Täta runt SPD klossen?

Grytlocket

Ny medlem
Täta runt SPD klossen?
Hej.

Korkad fråga men om det står att cykelskor är vattentät, är den alltså även tät där man skruvar SPD klossen eller brukar ni täta runt/bakom SPD klossen? Vad använder ni i sånt fall? Silikon, smältlim...

Täta runt SPD klossen?
Har aldrig upplevt att det läcker den vägen på täta skorna. Tror att tätsskicktet ligger ovan blecket. Fast mutterplatta på de täta skorna jag har. Sommarskorna är inte täta öht, så där får det läcka om det regnar - går ju sätta dit klistermärket som något halhjärtat försök att sådanna skor tätare.

Smältlim har jag iofs sett folk köra med.

Täta runt SPD klossen?
Är det gummiklädd sula lär väl det täta av sig självt mellan kloss och sula. Är du nojig kan silikon funka till att täta runt skruvarna.

Täta runt SPD klossen?
De där klisterlapparna shimano skickar med måste vara sämsta skiten som finns. Närapå att de platsar i misärtråden. Silvertejp är bättre men inte bra. Jag tror mer på lim, men jag har aldrig prövat. Men jag ska ner och limma direkt, bra tips!

Täta runt SPD klossen?
Smältlim har jag kört med på flera uppsättningar vinterskor. Bäst resultat fick jag av att montera klossarna där jag vill ha dom och dra hårt så det blir märken i sulan, för att underlätta återmontering.
Skruva sedan bort klossen, men sätt tillbaka skruvarna i bottenplattan. Sen är det bara att fylla på med lim i skårorna. Låt stelna och innan du monterar tillbaka klossarna så kan man lägga en liten dutt med lim i skruvhålen, som en typ loctite av smältlim så det tätar runt skruvarna.
Sist försökte jag att lägga klossen på plats och fylla även den med lim, det var väldigt bökigt. Och vet inte om det gjorde någon faktisk skillnad.

Tillbaka
Topp