tappad sadelstolpe

tappad sadelstolpe
Vet inte om det föreslagits, men vill du prova en sak till så häng cykeln upp och ner och värm försiktigt på sadelröret. Hårtork eller liknande kan räcka. Möjligen kombinerat med de mer våldsamma tipsen här.

tappad sadelstolpe
Nu har jag satt i en ny sadelstolpe, sågade av 9 cm i tjockänden.

Tackar för alla förslagen, men inget av de jag testade fungerade.

Jag vet nu att den ligger mot botten i ramen.
Har mätt med ett stålmåttband , det som har en liten tunga där skalan börjar.
Har även försökt dra ut stolpen med det men får inget grepp.

Ja, sadelstolpens smala del är uppåt, någon frågade.

Förslagen med expansion tror jag heller inte funkar.
Då utvidgas ju sadelstolpen mot ramens innervägg.och fastnar ännu mer.
Mycket skojiga förslag, tryckluft, istappar, krokar, baby olja,

Vill inte ta för stora risker med att något annat fastnar,

Ska ha den nya cykeln som en andracykel till min Ecoride (elcykel)
Är 73 år och vill ha lite mer motion än vad en elcykel ger.
Har cyklat i 65 år och mekat mycket med cyklar under åren.
Men det med sadelstolpen var en ny erfarenhet.

Har även pratat med en lokal cykelreparatör på orten om saken
men fick ingen hjälp därifrån heller

Fakta och bild på cykeln
https://outl1.se/herrcykel-28-tum?kw={kw}&cpn=12125264610&gclid=Cj0KCQjw_8mHBhClARIsABfFgphW4ZAr71VykUHICWRXc0Wr5B1DTHW_c_SiBeQkYySek52SWSNnvZ0aAuD-EALw_wcB
tråkigt. har du verkligen prövat att slå med klubba underifrån med cykeln uppochner??

närmast omöjligt att den inte skulle komma ut då; om den tog sig ner i röret frivilligt med bara tyngdkraft:)

alltså slå i rikning uppåt på röränden nära sadelklämman, i riktning vevpartiet. som alltså befinner sig uppåt eftersom du vänt cykeln uppochner först.

tappad sadelstolpe
tråkigt. har du verkligen prövat att slå med klubba underifrån med cykeln uppochner??

närmast omöjligt att den inte skulle komma ut då; om den tog sig ner i röret frivilligt med bara tyngdkraft:)lltså slå i rikning uppåt på röränden nära sadelklämman, i riktning vevpartiet. som alltså befinner sig uppåt eftersom du vänt cykeln uppochner först.

närmast omöjligt att den inte skulle komma ut då; om den tog sig ner i röret frivilligt med bara tyngdkraft:)

alltså slå i rikning uppåt på röränden nära sadelklämman, i riktning vevpartiet. som alltså befinner sig uppåt eftersom du vänt cykeln uppochner först.
Jag tror också mest på den här idén. Den är i linje med tröghet av typen "Rycka undan duken på dukat bord" eller "klyva ved med vänd yxa så att vedträt går genom eggen istället för tvärtom". Men om man provat och det inte gick beror det nog på att det blir ganska bra fart ned på stolpen som sedan nyper lite överallt mot sadelröret.

tappad sadelstolpe
Det hela låter som ett favorit problem för en ingenjör. Såvida man inte är den drabbade ingenjören. Inte läst detaljerna i tråden (ber sålunda om ursäkt för detta och bortse sålunda ifrån mina kommentarer ifall detta redan har behandlats). Men har man inte bonkat fast något hårt så brukar det inte krävas jättekraft för att ta bort något. Problemet låter i mina öron som det klassiska byrålådsfenomenet. Dvs drar man inte ut lådan rakt ut så kärvar den. Lösningen är sålunda att dra ut den jämnt. Tex limma fast ett inre rör i röret juckla lite och dra rakt ut. Lovar inga resultat men anser mig att vara en duktig ingenjör. (Min profession är dock inte tappade sadelrör i ramar så jag kan ha fel).

