TCR6 2018, anmälan öppnar ikväll

Lenhard sover sedan en 1.18 efter knappt 108 mil med ett rullsnitt på 28,3.
Tvåan Hayden sover sedan 2,5 timmar nästan mitt på 99 milsmärket. Han har det högsta rullsninttet: 28,7.
Paul sover efter 94 mil. Hans rullsnitt är mycket lägre än de två andras på 23,2 km/t. Enligt trackern hade han haft endast två minuters stopptid innan denna vila, efter precis två dygn! jag har inte följt honom i detalj så jag vet inte om trackern har fått fnatt. Vad ska man tro när det även står att Hayden ligger och sover i 39 km/t?

Anna Petters ställde undan cykeln för trekvart sedan efter drygt 57 mil. Hon verkar befinna sig på en lekpark med ett stort antal kvadratmeter gräsmatta. Sov gott Anna!

Håkan är framme vid CP1, vid hotellet. Adam har kommit lite längre, verkar stannat på en parkeringen precis där den obligatoriska sträckan slutar. Amy och Anton har en liten, liten bit upp till CP1. Anna rullar på, valde söder om Bodensee (trots att hon låg ganska långt norrut ifht huvudfältet i gårkväll).

I täten har Lenhard och Hayden passerat CP2, Paul har lite kvar dit, sedan större lucka. L o H verkar vara påväg uppför den obligatoriska sträckningen, utifrån kartan ser det ut som om de ska vända där senare och åka ner samma väg.

Efter CP2 tar sig deltagarna igenom nationalparken Triglav i Slovenien och upp till Vrscic-passet och vidare mot Kranjska Gora. Jag cyklade åt andra hållet i juni och det var den roligaste serpentinsutförskörningen jag varit med om. Blir nog svettigt! Nationalparken är för övrigt otroligt vacker.

Svenskarna tar sig framåt. Adam, Håkan (trackern visar ofta vid sidan av vägen?) och Anton upp från CP1. Anna närmar sig CP1.

Lenhard i täten har nu ”liten” lucka på Hayden, sedan Paul ytterligare en ”liten bit” efter. Nu ska de väl norrut. Kör de rakt över bergen eller smiter de ut via Graz och Wien?

I valet mellan berg kontra lite längre rutt brukar nog de flesta i TCR välja det senare. Har inte koll på skillnaden i färdväg och antal höjdmeter i detta fall dock.

Undrar om Ben Davies, nr 195, gjort ett medvetet vägval i att köra GroßglocknerHochalpenstraße i stället för Brennerpasset. Klart vackrare men mycket tuffare.

Senast ändrad:
Apropå Brennerpasset så är Adam på väg upp mot det nu. Är Dick fortfarande en bea bit innan han når passet och ger sig in i Italien.

Även nummer 80, Hegedus Adrian, går på en rutt norr om Brenner-Pustertal som som de flesta nyttjar.

Och angående avvikande vägval har nummer 63, Karolina Maciejewska, valt att vika av söderut redan i västra delen av Inntal och förefaller satsa på att åka över Passo Resia och sen Val Venosta. Nere i Bolzano borde hon sen rimligen ta sig upp till Bressanone och där återansluta till huvudrutten. Känns spontant inte som ett snabbare vägval.

GoranS sa:
Även nummer 80, Hegedus Adrian, går på en rutt norr om Brenner-Pustertal som som de flesta nyttjar.

Och angående avvikande vägval har nummer 63, Karolina Maciejewska, valt att vika av söderut redan i västra delen av Inntal och förefaller satsa på att åka över Passo Resia och sen Val Venosta. Nere i Bolzano borde hon sen rimligen ta sig upp till Bressanone och där återansluta till huvudrutten. Känns spontant inte som ett snabbare vägval.

Kanske ett tinderragg på vägen?

GoranS sa:
Undrar om Ben Davies, nr 195, gjort ett medvetet vägval i att köra GroßglocknerHochalpenstraße i stället för Brennerpasset. Klart vackrare men mycket tuffare.
Kul med input GoranS! En annan känner ju inte igen sig därnere, men jag gissar att du har cyklat en del i området?

Anna framme vid CP1. Amy och Anton närmare Håkan nu, på väg uppför Inntal. Adam i Brennerpasset.

Känns som Lenhard och Hayden tar ”närmaste vägen”, det kanske inte är så kuperat. Paul har fått lämna lucka för tillfället.

Freddie L sa:
GoranS sa:
Kul med input GoranS! En annan känner ju inte igen sig därnere, men jag gissar att du har cyklat en del i området?
GH är byggd som ett turistprojekt och för att vara vacker. Har förvisso inte cyklat Brenner men den är mkt mer av en transportled. Sen finns ju några sidodalar både på italienska och österrikiska sidan som borde kunna bjuda på lite mer lugn och lågtrafikerade vägar.

133 Focke följer 80 Adrian på den nordligare slingan.
88 Teasdale vågar också prova något eget, om än i mindre skala(?), när han tar en liten genväg för att undvika Innsbruck. Eller vad han nu håller på med.

Jag cyklade över Brennerpasset förra året och tyckte det var ganska fint. Den mesta trafiken går ju på Europavägen så det var ganska lugnt. Ska bli kul att se vad som händer nu efter Checkpoint 2, känns som att det finns lite fler vägval därefter.

