Tempopinnar för randonnörer

Jag har en från Cyclite, i storlek är den mellan Apidura och Restrap.
Cyclite.JPG

Jag kör med en styrrulle med öppningen uppåt.
Visa bilaga 681949
Jag har tänkt tanken själv, men har bara kardborre på ena sidan av dragkedjan. Såg på länken att din hade möjlighet att fästa på båda sidor. Smart.

Jag har Apiduran, den är inte stor. Men Restrappen känns onödigt stor.
Precis! Restrap känns som bikepackingtouringstor medans apiduran blir väl liten. Ilandsproblem!

Vad ska du packa i väskan?

Med Restrap/Apidura blir det svårt att använda den under färd och lämpar sig kanske bäst för typ sovgrejer.

Med Manges variant kan man lätt komma åt innehållet när man rullar och lämpar sig kanske bra för kalorier.

Så hade nog jag velat ha det, en väska för mat och annat jag vill ha direkt tillgång till.
Rob Englishs Trans am bygge hade en spännande lösning.

Med Restrap/Apidura blir det svårt att använda den under färd och lämpar sig kanske bäst för typ sovgrejer.

Med Manges variant kan man lätt komma åt innehållet när man rullar och lämpar sig kanske bra för kalorier.

Så hade nog jag velat ha det, en väska för mat och annat jag vill ha direkt tillgång till.

Jag tänker främst på saker att volymiös karaktär som jag inte behöver så ofta. Regnkläder, förstärkningsplagg, sovgrejer etc.. Men hittar jag inget som passar mig så kanske jag försöker använda utrymmet för elektronik och att ladda grejer. Och då är det som du skriver att de olika modellerna passar olika bra.

Energi föredrar jag att ha i påsar på styret.

Ja till mat passar inte Apiduran, det görs sig bäst på överröret imho. Men regnkläder och annat man vill kunna ha fram enkelt och man ändå stannar är den bra. Sovgrejer får man ha b r a slimmade grejer för att få i.

Ett sidospår, men jag brukar tänka på att inte blanda regnkläder med sånt som jag ska sova i (eller annat som jag vill hålla torrt). I praktiken brukar det inte bli så mycket sömn, så har inte riktigt utvärderat om det är något att bry sig om ?.

Jag har den från Restrap. Håller med om att den är ganska stor och man får tänka på vad man packar i den för att styrningen inte ska bli knasig. Jag brukar ha regnkläder och liknande i min, eftersom det inte väger så mycket och man kommer åt dom snabbt därifrån. Det går att komprimera hållaren ganska mycket om man inte har så mycket i påsen (men tanken gnager lite att den agerar vindfång dom gångerna). Remmarna på ovansidan lyckas inte jag använda till något, kör med remmar mellan pinnarna istället för att kunna spänna fast väst och liknande.

Jag har energi i min, men har även en mindre väska på överröret som jag flyttar över det jag tänkt äta närmaste tiden, typ till nästa stämpling eller liknande annars glömmer jag bort hur mycket\lite jag äter, oftast lite och går tom.. handskar solglajjer eller västen kan tryckas ner i farten också och flyttas till ramväska när det är lite lugnare. har även elastiskaband runt pinnarna för att kunna spänna fast större saker vid behov.

.
Att den English hojen var sån hit and miss var ovanligt att se. massa fina detaljer sen trycka dit saker som var helt off.
lampan (ej dynamo?)hade kunnat få ett snyggt fäste på pinnen och hänga ner under väskan, eller suttit i gaffelkronan.
mekaniska skivnbromsar?
väskan bak hade fått sitta mycket lägre så hela cykeln inte blir så svajjig när man står upp, haft flaskhållaren ovanpå locket och pumpen på undersidan. men utan väska sitter den ju bra där, hade gärna haft ett fäste under vevlagret också för verktygsflaska.
för att nämna några saker..

Jag har energi i min, men har även en mindre väska på överröret som jag flyttar över det jag tänkt äta närmaste tiden, typ till nästa stämpling eller liknande annars glömmer jag bort hur mycket\lite jag äter, oftast lite och går tom.. handskar solglajjer eller västen kan tryckas ner i farten också och flyttas till ramväska när det är lite lugnare. har även elastiskaband runt pinnarna för att kunna spänna fast större saker vid behov.

.
Att den English hojen var sån hit and miss var ovanligt att se. massa fina detaljer sen trycka dit saker som var helt off.
lampan (ej dynamo?)hade kunnat få ett snyggt fäste på pinnen och hänga ner under väskan, eller suttit i gaffelkronan.
mekaniska skivnbromsar?
väskan bak hade fått sitta mycket lägre så hela cykeln inte blir så svajjig när man står upp, haft flaskhållaren ovanpå locket och pumpen på undersidan. men utan väska sitter den ju bra där, hade gärna haft ett fäste under vevlagret också för verktygsflaska.
för att nämna några saker..
Håller delvis med, vissa saker är lite märkliga på den cykeln.

