TCR 2023 (Trans Continental Race No. 9)

Antalet i mål torde inom en inte alltför avlägsen framtid dubbleras.
1690913646865.png

Sett flera instastories som berättar om att de jagats av hundar. Någon som fick kliva av och skydda sig med cykeln och var glad att det inte var fler än tre hundar med flockbeteende. Någon annan som enligt egen utsago blivit av med ett köttstycke i vaden. Så det verkar vara några som haft problem med hundarna även i år.
En av finnarna "Walto" som de går tyngre för (urklipp från hans instagram)

Bilagor

• Screenshot_2023-08-01-20-28-51-00_1c337646f29875672b5a61192b9010f9.jpg
    Screenshot_2023-08-01-20-28-51-00_1c337646f29875672b5a61192b9010f9.jpg
    109.7 KB · Besök: 193
Väntar väl in GoranS analyser ;)

Men om man tittar just nu på tiderna mellan Start till CP1 samt CP2 till CP3 är de verkligen där Strasser dominerar.
Kanske CP1 och CP2 var för kort och de spelar stor roll vilken tid på dygnet man startar men där har de inte "ens" top 10 tider. (Strasser 11a och Robin 13nde)

Screenshot 2023-08-01 214646.png

Kollade in Carl igen och han forts att ha en ny jobbig kväll ;)
Är de nån som känner han och kan ge lite mer info vad som händer

Får hoppas de löser sig. Vet du om de är de cykeln eller gps:n?
Nu torde ju de va hyfsat enkelt navigerat o "bara följa" vägarna söderut mot parkours 3

Enligt wikipedia har längden legat på runt 400 mil de flesta år. Om det är 100 mil kortare innebär det runt 300 mil. I så fall är de uppskattade sträckorna i Leaderboard-tabellen på loppets hemsida generellt ordentliga överskattningar. För Strasser står det t.ex. 394 mil. Har i och för sig något minne av att de värdena tidigare har varit större än det som diskuterats som ungefärlig längd på loppet, men så stor skillnad minns jag inte att det skulle vara.

Jag säger inte att du har fel. Är bara lite förbryllad.
Jag letade en stund efter stycket om årets version på Instagram men fick nöja mig med att lyssna en gång till på pre race-avsnittet av podcasten. Där nämner tävlingsledaren 350 mil, MER klättring och fler parcour på grus. Det blev fluffigt med "ca 100 mil kortare" men dels har "cirka" en fluffig innebörd och dels har den tidigare ungefärliga distansen (i huvudsak fritt vald rutt mellan kontrollerna) varit 400 mil men i verkligheten ofta slutat på 430+ så jag valde att skriva så ?.

Strasser undvek mtb-avsnitt till den grad att han fick ihop 24 mil mer än Gemperle.

Senast ändrad:
Lösspringande hundar är verkligen inte kul. Är ju en sak om
Väntar väl in GoranS analyser ;)

Men om man tittar just nu på tiderna mellan Start till CP1 samt CP2 till CP3 är de verkligen där Strasser dominerar.
Kanske CP1 och CP2 var för kort och de spelar stor roll vilken tid på dygnet man startar men där har de inte "ens" top 10 tider. (Strasser 11a och Robin 13nde)
Kan det spela in hur nattstoppen hamnade? Om Strasser pushade till CP1 kanske han fick ett stopp precis efter CP1 medan de flesta andra i främre ledet fick det före och att Strasser med detta kanske fick ett stopp mer än de flesta av huvudkonkurrenterna mellan CP1 och CP2?

"Anatole Naimi (232) rode strongly in TCRNo9, but due to extended periods of time not riding alone has been awarded a finish outside of General Classification."
Tillhör man den främre delen av startfältet gissar jag att man går in för loppet som en tävling. Då bör man ju verkligen se till att ha koll på reglerna/loppets grundfilosofi. Om det nu stämmer att AM faktiskt cyklat tillsammans med andra under längre tid verkar det ju rent klantigt, givet att det ju ändå finns en skaplig granskningsapparat som jobbar för att tillse att reglerna/filosofin följs.

