen en motor. Ok?

Ooooch eftersom allemansrätten inte var avsedd att vara motoriserad så faller elcykeln bort. D.v.s. allemansrätten ger dig inte rätt att cykla elcykel på annans mark. Markägaren kan dock ge sitt tillstånd.

Hur kan detta fortfarande anses vara oklart?
+1
Klart som korvspad, och det är precis det som NVV skriver på sin webbplats. Helt obegripligt varför det ens ska behöva diskuteras.

Vänta nu. Alla med elcykel är inte ute efter att cykla EMTB i skogen. Frågan är bra mycket mer komplex än så. En markägare kan stänga av en enskild väg med bom och sätta upp skyltar om förbud mot moped klass 2 samt övriga motordrivna fordon. Dessa skyltar gäller inte elcykel, men ändå verkar det vara en clash mellan vägtrafik och allemansrätt på enskild väg.
Ni som hävdar att en elcykel inte är en cykel utan en elmoped glömmer en sak: Det räcker med att stänga av elen så blir den som vilken cykel som helst, om än något tyngre. Det händer att jag cyklar på bommad enskild väg med assistansen avstängd. (Om det inte är en riktig grusväg, då kan det hända att mina kriminella gener visar sig) Enligt NVV är det helt oklart vad som gäller elcykel som cyklas utan eldrift och att det måste avgöras i domstol. Om man leder t.ex. en motorcykel så räknas man dock som gående och omfattas då av allemansrätten. (Så länge man inte förstör marken givetvis) Det är rimligt att en elcykel som cyklas utan el räknas som "vanlig" cykel.

Alltså går det så här trögt i maskineriet på riktigt.
Hej kul med en lådbilstävling, jag e med. Men vafan det där e ingen lådbil det e ju en riktig bil nähä kolla jag stänger bara av motorn så är det en lådbil!

Rullar du ner för en backe as full på en motorcykel så kommer du torska för rattfylla trots att den har ett styre. Du behöver inte ha motorn igång heller för att åka dit.

Tankar om denna elcykel?
Matte_rookie sa:
Elhojtok sa:
ooms sa:
s sa:

Att elcykel klassas som cykel enligt lagen om vägtrafikdefinitioner och därmed inte omfattas av terrängkörningslagens förbud torde stå helt klart. Kan vi släppa det?

Men det betyder inte med automatik att man får framföra sin elcykel var man vill i naturen. Markägaren bestämmer över vad marken får användas till. Hen kan dock inte bortse från förbudslagar och allemansrätt. Någon förbudslag är inte tillämpbar så vad som återstår är huruvida allemansrätten ger dig rätt att cykla elcykel på annan än din egen mark.

En elcykel är motoriserad även om den inte enligt vägtrafikdefinitionerna klassas som motorfordon. Den är inte ett motorfordon, nej absolut inte, men där sitter onekligen en motor. Ok?

Ooooch eftersom allemansrätten inte var avsedd att vara motoriserad så faller elcykeln bort. D.v.s. allemansrätten ger dig inte rätt att cykla elcykel på annans mark. Markägaren kan dock ge sitt tillstånd.

+1
Klart som korvspad, och det är precis det som NVV skriver på sin webbplats. Helt obegripligt varför det ens ska behöva diskuteras.

Vänta nu. Alla med elcykel är inte ute efter att cykla EMTB i skogen. Frågan är bra mycket mer komplex än så. En markägare kan stänga av en enskild väg med bom och sätta upp skyltar om förbud mot moped klass 2 samt övriga motordrivna fordon. Dessa skyltar gäller inte elcykel, men ändå verkar det vara en clash mellan vägtrafik och allemansrätt på enskild väg.
Ni som hävdar att en elcykel inte är en cykel utan en elmoped glömmer en sak: Det räcker med att stänga av elen så blir den som vilken cykel som helst, om än något tyngre. Det händer att jag cyklar på bommad enskild väg med assistansen avstängd. (Om det inte är en riktig grusväg, då kan det hända att mina kriminella gener visar sig) Enligt NVV är det helt oklart vad som gäller elcykel som cyklas utan eldrift och att det måste avgöras i domstol. Om man leder t.ex. en motorcykel så räknas man dock som gående och omfattas då av allemansrätten. (Så länge man inte förstör marken givetvis) Det är rimligt att en elcykel som cyklas utan el räknas som "vanlig" cykel.

