Testade nya filmkameran :)

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum

EST

Aktiv medlem
Köpte en Panasonic HX-A 100 på Outnorth nersatt till 1200:- spänn.
Å såhär blir det med den klart godkänt + att den väger inte ett smack om man jämför med grannens gopro.

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Ser klart funkis ut! Rejäl vidvinkel. Inget HD
> läge?

Jo då denna har Full-HD 60 fps men gissar på att EST inte lagt upp den som full-hd :)

Den klarar ju ljust/mörkt bra i skogen tycker jag

+1 på undran vad du hade för upplösning? Det var lite suddigt även i telefonen. Googlade fram en liten filmsnutt där de testad med en RC-bil och det såg ut att bli rätt skarpt.

Den ser ju väldans smutt ut annars och priset är ju klart bra.

Tja ja den har hd jag fixade bara lite snabbt inatt kollade inte riktigt hur jag la upp den...Hur brukar ni göra avi. eller vilket format osv??? tar ju sån jävla tid på youtube att ladda upp nåt.
Men framförallt så väger den inte ett skit väldigt skönt däremot så kan man iförsig fastna med sladden.
När jag kört med Gopro känns det att man har nåt på skallen inte denna så jag kan rekomendera den + att den är fin i orange :)

En allmän fråga som inte har med enbart TS film att göra.

Varför kör alla med så galet mycket vidvinkel?
Det ser helt galet ut och är sjukt jobbigt att titta på.

Lillgrabben vill ha en GoPro. Detta kan kanske vara ett alternativ. Hur lång sladd till batteriet? Går det att ha batteriet i byxfickan tex när man skatar?

-Andy- skrev:
> En allmän fråga som inte har med enbart TS film
> att göra.
>
> Varför kör alla med så galet mycket vidvinkel?
>
> Det ser helt galet ut och är sjukt jobbigt att
> titta på.

De allra flesta actionkameror har en fast vidvinkel, antagligen för att man oftafäster dem på sig och man vill få med så mkt som möjligt. GoPro hero3+ har tre olika lägen där man kan få wide, medium eller narrow som alternativ på bildvinkel, men då beskär den bara bilden så det blir ingen teleffekt egentligen.

EST skrev:
> Köpte en Panasonic HX-A 100 på Outnorth nersatt
> till 1200:- spänn.
> Å såhär blir det med den klart godkänt + att
> den väger inte ett smack om man jämför med
> grannens gopro.
>
>

Den väger mer, tål inte vatten, färre anslutningar, sämre upplösning mm. What's the hype?

Kung_Gustaf skrev:
> EST skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Köpte en Panasonic HX-A 100 på Outnorth
> nersatt
> > till 1200:- spänn.
> > Å såhär blir det med den klart godkänt +
> att
> > den väger inte ett smack om man jämför med
> > grannens gopro.
> >
> >
>
>
> Den väger mer, tål inte vatten, färre
> anslutningar, sämre upplösning mm. What's the
> hype?

Vägde den inte mindre? Vilken hype?

42Hz skrev:
> Kung_Gustaf skrev:
> -----
> > EST skrev:
> >
>
> > -----
> > > Köpte en Panasonic HX-A 100 på Outnorth
> > nersatt
> > > till 1200:- spänn.
> > > Å såhär blir det med den klart godkänt +
> > att
> > > den väger inte ett smack om man jämför med
> > > grannens gopro.
> > >
> > >
> >
> >
> > Den väger mer, tål inte vatten, färre
> > anslutningar, sämre upplösning mm. What's the
> > hype?
>
> Vägde den inte mindre? Vilken hype?

Nix.

Sladden räcker till armen eller ett toppfack på ryggan.
Allt som allt kanske den väger mera men det man har på hjälmen väger mycket mindre vilket är skönt om man kör länge + att den bygger mycket mindre.
Finns olika lägen på brännvidd på denna med men det sköts elektoniskt här med så ingen skillnad på objektivet.
Å men vill ju ändå ha mycket vidvinkel kör man "tele" SÅ BLIR DET MERA SKAK precis som när man fotar så kan man hålla stilla längre suan skakningsoskärpa med en vidvinkel än normal/tele. Kan dock tänka mig att det 2:a läget är bra när man följer någon så man kommer lite närmare.
Sen så har Panasonic gjort fina filmkameror väldigt länge & sammarbetar med Leica & carl zeiss så det brukar vara bra grejer. Sen så tål den inte vatten på samma sett å så vidare men för mig var det viktigaste att få bort tyngd från huvudet då jag förr har haft problem med nacken.
Finns ej lika mycket fästen till men det ska carl pedal fräsa :) Annars får jag väl fräsa själv.

Dum fråga som jag säkert kan få svar på.

Hur blir det om man filmar på högkant? Blir det kass? Jag är sällan intresserad av skogen i periferin men däremot är det kul att se både styre och stigen i fjärran. Ofta får man styret eller stigen.

nää lovar att det är lungt skiter fullständigt vad man har för nåt att filma med sålänge man får se lite film :)
Sen var det mera ett tips 3000:- 1200:- är ju rätt bra rabbat. Det är för att de har kommit ny modell med skärm fast denna ser man i mobilen så inga problem.

Kristoffer R skrev:
> Dum fråga som jag säkert kan få svar på.
>
> Hur blir det om man filmar på högkant? Blir det
> kass? Jag är sällan intresserad av skogen i
> periferin men däremot är det kul att se både
> styre och stigen i fjärran. Ofta får man styret
> eller stigen.

Problemet är väl att du får VVS om du inte sitter med huvudet på sne eller vrider skärmen.

*VVS = vertical video syndrome

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    21.5 KB · Besök: 22
Kolla in bergslagstrampet. Finns 3 kartor att köpa med massa mil av kanonfina leder. Ligger nära Örebro i Kilsbergen. De roligaste är de svarta såklart. Sen så går de ibland förbi ( borde gå upp )endel berg så då får man vika av & dra upp där så man får cykla ner :) Denna är svart 4 från Ånnaboda på 1,5 mil med 3 avstickare upp på små berg den går förbi. Inte så snabbt tog oss ca 3 timmar :)men jävligt roligt.

Jamen! Jag snöar in på kameran men visst var det bra filmat och fina stigar! Cred EST!

Snygg överkörning av fallet träd, men det där med att cykla på och droppa på parkbänkar! ;)

Kung: Jag har mobil så jag tänker inte på VVS-grejen, men det har du förstås rätt i.

Följer bara med skitfästen men jag skruvade ihop ett reflexfäste & lite Gopro saker. Sen så kommer ju polaren fräsa lite fästen. Men den är så pass lätt så det behöver inte vara nåt superseriöst kan lägga upp en bild ikväll på mitt tillfälliga fäste.

Japp det var riktigt kil jobbar du imorgon??? Vi ska ju ut då med & kör vi samma så ska jag fan hoppa Janders jävla hopp då...eller om det är capitan Morgan som snackar nu...det lär ju visa sig ;)
Men kom bara ihåg att när det är brant är det inte läskigt det är ROLIGT så ska det nog gå fint däruppe ominte annat så kommer jag vara avis för kul kommer du ju att ha.

Nej, nu har jag semester, men i morgon ska vi ha städdag här hemma, så ingen cykling för mig. Eller ja, om vi är riktigt effektiva kanske jag kan komma iväg till Kvarntorp och köra lite på eftermiddagen, vi får se.

Semester ... Låter som slavläger mera själv ska jag på spa nästa vecka när jag har semester så kan nån annan få städa ;)

Tjusigt cyklat, EST! Jag gillar vidvinkeln eftersom man ser både framhjulet och horisonten samtidigt. Har man bara en ganska stor datorskärm så funkar det bra, men tittar man i mini-läget som här på forumet så blir det lite väl klurigt perspektiv.

En sak som stör mig med många såna här filmer är allt ljudligt skrammel. Är det kabeln till kameran som slår mot hjälmen? Om du buntbandar fast den så blir det förmodligen mindre oljud:-)

Luthman Photography skrev:
> GoPro hero3+ har tre olika lägen där man kan få
> wide, medium eller narrow som alternativ på
> bildvinkel, men då beskär den bara bilden så
> det blir ingen teleffekt egentligen.

Teleeffekten blir exakt densamma, men upplösningen sjunker naturligtvis. Det är noll och ingen skillnad i perspektiv mellan att beskära en bild och att använda längre brännvidd.

Tackar & vet i fan vad som slår ??? Ska testa & slå på nåt brusreduseringsläge imorgon så får vi se. Brukar ju ha sådär heftig musik annars ;) du vet. Men jag gillar med att man ser neråt styret & marken annars har man ju inte en aning om vad som händer. Imorgon ska polarn som kör DH med så då kan man ligga efter han borde ju inte bromsa upp mig om man säger så annars får han skämmas....Roligare att se nån + att jag ska lägga upp med lite bättre upplösning då :)
Just det hade kabeln buntad först men den blev för kort så fick klippa bort den.

Jag har en likadan kamera och det enda som suger är att det inte finns några fästen värda namnet. Gopro har ju massa att välja på både original och kopia så vad världen saknar är så klart fäste som passar mot gopro:

Då får man väl göra själv! Här är bild på ESTs som trillat ur min gulliga fräs:

Med gopro kompatibla fästen är det en riktigt bra kamera! Svårt att motivera prisskillnaden.

(Edit: det är ju fel på mitt huvud)

Bilagor

• 20140523_183700.jpg
    20140523_183700.jpg
    63.5 KB · Besök: 22
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp