Lite "frågor och svar"
Det finns ett elcykelforum!
Får man då inte diskutera icke elassisterade cyklar på det forumet? T.ex, om jag skulle lägga upp en tråd "Vad är det för skillnad på "Canyon FS XYZ vs Canyon FS E-XY?" blir det OT för att cykeln som jämförs är en icke elassisterad cykel och det blir ett jävla liv i luckan bland alla som anser att cyklar utan elassistans är djävulens påfund och endast strava hetsande fortkörande kriminella as cyklar på sådana?
För att inte tala om faktumet att om alla med elcykel bara hängde med likasinnade så hade inte diskussionen om elcykelns laglighet i terräng varit speciellt aktuell över huvud taget. Alla som sagt någon om NVV's tolkning hade blivit stämplade som TROLL, IDIOTER, EFTERBLIVNA och fått en länk till happyride uppkört i näsborren.
Vad är det för skillnad på en elcykel och en cykel?
Bortsett från en elmotor, ett batteri och eventuellt tåligare däck/kedja/krans/kuggar osv så är det ingen skillnad alls.
Elmotorn ger den som cyklar på en elcykel 250 watt extra kraft medhelst vridmoment i upp till ungefär 4 timmar beroende på batteriets kapacitet.
Det är den enda punkten ni borde fokusera på för utan motor, batteri och tåligare komponenter så är elcykeln IDENTISK med en cykel utan dom komponenterna.
Att då försöka jämföra elmopeder, motorcyklar och crossar med elcyklar är poänglöst eftersom ingen av dessa har delar som är kompatibla med cyklar.
På en elcykel fungerar allting exakt likadant som på en icke assisterad cykel, undantag att kedjan inte snurrar baklänges när du trampar bakåt för motorns axel har ett eget frihjul.
Med andra ord är happyride till 95% relevant för elcykel diskussioner. Det är bara motorn som inte är "kompatibel" med klientelet på detta forumet.
Men vi gillar inte elcyklar
Nej, och jag gillar inte citybikes, hybrider, racer, trial eller dowhillcyklar för att nämna några.
Inte heller så förtjust i FS.
Men inte sitter jag och klagar på dessa trådarna om hur hemska dom är?
Inte sitter jag och skäller på DH cyklister för att dom bygger hopp i skogen utan tillstånd?
Inte sitter jag och skriker åt racer att dom skall cykla på cykelbanan istället för väggrenen? Jag kan säkert hitta någon tolkning någonstans att om det finns cykelbana intill vägen så skall alla cyklar infinna sig på cykelbanan.
Jag bryr mig inte om ifall vissa lägger 80 lax på sina cyklar, så länge dom inte påstår att man åtminstone måste lägga 25 k på en cykel för att kunna använda den.
Och jag sitter inte och säger till alla som har icke assisterad cykel att köpa elcykel för dom är så himla mycket bättre heller!
Fredag
Inte en ursäkt för att vara otrevliga.
Lördag
Inte heller en ursäkt för att vara otrevliga.
Alkohol
Spelar ingen roll vem som är nykter eller inte på stan. Beter ni er som svin på stan så åker ni förr eller senare på däng.