88 Teasdale kände kanske bara för några extra serpor, behövde komma upp lite för mobiltäckning, eller så körde han lite fel. Hursomhelst sneddade han ned till Innsbruck igen.

cykeldanne sa:
Jag cyklade över Brennerpasset förra året och tyckte det var ganska fint. Den mesta trafiken går ju på Europavägen så det var ganska lugnt. Ska bli kul att se vad som händer nu efter Checkpoint 2, känns som att det finns lite fler vägval därefter.
Visst är det så. Flera pass genom bergskedjan och en möjlighet att köra runt via Wien. Och sen genom Tjeckien bör det bli ännu fler möjligheter.

De tre i täten verkar följa samma rutt än så länge. Och apropos det, hur bra koll har de på varandra? Och hur mycket har de planerat i detalj innan? Hur gör de för att planera sin rutt, kartprogram eller navigeringsprogram? Någon som vet?

Freddie L sa:
De tre i täten verkar följa samma rutt än så länge. Och apropos det, hur bra koll har de på varandra? Och hur mycket har de planerat i detalj innan? Hur gör de för att planera sin rutt, kartprogram eller navigeringsprogram? Någon som vet?

De har riktigt bra koll på varandra, både kapacitet och var de befinner sig. Jag pratade med James Hayden lite om ruttplanering efter målgång förra året. Han är extremt väl förberedd och menade att om man inte har en bombsäker rutt så är det inte lönt att försöka vinna. Så ja, det är planerat i detalj och kanske till vissa delar även rekognoserat och provcyklat i förväg.

cykeldanne sa:
Freddie L sa:

De har riktigt bra koll på varandra, både kapacitet och var de befinner sig. Jag pratade med James Hayden lite om ruttplanering efter målgång förra året. Han är extremt väl förberedd och menade att om man inte har en bombsäker rutt så är det inte lönt att försöka vinna. Så ja, det är planerat i detalj och kanske till vissa delar även rekognoserat och provcyklat i förväg.
Ok, spännande! Att det är seriösa tävlande är det ingen tvekan om. Men hur långt i förväg får ni position av CP?

Tack för underhållningen ifjol, förresten!

Lenhard och Hayden in i Tjeckien. Nu har de tagit separata vägar, spännande!

Paul har passerats av 157 Dupin (som tog ett annat pass efter CP2), 12 Ouaja och 143 Temmen.

Freddie L sa:
Lenhard och Hayden in i Tjeckien. Nu har de tagit separata vägar, spännande!

Paul har passerats av 157 Dupin (som tog ett annat pass efter CP2), 12 Ouaja och 143 Temmen.

Spontant känns det som att Lenhard har tagit en bättre väg. Mer rakt på. Det är ju inte direkt platt där Hayden cyklar. Men tiden får väl utvisa om det var ett lyckodrag.

Verkar som att Hayden är på väg ut på väg 3, som är en skitväg från helvetet senast jag kollade. Ingen vägren alls där jag cyklade. Men verkar inte finnas nåt vettigt alternativ för honom. Förhoppningsvis hittar han en bättre väg så småningom.

På temat udda vägval har nr 188, Jean-Yves Coffre,valt att norr om Bressanone inte vika av österut in i Pustertal utan fortsätta ner till Bressanone och sen klättra de 1500 höjdmeterna till Passo Erbe. Är förvisso ett fint pass och en relativt snäll backe lutningsmässigt. Är dock garanterat några timmar längre tidsmässigt. Blir lite intressant att se vad vägvalet blir när han kommer ner i Val Badia. Blir det vänster för att ta sig ner i Pustertal eller höger för ytterligare stigningar i Dolomiterna?

mhenry sa:
Verkar som att Hayden är på väg ut på väg 3, som är en skitväg från helvetet senast jag kollade. Ingen vägren alls där jag cyklade. Men verkar inte finnas nåt vettigt alternativ för honom. Förhoppningsvis hittar han en bättre väg så småningom.
Verkar som han insett att det var ett dåligt vägval. Nedanstående citat från Instagram.
"Shit roads today, got my research wrong"

xyklisten sa:
mhenry sa:
Verkar som han insett att det var ett dåligt vägval. Nedanstående citat från Instagram.
"Shit roads today, got my research wrong"

Kort och kärnfullt

Ytterligare en cyklist som verkar prioritera upplevelse framför fart är 204, Frederic Laforge, som valt Timmelsjoch/Passo Rombo som alternativ till Brennerpasset och på så vis adderar över 1000 höjdmeter och förmodligen en del längd också.

Freddie L sa:
Ok, spännande! Att det är seriösa tävlande är det ingen tvekan om. Men hur långt i förväg får ni position av CP?

Tack för underhållningen ifjol, förresten!

Tack så mycket.
Om jag kommer ihåg rätt så släpps kontrollerna någon gång under vintern så det finns ganska gott om tid till planering.

Håkan blev magsjuk igår, tog in på ett hotell och har återhämtat sig. Han krigar på där ute. Skrev att datorn visa 39 grader men skulle säga att det var runt 35.

Senast ändrad:
Garmins datorer är som ni kanske har märkt helt kassa på att visa temperatur. Den verkar ju även känslig för fartvind på vintern. :)

Men shit. 35 är varmt!

Tillbaka
Topp