Tänker att på samma gång var den före sin tid men den här typen av integration.

Väskan bak var nog tänkt att sitta i linje med Robs kropp och därför så pass högt för att maximera aero effekten.

Fäste vid vevlagret kan du säker få när du beställer en ram från honom.

Flikar in då jag köpte först Apiduran men även senare Restraps modell.
Personligen gillar jag den senare då jag kört med andra drybags än just den Restraps kommer med ibland då man ibland vill ha större ibland mindre.

Fördelen är också att man kan ta med sig sakerna in eller iväg från cykeln än Apiduran som man måste packa väl på plats om man nu inte skulle vilja ta bort allt men det känns lite överkurs.

Sen sitter Restrapen bättre på Aerobarsen då remmarna är i gummi så det är lättare att få det att sitta utan det skulle börja röra på sig.

Har sneglat på Cyclite vilket är ett schysst system som även går kombinera med tillbehör och deras styrvärska om man vill men med handen på hjärtat väntar jag på vad Tailfin kommer släppa på för lösning senare för denna typ av montering.

Personligen gillar jag Restrapen mer men skulle någon som läser vara sugen på Apiduran så skicka ett PM om ni vill köpa en bättre beg :)

Jag tycker den här ser rätt bra ut. https://cyclite.cc/en/products/handle-bar-aero-bag-01
Jag har tidigare kört med en olika storlekar av rullar men kommer nog köpa en Cyclite i sommar.
Jag körde en sådan på PBP. Fungerar bra att ha saker i som man vill komma åt under stoppen utan att behöva rota i en större väska. Tumme upp för att den även har hål baktill för kabelgenomföring så att man kan dra en sladd från batterier till lampa.

Jag körde en sådan på PBP. Fungerar bra att ha saker i som man vill komma åt under stoppen utan att behöva rota i en större väska. Tumme upp för att den även har hål baktill för kabelgenomföring så att man kan dra en sladd från batterier till lampa.

Jag tycker cyclite verkar intressant!

Bilderna på väskan visar inte hur den ser ut inuti, men om man kollar på tillbehören, så finns det en vattenblåsa, med bild på öppen väska.

Det ser ut som att det är ett fack? Är det några småfickor också?

Det låter toppen. Jag har sett flera recensioner på youtube och alla verkar vara nöjda. Jag skulle bli väldigt förvånad om jag inte köper en sån innan sommaren. ?

Flikar in då jag köpte först Apiduran men även senare Restraps modell.
Personligen gillar jag den senare då jag kört med andra drybags än just den Restraps kommer med ibland då man ibland vill ha större ibland mindre.

Fördelen är också att man kan ta med sig sakerna in eller iväg från cykeln än Apiduran som man måste packa väl på plats om man nu inte skulle vilja ta bort allt men det känns lite överkurs.

Sen sitter Restrapen bättre på Aerobarsen då remmarna är i gummi så det är lättare att få det att sitta utan det skulle börja röra på sig.

Har sneglat på Cyclite vilket är ett schysst system som även går kombinera med tillbehör och deras styrvärska om man vill men med handen på hjärtat väntar jag på vad Tailfin kommer släppa på för lösning senare för denna typ av montering.

Personligen gillar jag Restrapen mer men skulle någon som läser vara sugen på Apiduran så skicka ett PM om ni vill köpa en bättre beg :)
1+ på Tailfin, det lär bara vara en tidsfråga.

Jag tycker cyclite verkar intressant!

Bilderna på väskan visar inte hur den ser ut inuti, men om man kollar på tillbehören, så finns det en vattenblåsa, med bild på öppen väska.

Det ser ut som att det är ett fack? Är det några småfickor också?

Det är bara ett fack inuti, de finns även de två fickorna på utsidan men de har jag nog aldrig använt då man knappt får plats med något där i.

Att köra med en vattenblåsa i är jag skeptisk till. Stabilitet i hur väskan hänger är bra nog för diverse bös men två kg skvalpande vatten kan nog leda till väldigt oförutsägbart beteende.

Kan även slå ett slag för top tube väskan. Stor volym, stort hål komma åt saker genom, locket öppnas och stängs enkelt med en hand och när locket är öppet så är det inte i vägen för knäna.

Det är bara ett fack inuti, de finns även de två fickorna på utsidan men de har jag nog aldrig använt då man knappt får plats med något där i.

Att köra med en vattenblåsa i är jag skeptisk till. Stabilitet i hur väskan hänger är bra nog för diverse bös men två kg skvalpande vatten kan nog leda till väldigt oförutsägbart beteende.

Kan även slå ett slag för top tube väskan. Stor volym, stort hål komma åt saker genom, locket öppnas och stängs enkelt med en hand och när locket är öppet så är det inte i vägen för knäna.

Tack!

Nä, vattenblåsa har jag inte tänkt att ha. ?

