Tårna domnar..tips

Tårna domnar..tips
Jag hade lite liknande problem på lvg med spd-sl. Lösninge var väldigt dyra skor.
Vet inte riktigt vd egentligen, men hittade ett par riktigt sköna skor och problemen upphörde helt.

Tårna domnar..tips
Har kört spd. Tänkte att det va för trångt så körde med mina vinterfodrade skor med tunna strumpor..domnade. har prövat med andra sulor då jag har väldigt höga fotvalv. Börjar fundera på om det kan ha med hur jag sitter?

Tårna domnar..tips
Kan vara flera saker, skon, klossens placering (vinkel och längsled) på skon, sadel, höjd på sadel, setback på sadel, drop till styre, längd på styrstam samt säkert flera andra saker.
För min del hjälpte kombon skor, sadel och kortare stam

Tårna domnar..tips
Jag har också väldigt höga fotvalv och fick ont i stortåleden och tåvalvet.
Bästa hjälpen gav att flytta tillbaka klossarna maximalt för att minska belastningen på tåvalvet, men formgjutna sulor hjälpte också.

/S

Tårna domnar..tips
Har oxå samma problem med avdomnade tossingar. Det var kul att se någon skriva det om B vitamin då jag får B vitaminbrist då och då pga att jag ej kan ta upp den vitaminen helt. Kan det vara ett av dom första tecknen på bristen kanske? Blir att köpa lite b12 igen. Det roliga var att min folsyra i botten oxå och man fick tabletter som var för gravida och ammande. Sist jag tittade så var jag av det manliga könet :)

Tårna domnar..tips
Om det bara är vänster, och du testat med olika skor kan det sitta högre upp = ryggen. Om inte andra skor eller sulor ger resultat, testa att ändra sittställning.

Tårna domnar..tips
Det skulle kanske kunna vara så att dina ben inte är lika långa och att du därför ligger ann med pedaltryck mer på vänster.
Men det skulle kanske oxå kunna bero på sadeln, att du sitter på en nerv Osv.

Testa att ståcykla tills dess att det brukar domna, då borde man kunna utesluta de ovan nämnda anledningarna.
Kvar blir då skon.

Tårna domnar..tips
Ebbelee sa:
Det skulle kanske kunna vara så att dina ben inte är lika långa och att du därför ligger ann med pedaltryck mer på vänster.
Men det skulle kanske oxå kunna bero på sadeln, att du sitter på en nerv Osv.

Testa att ståcykla tills dess att det brukar domna, då borde man kunna utesluta de ovan nämnda anledningarna.
Kvar blir då skon.

Aha, brukar domna lättare på höger, är också det jag belastar mer eftersom jag har problem med vä höft.

Tårna domnar..tips
Strumpor har jag inte sett någon skriva. Fel söm på fel ställe kan påverka både blodkärl och (troligen) nerver. Testa med tjockare alt tunnare strumpor

Tårna domnar..tips
Får jag fråga, fryser du mer om den vänstra tån på vintern, även när du inte cyklar?
Jag gör det, och känner att jag domnar när jag cyklar,
ska väl prova några av knepen ovan.

Tårna domnar..tips
Marren sa:
Får jag fråga, fryser du mer om den vänstra tån på vintern, även när du inte cyklar?
Jag gör det, och känner att jag domnar när jag cyklar,
ska väl prova några av knepen ovan.
Japp. Märkte det ffa i vintras med slalompjäxorna. Frös direkt....Nu är iallafall klossarna flyttade och imorgon blir det inhandling att vitaminer för så här kan man ju inte ha det. Btw är det lika dåligt på lvg som i skogen.

Tårna domnar..tips
För min del har det varit värre på väg, antar att skillnaden beror på mer monoton belastning vid vägcykling. Mjukaste skorna är värst.

Tillbaka
Topp