Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
1,3 kg per däck????!!@Jag fick ett par såna av min granne som inte behövde dem. 1300 gram styck. Behöver jag säga att jag sket i att montera dem?
Fattar inte hur det ens är tekniskt möjligt med så tunga däck. ISP 29x2,25" väger 1060 gram enligt spec (men ofta mindre i verkligheten). Varför i halva friden har man stålvajer i pendlingsdäck när det inte ens behövs för MTB? ?
Det väger mina Nokia dubbdäck med 29x2.1 men dom har ju tjock stomme med så dom ska hålla dubben bättre. Polaren tappade dubb typ direkt på sina ice spiker pro. Och jag har alla mina dubb kvar efter 3 vintrar .1,3 kg per däck????!!@
Fett missat att du har en brezzer . Kollade på en radar x idag och som tur är tillåter inte plånboken en ny/till hoj ? men den verkar va kul i lite mer terräng ? Än en "vanlig" gravel hoj.Dagens grusväg... För den som inte sett det i andra trådar så är mojängen på gaffeln ett kamerastativ.
Visa bilaga 529019
Cykeln är en Breezer Radar X-Pro. En lååååång stålcykel som väger ett jäkla ton, men är väldigt trevlig att cykla på. Jag har noll intresse av att rejsa, så det lite sävliga stuket passar mig finfint. Dessutom funkar den hjälpligt i skogen.
Japp, helt sinnessjukt!1,3 kg per däck????!!@
Terräng å terräng, den funkar i skogen. Men inte så mycket mer än så. Dock är den oändligt mycket bättre för stig än min före detta Kona JTS. Dels för att den är säkert 10 cm längre och rätt mycket flackare, men dels också tack vare mycket större däck.Fett missat att du har en brezzer . Kollade på en radar x idag och som tur är tillåter inte plånboken en ny/till hoj ? men den verkar va kul i lite mer terräng ? Än en "vanlig" gravel hoj.
Ja förstår , jag gillar skumma grejer så som åka i skogen på en racer hoj kört en del fixie med 28mm däck på stig/xc banan här hemma, sen är det snabbare på en dedikerad hoj för det. Men gillar tanken att va ute och köra bockstyre hoj på vägen och sen bara vika av in i skogen. Bockstyret känns mer som en vane sak på stig.Japp, helt sinnessjukt!
Terräng å terräng, den funkar i skogen. Men inte så mycket mer än så. Dock är den oändligt mycket bättre för stig än min före detta Kona JTS. Dels för att den är säkert 10 cm längre och rätt mycket flackare, men dels också tack vare mycket större däck.
För all form av dedikerad stigåka, även på väldigt lätta stigar, skulle jag vilja säga att bockstyre suger elefantballar. Det är den enskilt största begränsande faktorn, möjligen i samma härad som däckvalet. Geometrin spelar inte jättestor roll när man ändå inte kan bromsa och greppa runt styret samtidigt.
Sen är det ironiskt nog på stig som vikten känns mest. På grusväg spelar det mig ingen som helst roll, det gör ingen skillnad mot att ha några kilo extra på magen. ?
Så, detta är ingen normal grusvägscykel, utan snarare en långfärdscykel som är ganska allround och kompetent. Absolut inget för den som vill ha nåt snärtigt eller snabbt. Edit: Jag tror dock den vanliga Radar är mer normal (alltså med närmare LVG-geo).
Här är en lite tydligare bild, dock fortfarande med stativ som skymmer gaffeln (som är brantare än stativet antyder). Och för liten ramväska.
Visa bilaga 529050
Du har en Expert alltså? Jag funderar på Diverge Expert -22 den verkar prisvärd.Jag har en Diverge och gillar den. Skön att cykla på, grymt skönt med futureshock på stökigare grusvägar. Den flackare gaffelvinkeln gör cykeln stabil på gruset utan att kännas trög.
Jag har 1*12 SRAM Etap, lite för låg utväxling för min smak, nyttjar mest 3-4 växlar och letar ofta efter en tyngre växel. Kommer byta framkrans till något större.
För mig är det helt obegripligt hur man ska kunna lyfta hjulet och hålla fingrarna på bromsarna samtidigt om man inte är nere i bocken, och där vill man ju inte vara om det är stökigt. Funderar starkt på att byta till nåt annat styre faktiskt, men det beror också på att jag får ont i händerna även på slätt underlag. Knasig ergonomi helt enkelt.Ja förstår , jag gillar skumma grejer så som åka i skogen på en racer hoj kört en del fixie med 28mm däck på stig/xc banan här hemma, sen är det snabbare på en dedikerad hoj för det. Men gillar tanken att va ute och köra bockstyre hoj på vägen och sen bara vika av in i skogen. Bockstyret känns mer som en vane sak på stig.