Tror AM var fullt medveten. Såg en dump från Instagram där han skrev att han var tredje i mål men utanför GC och skulle berätta varför efter fått sova lite.
Hade varit intressant med lite mer information om vad som ligger bakom.
Läste lite kommentarer på Instagram där många tyckte att TCR överreagerat. Men jag tyckte också många verkade ignorera loppets kärna - solo cykling.

Hade varit intressant med lite mer information om vad som ligger bakom.
Läste lite kommentarer på Instagram där många tyckte att TCR överreagerat. Men jag tyckte också många verkade ignorera loppets kärna - solo cykling.
"...extended periods of time not riding alone..." tyder på att de som menar att arrangören har överreagerat sannolikt är ute i ogjort väder.

Stämmer skvallret på internet ska det vara #139 han kört tillsammans med för länge, får se när han går i mål.
Detta är som Petert skriver knappast något som arrangören gör utan att ha fog för det.

Men vad gör Mikko #44!? ? Skippar han parcour 3 och CP3 helt? Det är ju drygt 11 timmar kvar till CP3 stänger.
På kartan finns det pilar som indikerar en väst-östlig riktning på parcour 3. Tänker han sig att runda parcouren på södra sidan och ta den från väster? Han är ju minst sagt rutinerad och borde veta vad han pysslar med.

Christian och Simon ligger nära varandra igen, efter lite olika vägval och kortare stopp för Simon i natt (men också fler) och är strax framme vid parcour 4b. Christian hade å andra sidan kortare nattstopp igår. Tycker att det är svårt att få en känsla för vilka vägval som är bäst när folk har så olika strategier för stoppen.

Från i natt:
IMG_5030.png

Simons stopp senaste dygnen:
IMG_5029.jpeg

Och Christians:
IMG_5028.jpeg

Edit: Fast jag ser nu att graferna för stopptiden inte verkar stämma riktigt, Christian hade en ordentlig nattvila 1-2 augusti också. Synd att infon på analys-sidan inte går att lita på.

Senast ändrad:
Det är kul att se att Carl von Walter #241 uppenbarligen har fått ordning på navigeringen. Han stämplade på CP 3 igårkväll och lämnade nyss parcours 3 bakom sig.
Han som boende i Luleå kan ju vara den mest arktiske deltagaren i TCR i år såväl som någonsin. Vilket inte gör det lättare att komma i mål. ?

Mikko Kainu ser ut att bli nästa cyklist att nå målet. Skulle i så fall bli 15:e cyklist att göra det och därmed hamna på 13:e plats och (väl?) vara första nordbo i mål.

Saario var väl bäst av finnarna ifjol (14nde) o han har cyklat ganska lika med Christian

Gillar Mikko K oxå... Han cyklar på en Fairlight ?? (tror ni kan gissa vilken cykel märke jag har, nu...)

@Petert Tror Saario håller till i Uleåborg som ä ju söder om Luleå

Senast ändrad:
Noterbart är att senast i mål anlände cyklisten, Kilian Wagner, har hittills bästa tiden på sista delsträckan, 25.35. Är mer än två timmar snabbare än näst snabbaste och drygt fem timmar raskare än Strasser, som ju förvisso hade en del strul, tog inledningen på slutparcouren i mörker och på slutet kanske inte pressade max då han ju hade en hygglig ledning. Men ändå ...

Noterbart är att senast i mål anlände cyklisten, Kilian Wagner, har hittills bästa tiden på sista delsträckan, 25.35. Är mer än två timmar snabbare än näst snabbaste och drygt fem timmar raskare än Strasser, som ju förvisso hade en del strul, tog inledningen på slutparcouren i mörker och på slutet kanske inte pressade max då han ju hade en hygglig ledning. Men ändå ...
Det är verkligen noterbart. Hoppas att det uppmärksammas av podden etc.

Om jag forts med finnar o deras djur upplevelser så hade Mikko Mäkipää följande tweet för ett par timmar sen

Bilagor

• Screenshot_2023-08-04-00-04-27-71_0b2fce7a16bf2b728d6ffa28c8d60efb.jpg
    Screenshot_2023-08-04-00-04-27-71_0b2fce7a16bf2b728d6ffa28c8d60efb.jpg
    86 KB · Besök: 154
Simon har avvikit från sista parcouren och rör sig väldigt snabbt mot målet. Undrar om han har brutit?