Hej kul med en lådbilstävling, jag e med. Men vafan det där e ingen lådbil det e ju en riktig bil nähä kolla jag stänger bara av motorn så är det en lådbil!

Rullar du ner för en backe as full på en motorcykel så kommer du torska för rattfylla trots att den har ett styre. Du behöver inte ha motorn igång heller för att åka dit.

Du ska inte ha mer alkohol ikväll, den saken är klar

Tankar om denna elcykel?
Elhojtok sa:
Matte_rookie sa:
Elhojtok sa:
ooms sa:
s sa:

+1

Du ska inte ha mer alkohol ikväll, den saken är klar

Nej det har du rätt i, dricker inte alls faktiskt. Borde testa så kanske lite bitar faller på plats.

Tankar om denna elcykel?
Lite "frågor och svar"

Det finns ett elcykelforum!
Får man då inte diskutera icke elassisterade cyklar på det forumet? T.ex, om jag skulle lägga upp en tråd "Vad är det för skillnad på "Canyon FS XYZ vs Canyon FS E-XY?" blir det OT för att cykeln som jämförs är en icke elassisterad cykel och det blir ett jävla liv i luckan bland alla som anser att cyklar utan elassistans är djävulens påfund och endast strava hetsande fortkörande kriminella as cyklar på sådana?

För att inte tala om faktumet att om alla med elcykel bara hängde med likasinnade så hade inte diskussionen om elcykelns laglighet i terräng varit speciellt aktuell över huvud taget. Alla som sagt någon om NVV's tolkning hade blivit stämplade som TROLL, IDIOTER, EFTERBLIVNA och fått en länk till happyride uppkört i näsborren.

Vad är det för skillnad på en elcykel och en cykel?
Bortsett från en elmotor, ett batteri och eventuellt tåligare däck/kedja/krans/kuggar osv så är det ingen skillnad alls.
Elmotorn ger den som cyklar på en elcykel 250 watt extra kraft medhelst vridmoment i upp till ungefär 4 timmar beroende på batteriets kapacitet.
Det är den enda punkten ni borde fokusera på för utan motor, batteri och tåligare komponenter så är elcykeln IDENTISK med en cykel utan dom komponenterna.

Att då försöka jämföra elmopeder, motorcyklar och crossar med elcyklar är poänglöst eftersom ingen av dessa har delar som är kompatibla med cyklar.

På en elcykel fungerar allting exakt likadant som på en icke assisterad cykel, undantag att kedjan inte snurrar baklänges när du trampar bakåt för motorns axel har ett eget frihjul.
Med andra ord är happyride till 95% relevant för elcykel diskussioner. Det är bara motorn som inte är "kompatibel" med klientelet på detta forumet.

Men vi gillar inte elcyklar
Nej, och jag gillar inte citybikes, hybrider, racer, trial eller dowhillcyklar för att nämna några.
Inte heller så förtjust i FS.
Men inte sitter jag och klagar på dessa trådarna om hur hemska dom är?
Inte sitter jag och skäller på DH cyklister för att dom bygger hopp i skogen utan tillstånd?
Inte sitter jag och skriker åt racer att dom skall cykla på cykelbanan istället för väggrenen? Jag kan säkert hitta någon tolkning någonstans att om det finns cykelbana intill vägen så skall alla cyklar infinna sig på cykelbanan.

Jag bryr mig inte om ifall vissa lägger 80 lax på sina cyklar, så länge dom inte påstår att man åtminstone måste lägga 25 k på en cykel för att kunna använda den.
Och jag sitter inte och säger till alla som har icke assisterad cykel att köpa elcykel för dom är så himla mycket bättre heller!

Fredag
Inte en ursäkt för att vara otrevliga.

Lördag
Inte heller en ursäkt för att vara otrevliga.

Alkohol
Spelar ingen roll vem som är nykter eller inte på stan. Beter ni er som svin på stan så åker ni förr eller senare på däng.

