TCR 2025 - Transcontinental Race, no 11
Det var ca 3 timmar mellan Jana och Cynthia strax innan Bari, så inte riktigt fullt ut iaf.Har topp-3 damer gjort en ”deal” och gjort omstart med den tidsdifferens som var vid ankomst till Bari?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det var ca 3 timmar mellan Jana och Cynthia strax innan Bari, så inte riktigt fullt ut iaf.Har topp-3 damer gjort en ”deal” och gjort omstart med den tidsdifferens som var vid ankomst till Bari?
Låter som att det kan vara ganska stressigt när man är med i en tävlingSom en som av rent sammanträffande råkade vara på färjan i natt, hade inte ens koll på att TCR var igång förrän jag råkade stötta på Jana i kön, så kan jag nog svara på varför det är sån tidsskillnad på starten från färjan.
Går riktigt långsamt när folk ska åka av, tog över en timme för bilarna att börja röra på sig beroende på var i färjan med fått ställa cykeln, finns ingen bestämd plats för cyklar där... Jana måste ha burit sin cykel över bilarna för att komma av tidigt för hennes hoj var borta vid tiden jag ens lyckades ta mig dit jag och hon parkerat.
Jag är tveksam till om Strasser har någon chans att komma ikapp Moritz. Känns som Strasser tagit en riktig rövare med att skippa någon ordentlig nattvila. Skulle inte bli helt förvånad om det kommer och biter honom i svansen vad det lider och att han mycket väl kan rasa ner till sjätte plats.Intressant vägval av MM. Rakt över bergen medan VB "bara" har plattcykling kvar. Kan Strasser hinna ikapp och strida om andraplatsen? Inte omöjligt.
Happy levererar verkligen!Som en som av rent sammanträffande råkade vara på färjan i natt, hade inte ens koll på att TCR var igång förrän jag råkade stötta på Jana i kön, så kan jag nog svara på varför det är sån tidsskillnad på starten från färjan.
Går riktigt långsamt när folk ska åka av, tog över en timme för bilarna att börja röra på sig beroende på var i färjan med fått ställa cykeln, finns ingen bestämd plats för cyklar där... Jana måste ha burit sin cykel över bilarna för att komma av tidigt för hennes hoj var borta vid tiden jag ens lyckades ta mig dit jag och hon parkerat.
MM har däremot satt bra fart och har cyklat längre sedan nattvilan än vad VB har.Jag är tveksam till om Strasser har någon chans att komma ikapp Moritz. Känns som Strasser tagit en riktig rövare med att skippa någon ordentlig nattvila. Skulle inte bli helt förvånad om det kommer och biter honom i svansen vad det lider och att han mycket väl kan rasa ner till sjätte plats.
Man ska nog inte underskatta värdet av att någon kan sitta hemma och analysera i lugn och ro och sen bara instruera över telefon. Vill man följa reglerna strikt antar jag att man bara tar kontakt med ett begränsat antal personer under loppet och har instruerat dom i förväg om att inte ge några tips.Att följa någon annans trackerspår kanske verkar som en möjlighet när man sitter hemma pigg framför en dator men när man står och försöker göra det med hundratals mil i benen och på tok för lite sömn så är det plötsligt inte en lika enkel uppgift. Jag testade på Tcrno9 efter att min planerade rutt blivit en motorväg helt plötsligt i alperna. Det var allt annat än enkelt :) Det ledde i slutändan till 5-600 extra höjdmeter och en tur till Schweiz.
Jag får det till att Bosoni avverkat 171 km sedan han började trampa strax före kl 6 medan Moritz avverkat 183 km sedan han började trampa lite före kl 5. Så vad gäller farten på cykeln ger i alla fall den enkla analysen ingen fördel för Moritz.MM har däremot satt bra fart och har cyklat längre sedan nattvilan än vad VB har.
Pratar ni inte om lite olika saker nu?Man ska nog inte underskatta värdet av att någon kan sitta hemma och analysera i lugn och ro och sen bara instruera över telefon. Vill man följa reglerna strikt antar jag att man bara tar kontakt med ett begränsat antal personer under loppet och har instruerat dom i förväg om att inte ge några tips.