Ja jag köpte ett styre med mycket flare på och det blev en galen skillnad på lite mer stökigt underlag dock håller jag uppe på hoodsen även vid framhjulslyft ? men då snackar vi låga lyft typ 20cm kanske och jag kör ju med framdämpare (80mm) också det gör för jävla gött i skogen, Men mer stök än så vill jag nog inte köra ändå.För mig är det helt obegripligt hur man ska kunna lyfta hjulet och hålla fingrarna på bromsarna samtidigt om man inte är nere i bocken, och där vill man ju inte vara om det är stökigt. Funderar starkt på att byta till nåt annat styre faktiskt, men det beror också på att jag får ont i händerna även på slätt underlag. Knasig ergonomi helt enkelt.
Är det någonting som jag inte saknar när jag kör gravel, så är det framfjädring.Såg nu att Canyon Grizl CF med framfjädring fanns på lager! Vill ha snabbt råd(som vanligt) :)
Är framfjädring på en gravel värt den extra vikten? Å ger typ 3cm fjädringsväg så mkt åt komforten?
Jag tycker det är riktigt gött med dämpning fram ur komfort synpunkt det tar bort så mycket av små/medium stora stötar .Såg nu att Canyon Grizl CF med framfjädring fanns på lager! Vill ha snabbt råd(som vanligt) :)
Är framfjädring på en gravel värt den extra vikten? Å ger typ 3cm fjädringsväg så mkt åt komforten?
Ja, jag har en Expert 22, riktigt nöjd!Du har en Expert alltså? Jag funderar på Diverge Expert -22 den verkar prisvärd.
Ja det är värt med framfjädring om du inte ska jaga sekunder på grus. Kolla även på BMC dom har en cykel med framfjädring, såg den på CykelCity i Stockholm, såg fin ut!Såg nu att Canyon Grizl CF med framfjädring fanns på lager! Vill ha snabbt råd(som vanligt) :)
Fjädring gör nog grym skillnad i det fallet tror jag. Utan skakar det så in i helvete i skogen att det är svårt nog att bara hålla i hoodsen utan att behöva nå bromsarna. ?Ja jag köpte ett styre med mycket flare på och det blev en galen skillnad på lite mer stökigt underlag dock håller jag uppe på hoodsen även vid framhjulslyft ? men då snackar vi låga lyft typ 20cm kanske och jag kör ju med framdämpare (80mm) också det gör för jävla gött i skogen, Men mer stök än så vill jag nog inte köra ändå.
Ja precis slängde på stelben här om dagen och körde en 3milare och när jag kom hem så åkte dämparen på igen va grymt stor skillnad (självklart) ? och roligare att inte känna lika stor "begränsning" i val av väg/stig då kör jag nu med 40mm däck men kommer byta till 47mm så får man ännu lite bättre komfortFjädring gör nog grym skillnad i det fallet tror jag. Utan skakar det så in i helvete i skogen att det är svårt nog att bara hålla i hoodsen utan att behöva nå bromsarna. ?
Nä då ett bockstyre ger möjlighet till många olika positioner och lite olika sittställningar tycker jag det är trevligt med omväxlingen från mtbn "raka styre"Flatbar på det så är vi hemma?
Krisar det på riktigt så fastnar det rätt många strån i min skäggborste. Beroende på hur tjockt skägg du vill ha så borde vi kunna lösa nåt inom en rätt snar framtid ?
För mig med bockstyre med flare är dropsen enda platsen för mina händer när det är stökigt utför. Och det går mycket bättre med en sänkstolpe också. 50mm framdäck är gott, men en Laufgaffel är ännu bättre. Ju bättre fjädring i stök desto bättre rull.Fjädring gör nog grym skillnad i det fallet tror jag. Utan skakar det så in i helvete i skogen att det är svårt nog att bara hålla i hoodsen utan att behöva nå bromsarna. ?
Edit: På grus- och traktorväg ser jag dock ingen vits med fjädring om man har feta däck. Men det får ju förstås inte plats i alla ramar och gafflar. Tror det går in 3" fram i min gaffel och minst 2,6" bak. ? Men 2,25" känns prima som kompromiss. Kanske blir en aning mindre när det är dags att byta.