Senast ändrad:
Tankar om denna elcykel?
Tankar om denna elcykel?
Min spaning i ämnet intolerans mot elcykel är att elcykel är fullt accepterad på happy när det handlar om pendling och liknande.
Men när det handlar om motionerande blir det lite knasigt med hjälpmotor.
Det är att ses som fusk är min spaning.
Det är som att Kapsa men i smyg hälla i alkoholfritt i muggen.

Tankar om denna elcykel?
VättleBökaren sa:
Lite "frågor och svar"

Det finns ett elcykelforum!
Får man då inte diskutera icke elassisterade cyklar på det forumet? T.ex, om jag skulle lägga upp en tråd "Vad är det för skillnad på "Canyon FS XYZ vs Canyon FS E-XY?" blir det OT för att cykeln som jämförs är en icke elassisterad cykel och det blir ett jävla liv i luckan bland alla som anser att cyklar utan elassistans är djävulens påfund och endast strava hetsande fortkörande kriminella as cyklar på sådana?

För att inte tala om faktumet att om alla med elcykel bara hängde med likasinnade så hade inte diskussionen om elcykelns laglighet i terräng varit speciellt aktuell över huvud taget. Alla som sagt någon om NVV's tolkning hade blivit stämplade som TROLL, IDIOTER, EFTERBLIVNA och fått en länk till happyride uppkört i näsborren.

Vad är det för skillnad på en elcykel och en cykel?
Bortsett från en elmotor, ett batteri och eventuellt tåligare däck/kedja/krans/kuggar osv så är det ingen skillnad alls.
Elmotorn ger den som cyklar på en elcykel 250 watt extra kraft medhelst vridmoment i upp till ungefär 4 timmar beroende på batteriets kapacitet.
Det är den enda punkten ni borde fokusera på för utan motor, batteri och tåligare komponenter så är elcykeln IDENTISK med en cykel utan dom komponenterna.

Att då försöka jämföra elmopeder, motorcyklar och crossar med elcyklar är poänglöst eftersom ingen av dessa har delar som är kompatibla med cyklar.

På en elcykel fungerar allting exakt likadant som på en icke assisterad cykel, undantag att kedjan inte snurrar baklänges när du trampar bakåt för motorns axel har ett eget frihjul.
Med andra ord är happyride till 95% relevant för elcykel diskussioner. Det är bara motorn som inte är "kompatibel" med klientelet på detta forumet.

Men vi gillar inte elcyklar
Nej, och jag gillar inte citybikes, hybrider, racer, trial eller dowhillcyklar för att nämna några.
Inte heller så förtjust i FS.
Men inte sitter jag och klagar på dessa trådarna om hur hemska dom är?
Inte sitter jag och skäller på DH cyklister för att dom bygger hopp i skogen utan tillstånd?
Inte sitter jag och skriker åt racer att dom skall cykla på cykelbanan istället för väggrenen? Jag kan säkert hitta någon tolkning någonstans att om det finns cykelbana intill vägen så skall alla cyklar infinna sig på cykelbanan.

Jag bryr mig inte om ifall vissa lägger 80 lax på sina cyklar, så länge dom inte påstår att man åtminstone måste lägga 25 k på en cykel för att kunna använda den.
Och jag sitter inte och säger till alla som har icke assisterad cykel att köpa elcykel för dom är så himla mycket bättre heller!

Fredag
Inte en ursäkt för att vara otrevliga.

Lördag
Inte heller en ursäkt för att vara otrevliga.

Alkohol
Spelar ingen roll vem som är nykter eller inte på stan. Beter ni er som svin på stan så åker ni förr eller senare på däng.

Varför ska du och dina allierade ha en ursäkt när ni minst sagt uppträder på ett ganska otrevligt sätt själva?

Det är ju precis det jag säger, det är en elcykel inte en cykel för just den lilla saken som du nämner att den har en motor och ett batteri.

Fast vem har gjort fel då? Den som brukat våld för att hen blev lite irriterad eller någon som e svinig.
Tror det blir svårt att komma undan med det juridiskt.

Sen att vissa kanske förtjänar en lavett är en annan femma men det ger dig inte rätt att slå för det.

Fast visst jag kan be om ursäkt för att jag tyckte att du som sa att en cykel var samma sak som en elcykel med avstängd motor var lite trög.

Förlåt.

Fast för mig är en bil en bil även om den är parkerad men de flesta kanske tycker som du att det är något annat.

Tankar om denna elcykel?
Om man vill diskutera de delar som en elcykel och en vanlig cykel har gemensamt ser jag ingen anledning att ta upp att det är en elcykel delarna ska sitta på - ställ frågan om styren, hjul, pedaler, .... och ingen kommer att orda om elcyklar.

Om det handlar om elcyklar som helhet är mitt intryck att många av de som ställer frågor är intresserade av att få tips och råd just kring motorerna. Då tycker jag att det blir OT på ett cykelforum och det är rimligt att OT-märka en sådan tråd.

På sikt kan det naturligtvis tänkas att åsikterna ändras och att många här har elcyklar och tycker att dessa är att likställa med cyklar och att elmotordiskussioner är On-topic. F.n. verkar det dock inte vara fallet och då finns det två vägar att gå. Antingen accepterar man majoritetens uppfattning och OT-märker trådar om elcyklar eller så framhärdar man att ens egen uppfattning är den korrekta och får leva med att det tar hus i helsike i var och varannan tråd som berör ämnet elcyklar,

Senast ändrad:
Tankar om denna elcykel?
Göran + någon annan enstaka. I de flesta forum finns det många olika sorters inriktningar. Varför kan man inte läsa den tråd som är intressant då? Varför måste just man gå in i en elcykeltråd och förstöra denna? Det saknar ju betydelse om det finns någon enstaka tråd med elcyklar i detta forum. Det kommer inte försämra forumet utan tvärtom förbättra forumet. Fler cyklister == bättre forum i synnerhet.

Oavsett vad man tycker, så är elcyklar här för att stanna. Det är inget som kommer att försvinna, det är inte en fluga. Det kommer alltid skapas trådar där elcyklar förekommer. Det är en strid som Ni kommer förlora på sikt, oavsett vad jag eller någon annan tycker.

Senast ändrad:
Tankar om denna elcykel?
ejon sa:
Göran + någon annan enstaka. I de flesta forum finns det många olika sorters inriktningar. Varför kan man inte läsa den tråd som är intressant då? Varför måste just man gå in i en elcykeltråd och förstöra denna? Det saknar ju betydelse om det finns någon enstaka tråd med elcyklar i detta forum. Det kommer inte försämra forumet utan tvärtom förbättra forumet. Fler cyklister == bättre forum i synnerhet.

Oavsett vad man tycker, så är elcyklar här för att stanna. Det är inget som kommer att försvinna, det är inte en fluga. Det kommer alltid skapas trådar där elcyklar förekommer. Det är en strid som Ni kommer förlora på sikt, oavsett vad jag eller någon annan tycker.
En aspekt i det hela är att happy skapade happyeride. Det får nog många att anse att elcykeltrådar hör hemma där. Om det inte är meningen att elcyklarna skall hålla sig där infinner sig ju frågan varför det forumet skapades öht. Så på sätt och vis har happy själva bidragit till att skapa den hätska stämningen. Så länge man inte går in och klargör hur man vill ha det kring detta (varför skapades happyeride; är elcyklar tillåtna här eller inte; om de är det, varför finns då happyeride; osv) så kommer denna stämning bestå.

Tankar om denna elcykel?
plumse sa:
Min spaning i ämnet intolerans mot elcykel är att elcykel är fullt accepterad på happy när det handlar om pendling och liknande.
Men när det handlar om motionerande blir det lite knasigt med hjälpmotor.
Det är att ses som fusk är min spaning.
Det är som att Kapsa men i smyg hälla i alkoholfritt i muggen.

Nej, du har fel. Skriver jag nåt om vanilj-elcykel så finns en hel drös happyridare som ska ställa mig till svars. Minsann! För övrigt finns det inget fel i att använda sin elcykel till motion heller. Motsättningen, som verkar gälla eMTB vs MTB på annans mark borde verkligen gälla just eMTB på annans mark vs vanlig MTB. Men så är det inte.

Tankar om denna elcykel?
Jag tror DU underskattar den kollektiva tjurskalligheten på Happy. Här har härjat semi-troll i åratal utan att Happy har kollapsat för det. De tröttnar till slut. Och förresten undrar jag varför DU tror att vi behöver förbättra forumet (med el), det funkar väl som det är? En stor... sak, typ. Med bara nio kategorier.

Tankar om denna elcykel?
ejon sa:

Kan inte påminna mig att jag skrivit att elcyklar är en fluga eller att OT-märkta elcykeltrådar inte ska kunna finnas på detta forum.

Jag anser att det är rimligt att vad sim är on-topic och vad som är off-topic på ett forum rimligen definieras av majoritetens uppfattning. Då jag kraftigt misstänker att elcyklar ses som off-topic tycker jag detvär rimligt att man OT-märker trådar där man vill diskutera elcyklar. Jag förstår ärligt talat inte varför detta skulle vara något som skulle vara kontroversiellt eller svårt att följa. Genom att det dyker upp en massa icke-OT-märkta trådar förefaller det dock som att det är viktigt att provocera.

Tankar om denna elcykel?
Nä hörrni, nu går jag och lägger mig. Tråden får vila tills i morgon bitti då jag låser upp igen. Fundera på vuxna i rummet och lex vardagsrum så ses vi i morgon igen.

Natti natti!

Tankar om denna elcykel?
ooms sa:
ejon sa:

En aspekt i det hela är att happy skapade happyeride. Det får nog många att anse att elcykeltrådar hör hemma där. Om det inte är meningen att elcyklarna skall hålla sig där infinner sig ju frågan varför det forumet skapades öht. Så på sätt och vis har happy själva bidragit till att skapa den hätska stämningen. Så länge man inte går in och klargör hur man vill ha det kring detta (varför skapades happyeride; är elcyklar tillåtna här eller inte; om de är det, varför finns då happyeride; osv) så kommer denna stämning bestå.

+1
Bestäm hur det ska vara så får alla rätta sig.

Tankar om denna elcykel?
Men - egentligen. Det hörs ju nästan på namnet. En cykel och en motorcykel är precis samma sak. Bara att motorcykeln har en 1100-kubikare, och gashandtag. Men annars så! Ingen skillnad.
Finns det nåt najs mc-forum där vi kan fråga om flaskhållare, stänkskärmar och mipshjälmar?

Tankar om denna elcykel?
Är det bara curladr generationen som håller på med elcyklar? Inte nog med att man ska ha nån som knuffar på när man trampar, man orkar heller inte göra annat än att klaga när det gnälls på en på forumen.

På min tid skapade vi egna forum när vi inte var nöjda med utbudet. Och ärligt talat, här har ju Freeride redan curlat färdigt. Man måste bara göra sig åmaket att flytta på sitt internetarsle till en annan domän.

Tankar om denna elcykel?
H. sa:
Är det bara curladr generationen som håller på med elcyklar? Inte nog med att man ska ha nån som knuffar på när man trampar, man orkar heller inte göra annat än att klaga när det gnälls på en på forumen.

På min tid skapade vi egna forum när vi inte var nöjda med utbudet. Och ärligt talat, här har ju Freeride redan curlat färdigt. Man måste bara göra sig åmaket att flytta på sitt internetarsle till en annan domän.
Med den logiken så är alla som kör bil också "den curlade" generationen. "På min tid" så skördade vi vårt eget vete och gick till kvarnen för att mala det, kvarnmästaren tog en andel av skörden som betalning för nyttjadet av hans kvarn och så gick vi till handlarn och sålde en del av vetet och köpte salt och jäst.
Sen gick vi hela vägen hem igen och blandade vetet, saltet och jästen och bakade bröd på vår vedspis som vi eldade ved vi huggit själva.

Alla dessa människor som kör bil och arbetar 8 timmar om dagen vet inte hur det är att vara riktig människa och baka sitt eget bröd!
Curlade generationen!

Har för övrigt ingen bil, utan cyklar till jobbet med min elcykel. Måste vara riktigt bekvämt att bara trycka på en gaspedal och flyga fram på vägarna i 100 km/h istället för ynka 25.