tappad sadelstolpe
Det hela låter som ett favorit problem för en ingenjör. Såvida man inte är den drabbade ingenjören. Inte läst detaljerna i tråden (ber sålunda om ursäkt för detta och bortse sålunda ifrån mina kommentarer ifall detta redan har behandlats). Men har man inte bonkat fast något hårt så brukar det inte krävas jättekraft för att ta bort något. Problemet låter i mina öron som det klassiska byrålådsfenomenet. Dvs drar man inte ut lådan rakt ut så kärvar den. Lösningen är sålunda att dra ut den jämnt. Tex limma fast ett inre rör i röret juckla lite och dra rakt ut. Lovar inga resultat men anser mig att vara en duktig ingenjör. (Min profession är dock inte tappade sadelrör i ramar så jag kan ha fel).
Jag har gjort en skiss på ett bilprovningskuvert. Finns tråden. Du kan få måttsätta korrekt. ???

tappad sadelstolpe
Ser ut som en bra lösning på problemet. Och mycket ingenjörsmässig. Kanske lite mer komplicerad än en rundstav och kontaktlim. Men utan tvekan än lösning som inspirerar!
Två snedkapade rörstumpar som förskjuts istället för gummi är bättre nu när vi vet att införseldiametern är mindre än invändigt lite längre ned.

tappad sadelstolpe
Gissningsvis är innerdiametern på den fastnade sadelstolpen <20 mm vilket gör en del av förslagen ovan obsoleta.
Ett av de tidigare, en eker eller två kan evt fungera imho.

tappad sadelstolpe
Ner med en fet gängtapp och gänga röret på insidan. Skruva sedan i en gängstång med påsvetsad platta och banka på plattan från undersidan.

tappad sadelstolpe
jag fortsätter på temat gängstång.
Ta en gängstång med två muttrar i botten som får plats inuti sadelröret och stick ner.
Ta sedan exvis sågblad eller någonting annat och stick ner så att de kilas fast mellan muttrarna och innerväggen på sadelröret. Därefter kan du skruva på en platta på änden av gängstången och dra med glidhammare, ev sätta fast änden någonstans uppe och dra cykeln neråt. Det viktiga är att du får in någonting i röret som kilas fast...

tappad sadelstolpe
(svära i kyrkan):

det är ytterligt sällan man träffar en ingenjör som mer än rudimentär erfarenhet hands-on mekaniska problem typen kniviga trassliga ta-isär-situationer som denna. de ägnar sig mer åt nyskapande på blankt papper.

i princip.

däremot vilken erfaren bilmek som helst hade klarat detta galant. härdade:) som de är av fastrostade kulleder och pinnbultar som gått av.

tappad sadelstolpe
(svära i kyrkan):

det är ytterligt sällan man träffar en ingenjör som mer än rudimentär erfarenhet hands-on mekaniska problem typen kniviga trassliga ta-isär-situationer som denna. de ägnar sig mer åt nyskapande på blankt papper.

i princip.

däremot vilken erfaren bilmek som helst hade klarat detta galant. härdade:) som de är av fastrostade kulleder och pinnbultar som gått av.
Jag är ingengör och anser mig rimligt praktisk. Kan svetsa, svarva, löda, byta lager i asynkronmotorer, bussa om spindelbultarna på en volvo 544, byta motor på en saab, kontaktera koaxialkablar, skriva "glue-logic" i phyton och bash-script och bygga cykelhjul (hjälpligt).

Alla ingengörer har inte tumme mitt i handen.
DdzjUVkUwAExck6.jpg

tappad sadelstolpe
Har köpt en ny cykel med viss montering.
När jag kom till sadeldelen så åkte sadelstolpen ner i ramen.
Vände upp och ned på cykeln för att få ut den,
Skakade några ggr men får ej ut den.
Förslag på hur jag ska få upp sadelstolpen?
Var huserar du mannen?
Måste väl finnas någon händig människa i närområdet som kan hjälpa dig med ett så enkelt problem!
Jag bor i Bålsta och kan hjälpa dig.
/GubbenG

tappad sadelstolpe
Jag är också någon slags måttlig ingenjör. Fick ur en sadelstolpe som satt satan i en Skeppshult för nån vecka sen. Inget gick sönder. Men jag är övertygad om att min förmåga är blygsam i förhållande till många andra.

tappad sadelstolpe
(svära i kyrkan):

i princip.