IMG_5043.jpeg

Christian såg ut att ha det tufft igår med värmen och nacken, men det ser ut att ha rullat på i natt och han har 10 mil kvar nu. Skulle kunna vara i mål i eftermiddag om det inte krisar.

Ser onekligen ut att ha varit ett extremt tufft race.

Senast ändrad:
Nu är Simon Larsson tyvärr markerad som DNF och sista biten av hans spår borttaget. Måste vara jobbigt att bryta så nära mål, men antar att det fanns en god anledning.

Christian har 6 mil kvar och har snart tagit sig över högsta punkten på slutparcouren.

Nu är Simon Larsson tyvärr markerad som DNF och sista biten av hans spår borttaget. Måste vara jobbigt att bryta så nära mål, men antar att det fanns en god anledning.

Christian har 6 mil kvar och har snart tagit sig över högsta punkten på slutparcouren.
Besvärlig punkteringshistoria verkar vara anledningen. Riktigt surt!

Inside information: Pga värmen var min plan för de sista två dygnen att sova ordentligt på torsdag eftermiddag med ca 36 timmar kvar (samma ställe som Christian - vi stötte på varandra här och där under de sista dagarna. Trevlig prick.) och sedan köra på natten pga värmen. Sedan under fredagen skulle jag ta mig "within striking distance" för målgång innan det blev varmt på lördagen, vilket innebar frekventa stopp för mat och kall dryck och power naps under de varma timmarna. På fredag morgon började jag få pyspunka bak. Istället för att stanna och fixa det i värmen utmed vägen ville jag köra det när det var dags för middag, med skugga och kall dryck. Platsen jag hade sett ut var Kalkik med ca 170 km kvar till mål -min "striking distance". När jag rullar in i stan finns där plötsligt en cykelbutik bredvid en restaurang. Jag fattar ett snabbt beslut om att helt enkelt låta dem montera ett nytt och fräscht däck och en ny slang - bara för att vara på den säkra sidan. Mitt Rene Herse 44 mm extralight hade tagit en del stryk. Jag hade fortfarande 250 ml tubelessvätska, och typ 25 laglappar till slang. Slangar var monterade nu, även om jag startade tubeless. Jag valde ett Vittoria Randonne 37 mm och vi pratade om vilken slangdimension som skulle användas och han sade att han hade koll på läget. Jag åt, hämtade cykeln och rullade iväg. Efter 10 km hade jag fått pyspunka bak på det nya däcken. Tyckte det var konstigt. Jag testade ändå att pumpa upp och köra vidare. Jag körde vidare in i natten och tänkte att när det blir ljust så ska jag ta ut slangen och hitta hålet (det måste ju vara fälgbandet som är skadat för att jag ska få pyspunka på en helt ny uppsättning däck+slang). Men jag insåg att jag var tvungen att fixa detta i mörkret till slut för pumpa toppen blev mer frekventa. När jag tog isär skiten visade det sig att cykelmeken hade monterat en 18/25 mm slang i ett 37 mm däck och slangen hade helt enkelt brustit. När jag satte laglappar blev det nya hål bredvid lappen. Problemet gick från pyspunka till en riktig punktering. Sista utvägen var att fylla däcket med diverse klädesplagg, men det var inte dugligt för de återstående 96 km som jag hade kvar att köra.

Visst är det surt att bryta ett sånt här lopp med så kort bit kvar, men jag försöker fokusera på det som jag gjorde bra istället. Jag hade ändå visat för mig själv att jag klarade av det och det var det som var det viktigaste för mig. Kroppen höll bra. Vätska och energi fungerade. Det var mitt första längre cykellopp (längsta rundan i år är typ 20 mil).

Jag har gjort några Instagraminlägg av låg kvalitet; larssimonlarsson för den som vill se mer. Och jag finns på Strava.