Polaren köpte en lauf gaffel till sin Basso gravel hoj ska bli kul att testa den och se hur det känns . Grym bild med !För mig med bockstyre med flare är dropsen enda platsen för mina händer när det är stökigt utför. Och det går mycket bättre med en sänkstolpe också. 50mm framdäck är gott, men en Laufgaffel är ännu bättre. Ju bättre fjädring i stök desto bättre rull.
Men med 650b hjul har man en mtb. Vem vill ha det.
Visa bilaga 529063
Lutar åt det om jag inte kommer på nåt bättre, ja. Har aldrig upplevt några begränsningar med rakt styre, men massor med bockstyre. Jag cyklar inte fort, så jag har inget behov av aerodynamik. ?Flatbar på det så är vi hemma?
Det roliga med gravel är ju att utforska och samtigt köra långt. Det innebär ju att man har lust att kasta sig ut på singletrack-stök ibland men det är ju samtidigt lite tungt att släpa rundt på en XC-hoj i 60+ km. Det ska sägas att jag inte tycker fjädring hör hemma på gravel men det handlar om att gravel för mig är något annat än MTB och känslan av att köra terräng på en cykel som är mindre förlåtande är utmanande och spännande på ett annat sätt än min 150 mm trail-cykel.Aldrig fattat varför man ska göra en MTB av sin gravel? En lätt XC HT är bättre på allt när det blir stök. Vitsen med gravel ju att kunna köra långa turer på grus ofta med en del asfalt emellan - varför då försämra alla dess fördelar på sånt underlag genom att göra MTB av den....
Vad ska en gravel väga? Tycker det tar emot lite när de väger som en XC...Aldrig fattat varför man ska göra en MTB av sin gravel? En lätt XC HT är bättre på allt när det blir stök. Vitsen med gravel ju att kunna köra långa turer på grus ofta med en del asfalt emellan - varför då försämra alla dess fördelar på sånt underlag genom att göra MTB av den....
Ser fint ut. Är det på Gotland?För mig med bockstyre med flare är dropsen enda platsen för mina händer när det är stökigt utför. Och det går mycket bättre med en sänkstolpe också. 50mm framdäck är gott, men en Laufgaffel är ännu bättre. Ju bättre fjädring i stök desto bättre rull.
Men med 650b hjul har man en mtb. Vem vill ha det.
Visa bilaga 529063
Köp en lättare då? Är inga större problem att hitta en som väger under 9 kg.Vad ska en gravel väga? Tycker det tar emot lite när de väger som en XC...
Har ett litet behov att kunna cykla hemifrån till skogen om det ska bli nåt annat än cykling med barn men känns inte värt om det väger över 10kg bara för att få sitta i bock.
Vad vitsen är, är ju helt personligt. En del cyklar bara grus, andra grus + asfalt, andra grus + asfalt + stig.Aldrig fattat varför man ska göra en MTB av sin gravel? En lätt XC HT är bättre på allt när det blir stök. Vitsen med gravel ju att kunna köra långa turer på grus ofta med en del asfalt emellan - varför då försämra alla dess fördelar på sånt underlag genom att göra MTB av den....
Ja självklart, jag blev bara förvånad när jag kollade runt. Vågar jag gissa att en 9kg gravel också väger som en xc?Köp en lättare då? Är inga större problem att hitta en som väger under 9 kg.
En modern XC är mycket längre än en gravel och därmed vettigare till allt som inte är relativt slätt. En äldre XC är mer lik gravel i geometrin däremot.Ja självklart, jag blev bara förvånad när jag kollade runt. Vågar jag gissa att en 9kg gravel också väger som en xc?
Det jag behöver fatta är kanske att det bara är styret som skiljer. Utom med flatbar och då vet ingen vad som skiljer
Reglage och vevar tar en del av den ökade vikten.Ja självklart, jag blev bara förvånad när jag kollade runt. Vågar jag gissa att en 9kg gravel också väger som en xc?
Det jag behöver fatta är kanske att det bara är styret som skiljer. Utom med flatbar och då vet ingen vad som skiljer
Tänker ändå att tex en radon jealous med en extra stel gaffel löser det bäst om man verkligen ska cykla stig.En modern XC är mycket längre än en gravel och därmed vettigare till allt som inte är relativt slätt. En äldre XC är mer lik gravel i geometrin däremot.
Klart det går, men som sagt, jag orkar inte hålla på och modifiera. Edit: Dessutom är den cykeln för närvarande mest dedikerad för rent skogsbruk och då blir skärmar för skramligt.@Makten; kan du inte montera skärmar på Scandalen? Har ju gjorts förr med rörklämmor :)
Själv ser jag inte vad som är "absurt" med icke traditionellt bockstyre och större däck om det primära underlaget är grusväg. Potthål, tvättbrädor och makadamm är inte jätteroligt med 33 mm däck heller. För att inte tala om att superkort ram med tåöverlapp inte har några som helst fördelar oavsett underlag, om man inte cyklar i klunga. ?Sen har jag inga problem med att kolla in nån stigsnutt med graveln heller, men primärt cyklar jag saker som är bättre med en gravel än en XC, börjar man sätta absurda flarestyren, 2.25 däck, dropper och dämpare bör man fundera på cykelvalet kan jag tycka.
Vad menar du?Vågar jag gissa att en 9kg gravel också väger som en xc?
Jag har en cykel med tåöverlapp, skärmar, bockstyre och 33mm däck. Den är jettetrevlig på grusvägar!Klart det går, men som sagt, jag orkar inte hålla på och modifiera. Edit: Dessutom är den cykeln för närvarande mest dedikerad för rent skogsbruk och då blir skärmar för skramligt.
Själv ser jag inte vad som är "absurt" med icke traditionellt bockstyre och större däck om det primära underlaget är grusväg. Potthål, tvättbrädor och makadamm är inte jätteroligt med 33 mm däck heller. För att inte tala om att superkort ram med tåöverlapp inte har några som helst fördelar oavsett underlag, om man inte cyklar i klunga. ?
Antar att bockstyre är kanon om man vill ligga och pressa i hög fart, men det är inget jag själv förknippar med grusväg. Jag vill se landskapet och fara fram i bekvämt mak. För träningssyften ser jag MTB som totalt överlägset oavsett. Men det är jag det.
Har säkert tåöverlapp på min Ridley (ovan) också. Dock inget jag märker.Jag har en cykel med tåöverlapp, skärmar, bockstyre och 33mm däck. Den är jettetrevlig på grusvägar!
Vad menar du?
En 9kg gravel väger som en 9kg XC-MTB.
Sådant som ram och ffa gaffel är ju lättare hos en gravel jmf med en XC-MTB (åtminstone utan stel gaffel), men den stora märkbara skillnaden skulle jag tro kommer från skillnaden i geometri, en "modern" XC-MTB är ju inte gjord för att kännas snabb o kvick på väg. Ytterligare en stor betydelse har den roterande vikten, ffa däcksvikten, bra 622-däck i 42-44mm väger 330 - 465g, det är dessutom snabba däck med lågt rullmotstånd.
Ett liknande XC-däck är Thunder Burt som skall väga 545 - 730g enl Schwalbe.
Vad tycker du är en "normal" vikt för en XC-MTB liksom XC-MTB däck?
Men som glitch skriver är ju gravel och en XC-MTB cyklar för olika användningsområden.
Det tror jag säkert! Det är dock inte på grusväg som tåöverlapp är ett problem, utan dels vid knix i skogen och dels i tätort. Bara att försöka track-standa med tåöverlapp är ju helt hopplöst, om det än bara är några sekunder för att släppa fram en gående på övergångsställe. Eller när man behöver trampa iväg från stopp med efterföljande snäv kurva.Jag har en cykel med tåöverlapp, skärmar, bockstyre och 33mm däck. Den är jettetrevlig på grusvägar!
Visa bilaga 529090
Det var ungefär så jag menade. Det blir typ samma vikt. Kanske lite billigare men det är nog mycket gaffeln även i priset.Vad menar du?
En 9kg gravel väger som en 9kg XC-MTB.
Sådant som ram och ffa gaffel är ju lättare hos en gravel jmf med en XC-MTB (åtminstone utan stel gaffel), men den stora märkbara skillnaden skulle jag tro kommer från skillnaden i geometri, en "modern" XC-MTB är ju inte gjord för att kännas snabb o kvick på väg. Ytterligare en stor betydelse har den roterande vikten, ffa däcksvikten, bra 622-däck i 42-44mm väger 330 - 465g, det är dessutom snabba däck med lågt rullmotstånd.
Ett liknande XC-däck är Thunder Burt som skall väga 545 - 730g enl Schwalbe.
Vad tycker du är en "normal" vikt för en XC-MTB liksom XC-MTB däck?
Men som glitch skriver är ju gravel och en XC-MTB cyklar för olika användningsområden.