För att bidra med lite konstruktiva tips och inte bara gnälla:
Genesis gör bra ramar. Inte längre så prisvärda kanske, men är i mina ögon något av ett bra insteg.
Genesis Tour de Fer. En modell med bockstyre för typ 15k och en med rakt styre för typ 12k (snabbt omräknat från pund).
Visa bilaga 462863
Visa bilaga 462864
Har fått till mig att Pilen gör ganska fina ramar. Ingen egen erfarenhet, men de passar väl kanske lite bättre in med vad du tänkt från början. En med navväxel osv för 7-8k och en med utanpåliggande för 11-12 eller något sådant. Utan att jag har direkt koll verkar de lättare att få "kompletta" från fabrik, med lampor och annat lull-lull.
Visa bilaga 462866
Visa bilaga 462867
Du har förmodligen lite bekymmer att få tag i en cykel som har allt inklusive en ringklocka, då de flesta cyklar sälja utan sådant. Du återkommer också till kedjeskydd, vilket man normalt inte har behov av. Ringklocka är enkelt att komplettera med, kedjeskydd är onödigt. Däremot är belysning lite krångligare (ska du vara ute på veckoturer behöver du antingen mycket batterikapacitet, navdynamo eller helt enkelt inte cykla när det är mörkt), och skärmar än värre att sätta på i efterhand.
Du lär därtill behöva någon form av cykelväskor för att packa grejer i. Och bra kläder att cykla i. Och reparationskit (pump, däckavtagare, quick-link till kedjan, slang/lagningskit osv).
Hälsningar från positiva klubben!?