Tempopinnar för randonnörer

Det är dom där närmsta centimetrarna på var sida om styrstammen som styret måste vara helt runt och rakt samt vara 31,8mm diameter för att montera pinnarna rätt.

Sant! Kikade lite snabbt på mitt nu och det smalnar av ganska omgående. Får sitta och leta något som funkar till pinnar! Får bli ett höstprojekt.

Lånar tråden med en fundering kring själva styret vid användning av tempopinnar. Är sugen på att montera pinnar på min cykel när jag cyklar lite längre, mest för att kunna variera min position så att jag kan avlasta olika kroppsdelar som känner av alla timmar i sadeln.

Styret jag har idag är väldigt bekvämt och skönt, gillar det verkligen (3T ergosum ltd). Hade gärna använt det tillsammans med pinnarna. Dock står det "NOT clip-on compatible", vilket gör att jag inte blir supersugen att köra med pinnar på det styret. Har kikat runt lite på nätet där vissa säger att pinnar funkar på alla styren medan andra säger enbart på styren som uttryckligen är specade för pinnar. Utbudet av styren som är specade för clip-on är inte superstort, av det lilla sökande jag har gjort. Finns några styren som lockar men det blir ganska dyrt om det ska vara ungefär den typ av styre jag har nu. Vill gärna undvika att det brakar sönder när jag sitter och trampar för glatta livet.
3Ts LTD styren är enligt dem själva inte clip-on kompatibla (med något undantag som t.ex Aeronova), man kan tänka att med den vikten har de inte inte tillräckligt material i klämzonen utanför styrstammen. Alla 3T Pro och Team modeller ska funka rakt av dock.

3Ts LTD styren är enligt dem själva inte clip-on kompatibla (med något undantag som t.ex Aeronova), man kan tänka att med den vikten har de inte inte tillräckligt material i klämzonen utanför styrstammen. Alla 3T Pro och Team modeller ska funka rakt av dock.

Toppen! LTD är helt klart lätt, kanske ska se om jag kan hitta ett Team eller PRO. Hade varit skönt att ha kvar samma typ av styre.

Haha tackar för erbjudandet men satte mig snabbt och googlade för att hitta ett team-styre, då jag är medveten om att de ändrat i sitt modellsortiment. Lyckades hitta på bikeshop, både 40 och 42. Jag kör med 42 idag och har en längre tid varit sugen på att testa lite smalare. Så jag kör på ett 40 denna gång, fanns ett på lager kvar och till ett hyfsat pris med välkomskod. Hoppas att lagersaldot stämmer.

Tack för hjälpen!

Bump

Vad gäller 2022 för Tempopinnar för randonnörer? Funderar på att testa... Jag siktar på många mil i sommar och känner att jag skulle behöva en position till.

Svårt att svara på generellt, vissa gillar att ha armbågarna brett isär andra lite tajtare. En del vill ha lägsta möjliga stack andra lite högre. J-/S-bend eller raka pinnar likaså.

Det man bör kolla efter är att pinnarna går att justera i längsled och kanske fundera på att byta till kortare stam / mindre offset på sadelstolpen.

Och om man vill kunna hålla uppe på styret, eller på hörnet åtminstone. Armstöd som går att vinkla upp är fint men inte hittat några som passar på pinnarna utan bara som sitter på styret och det blir för långt fram för mig.

Tycker PRO Missile är bäst då de går att justera både uppåt med spacers och går att få bak armstöden så långt att kortare stam ej behövs. Med mina mått i alla fall.

Jag köpte förra året typ det billigaste som gick att finna och hamnade hyfsat rätt direkt. Tur det för det är inte mycket till justeringsmöjligheter. Sågade av rören lite och slipade bort lite vassa kanter så det går att hålla i styret. Perfekt när man hamnar själv att lägga sig ner och vila lite.

Jag köpte förra året typ det billigaste som gick att finna och hamnade hyfsat rätt direkt. Tur det för det är inte mycket till justeringsmöjligheter. Sågade av rören lite och slipade bort lite vassa kanter så det går att hålla i styret. Perfekt när man hamnar själv att lägga sig ner och vila lite.

Har själv kollat på dem. Måste få isär armstöden så chipstuttarna får plats.

Hittade ett par i skrotlådan att testa med. De måste ändå skruvas brett då de har 26 mm klamrar. Bra då att de har ordentlig j-bend.

En annan utmaning är att jag normalt kör med 17 cm drop. Ska jag inte knäcka ryggen får jag nog höja styret. Tur då att jag inte sågade gaffelröret vid senaste sänkningen utan har 2 cm att spela med. Pinnarna bygger ca 3 cm från styret.