Blev Bosoni-Strasser rutten för Tschan medan Manuel verkar hänga på Moritz. Även Roth verkar vara inne på det spåret. I så fall alltså 3-3 vad gäller valet norr eller söder om Donau.Strasser följer Bosonis rutt norrut snarare än att som Moritz vika av österut. Tschan snart framme vid ”vägskälet”.
Men det gäller väl bara folk lite längre bak i ledet. Känns svårt att generera tillräckligt med data tillräckligt nära toppen.Man ska nog inte underskatta värdet av att någon kan sitta hemma och analysera i lugn och ro och sen bara instruera över telefon. Vill man följa reglerna strikt antar jag att man bara tar kontakt med ett begränsat antal personer under loppet och har instruerat dom i förväg om att inte ge några tips.
Jag tolkade det som att @A.Nilsson inte visste att rutten han valde att följa skulle innebära en massa extra höjdmeter när han valde att följa den. Skulle man ha support hemma blir sånt antagligen mycket lättare att analysera och ta beslut om. Bara en som sak som att kunna analysera framfarten för dom som ligger framför och ta beslut utifrån det måste vara mycket lättare för någon hemma än med mobilen vid ett snabbstopp.Pratar ni inte om lite olika saker nu?
Grymt! Då fattar man varför det ser så konstigt ut efter färjan. Det låter som en riktig mardröm.Som en som av rent sammanträffande råkade vara på färjan i natt, hade inte ens koll på att TCR var igång förrän jag råkade stötta på Jana i kön, så kan jag nog svara på varför det är sån tidsskillnad på starten från färjan.
Det är inte omöjligt att cut-off stramats åt och att man måste nå CP *innan* cut-off för att nå GC (”fina” resultatlistan), men alla har möjlighet att bli Finisher (oavsett när CP inklusive målgången nås. Det är jag ganska säker på. Jfr med de härliga holländska (?) paret för några år sedan. Två äldre (skulle gissa närmare 70) kvinnor körde i par och blev troligen de med dot-watchade dotsen i den upplaganJo, cut-offen var ju med all sannolikhet anledningen då de var bland de sista att nå CP3 innan den och det är mkt raskare att nå den via asfaltsvägen än Assietta-parcoursen. Funderar lite på om det indikerar att de åter gjort cut-offerna "hårdare"; läst med detta inlägg från @lenniandrichie i tankarna.
Sen gissar jag att det är rätt stor risk att det kan bli problem med cut-offen vid CP4 genom att detta ruttval kommer att kosta en del tid och med det redan vid denna CP var rätt tajt.
Just i mitt fall försökte jag följa en annan rutt men det fanns många vägalternativ och då trackern uppdateras relativt glest är det rätt svårt att veta vart man ska i varje given korsning. Hade det inte funnits så många alternativ hade det såklart varit enklare men i mitt fall var det ruskigt lurigt.Jag tolkade det som att @A.Nilsson inte visste att rutten han valde att följa skulle innebära en massa extra höjdmeter när han valde att följa den. Skulle man ha support hemma blir sånt antagligen mycket lättare att analysera och ta beslut om. Bara en som sak som att kunna analysera framfarten för dom som ligger framför och ta beslut utifrån det måste vara mycket lättare för någon hemma än med mobilen vid ett snabbstopp.
Anledning till min fråga var att jag tolkade det @A.Nilsson skrev mer som ett inlägg i debatten kring att via trackern följa andras rutter medan det du skrev föreföll handla om fördelen med ruttsupport hemma.Jag tolkade det som att @A.Nilsson inte visste att rutten han valde att följa skulle innebära en massa extra höjdmeter när han valde att följa den. Skulle man ha support hemma blir sånt antagligen mycket lättare att analysera och ta beslut om. Bara en som sak som att kunna analysera framfarten för dom som ligger framför och ta beslut utifrån det måste vara mycket lättare för någon hemma än med mobilen vid ett snabbstopp.
Edit: Min poäng är att man inte är så snabbtänkt om något alls efter ett par dagar på cykeln och att alla tips från någon hemma, hur små dom än må vara, går emot ”spirit of the race”.
