Tempopinnar för randonnörer

Spinnachi fungerade tidigare. Lättmonterade.
De hamnar för brett isär på moderna styren. Försökte montera mina gamla på en modern cykel, men för att få dem bra måste det vara styre som är smalt hela vägen. Snygga och lättjusterade var de dock! Får skaffa mig en cykel med quillstam och gammaldax styre igen någon gång. Tack för påminnelsen, blåa med lila klämmor är mina - passar inte estetiskt på alka cyklar kanske....

Jag har kört med A-head och 26 mm:s styre.
Så kan ju förståss göra. Tänkte inte så långt, men åas om man måste byta styre och stam så blir det ju lite mer pengar och meck, men stiligt så nog vara värt det.

Skall klura på saken....

Edit:
Kör du dina nakna eller lindar du dem?

Senast ändrad:
Är det några av de randopinnar som happykollektivet har erfarenhet av som har bra justerbarhet även i höjdled med officiella spacers? Jag är ganska stel och tror jag behöver ha möjlighet att komma upp lite mer i höjd. Vill inte gärna bygga något eget när det är en så kritisk sak som styret.

Numera har ju inte heller PBP några längdbegränsningar på pinnar, de får sticka ut framför broms- och växelreglagen om man vill.

Är det några av de randopinnar som happykollektivet har erfarenhet av som har bra justerbarhet även i höjdled med officiella spacers? Jag är ganska stel och tror jag behöver ha möjlighet att komma upp lite mer i höjd. Vill inte gärna bygga något eget när det är en så kritisk sak som styret.

Numera har ju inte heller PBP några längdbegränsningar på pinnar, de får sticka ut framför broms- och växelreglagen om man vill.
Profile Designs har spacers för att bygga uppåt. Passar många men inte alla PD-bars. Och är tyvärr avskräckande dyra. Jag har några 30mm för min TT/Triathloncykel.

Ett exempel, det finns olika längder https://bikeshop.se/profile-design/...aPs2ZgXzhB9PNEy6gpeTwiVWBBCmEmHhoC394QAvD_BwE

Till PRO Missile Alloy finns (dyra) spacers för höjdjustering.

Plusettar utgiften för spacers!
Jag kör med zipps pinnar, eller numera zipp hållare och pro missile pinne för den var det jag hittade i lager med rätt böj när jag ville ändra. Men är nöjd.
@kroem zipp och andra kan du skruva fast nära mot styrstammen, men pads kan du skruva fast lite mer brett isär, vet att profile design har pinnar som även vinklas inåt några grader, de kan du sätta viseversa så det vinklas utåt och få lite bättre kontroll, tänker jag ??‍♂️

Någon som hittat något bra alternativ uppfällbara armstöd? Kan ibland sakna att kunna använda hela styret.
Svaret blir nog igen Profile design

Svaret blir nog igen Profile design

Jo jag såg dom men tyvärr ser ju pinnarna ut att hamna under styret plus att man tappar möjligheten att justera armstödens position i längsled. Kör denna variant idag:

Bilagor

• 7910AF88-C637-498B-BA11-BF350A362B25.png
    7910AF88-C637-498B-BA11-BF350A362B25.png
    18.5 KB · Besök: 82
Nån som vet om profile airstryke 2 är kompatibel med märkets riser adaptrar? På en hemsida fanns modellen inte med i kompatibel-listan, på en annan sas det att de passade alla modeller utom "carbon stryke".

Jag köpte Profile Design ErgoSonic 50A med 70mm spacers. Monterade på allt med startpositionen "högst, längst bak, bredast" vilket ger ungefär samma ryggposition som i dropsen för mig och gav mig ut på 17km cykling varav kanske hälften på pinnarna. Jag stannade halvvägs och justerade positionen en aning så att jag kunde hålla i hoodsen utan att skava.

Sen gav jag mig ut på Tranås 600K BRM och tog mig runt. Behöver justera positionen lite till, ännu längre bak till exempel. Jag överlevde och mådde rätt bra på pinnarna trots att jag inte vågade använda dem hela tiden på grund av trafiken. I ärlighetens namn orkade jag inte heller, men betydligt längre än i dropsen.

Fick lite ont i nacken eller snarare höger skuldra, speciellt när det var kallt.

Nu vill jag köra mer och kanske skaffa elektroniska växlar med extraknappar för att kunna växla från pinnarna. Men först mer träning, plankan ska visst vara bra.

Undrar om någon här har erfarneheter av att använda mini aero bars och kan dela med sig av intryck?

Mitt användningsområde är flertimmarsturer, ofta solo, på blandat underlag (asfalt och grus). Ibland kortare randoturer men det blir inte så många per år. En gång varje sommar cyklar jag 40 mil till stugan i Hälsingland. Cykeln används ibland till pendling och på många kortare grusturer 1,5h i Nacka med omgivning.

Anledningen till att jag vill testa en mini-version är att jag kommer använda de förhållandes vis lite, säg 20% av tiden när jag ligger och matar på asfalt eller sportgrus i motvind.

Vill inte ha armstöd som begränsar utrymmet för knäna när jag ståendes cyklar i branta grusbackar. Tycker även att en helt funktionell rando/ultra setups med pinnar i optimerad höjd och position är för ful för att jag skulle vilja ha det dagligags på den här cykeln. Eventuellt kompletterar jag med en "riktig setup" om och när det blir en ide att cykla långt igen, 60 mil och uppåt.

Vad tror ni? Är det bara en dålig kompromiss eller kan det vara funkis för mitt användningsområde?

Ritcheys variant ser exempelvis intressant ut.
1705058916158.png

Undrar om någon här har erfarneheter av att använda mini aero bars och kan dela med sig av intryck?

Mitt användningsområde är flertimmarsturer, ofta solo, på blandat underlag (asfalt och grus). Ibland kortare randoturer men det blir inte så många per år. En gång varje sommar cyklar jag 40 mil till stugan i Hälsingland. Cykeln används ibland till pendling och på många kortare grusturer 1,5h i Nacka med omgivning.

Anledningen till att jag vill testa en mini-version är att jag kommer använda de förhållandes vis lite, säg 20% av tiden när jag ligger och matar på asfalt eller sportgrus i motvind.

Vill inte ha armstöd som begränsar utrymmet för knäna när jag ståendes cyklar i branta grusbackar. Tycker även att en helt funktionell rando/ultra setups med pinnar i optimerad höjd och position är för ful för att jag skulle vilja ha det dagligags på den här cykeln. Eventuellt kompletterar jag med en "riktig setup" om och när det blir en ide att cykla långt igen, 60 mil och uppåt.

Vad tror ni? Är det bara en dålig kompromiss eller kan det vara funkis för mitt användningsområde?

Visa bilaga 675297
Rent spontant verkar det svårt att hitta en bekväm ställning om pinnarna är så korta?

Vet inte om jag missförstår, mini är det att kuddarna inte är bakom styret?

Jag har inte mini men är nöjd med mina. De är helt justerbara så kuddar och pinnar kan ställas hur man vill. Jag har för mig att de flesta inte kunde det.
Edit: sen kan man ju kapa dem om de är för långa.
20240112_131538.JPG

20240112_131533.JPG

Mini tycks betyda att kuddarna sitter placerade ovan styret samt att pinnarna är kortare, Ritcheys variant är 180mm långa från centrum styre till änden. (Älskar förövrigt att de inkluderar detaljritningar på samtliga komponenter.)

1705062296051.png

Beror på hur pass vig man är, kuddar rakt ovanpå styret är lite skillnad mot att bara lägga armarna på styret så som man inte får på tävling längre. Ibland gör jag så med regnjackan mellan bara.

Visa bilaga 675297
Jag provade en mini variant från Prime, Noosa Carbon Clip On, tyckte att det fungerade ok för kortare turer, eller korta delar av längre turer. Jag hade lite distanser så händerna fick bra plats under armstöden.
Men jag bytte till en "riktig" setup för mina långa turer, korta turer på några timmar kör jag oftast utan.

För några år sedan var jag i samma sits: Jag köpte ett par enklare pinnar med J-form. Då de är justerbara horisontellt har jag testat att köra dem riktigt kort (då jag velade mellan mini och fullängd) - det blir åtminstone för mig en märklig position på cykeln. Kudden hamnar mitt på underarmen, och sittställningen blir på något märkligt sätt hopkrupen och utsträckt på samma gång.

Med facit i hand är jag glad att jag valde längre pinnar, och jag kommer inte såga av dem som tanken var från början. Håller dock med om att minipinnar är snyggare.

Jag provade en mini variant från Prime, Noosa Carbon Clip On, tyckte att det fungerade ok för kortare turer, eller korta delar av längre turer. Jag hade lite distanser så händerna fick bra plats under armstöden.
Men jag bytte till en "riktig" setup för mina långa turer, korta turer på några timmar kör jag oftast utan.
Om de finns kvar och du vill kränga dom vidare får du gärna skicka ett PM.

För några år sedan var jag i samma sits: Jag köpte ett par enklare pinnar med J-form. Då de är justerbara horisontellt har jag testat att köra dem riktigt kort (då jag velade mellan mini och fullängd) - det blir åtminstone för mig en märklig position på cykeln. Kudden hamnar mitt på underarmen, och sittställningen blir på något märkligt sätt hopkrupen och utsträckt på samma gång.

Med facit i hand är jag glad att jag valde längre pinnar, och jag kommer inte såga av dem som tanken var från början. Håller dock med om att minipinnar är snyggare.
Bra inspel. Tack!

@Froste

Jag körde korta pinnar i några år på Randos. Se inlägg 77 i tråden här från 2019. Modellen jag körde funkade ok då de gick att justera. Men det är en kompromiss.

Numera kör jag långa pinnar. Bekvämare och säkrare. Håller med om att det är fult. Men tar 1 min att skruva av pinnarna för korta rundor. Jag använder enbart pinnar på randos som är 40 mil eller längre.

Dock är korta pinar (för mig) obekvämt och känns instabilt. Jag offrar gärna lite smidighet och estestik för god komfort och stabilitet.

@Froste

Jag körde korta pinnar i några år på Randos. Se inlägg 77 i tråden här från 2019. Modellen jag körde funkade ok då de gick att justera. Men det är en kompromiss.

Numera kör jag långa pinnar. Bekvämare och säkrare. Håller med om att det är fult. Men tar 1 min att skruva av pinnarna för korta rundor. Jag använder enbart pinnar på randos som är 40 mil eller längre.
Läste inlägg 77 nu. Bra input.
Korta pinnar med kuddar ovanpå styret blir kanske som en något mer kontrollerad puppy paws position, som jag ibland tillämpar när förhållanden känns säkra.
Men att kunna stå upp i brantare motlut utan att slå knäna i kuddarna är ett måste. Då är det väl fällbara kuddar som krävs vilket gör allt än mer meckigt och dyrt.

Trots negativa toner så tror jag ändå att jag ska testa. Troligtvis kommer det sluta med en "riktig" setup om något år...

Jag behöver sitta högt, brett och en bit bak för att kompensera för droppet på mina cyklar. Chipstuttar, trånga höfter och diagnoser i ryggen kräver anpassning.

Är det då aerocomforts som gäller?

Tycker det ser rätt kasst ut. Tolkar jag bilderna rätt är du låst både i bredden på arm padsens placering kontra bracketen respektive det saknas längdjustering på extensions eftersom de är skruvade. Du kan heller inte justera rotation / vinkel på extensions.

Jag hade satsat på något liknande Pro Missile som tillåter justering i alla ledder och där även arm padsens fäste kan skjutas framför eller bakom styrklamman. Det finns liknande modeller från Profile Designs också, men de som finns i "konsumentkatalogen" verkar alla ha fästen för padsen som är en del av styrklämman. Förvisso går det att sätta bak padsen något men inte alls lika mycket som en lösning där pad fästet är separat.

Sen är det med Pro som med alla andra, distanserna är rubbat dyra :(

Tycker det ser rätt kasst ut. Tolkar jag bilderna rätt är du låst både i bredden på arm padsens placering kontra bracketen respektive det saknas längdjustering på extensions eftersom de är skruvade. Du kan heller inte justera rotation / vinkel på extensions.

Jag hade satsat på något liknande Pro Missile som tillåter justering i alla ledder och där även arm padsens fäste kan skjutas framför eller bakom styrklamman. Det finns liknande modeller från Profile Designs också, men de som finns i "konsumentkatalogen" verkar alla ha fästen för padsen som är en del av styrklämman. Förvisso går det att sätta bak padsen något men inte alls lika mycket som en lösning där pad fästet är separat.

Sen är det med Pro som med alla andra, distanserna är rubbat dyra :(

Ja, distanserna (om du menar de man använder för att få högre) var komiskt dyra, och när jag köpte distanserna dessutom svåra att hitta.

Men jag gillar Pro missile för att de är så flexibla.

Hallå.

Jag funderar på att komplettera mina aerobars med en väska. Har hittat två alternativ enligt nedan. Jag måste dock fundera över hur mycket volym jag vill ha/behöver. Tyvärr har olika turer olika behov.

Känner kollektivet till fler bra alternativ?

https://eu.restrap.com/products/race-aero-bar-bag

Jag kör med en styrrulle med öppningen uppåt.
IMG20230610162420.jpg

Jag har införskaffat Profil design pinnar och restrap Aero race bar bag. Inte testat ännu men känns som ett bra koncept. Skönt att kunna ta bort drybagen från cykeln utan att montera bort själva hållaren.

Jag har den från Restrap. Håller med om att den är ganska stor och man får tänka på vad man packar i den för att styrningen inte ska bli knasig. Jag brukar ha regnkläder och liknande i min, eftersom det inte väger så mycket och man kommer åt dom snabbt därifrån. Det går att komprimera hållaren ganska mycket om man inte har så mycket i påsen (men tanken gnager lite att den agerar vindfång dom gångerna). Remmarna på ovansidan lyckas inte jag använda till något, kör med remmar mellan pinnarna istället för att kunna spänna fast väst och liknande.

Tillbaka
Topp