Tarfek för en pensionär på långtur?

Haber

Medlem
Helt novis på cyklar. Har i alla tider kajkat runt på o- eller 3-växlade i stan. Men som nybliven pensionär tänker jag börja med veckoturer i Bergslagen. Tror att 7 växlar (som knappt kräver underhåll), fotbroms, skärmar, kedjeskydd, pakethållare att hänga väskor på och lyse fram o bak är rimliga krav för en nybörjare. Efter en del letande tycks Tarfek vara svaret på mina önskemål. Verkar det vettigt?

Tacksam för alla synpunkter

Alla navväxlar är ganska underhållsfria fram till de inte är det, och då är de svårare att fixa med själv än utanpåliggande växlar.

Jag skulle shoppa runt lite och fundera på vad det är som du tror att du behöver. Ska du bo på hotell och äta på restaurant eller tänker du laga mat på stormkök och bo i tält? Hur mycket packning behöver du? Hur långt ska du cykla per dag? Från Tyskland kan du beställa den här med skivbromsar för ungefär samma pris: https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-sunset-9.0-915417, dock med en tung gaffel som kanske inte är så kul.

Tack för svar!
Bra synpunkt om växlar. Är dock lite rädd att jag är för bekväm när det kommer till underhåll o skötsel av cykeln. Men får kanske steppa upp lite...
Jag ska köra tält o Trangia. Tänker att jag kanske klarar 4-5mil/dag, max.
Cykeln du länkar till ser intressant ut. Men tycks inte gå att få skickad till Sverige.
En fråga: hur mycket underhåll kräver utanpåliggande växlar, (om det nu går att kvantifiera)?

Tack för svar!
Bra synpunkt om växlar. Är dock lite rädd att jag är för bekväm när det kommer till underhåll o skötsel av cykeln. Men får kanske steppa upp lite...
Jag ska köra tält o Trangia. Tänker att jag kanske klarar 4-5mil/dag, max.
Cykeln du länkar till ser intressant ut. Men tycks inte gå att få skickad till Sverige.
En fråga: hur mycket underhåll kräver utanpåliggande växlar, (om det nu går att kvantifiera)?

Det är hanterbart underhåll. Många "nybörjare" oroar sig över underhållet, men med lite mer erfarenhet ändrar många sina prioriteringar. Skulle jag cykla över 4 mil per dag hade jag alla dagar i veckan valt en cykel med utanpåliggande växlar. Till en "cykla till affären cykel" som står utomhus och bara går några km per gång är det ju helt klart attraktivt med 1-växlat eller navväxlar.

Olja kedjan var 15-20 mil lite oftare om man cyklar i regn. Torka rent lite då och då. Justera växlarna 1-2 gånger per år. Byta kedja efter 200-500 mil, byta kassett var tredje kedja. Byta framklingor varannan/vartredje kassett. Varje kassett om man har singelklinga alu n/w drev. Byta varjar och höljen någon gång då och då - hur ofta beror på så många saker att det är svårt att generallisera hur ofta det behövs, men de har inte oändlig livslängd.

Inte? Jag har valt destination Sverige och kan se den? Om du är intresserad så maila eller ring dem och kolla. De är en stor och känd postorderfirma så det är helt säkert att beställa från dem. Tittar man lite närmare på den så har den genomgående bättre komponenter än Tarfeken.

Fyra fem mil om dagen är ett bra riktmärke, men jag tror att du kommer kunna cykla längre än så efter ett par turer. Jag cyklade nio mil med packning med sambon i somras och hon är verkligen ingen van cyklist. Längden kommer mycket med tiden som spenderas på cykeln, och inte hur fort man kör. På sommaren är det lätt att vakna tidigt och gå och lägga sig sent och om du snittar kanske 14km/h och cyklar i en timme, vilar i två, cyklar i en osv fem gånger så kommer du sju mil utan att det har varit speciellt jobbigt.

Alla navväxlar är ganska underhållsfria fram till de inte är det, och då är de svårare att fixa med själv än utanpåliggande växlar.

Jag skulle shoppa runt lite och fundera på vad det är som du tror att du behöver. Ska du bo på hotell och äta på restaurant eller tänker du laga mat på stormkök och bo i tält? Hur mycket packning behöver du? Hur långt ska du cykla per dag? Från Tyskland kan du beställa den här med skivbromsar för ungefär samma pris: https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-sunset-9.0-915417, dock med en tung gaffel som kanske inte är så kul.
Min fru har den cykeln sedan ett år tillbaka och vi är toppennöjda.