Det jag menade var bara att göra en "specialmanöver" som kostar tid för att greja cut-offen för CP3 rimligen gör att det kan bli svårt att greja cut-offen vid CP4.Det är inte omöjligt att cut-off stramats åt och att man måste nå CP *innan* cut-off för att nå GC (”fina” resultatlistan), men alla har möjlighet att bli Finisher (oavsett när CP inklusive målgången nås. Det är jag ganska säker på. Jfr med de härliga holländska (?) paret för några år sedan. Två äldre (skulle gissa närmare 70) kvinnor körde i par och blev troligen de med dot-watchade dotsen i den upplagan![]()
Det här står på hemsidan om att kvalificera sig för GC:Det är inte omöjligt att cut-off stramats åt och att man måste nå CP *innan* cut-off för att nå GC (”fina” resultatlistan), men alla har möjlighet att bli Finisher (oavsett när CP inklusive målgången nås.
Om varken bro eller färja är farbart hur reser man då över floden/gränsen?Det går ingen färja Chichiu-Silistra?
Visa bilaga 785070
Simma?Om varken bro eller färja är farbart hur reser man då över floden/gränsen?
Jag tolkar bron som Ok. Det är bara gröna delen som är E väg.Finns en specialnot om att norra änden av påfarten till bron är tillåten. Fattar inte riktigt poängen. Om man inte får cykla resten är väl den biten ointressant? Och, omvänt, om man får cykla resten, varför behövs denna specialnot?
Visa bilaga 785069
Finns även färja i Silistra ser jag nu. Nära parcour-startenTar Bosoni Zimnicea-färjan över som sista (?) Donau-korsning, eller vet ngn i detta forum om bron över i Giurgiu är tillåten överfart?
Ah, lite lurigt med att E-delen slutar mitt på vägen, men då finns det ju i alla fall en begriplig logik i det hela.Jag tolkar bron som Ok. Det är bara gröna delen som är E väg.
Dom har godkänt E70 vägen för att kunna ta sig till bron.
Eller så tog han bara mod till sig och styrde kosan mot Kosovo som första deltagare i årets TCR?Chatelet vekrar ha tappat gnistan lite. Närmare 11 timmars stopp denna natt.
Blir spännande att se om han tar sig ut från Serbien utan godkänd gränskontroll in i landet.Eller så tog han bara mod till sig och styrde kosan mot Kosovo som första deltagare i årets TCR?
Visa bilaga 785075
Eller, hur gick det för Klose? Hans prick har fortfarande har inte "somnat", något som de andra tios har gjort? Och han var fortfarande 12:38 på biljettkontoret.Får det till 11 prickar i Baris hamn just nu, vilket borde innebära att det blev så många som kom med dagsfärjan över idag.
Vi kommer till en flodOm varken bro eller färja är farbart hur reser man då över floden/gränsen?
Julian Klose (#158) var klar med biljetterna 12:48. Undrar om han kom med färjan eller om han sitter och väntar på nästa.Får det till 11 prickar i Baris hamn just nu, vilket borde innebära att det blev så många som kom med dagsfärjan över idag.
Tror problemet blir att ta sig ut från Serbien eftersom Serbien inte erkänner Kosovo som eget land får du inte passet stämplat vid infart. Har du inte stämplat pass in blir det svårt att ta sig ut.Är de inte problem att åka från Kosovo till Serbien om passet är stämplat?
Han har haft mekaniska problem, racet är över för honom. Han ska bara ta sig till målet. Men även det kan bli problem med tanke på rutten…Eller så tog han bara mod till sig och styrde kosan mot Kosovo som första deltagare i årets TCR?
Visa bilaga 785075
Han verkar inte ha kommit med. Blir en lång dag i Bari.Julian Klose (#158) var klar med biljetterna 12:48. Undrar om han kom med färjan eller om han sitter och väntar på nästa.

Och vad jag förmodar ett rejält smörgåsbordDet måste verkligen kännas skönt att vara vid färjan. Att äntligen börja se slutet och att få vila några timmar.
Finns läglig färja precis till starten på sista parcouren (som lenniandrichie skrev). Hyfsat täta avgångar.Om varken bro eller färja är farbart hur reser man då över floden/gränsen?