Tektro CR520... Vad gör jag för fel?

DarthVidar

Aktiv medlem
Hej!

Jag har slängt på ett styck tektro CR520 på min monstercross/DBMTB och, efter bästa förmåga, försökt följa alla råd på internet men den tar inte. Jag kan trycka handtaget ändå mot styret, jag kan se sadelstagen flexa en aning men bromsen tar ej. Jag är novis på cantisar skall tilläggas!

Såhär ser det ut:
20170222_114739.jpg

Jag har tidigare haft en v-broms med sånt där hjul som kompenserar för "utväxlingen" och hoppades få en böttre och enklare lösning med denna. Alternativet är ju att byta 105-reglagen mot ett par RL520 och styrändsreglage, men det vore ju gott om detta kunde funka :)

Vill du öka utväxlingen så flyttar du överfallet nedåt.

Är vajerhöljeändan klippt så du inte tappar massa millimeter där?
Ser lite skumt ut.

emmer sa:
Vill du öka utväxlingen så flyttar du överfallet nedåt.

Är vajerhöljeändan klippt så du inte tappar massa millimeter där?
Ser lite skumt ut.

Vad är "överfallet"? Är det detsamma som på engelska kallas straddle cable?

Vajerhöljet strax innan bromsen är lite slarvigt klippt, så jag skulle ju kunna börja där.

Hmm mina tar som bara fan. Bara justera så du har klossen tillräckligt nära och sen spänna upp allt. Plus låsa vajern som går mellan cantisarna mot Trekanten.

Vad har du för reglage?

Mini_me sa:
Hmm mina tar som bara fan. Bara justera så du har klossen tillräckligt nära och sen spänna upp allt. Plus låsa vajern som går mellan cantisarna mot Trekanten.

Vad har du för reglage?

Ok, ja jag antar att det är något jag gör galet eftersom många verkar så nöjda med sina 520/720or.

Jag har ett par shimano 105 5600 reglage.

Till er som fått dem att funka:

- Hur noga är det med "toe in" (jag kör med ett par mtb-klossar med flera olika "lager"/compounds)?

- Spelar det någon roll om jag har den lilla eller stora distansen närmast klossen?

- Sen vad gäller att få klossarna så nära fälgen som möjligt, visst skall man fortfarande kunna haka ur "straddle cablen" (ursäkta svengelska)?

- Sist men inte minst, hur nära eller långt ifrån skall jag ha min straddle cable?

Senast ändrad:
DarthVidar sa:
Jag har ett par shimano 105 5600 reglage.
Om jag minns rätt så drar de lite mindre vajer än normalt.
Enligt min egen lilla knapphändiga undersökning :-)

DarthVidar sa:
Till er som fått dem att funka:
- Hur noga är det med "toe in" (jag kör med ett par mtb-klossar med flera olika "lager"/compounds)?
Det är mest för att slippa "cantiljudet" och säg en "mjölkkartongstjocklek" mellan fram och bakkant.
På vanliga canti/landsvägsbelägg. V-bromsbelägg är ju mycket längre så där vete tusan :-)

DarthVidar sa:
- Spelar det någon roll om jag har den lilla eller stora distansen närmast klossen?
Du vill ha belägget(s fästskruv) så vinkelrätt mot fälgen som möjligt, så vart brickorna hamnar beror på ramen och fälgen.

DarthVidar sa:
- Sen vad gäller att få klossarna så nära fälgen som möjligt, visst skall man fortfarande kunna haka ur "straddle cablen" (ursäkta svengelska)?
Jo, men med nöd och näppe.

DarthVidar sa:
- Sist men inte minst, hur nära eller långt ifrån skall jag ha min straddle cable?
Oket (yoke) där bromsvajer och "straddle" är där du ställer in utväxlingen.
Längre upp så där sig belägget mer men kraften blir mindre.
Längre ner så blir bromskraften större men rörelsen mindre.
Här kan du läsa mer än du någonsin ville veta... :-)

Tillbaka
Topp