Har själv kollat på dem. Måste få isär armstöden så chipstuttarna får plats.

Hittade ett par i skrotlådan att testa med. De måste ändå skruvas brett då de har 26 mm klamrar. Bra då att de har ordentlig j-bend.

En annan utmaning är att jag normalt kör med 17 cm drop. Ska jag inte knäcka ryggen får jag nog höja styret. Tur då att jag inte sågade gaffelröret vid senaste sänkningen utan har 2 cm att spela med. Pinnarna bygger ca 3 cm från styret.
17 cm drop! Det var inte illa.

Ett litet problem som jag upptäckte var att pinnarna effektivt förhindrar styrmontage av min lampa med den långa batteritiden. Så fick bygga ett fäste vid gaffelkronan.

En kompis monterade in ett antal battericeller i sina pinnar. Bra inför de riktigt långa randoloppen, men kanske lite opraktiskt när man ska ladda. Funkar nog sämre i de här böjda pinnarna.

Och om man vill kunna hålla uppe på styret, eller på hörnet åtminstone. Armstöd som går att vinkla upp är fint men inte hittat några som passar på pinnarna utan bara som sitter på styret och det blir för långt fram för mig.

Tycker PRO Missile är bäst då de går att justera både uppåt med spacers och går att få bak armstöden så långt att kortare stam ej behövs. Med mina mått i alla fall.

Och det där med att få bak kuddarna är nog så viktigt om det är komfort man är ute efter. Få aerobars erbjuder tyvärr alltför mycket justermån bakåt då de ju är aerobetonade.

Jag har också förberett. Självklart endast för ensamcykling. Avsaknad av broms, överblick framåt och lite ormigare gång diskvalificerar det för gruppcykling. Möjligen om man inte cyklar så fort, och har ont nånstans, att man kan lägga sig väl bakom gruppen, och försöka avlasta kroppen en stund. Det är ett Profile Design köpt hos Bikester.
IMG_20210227_093252.jpg

Jag kör Profile design med 30 mm riser. Inför den här sommaren har jag flyttat in kuddarna så jag får bättre plats med händerna uppe på styret. Det är en vanesak men känns riktigt bekvämt nu. Det är med utrymme än det ser ut som på bilderna.
82F5C874-E738-473C-9AF2-3DEB19E17C13.jpeg
3CAAB7DE-9E4D-44D5-A920-0B5BC65ECC79.jpeg

Jag kör Profile design med 30 mm riser. Inför den här sommaren har jag flyttat in kuddarna så jag får bättre plats med händerna uppe på styret. Det är en vanesak men känns riktigt bekvämt nu. Det är med utrymme än det ser ut som på bilderna.
Visa bilaga 548168Visa bilaga 548169

Precis så jag vill kunna hålla händerna med.
Har gjort ett likanofäste för Garmin och har lampan där med, undermontage. Funkar dock inte om man kör styrväska.

Häpp, det var tydligen XLC jag hade. Ännu lite billigare, och med en rabattkod blir det ju inga pengar alls nästan.

Visa bilaga 548176
Sitter kuddarna tillräckligt långt bak för att det ska vara bekvämt i många timmar det där? Det ser inte ut att finnas mycket justermån på dem. Annars var det ju tillräckligt billigt för att man skulle kunna testa...

Finns det med clip on fästen?
Jag tränar normalt i veckorna i klubbklungor och andra där pinnarna är uttalat ovälkomna. Sedan rando på helgen. Blir mycket skruvande.

Där får du nog söka på respektive tillverkare. Canyon har fästen för några av sina aerostyren.

Värt att poängtera att de "skräddarsydda" lösningarna tenderar att vara svindyra och ha väldigt begränsad justermån. Hade ett Vision kolstyre med deras M.A.S. system, tempopinnarna kostade dryga tre lappar och eftersom de monteras på fasta distanser på en given plats på styret fanns väldigt lite justermån samt att själva pinnarna var helt för korta.

Slutade med att jag bytte styre till ett alustyre med liknande geometri istället för att kunna välja aerobarsystem.

Finns det med clip on fästen?
Jag tränar normalt i veckorna i klubbklungor och andra där pinnarna är uttalat ovälkomna. Sedan rando på helgen. Blir mycket skruvande.
Antingen hitta en modell där kuddarna går att justera bakåt mycket för att slippa höja styret. Eller om du tillåts ha kuddarna kvar på styret men monterar bort pinnarna som sticker fram på klubbträning.

Tillbaka
Topp