Inside information: Pga värmen var min plan för de sista två dygnen att sova ordentligt på torsdag eftermiddag med ca 36 timmar kvar (samma ställe som Christian - vi stötte på varandra här och där under de sista dagarna. Trevlig prick.) och sedan köra på natten pga värmen. Sedan under fredagen skulle jag ta mig "within striking distance" för målgång innan det blev varmt på lördagen, vilket innebar frekventa stopp för mat och kall dryck och power naps under de varma timmarna. På fredag morgon började jag få pyspunka bak. Istället för att stanna och fixa det i värmen utmed vägen ville jag köra det när det var dags för middag, med skugga och kall dryck. Platsen jag hade sett ut var Kalkik med ca 170 km kvar till mål -min "striking distance". När jag rullar in i stan finns där plötsligt en cykelbutik bredvid en restaurang. Jag fattar ett snabbt beslut om att helt enkelt låta dem montera ett nytt och fräscht däck och en ny slang - bara för att vara på den säkra sidan. Mitt Rene Herse 44 mm extralight hade tagit en del stryk. Jag hade fortfarande 250 ml tubelessvätska, och typ 25 laglappar till slang. Slangar var monterade nu, även om jag startade tubeless. Jag valde ett Vittoria Randonne 37 mm och vi pratade om vilken slangdimension som skulle användas och han sade att han hade koll på läget. Jag åt, hämtade cykeln och rullade iväg. Efter 10 km hade jag fått pyspunka bak på det nya däcken. Tyckte det var konstigt. Jag testade ändå att pumpa upp och köra vidare. Jag körde vidare in i natten och tänkte att när det blir ljust så ska jag ta ut slangen och hitta hålet (det måste ju vara fälgbandet som är skadat för att jag ska få pyspunka på en helt ny uppsättning däck+slang). Men jag insåg att jag var tvungen att fixa detta i mörkret till slut för pumpa toppen blev mer frekventa. När jag tog isär skiten visade det sig att cykelmeken hade monterat en 18/25 mm slang i ett 37 mm däck och slangen hade helt enkelt brustit. När jag satte laglappar blev det nya hål bredvid lappen. Problemet gick från pyspunka till en riktig punktering. Sista utvägen var att fylla däcket med diverse klädesplagg, men det var inte dugligt för de återstående 96 km som jag hade kvar att köra.

Visst är det surt att bryta ett sånt här lopp med så kort bit kvar, men jag försöker fokusera på det som jag gjorde bra istället. Jag hade ändå visat för mig själv att jag klarade av det och det var det som var det viktigaste för mig. Kroppen höll bra. Vätska och energi fungerade. Det var mitt första längre cykellopp (längsta rundan i år är typ 20 mil).

Jag har gjort några Instagraminlägg av låg kvalitet; larssimonlarsson för den som vill se mer. Och jag finns på Strava.

Fin insats och snyggt kört!

Du hsr ett bra sätt att angripa det nesliga med att bryta så nära mål!

Vad finns punkteringar för egentligen och hur kommer det sig att en cykelmek som tar betalt för sina tjänster gör ett sånt val? Livet bjuder på många frågor.

Jag följde dig eftersom du cyklade jämnt med Christian (som jag känner) och har sett att du har kört grymt starkt, speciellt från start och sista dagarna. Bra att du kan ta med dig det positiva från det här!

Nån som vet vad som hände md Taube? De står DNS på hans namn.
Nu är Carl o Simon på sista parkour vid mål. Erik inte så långt efter dem heller.

Jesper o Fadi gnetar på och har en bit till.

Är de nån som har koll på dessa förutom Erik? typ Insta, Twitter etc

I en hypotetisk värld hade det ju varit lite kul att åka tillbaka till cykelaffären och reklamera slangen. ?

Skämt åsido, förstås trist att behöva bryta så sent och pga en sådan skitsak. Låter dock som du tagit det på ett bra sätt. Lär ju ha varit ett mkt intressant äventyr, även om det blev en gnutta kortare än avsett.

I en hypotetisk värld hade det ju varit lite kul att åka tillbaka till cykelaffären och reklamera slangen. ?

Skämt åsido, förstås trist att behöva bryta så sent och pga en sådan skitsak. Låter dock som du tagit det på ett bra sätt. Lär ju ha varit ett mkt intressant äventyr, även om det blev en gnutta kortare än avsett.
Ja, det är så jag väljer att se det. Grabben i cykelbutiken var typ 18 bast och vi hade en diskussion om både däck och slangdimension - han sade att han har koll på grejerna (tum vs. Mm). Jag borde dubbelkollat och köpt en extra slang. Det roliga är att han lagt en positiv kommentar på Strava. Jag har inte hjärta att informera honom om läget.?

Tillbaka
Topp