Tankar om denna elcykel?
Precis. De flesta som sitter ensamma i sina bilar för att komma ett par km till jobbet är förbannat curlade/slöa. I jättemånga bilar i köerna ser man EN person. År 2019. Det är kass.

Tankar om denna elcykel?
Det är skillnad på att vara oförmögen att själv orka med att lösa sina problem och att vara tidseffektiv.

Tankar om denna elcykel?
staine sa:
Precis. De flesta som sitter ensamma i sina bilar för att komma ett par km till jobbet är förbannat curlade/slöa. I jättemånga bilar i köerna ser man EN person. År 2019. Det är kass.

+1

De borde skaffa en elcykel istället.

Tankar om denna elcykel?
jonte987 sa:
ooms sa:
ejon sa:

+1

Tittar man in på happyrides youtubekanal och söker på t.ex emtb eller elcykel dyker flera videoklipp upp. Happyride gör alltså själva reportage som innehåller elcyklar. Det är tydligt att happyride i och med detta själva anser elcyklar vara 100% on topic. Case closed. Bara att diskutera fritt och utan OT-tagg med andra ord!

1.jpg

2.jpg

Tankar om denna elcykel?
Valhalla_ sa:
jonte987 sa:
ooms sa:
ejon sa:

+1

Tittar man in på happyrides youtubekanal och söker på t.ex emtb eller elcykel dyker flera videoklipp upp. Happyride gör alltså själva reportage som innehåller elcyklar. Det är tydligt att happyride i och med detta själva anser elcyklar vara 100% on topic. Case closed. Bara att diskutera fritt och utan OT-tagg med andra ord!
Det verkar inte vara några upplagda senaste året, dvs efter happyerides tillkomst.
Och även OM det är så att happy anser att elcyklar hör hemma här så återstår ju då frågan varför happyeride öht finns.
Oklarheten och frågan kvarstår således. Definitivt inget case closed.

Tankar om denna elcykel?
ooms sa:
Valhalla_ sa:
Det verkar inte vara några upplagda senaste året, dvs efter happyerides tillkomst.
Och även OM det är så att happy anser att elcyklar hör hemma här så återstår ju då frågan varför happyeride öht finns.
Oklarheten och frågan kvarstår således. Definitivt inget case closed.

Ptjaa...... Hur gammalt är happyeride egentligen?

Hur som haver, ingen moderator har ännu anmärkt på förekomsten av ontopic elcykeltrådar, däremot har de anmärkt på allt käbbel.

Ett förtydligande vore väl inte fel.

Tankar om denna elcykel?
trgis sa:
GoranS sa:
Läge att kalla in ett gäng forensiker och ett gäng kremlologer för att bringa klarhet i frågan?

Diktator/Diktaturdags! https://sv.wikipedia.org/wiki/Kremlologi Lite sent bara. Fattar dock inte vad gamla Sovjetfarbröder har med elcyklar att göra?
Tänker mest att om man var bra på att tyda pyttesmå tecken vad det gällde förehavandena i Kreml så kanske man även är bra på att tyda tecken från de som bestämmer kring happy(e)ride.

Tankar om denna elcykel?
Tankar om denna elcykel?
Valhalla_ sa:
Tarkaz sa:
Erik O sa:
Tarkaz sa:

Ser rätt lökig ut faktiskt, den här däremot den är fet på riktigt.

https://www.ktm.com/en/e-ride/freeride-e-xc/

Den blir så svår att ta upp i lägenheten =(

Den är svårtrampad. Pedalerna sitter liksom fast

Men man slipper ju pedalstrikesen. Och lite mer kraft i motorn så man behöver inte sitta och assistera den hela tiden.

Tankar om denna elcykel?
Bofinken sa:
s sa:
jonte987 sa:
Vi bör tolka deras vilja genom tecken i skyn??

Nej, nej, nej. Det är i däckavtrycken i stigens lerhål svaren står att finna. Vad är det för vilseledd religion du tillber egentligen?

Är det däckavtrycket från en mtb eller emtb som skall tolkas? :O

Man måste hitta ett lerhål där båda typerna passerat. Om spåren harmonierar med varandra så skall vi samsas i ett forum. Om de däremot förstör för varandra så skall vi ha separata forum.

Plättlätt!

Tillbaka
Topp