Tankar om Sram GXP

cykelphilip

Aktiv medlem
Tankar om Sram GXP
Ska bygga mig en gravelracer, och tänker mig köpa sram apex. Verkar vara efter mina behov och ungefärlig prisnivå. Men såg nyss kambinis video där han ratar sram gxp (
) och blev lite osäker.

Vad tycker ni?

ejma

Aktiv medlem
Tankar om Sram GXP
DUB känns lite mer genomtänkt. Bytte från gxp till DUB på min MTB. Lättare och justerbar lagerspänning. Lär dock vara lika rostkänsliga.
Har kört med gxp några år utan större problem.

xyklisten

Aktiv medlem
Tankar om Sram GXP
Har haft gxp på alla mina cyklar senaste 7-8 åren utan problem. BB30 däremot tar helst inte i med tång....

Den där Hambini, sågar inte han typ allt och alla?

Berk

Aktiv medlem
Tankar om Sram GXP
Hambini är rätt och GXP är inte (happy)korrekt. Men jag köpte en GXP vevparti och lager till min nya mtb ändå, för att jag aldrig har haft problem med GXP och jag tycker om SRAMs vevpartier. MTB vevlager går sönder snabbt och SRAM GXP gängad vevlager kostar 27 euro och 10 minuter att byta.

stenmark

Aktiv medlem
Tankar om Sram GXP
Efter byte från Shimano HT2 till GXP så kan jag konstatera att lagrena håller ungefär en tredjedel så länge på GPX.
Så när ni säger att det "fungerar" så stämmer det. Men som Hambini påpekar, så snedbelastas lagrena och slits snabbare.
På min stighoj som går runt 400 timmar om året så får jag byta ungefär var 10e månad med GPX. Det är ju rätt kass. Men hanterbart.

Berk

Aktiv medlem
Tankar om Sram GXP
Efter byte från Shimano HT2 till GXP så kan jag konstatera att lagrena håller ungefär en tredjedel så länge på GPX.
Så när ni säger att det "fungerar" så stämmer det. Men som Hambini påpekar, så snedbelastas lagrena och slits snabbare.
På min stighoj som går runt 400 timmar om året så får jag byta ungefär var 10e månad med GPX. Det är ju rätt kass. Men hanterbart.
Intressante erfarenheter. Har du 24 mm axel eller DUB?

Jensen

Aktiv medlem
Tankar om Sram GXP
och med shimano höll det tre år eller 1200 timmar?

gxp kanske inte är bästa lösningen. Men lyssnar man på hambini så låter det som om sakerna ska implodera, försvinna och ta med sig en bit av benen på köpet, så illa är det ju inte.

Jensen

Aktiv medlem
Tankar om Sram GXP
Du är rätt.
Men DUB har använder precis samma teknik som GXP, så måsta har samma problem, men kanske är slitage mindre med större axeldiameter.
gör det? Trodde dub använde samma teknik de hela tiden använt på sina bb30 vevar som skiljer sig från gxp. alltså en Axel med jämt diameter hela vägen. Och en preload skruv på ena vevarmen.

BjornR

Aktiv medlem
Tankar om Sram GXP
Du är rätt.
Men DUB har använder precis samma teknik som GXP, så måsta har samma problem, men kanske är slitage mindre med större axeldiameter.
Nej, GXP och DUB är inte samma.

GXP låser fast vevpartiet i NDS-lagret. Förspänningen är minimal eller icke-existerande.

DUB är mer lik shimano, förspänning över båda lagrerna där vevaxeln kan röra sig "fritt". Shimano sätter du förspänningen innan du drar åt klämskruvarna. DUB sätter du förspänningen efter du dragit fast vevarmen.

Jensen

Aktiv medlem
Tankar om Sram GXP
Däremot har ju dub möjligen nackdelarna som de flesta andra vevar med 30 mm Axel i en pf86 hylsa har, att man får väldigt små kulor i kullagrena (till skillnad från pf30 tex där hylsans ytterdiameter är större)

Berk

Aktiv medlem
Tankar om Sram GXP
Nej, GXP och DUB är inte samma.

GXP låser fast vevpartiet i NDS-lagret. Förspänningen är minimal eller icke-existerande.

DUB är mer lik shimano, förspänning över båda lagrerna där vevaxeln kan röra sig "fritt". Shimano sätter du förspänningen innan du drar åt klämskruvarna. DUB sätter du förspänningen efter du dragit fast vevarmen.
Ah, bra att veta. Och jag borde hade upmärkt detta. Jag ställde in förspänningen efter jag dråg åt klämskruvarna, men den berör inte på klämmskruvarna.

Berk

Aktiv medlem
Tankar om Sram GXP
Däremot har ju dub möjligen nackdelarna som de flesta andra vevar med 30 mm Axel i en pf86 hylsa har, att man får väldigt små kulor i kullagrena (till skillnad från pf30 tex där hylsans ytterdiameter är större)
Nej, lager är utanför ramrören (hur heter den rören), så lagerna är större och har liknande kulor.

ejma

Aktiv medlem
Tankar om Sram GXP
Däremot har ju dub möjligen nackdelarna som de flesta andra vevar med 30 mm Axel i en pf86 hylsa har, att man får väldigt små kulor i kullagrena
Är nackdelen att de små kulorna får rulla fler varv och slits snabbare? Shimanos 9100 lager lär ha mindre kulor för att få ner vikten jämfört med de billigare Ultegra etc.

Berk

Aktiv medlem
Tankar om Sram GXP
Är nackdelen att de små kulorna får rulla fler varv och slits snabbare? Shimanos 9100 lager lär ha mindre kulor för att få ner vikten jämfört med de billigare Ultegra etc.
Små kulorna har mindre kontaktyta och större deformation som ger större friktion och mer slitage. Stora kulor fördelar slitage också över en stora yta, so slitage har mindre effekt.

Men DUB har externa lager, so inte mindre kulorna.

AX3L

Aktiv medlem
Tankar om Sram GXP
Rent anekdotiskt har mitt GXP-lager hållt väldigt mycket bättre än mina DUB-lager på andra cykeln. Nu är det olika cyklar, lite annat användningsområde osv så det kanske inte är så relevant. Med detta sagt, köper man idag känns det dumt att köpa en redan gammal standard (GXP) om inte annat för tillgång på delar framöver även om jag inte tror det blir akut.

Jensen

Aktiv medlem
Tankar om Sram GXP
Nej, lager är utanför ramrören (hur heter den rören), så lagerna är större och har liknande kulor.
Märkligt. Detta är ett dub vevlager för bb86 (som det skulle stå, så fel av mig att skriva pf86, men är ju i realitet samma). Kan du förklara för mig hur lagrena sitter utanför ramen med detta lager?
AC5A82CA-6BD7-491B-8DD9-A3FD46DEE58D.jpeg

Om vi istället pratar om ramar med Bb30 eller Pf30 där du sätter i ett dub lager, så hamnar lagrena utanför. De blir visserligen inte större för det, då hålet i ramen är stort nog för lagrena egentligen. Bara för smalt

Berk

Aktiv medlem
Tankar om Sram GXP
Märkligt. Detta är ett dub vevlager för bb86 (som det skulle stå, så fel av mig att skriva pf86, men är ju i realitet samma). Kan du förklara för mig hur lagrena sitter utanför ramen med detta lager?
Om vi istället pratar om ramar med Bb30 eller Pf30 där du sätter i ett dub lager, så hamnar lagrena utanför. De blir visserligen inte större för det, då hålet i ramen är stort nog för lagrena egentligen. Bara för smalt
På bb86 är lagerna internt, och troligtvis men mindre kulorna. Men ejma frågade om mtb, som vanligtvis har externa lager.

cykelphilip

Aktiv medlem
Tankar om Sram GXP
En följdfråga, eftersom jag är novis inom cykelbygge och att jag har en ganska stram budget. Tycker ni att det är värt att köpa en hel Sram Apex grupp, avplockad från ny cykel, med GXP för ~3500?

Murdock

Aktiv medlem
Tankar om Sram GXP
En följdfråga, eftersom jag är novis inom cykelbygge och att jag har en ganska stram budget. Tycker ni att det är värt att köpa en hel Sram Apex grupp, avplockad från ny cykel, med GXP för ~3500?
Det låter väl bra? Frågan är, vad byter man till när det är utslitet om man är ute efter kvalité och vill fortsätta köra sram på resten av drivlinan?

Stumpy

Aktiv medlem
Tankar om Sram GXP
Det låter väl bra? Frågan är, vad byter man till när det är utslitet om man är ute efter kvalité och vill fortsätta köra sram på resten av drivlinan?
Det beror interfacet mot ramen. Gxp är interfacet mot vevaxeln. Stoppa i ett annat lager och ett annat vevparti som är kompatibelt med ramen. Shimano är ju ett alternativ, men det finns säker många andra som kommer att passa.

Murdock

Aktiv medlem
Tankar om Sram GXP
Det beror interfacet mot ramen. Gxp är interfacet mot vevaxeln. Stoppa i ett annat lager och ett annat vevparti som är kompatibelt med ramen. Shimano är ju ett alternativ, men det finns säker många andra som kommer att passa.
Ah toppen. Bra förklarat. Men det blir ett djäkla berg att läsa på när det väl blir dags att byta märker jag.