Okej.. då tror jag de alternativ för tempo-väska redan var uttömda. Dags för nästa fråga:

Jag vill även montera min telefon på tempopinnarna. Vilka lösningar finner ni bäst?

Jag har tittat på Quad Lock och SP hittils. Men lite svårt att förstå vilka fästen mellan telefonfodral och aerobar som finns och passar bra. Helst skulle jag önska något som flyttar in telefonen mer i mitten mellan pinnarna liknande TT-fästen för cykeldator likt: https://eu.wahoofitness.com/devices/bike-computers/aerobar-mount-for-elemnt-bike-computer
Men det finns kanske fler bra alternativ där ute?

Okej.. då tror jag de alternativ för tempo-väska redan var uttömda. Dags för nästa fråga:

Jag vill även montera min telefon på tempopinnarna. Vilka lösningar finner ni bäst?

Jag har tittat på Quad Lock och SP hittils. Men lite svårt att förstå vilka fästen mellan telefonfodral och aerobar som finns och passar bra. Helst skulle jag önska något som flyttar in telefonen mer i mitten mellan pinnarna liknande TT-fästen för cykeldator likt: https://eu.wahoofitness.com/devices/bike-computers/aerobar-mount-for-elemnt-bike-computer
Jag kör aerodesigns brygga? mellan pinnarna och sen quadlock. Övertejpat kamerahål och något sorts ”regnskydd” som quadlock har vid regn, annars utan såklart. Telefonen sitter stabilt men lite pilligt när den ska upp för den obligatoriska fotona.

Inre bästa bilden kanske men visar hyggligt hur det ser ut

Edit: Profile design heter märket och inget annat… https://www.profile-design-eu.com/products/ucm-aerobridge-1

Bilagor

• IMG_5318.jpeg
    IMG_5318.jpeg
    591.2 KB · Besök: 103
Tycker de flesta bryggor är lite korta. Jag har liten bit gammalt styre mellan.
Dator upp, lampa ner.

Men inga tips för telefonfäste, den är väl rätt mycket tyngre så behöver sitta bättre.

Quad lock är bra. På sistone har jag haft den monterad på styrstammen.

Bilagor

• IMG_0138.jpeg
    IMG_0138.jpeg
    1.1 MB · Besök: 128
Peak Designs fäste funkar även, antingen om man kör deras egna skal (Iphone / Samsung / Pixel) eller med deras universella fäste som limmas på .

Jag har kört delar av tre randosäsonger med tempopinnar. Jag har Profile Design med maximala spacers under. Jag har ännu inte kapat pinnarna i bakkant då jag inte tycker mig ha hittat rätt position. Jag utgår från ungefär samma position som i drops på styret, men oavsett hur jag ändrar positionen så blir det bättre ett tag och sedan sämre. Alltså oavsett hur jag ändrar. Om jag minskar reach eller förlänger så blir det alltså bättre en stund, men om jag sedan nollställer och flyttar lika mycket åt andra hållet så blir det också bättre, en stund.

Någon med tips på hur jag kommer vidare till en permanent bra position så jag kanske vågar kapa bort den onödiga delen?

Eller är det bara att fortsätta köra och träna upp kroppen för att orka längre?

Bikefit?

Jag körde två tidigare i höstas, en med fokus på maximal fart och effekt och en mer komfortinriktad. Det var mycket skruvande jag själv inte hade vågat testa (armstödens bredd i förhållande till pinnarna, vinkel in/upp) men med någon som stod bredvid och framför och (kritiskt) kunde se hur jag satt och positionerade armarna var väldigt hjälpsamt.

Nu är det kanske inte väder för att cykla fort, men 4 h i den ”bekvämare positionen” gav definitivt mersmak att köra långt

Bikefit?

Jag körde två tidigare i höstas, en med fokus på maximal fart och effekt och en mer komfortinriktad. Det var mycket skruvande jag själv inte hade vågat testa (armstödens bredd i förhållande till pinnarna, vinkel in/upp) men med någon som stod bredvid och framför och (kritiskt) kunde se hur jag satt och positionerade armarna var väldigt hjälpsamt.

Nu är det kanske inte väder för att cykla fort, men 4 h i den ”bekvämare positionen” gav definitivt mersmak att köra långt
Jo, det är väl det som är nästa steg. Min lokala bikefitkontakt känner sig dock inte riktigt trygg i att ge råd för tempopinnar om det inte rör sig om en renodlad tempoposition.

Någon som klarar av en mer randolik uthållighetsposition i närheten av Östergötland?

Apropå Cycliteväskan som diskuterades tidigare.
Sitter ruskigt bra! Har skakat runt på massa stök och den sitter som berget.
Lite pyssel med lampplaceringen så det blev en fullösning mellan pinnarna med plaströr tillsvidare.
Det jag inte riktigt gillar med väskan är att blixtlåset är riktigt trögt. Man får lite ångest att det ska paja när väskan är fylld, respektive inget man vill dra i i farten.
IMG_20251114_124311.webp

Tillbaka
Topp