Sverige står i top 7, inte i bokstavsordning (Jävla tyskar, det borde i så fall stå på båda platserna)
2021-01-04 11_51_12-BIKE SALE — unbeatable prices _ Bike-Discount.png

Inte? Jag har valt destination Sverige och kan se den? Om du är intresserad så maila eller ring dem och kolla. De är en stor och känd postorderfirma så det är helt säkert att beställa från dem. Tittar man lite närmare på den så har den genomgående bättre komponenter än Tarfeken.

Fyra fem mil om dagen är ett bra riktmärke, men jag tror att du kommer kunna cykla längre än så efter ett par turer. Jag cyklade nio mil med packning med sambon i somras och hon är verkligen ingen van cyklist. Längden kommer mycket med tiden som spenderas på cykeln, och inte hur fort man kör. På sommaren är det lätt att vakna tidigt och gå och lägga sig sent och om du snittar kanske 14km/h och cyklar i en timme, vilar i två, cyklar i en osv fem gånger så kommer du sju mil utan att det har varit speciellt jobbigt.
Nu fick jag till det! Ursäkta en gammal man. Inte helt lätt för en ovan.

Det är hanterbart underhåll. Många "nybörjare" oroar sig över underhållet, men med lite mer erfarenhet ändrar många sina prioriteringar. Skulle jag cykla över 4 mil per dag hade jag alla dagar i veckan valt en cykel med utanpåliggande växlar. Till en "cykla till affären cykel" som står utomhus och bara går några km per gång är det ju helt klart attraktivt med 1-växlat eller navväxlar.

Olja kedjan var 15-20 mil lite oftare om man cyklar i regn. Torka rent lite då och då. Justera växlarna 1-2 gånger per år. Byta kedja efter 200-500 mil, byta kassett var tredje kedja. Byta framklingor varannan/vartredje kassett. Varje kassett om man har singelklinga alu n/w drev. Byta varjar och höljen någon gång då och då - hur ofta beror på så många saker att det är svårt att generallisera hur ofta det behövs, men de har inte oändlig livslängd.
Hmmm, tror jag börjar omvärdera mitt motstånd till utanpåliggande växlar. Utifrån din beskrivning så verkar det helt klart hanterbart. Tack för värdefull input!

Utifrån din beskrivning så verkar det helt klart hanterbart.
Och här är kanske den bästa guiden för växeljustering av en bakväxel:

Hmmm, tror jag börjar omvärdera mitt motstånd till utanpåliggande växlar. Utifrån din beskrivning så verkar det helt klart hanterbart. Tack för värdefull input!

Det är hanterbart. Vi har ett 10-tal cyklar i familjen och jag kör allt underhåll på samtliga cyklar - jag ligger ändå inte och meckar cyklar dagarna i ända. Däck och bromsar är det på alla cyklar oaktat drivlina och den omsorgen tar nog upp mer tid än drivlinevården.

Man behöver inte nån värstingcykel för sån cykling. Jag köpte en begagnad mtb (2000:-) i somras, monterade en pakethållare och vips dög den till att cykla semester med. Tält och trangia tar ju inte stor plats. Och underhållet är som redan skrivits hanterbart. Du kan nog cykla några hundra mil med bara kedjesmörj (och byte av kedja, drev och bromsklossar är definitivt hanterbart).

Visst är det kul (och i många fall bra) med en ny och fin cykel. Men det är inget måste för att få bra cykelminnen.

Tack för tips men de ligger lite över min budget.
Bockstyre låter som en bra idé då handposition kan varieras. Tror det får blir en ev senare uppgradering.
Bara så du är medveten om att det troligtvis inte kommer bli bra att byta till bockstyre på en cykel avsedd för rakt styre. Billigt kommer det inte heller att bli. Det är helt ny cykel som gäller om du i framtiden vill köra med bock.

Ser att framgaffeln har dämpning. Tappar man verkningsgrad på grund av dämpningen eller är det försumbart?

Bara så du är medveten om att det troligtvis inte kommer bli bra att byta till bockstyre på en cykel avsedd för rakt styre. Billigt kommer det inte heller att bli. Det är helt ny cykel som gäller om du i framtiden vill köra med bock.
Ok, det hade jag ingen koll på. Tack för input.

Skriver som jag brukar skriva i den här typen av trådar: ska du cykla en del är du värd en lite bättre cykel. En bättre cykel kan vara allt mellan en beggad för 5000 kr eller en ny för kanske 25 k (dit man behöver för att få "fina" saker, där "fina" betyder helt okej typ).

Fotbroms, 7-växlat nav och kedjeskydd sitter inte på någon cykel som jag skulle beteckna som fin. Bra skärmar, utanpåliggande växlar av enkelt men funktionellt snitt samt en bra ram (som erbjuder lite komfort och korrekt sittställning) gör det däremot.

Sen ska väl såklart sägas att det går att cykla på lite vad som helst, och att både komfort och snabbhet kommer från mycket cyklande snarare än perfekt cykel. Detsamma verkar gälla funktionen - ju mer man cyklar desto bättre fungerar ens grejer, eftersom man då får erfarenheten att underhålla och fixa grejerna.

Ser att framgaffeln har dämpning. Tappar man verkningsgrad på grund av dämpningen eller är det försumbart?
Du vinner en tyngre cykel med mer underhåll med dämpad framgaffel. På en cykel som du letar efter har du dessutom merparten av vikten bak, så dämpning fram är helt meningslöst. En bra dämpad framgaffel kanske kostar någonstans 5-8 000 kr, så vilken kvalitet och egenskaper en gaffel på en cykel för totalt 10 000 kr håller kan man nästan gissa sig till. Undvik!

Bra cykeldeal här, monterad med skärmar för under 9000kr

Edit: trippelklinga fram är kanske inte så hett.
Jo skall man långcykla så är trippelklinga och friktionsreglage fortfarande hett för vissa. Nu är detta alu-versionen av Sutra så målgruppen är lite tvetydig kanske. För vissa verkar det otänkbart men polaren kör en Sutra stål med trippelklinga, både som touring och gravel-hoj.

Bra cykeldeal här, monterad med skärmar för under 9000kr

Edit: trippelklinga fram är kanske inte så hett.
Lite ”naken” för mitt behov. Vill ha med kedjeskydd, lyse, ringklocka och pakethållare. Antar att det går o komplex med det men då tickar budgeten iväg. Men förstår att den du tipsar om är en kvalitetscykel. Får nog realiseras i ett annat liv...

Innan man vet så vet man inte, därför är det också så spretiga råd. Om du inte har tummen mitt i handen så skulle jag gett mig på en begagnad hybrid eller helstel MTB i så bra skick som möjligt. Men det är svårt med begagnat om man inte vet vad man letar efter tyvärr. Jag håller med om utanpåliggande växlar är det som gäller. Sen är resten bortsett från sittposition rätt oviktigt. Kör en sommar, se hur det känns. 26 eller 29 tums hjul, båda kommer ta dig framåt.

Som skrivs ovan så är nya hybridcyklar ofta skitcyklar i den mening att de är tunga, dyra, har en dålig och onödig dämpad framgaffel och ofta rätt tråkiga komponenter. De lockar köparen som inte riktigt är insatt med en komplett cykel, redo för allt. Det finns såklart undantag.

För att bidra med lite konstruktiva tips och inte bara gnälla:

Genesis gör bra ramar. Inte längre så prisvärda kanske, men är i mina ögon något av ett bra insteg.

Genesis Tour de Fer. En modell med bockstyre för typ 15k och en med rakt styre för typ 12k (snabbt omräknat från pund).

F49F88CA-A93C-4FBF-A83C-5A5901C8F195.png

615DED62-262B-4A06-8DBA-C00C8A083223.png

Har fått till mig att Pilen gör ganska fina ramar. Ingen egen erfarenhet, men de passar väl kanske lite bättre in med vad du tänkt från början. En med navväxel osv för 7-8k och en med utanpåliggande för 11-12 eller något sådant. Utan att jag har direkt koll verkar de lättare att få "kompletta" från fabrik, med lampor och annat lull-lull.

D1E6E21E-7F02-496E-BC6C-A7E02777B53C.jpeg

7D97B5DF-9659-41C7-9641-83CFA062C713.jpeg

Du har förmodligen lite bekymmer att få tag i en cykel som har allt inklusive en ringklocka, då de flesta cyklar sälja utan sådant. Du återkommer också till kedjeskydd, vilket man normalt inte har behov av. Ringklocka är enkelt att komplettera med, kedjeskydd är onödigt. Däremot är belysning lite krångligare (ska du vara ute på veckoturer behöver du antingen mycket batterikapacitet, navdynamo eller helt enkelt inte cykla när det är mörkt), och skärmar än värre att sätta på i efterhand.

Du lär därtill behöva någon form av cykelväskor för att packa grejer i. Och bra kläder att cykla i. Och reparationskit (pump, däckavtagare, quick-link till kedjan, slang/lagningskit osv).

Hälsningar från positiva klubben!?

Genesis gör bra ramar. Inte längre så prisvärda kanske, men är i mina ögon något av ett bra insteg.

Genesis Tour de Fer. En modell med bockstyre för typ 15k och en med rakt styre för typ 12k (snabbt omräknat från pund).

Visa bilaga 462863

Visa bilaga 462864

Har fått till mig att Pilen gör ganska fina ramar. Ingen egen erfarenhet, men de passar väl kanske lite bättre in med vad du tänkt från början. En med navväxel osv för 7-8k och en med utanpåliggande för 11-12 eller något sådant.

Visa bilaga 462866

Visa bilaga 462867

Du har förmodligen lite bekymmer att få tag i en cykel som har allt inklusive en ringklocka, då de flesta cyklar sälja utan sådant. Du återkommer också till kedjeskydd, vilket man normalt inte har behov av. Ringklocka är enkelt att komplettera med, kedjeskydd är onödigt. Däremot är belysning lite krångligare (ska du vara ute på veckoturer behöver du antingen mycket batterikapacitet, navdynamo eller helt enkelt inte cykla när det är mörkt), och skärmar än värre att sätta på i efterhand.

Du lär därtill behöva någon form av cykelväskor för att packa grejer i. Och bra kläder att cykla i. Och reparationskit (pump, däckavtagare, quick-link till kedjan, slang/lagningskit osv).

Nu tycker ju TS att cyklar ovan med ett pris kring 10' är över budget. Men annars är ju Tour de Fer en trevlig cykel.

Den där gaffeln ovan la jag också in en brasklapp för, men samtidigt skrev Landen ovan att hans fru är väldigt nöjd med cykeln som helhet. Många här är nördar och cyklar många hundra mil per år, en del till och med flera hundra mil nästan i sträck. Jag tror du blir nöjd med Radonen. Jag tror även att du skulle bli nöjd med en Trek 520 eller något liknande. Radonen har dessutom navgenerator så att du alltid har belysning, vilket är trevligt på vår och höst (men inte riktigt lika viktigt på sommaren). Kan kanske fixas till så att den kan ladda mobiltelefon dessutom.

Nu tycker ju TS att cyklar ovan med ett pris kring 10' är över budget. Men annars är ju Tour de Fer en trevlig cykel.
Ja, jag kör en klassiker och tipsar om sådant som TS inte efterfrågar.?

Syftet är väl mest att påvisa att det blir lite dyrt.. Jag håller med dig i det du skriver att en begagnad cykel av lite "vilken-sort-som-helst" men som TS sitter bra på och kan få med sig grejerna på duger fint. Men som du skriver är ju begmarkaden svår för den oinsatte.

Ett vedertaget tips är ju också att man kan köpa lite vad som som första riktiga cykel, eftersom man oavsett vad man köper ändå kommer vilja ha en annan cykel när man väl kommit igång. Så har det varit (flera gånger) för mig.

Ska också säga att jag inte alls vill ge uttryck för att man "måste" ha något alls. Lite vad som helst i cykelväg som fungerar dugligt kommer vara alldeles utmärkt! Förutom kedjeskyddet då, där har jag en bestämd åsikt att det inte behövs..?

Lycka till TS!

Nä. Kedjeskyddet kan vi väl glatt låta bli. Det blir bara svåre med rengöring/service och det tillför inte någon funktion. Har man fladdriga byxor så stoppa ner dem i strumpan eller köp en rem.

Btw har decathlon cyklar också. De är nog helt okej. De hade en touringcykel - inte vacker, men klickar i ganska många boxsar kanske.

Ser riktigt rimlig ut. Framskärmen är lite kort och pakethållaren var ful som stryk och ekipaget är kanske något kilo för tungt, men för de pengarna och den utrustningen så verkar det vara ett bra köp.

För att komma med ett konkret tips så kanske detta skulle kunna vara något?

LIte tråkig drivlina kanske men i övrigt rätt komplett, också med navdynamo och hydrauliska bromsar.

Värt att veta är att Bikester har butik i Stockholm utöver den tyska webshopen, samt avtal med lokala servicepartners runt om i landet dit man kan få cykeln skickad och monterad.

Senast ändrad:
Dessutom ska man nog undvika att beställa från Storbritannien just nu innan dammet har lagt sig när det gäller Brexit.
Se diskussionen här:

Jag håller med. Det är nog till och med en bättre cykel än Radonen, till ett lägre pris. Finns i storlek Large om det passar dig. Kan du ta dig till östra Mälardalen (jag tänker med Bergslagen som område att du är i västra?) så kan du dessutom prova den.

Ok, det hade jag ingen koll på. Tack för input.

Att tänka på om det blir en bockstyrecykel, är ju också att den inte har för lågt grepp (för mkt drop) då man håller i nedersta handtagen (i bocken). Tror inte att det skulle passa ts behov alls. Cyklar man touring/sightseeing, vill man kunna se sig omkring.

Det har jag iofs gjort på en Trek av något slag och resultatet blev bra. 9-vx XT och Sora-reglage, mekaniska skivor funkade alldeles utmärkt, inklusive körställning. Använde den som vintercykel ett bra tag.
2F10DB3C-B779-4FAB-9514-12F6E30C718B.jpeg

Men inklusive en ny kolfibergaffel istf den fjädrade, nytt vevparti, ny styrtapp mm var det kanske inte ekonomiskt försvarligt ?

Decathlon-cykeln @Bengt-re tipsar om ovan tycker jag är ett mycket vettigt köp.
Blir intresset, suget och orken större kan kanske pensionen räcka till något ffa lättare framöver någon gång.

// Anders. Också cyklande pensionär.

Senast ändrad:
Du vinner en tyngre cykel med mer underhåll med dämpad framgaffel. På en cykel som du letar efter har du dessutom merparten av vikten bak, så dämpning fram är helt meningslöst. En bra dämpad framgaffel kanske kostar någonstans 5-8 000 kr, så vilken kvalitet och egenskaper en gaffel på en cykel för totalt 10 000 kr håller kan man nästan gissa sig till. Undvik!
Tänkvärda synpunkter, tack!

Visa bilaga 462863

Visa bilaga 462864

Har fått till mig att Pilen gör ganska fina ramar. Ingen egen erfarenhet, men de passar väl kanske lite bättre in med vad du tänkt från början. En med navväxel osv för 7-8k och en med utanpåliggande för 11-12 eller något sådant. Utan att jag har direkt koll verkar de lättare att få "kompletta" från fabrik, med lampor och annat lull-lull.

Visa bilaga 462866

Visa bilaga 462867

Jag tar till mig och kompletterar utrustningslistan. ?

Jag håller med. Det är nog till och med en bättre cykel än Radonen, till ett lägre pris. Finns i storlek Large om det passar dig. Kan du ta dig till östra Mälardalen (jag tänker med Bergslagen som område att du är i västra?) så kan du dessutom prova den.
För att komma med ett konkret tips så kanske detta skulle kunna vara något?

LIte tråkig drivlina kanske men i övrigt rätt komplett, också med navdynamo och hydrauliska bromsar.

Värt att veta är att Bikester har butik i Stockholm utöver den tyska webshopen, samt avtal med lokala servicepartners runt om i landet dit man kan få cykeln skickad och monterad.
Klart intressant hoj! Ett par funderingar: hur funkar det med cykelstödet placerat i mitten av cykeln? Tänker att tyngden av väskor på pakethållaren gör det hela instabilt och att det borde vara bättre med stöd vid bakhjulet.
En annan fundering gäller pakethållaren vars infästning ser klen ut med bara en förankring. Håller det i längden?

Det har jag iofs gjort på en Trek av något slag och resultatet blev bra. 9-vx XT och Sora-reglage, mekaniska skivor funkade alldeles utmärkt, inklusive körställning. Använde den som vintercykel ett bra tag.
Visa bilaga 462881
Men inklusive en ny kolfibergaffel istf den fjädrade, nytt vevparti, ny styrtapp mm var det kanske inte ekonomiskt försvarligt ?

Decathlon-cykeln @Bengt-re tipsar om ovan tycker jag är ett mycket vettigt köp.
Blir intresset, suget och orken större kan kanske pensionen räcka till något ffa lättare framöver någon gång.

// Anders. Också cyklande pensionär.
Absolut intressant! Dessvärre är storlek M slut.

Tillbaka
Topp