Avser du med blankt papper, Bilprovningskuvert och diverse mer kända dokument därifrån, som man vill ha med blankt papper, med få eller inga poäng på?

tappad sadelstolpe
Var huserar du mannen?
Måste väl finnas någon händig människa i närområdet som kan hjälpa dig med ett så enkelt problem!
Jag bor i Bålsta och kan hjälpa dig.
/GubbenG

Nämen är det Gurra?
Då känner vi varann.
Bor i Norrtälje.
Där ser man! Bosse ger mig ev en ledtråd men jag blir osäker. Troligen är väl Åke208 kontaktpunkten?

tappad sadelstolpe
Kan du tänka dig Gurra!
När jag sitter o kollar några inlägg här i forumet så dyker Åke upp.
Fiket vid Flygfyren. Vi hann bara växla några ord, han kör taxi och ny kund väntade.

tappad sadelstolpe
(svära i kyrkan):

i princip.

Beror nog på vilka ingenjörer som avses och hur länge de har varit i gamet. De som jobbat med mekaniska pryttlar brukar i min erfarenhet vara rejält duktiga på praktiken. Är själv kemist så jag jag är bättre på kemin än mekaniken. Håller med om att de finns gott om duktiga cykel och bilmekaniker.

tappad sadelstolpe
Beror nog på vilka ingenjörer som avses och hur länge de har varit i gamet. De som jobbat med mekaniska pryttlar brukar i min erfarenhet vara rejält duktiga på praktiken. Är själv kemist så jag jag är bättre på kemin än mekaniken. Håller med om att de finns gott om duktiga cykel och bilmekaniker.

Insjenör är ju ingen skyddat titel. Så som civilingeniör är.

tappad sadelstolpe
Jag är ingengör och anser mig rimligt praktisk. Kan svetsa, svarva, löda, byta lager i asynkronmotorer, bussa om spindelbultarna på en volvo 544, byta motor på en saab, kontaktera koaxialkablar, skriva "glue-logic" i phyton och bash-script och bygga cykelhjul (hjälpligt).

Alla ingengörer har inte tumme mitt i handen.Visa bilaga 501584
har på olika sätt märkt att min observation absolut och som redan antytts har positiva undantag:)

gläds åt att du är en av dem! men som sagt, det är inte den vanliga bilden.

tappad sadelstolpe
Det är ju tyvärr rätt vanligt. Man vill ha hjälp, många hjälper. Problemet löser sig, problemet är löst och TS går vidare med livet, bemödar sig inte ens med att berätta vad lösningen var. Så när nästa har problem, googlar. Hittar tråden. Får inte reda på lösningen.

Sen har vi extremvarianten med. De som editerar bort sin fråga efter att ha fått svar. Man kan ju inte hjälpa någon annan. Det säger sig själv.

tappad sadelstolpe
Det är ju tyvärr rätt vanligt. Man vill ha hjälp, många hjälper. Problemet löser sig, problemet är löst och TS går vidare med livet, bemödar sig inte ens med att berätta vad lösningen var. Så när nästa har problem, googlar. Hittar tråden. Får inte reda på lösningen.

Sen har vi extremvarianten med. De som editerar bort sin fråga efter att ha fått svar. Man kan ju inte hjälpa någon annan. Det säger sig själv.
Det är också rätt vanligt att medlemmar inte orkar läsa alla inläggen i tråden. TS svarade på frågan om hur han löst det redan i söndags morse, men det är tydligen enklare att göra nya inlägg med kritik än att läsa alla två sidor med inlägg.

E38FAFF3-11E8-412E-8079-8B5B680C368D.jpeg

tappad sadelstolpe
Det är också rätt vanligt att medlemmar inte orkar läsa alla inläggen i tråden. TS svarade på frågan om hur han löst det redan i söndags morse, men det är tydligen enklare att göra nya inlägg med kritik än att läsa alla två sidor med inlägg.

Visa bilaga 501756
Mnjaa. Vi läste det. Men sen skrev också TS en gång till att problemet var löst efter detta. Eftersom de flesta av oss inte anser att låta den vara kvar är en lösning. Så undrade vi. Men då pratades det mest om gamla gubbar och fika :p

Tillbaka
Topp