Tävlingshjul alu eller carbon
Glömde centerlockskivan också. Hjulet specificeras som 880 g, och det kanske stämmer då.Jensen sa:Typ 1000g för bakhjulet då. Om man räknar bort kassett och axel
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Glömde centerlockskivan också. Hjulet specificeras som 880 g, och det kanske stämmer då.Jensen sa:Typ 1000g för bakhjulet då. Om man räknar bort kassett och axel
Dr_Rydell sa:Glömde centerlockskivan också. Hjulet specificeras som 880 g, och det kanske stämmer då.Jensen sa:Typ 1000g för bakhjulet då. Om man räknar bort kassett och axel
Axeln bak väger 63 g på min våg.Jensen sa:Dr_Rydell sa:Glömde centerlockskivan också. Hjulet specificeras som 880 g, och det kanske stämmer då.Jensen sa:Typ 1000g för bakhjulet då. Om man räknar bort kassett och axel
Inte omöjligt. Eagle kassett är väll runt 360g, axel original skulle inte förvåna mig om den är runt 40g och skiva, skulle gissa på i alla fall 120 g. Grovt räknat ur huvudet alltså
Inte så långt bort från de 961 g jag räknade fram ovan.Dr_Rydell sa:XR 1.5 framhjul med genomgående axel, skiva och tejp 965 g på min köksvåg.
Nej. Det finns inte utrymme för mer investeringar just nu och vill inte bli frestad.Sixten Fors sa:Inte så långt bort från de 961 g jag räknade fram ovan.Dr_Rydell sa:XR 1.5 framhjul med genomgående axel, skiva och tejp 965 g på min köksvåg.
Har du kollat in custombygget ovan med Extralite + Crest?
Vad rek du för mig 90kg och min RC900 10kg ?Fulkinesen sa:Jag har kört både kolfiber- och alu-hjul som tävlingshjul. Bontrager XXX som alu-tävlingshjul (1400 gram) och Stans Valor (1300 gram) som kolfiber-tävlingshjul. Här är min lista på för/nackdelar med kolfiber/alu:
- Kolfiberhjul är styvare och rappare att accelerera.
- Kolfiberhjuls styvhet gör att de blir mer obekväma över terräng med mycket rötter och stenar. Speciellt på en hardttail.
- Kolfiberhjul behövs sällan riktas. Men, om de får en rejäl smäll så splittras de istället för att, som aluhjul, få en buckla.
- Aluhjul, speciellt de riktigt lätta, behövs riktas ofta, särskilt om du väger över 70kg.
- Det går att bygga väldigt lätta och samtidigt stryktåliga kolfiberhjul, det är svårare att få till med aluminium.
- Kolfiberhjul är dyra, alu är billiga (ja, uppenbart, jag vet)
Nu har jag. Störande att det inte går att få fram vad det blir för slutvikt på de valda alternativen. Extralite naven, hur är de kvalitetsmässigt då jmf DT 240/Tune King-Kong?Sixten Fors sa:Inte så långt bort från de 961 g jag räknade fram ovan.Dr_Rydell sa:XR 1.5 framhjul med genomgående axel, skiva och tejp 965 g på min köksvåg.
Har du kollat in custombygget ovan med Extralite + Crest?
lundatok sa:DT kräver ett specialverktyg för att serva inre kuggkransen i ringdriven, annars är det bara att ta isär.
BjornR sa:lundatok sa:DT kräver ett specialverktyg för att serva inre kuggkransen i ringdriven, annars är det bara att ta isär.
*Krävde. Uppdaterade nav sedan i somras.
Jensen sa:BjornR sa:lundatok sa:DT kräver ett specialverktyg för att serva inre kuggkransen i ringdriven, annars är det bara att ta isär.
*Krävde. Uppdaterade nav sedan i somras.
Fast detta var väll genom att använda mindre lager? Vilket kanske inte är superposetivt heller.
i så fall handlar det om att ha två likvärdiga hojar. En för mer grusbägsrally, kanske 40 klinga och 10-50 bak och en mer för långlopp. Men 100 g på hjul kostar typ mer än kassetten, som då kan sitta och göra nytta på annan cykel. Beror på hur du ser det.Jensen sa:Ja det skulle jag gissa på.
Bara en fundering. Du planerar att lägga x antal tusen på att byta till xx1 11-delat för att spara 100g. När du skulle kunna lägga samma pengar extra på ett hjulset o få 100g lättare hjul än vad du kollar på? Bara en undran. Om du tänkte behålla eagle till en scale alltså.
Dr_Rydell sa:i så fall handlar det om att ha två likvärdiga hojar. En för mer grusbägsrally, kanske 40 klinga och 10-50 bak och en mer för långlopp. Men 100 g på hjul kostar typ mer än kassetten, som då kan sitta och göra nytta på annan cykel. Beror på hur du ser det.Jensen sa:Ja det skulle jag gissa på.
Bara en fundering. Du planerar att lägga x antal tusen på att byta till xx1 11-delat för att spara 100g. När du skulle kunna lägga samma pengar extra på ett hjulset o få 100g lättare hjul än vad du kollar på? Bara en undran. Om du tänkte behålla eagle till en scale alltså.
Vad är detta för nav då. Dt 240? 350? 24 hål. Sitter på Addict gravel disc 2016. RP 2.0 hjul.Sixten Fors sa:Ungefär såhär kanske. Borde rimligen vara DT350-nav med tanke på vikten.
Borde även gå att se skillnad på naven.