Jensen

Aktiv medlem
Tankar om Sram GXP
På bb86 är lagerna internt, och troligtvis men mindre kulorna. Men ejma frågade om mtb, som vanligtvis har externa lager.
fast nu citerade du mig och jag pratade om Bb86 lager och som svar på det skrev du att jag hade fel. Visa mig gärna ett externt Bb92 lager (som det ju är på de flesta mtb). Här nedan är Srams egna Bb92 lager för dub. Små kulor. Så ja tror de kan lida av samma problem. Dock kan det ju vara mindre problem än vad gxp skapar. Konstruktionen på dub är ändå bättre. Men såååå hemsk är inte gxp.
66CE7298-6C5F-4568-9670-3BE3D66F8CC4.jpeg

Och nja. Många mtb har inte externa lager. En del trail/enduro maskiner har gått tillbaka till det på senare år. Men vanligast Vetefan om jag skulle kalla det om man drar ett snitt över alla mtb. På en gravelracer skulle jag säga att internt vanligast.

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
Tankar om Sram GXP
Hur hållbart GPX är beror enligt SRAM på vad man har för BB och ram, BSA är bäst av dem.

Jag kommer gå över till DUB och något kortare vevar imorgon (om inte posten trilskas), blir spännande.

yonsson

Aktiv medlem
Tankar om Sram GXP

” How has the durability of the DUB BB increased from GXP?
DUB BBs are based of the architecture of our most durable BB today, GXP BSA. We took that basic architecture and improved upon it in the following ways and then implemented that across the entire family of DUB BBs.

Worked directly with bearing supplier to create a custom bearing profile and seal design.

Tightened up tolerances for better fit and sealing.
Added additional o-ring sealing between spindle and BB shields.
Improved component handling and assembly process of BBs”

moros

Aktiv medlem
Tankar om Sram GXP
För DUB i pf86/92 blir ju inte stora kulor om hylsan är 41 och axeln 30 (nästan), eller hur? Jämfört med en 24 mm axel som ex HTII. Därav bättre med BSA antar jag. Man får större lager och samtidigt grövre axel om jag förstått rätt.

Eveningstar

Aktiv medlem
Tankar om Sram GXP
Någon som har ett SRAM BB92 DUB vevlager, som det på bilden ovan, får gärna kolla vad det står för siffror på kullagret. Typ 6806 eller liknande.

yonsson

Aktiv medlem
Tankar om Sram GXP
Google bilder är en bra funktion annars...

Dock kan utseendet säker bedra. Utgår ifrån att de försöker minimera variationen på reservdelar så det kan likväl vara likadana lager.

d_anders

Aktiv medlem
Tankar om Sram GXP
Mitt första gxp-lager (bsa) rasade fort, sen har det inte hänt igen. Misstänker att jag gjorde något dumt den där första gången, men har aldrig förstått vad.

yonsson

Aktiv medlem
Tankar om Sram GXP
Någon som har ett SRAM BB92 DUB vevlager, som det på bilden ovan, får gärna kolla vad det står för siffror på kullagret. Typ 6806 eller liknande.
” What makes the bearings more durable if they are smaller bearings vs. the bearing system they are replacing?
In all of our development, lab testing and field evaluation of the DUB BB we found that the durability of the bearings on a bicycle bottom bracket are much more influenced by the sealing and contamination of the system vs. the size of the balls. We found that smaller ball sizes can far surpass the durability of larger ball sizes if the smaller balls are sealed better from contamination. It is the contamination that almost always is the cause of poor durability in a bicycle bottom bracket. And that is exactly why we did not follow some of our competitors and just use a 30mm system that limits sealing in certain configurations. We needed the extra room for proper sealing to ensure our BB durability.”

Murdock

Aktiv medlem
Tankar om Sram GXP
Gillar du växlingen med SRAM Apex men är tveksam till gxp så kan du ju köra Shimanovevar bara.
Finns inte så mycket att välja på då. Shimano har inte mkt narrow/wide annat än GRX. Eller finns det möjlighet att köra runt 40t narrow/wide klinga från en annan tillverkare på just Shimanovevar? Tillåter Shimano BCD det? Det är en ärlig fråga, jag vet faktiskt inte.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Tankar om Sram GXP
Finns inte så mycket att välja på då. Shimano har inte mkt narrow/wide annat än GRX. Eller finns det möjlighet att köra runt 40t narrow/wide klinga från en annan tillverkare på just Shimanovevar? Tillåter Shimano BCD det? Det är en ärlig fråga, jag vet faktiskt inte.

borano20

Aktiv medlem
Tankar om Sram GXP
Har haft gxp på alla mina cyklar senaste 7-8 åren utan problem. BB30 däremot tar helst inte i med tång....

Den där Hambini, sågar inte han typ allt och alla?
Hej.. Du har nog missförstått vad Hambini är ute efter. Han sågar dåliga ingenjörer, eller dåliga tekniker. Han är tekniker själv. Han sågar dåligt tillverkade komponenter. Han kommenterar inte cyklars egenskaper. Han kommenterar inte hur en växel växlar, bara att den är undermåligt designad/tillverkad. mvh borano20

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer