The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Det var fint men rätt varmt i går för en långrunda på olika underlag (kanske ca 50% grus) men jag är väldigt nöjd med mina båda 1 liters flaskor. Visst, det tynger cykeln en del extra i början men man slipper (oftast) leta vattenstopp.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Idag blev det en cykeltur med min Canyon Grizl till Svukuriset. Det blev dryga 73 km och 798 meters höjdstigning. Först in i Norge och till Elgå. Vidare upp till den norska fjällstationen Svukuriset. Vände där och körde ner avstickaren till bryggan nere i Revlingen. När jag skulle tillbaka från Revlingen behövdes de lättaste växlarna, så alla drev på kassetten behövdes idag (10-44). När jag kom tillbaka till Elgå som var M/S Femund II inne vid bryggan, så jag cyklade dit och tog någon bild. Sedan blev det inte många bilder på hemvägen.

Hade satt på min lilla ramväska idag. I den har jag nu ett extra laddat batteri till bakväxeln (SRAM eTap AXS), några CR2025 och CR2032 i reserv, extra kontaktlinser och lite ”nödproviant”. Den får alltid följa med i fortsättningen!

Till alla cykelnördars lycka så fick jag även se getter, så hela cykelturen blev en fullträff! ?
Här kommer ett urval av dagens bilder.
20230710b-001.jpg
20230710b-005.jpg
20230710b-007.jpg
20230710b-012.jpg
20230710b-013.jpg
20230710b-014.jpg
20230710b-019.jpg
20230710b-022.jpg
20230710b-023.jpg
20230710b-025.jpg
20230710b-026.jpg
20230710b-027.jpg
20230710b-029.jpg
20230710b-030.jpg
20230710b-032.jpg
20230710b-033.jpg
20230710b-034.jpg
20230710b-036.jpg
20230710b-037.jpg

The Gravel tråd
En runda i regnet. En bit av vägen blev lite väl MTB. ?

Visa bilaga 637557Visa bilaga 637558Visa bilaga 637559
Det är fint i Mölnlycke/Delsjö området men lätt att det blir mtb av det på vissa ställen. Om du hittar så får du gärna länka någon bra rutt där man inte behöver gå av cykel men ändå är lite mer än en av promenad-grusvägarna :)

Annars kan jag föreslå Vättlefjäll/Angered/Surte. Där finns mycket fina vägar.

The Gravel tråd
Ser många som frågar om rundor i diverse områden och tänker att många kanske har missat Grusvägskartan så slänger ett tips om den.
Gör alla mina rundor med hjälp av den och strava. Ibland kan det dock bli lite knepigt om man glömmer att stämma av med flygfoto/satellitbild då den även visar gamla grusvägar som kanske inte alltid fortfarande är det ..

The Gravel tråd
Bra eller dåligt går inte att säga generellt, det är personligt
Men med mkt flare brukar reglagen hamna väldigt vinklade
Crust-Romanceur_41-960x640.jpg

Alla gillar inte det
Försök att få prova innan köp

Mycket flare driver axlarna till en inåtrotation i abducerat läge, något som kan ställa till det beroende på hur man. är skapt. För egen del med en lättirriterad axel som opererats för impingement blir den dåliga axeln retad av längre tid i den positionen. Lite lätt flare funkar bra, har ett Pro med 12 graders flare, men 24 grader som Ritchey Venturemax hade blev för mycket med axelont på längre turer. 30 hade aldrig funkat för mig men man vet inte förrän man testar :)

The Gravel tråd
Mycket flare driver axlarna till en inåtrotation i abducerat läge, något som kan ställa till det beroende på hur man. är skapt. För egen del med en lättirriterad axel som opererats för impingement blir den dåliga axeln retad av längre tid i den positionen. Lite lätt flare funkar bra, har ett Pro med 12 graders flare, men 24 grader som Ritchey Venturemax hade blev för mycket med axelont på längre turer. 30 hade aldrig funkat för mig men man vet inte förrän man testar :)

Svarar dig eftersom det var jag som slängde ut frågan..
inte riktigt tänkt på den aspekten förräns du nämnde det innan. Har idag 12 grader(tror jag? Svårt att mäta med bara telefonen) och som du skriver kanske 30blir alldeles för mycket ökning på en gång… kikar lite på pnw the coast bar - 20grader flare, 1cm kortare reach än jag har nu och dessutom 1.5cm kortare i dropsen… lite dyrare än PRO styret men inte så mycket.

The Gravel tråd
Visa bilaga 635990

Testade denna med en polare idag. Fin tur. Glömde ta bilder ute på turen så här kommer en från duschen.

Men på det stora hela en fin tur! Ser fram emot när min Karoo kommer dock för vi cyklade fel flera gånger när jag försökte navigera med min löparklocka.
@pressurechief

Denna rundan behövde man inte kliva av på en enda gång. Tyckte den var fin.

The Gravel tråd
Ser många som frågar om rundor i diverse områden och tänker att många kanske har missat Grusvägskartan så slänger ett tips om den.
Gör alla mina rundor med hjälp av den och strava. Ibland kan det dock bli lite knepigt om man glömmer att stämma av med flygfoto/satellitbild då den även visar gamla grusvägar som kanske inte alltid fortfarande är det ..
Kollade lite på ställen där jag vet att jag åkt på grusvägar runt Göteborg och tyvärr mycket som inte finns med. ?

The Gravel tråd
Jag är sugen på ny hoj, men behöver lite tips på tillverkare med stora ramar. Måttar in på 198 cm och ~97cm innerben.
Har idag en Allebike mb31 i xl med rejält drop sadel->styre.
Kikat på Grizl (2xl) och Diverge (64). Dessa är ungefär samma spann som mb31an.
Budgeten är väl runt 40k.
Funderat på att köpa lös ram och flytta över grejer. Men kanske bättre att sälja 31an

The Gravel tråd
Jag är sugen på ny hoj, men behöver lite tips på tillverkare med stora ramar. Måttar in på 198 cm och ~97cm innerben.
Funderat på att köpa lös ram och flytta över grejer. Men kanske bättre att sälja 31an
Supernöjd med min grizl. Dock i XS ?
Visst hade det kanske varit fint med dämparen fram när man missar potholes eller om man har mycket tvättbrädegravel i sina krokar. Har inte jag så en grej mindre som kan strula och mindre vikt.

Från dagens runda, helt otroligt fin sommar hittills.

Bilagor

• 20230712_114150.jpg
    20230712_114150.jpg
    1.7 MB · Besök: 117
  • 20230712_113245.jpg
    20230712_113245.jpg
    1.7 MB · Besök: 116
  • 20230712_114010.jpg
    20230712_114010.jpg
    1.8 MB · Besök: 113
The Gravel tråd
Jag har en Grizl och flera cm längre ben. Det första jag tittar på när jag letar cykel är sadelrörslängden. Den är bättre på Grizl men ändå lite för låg. Normalt hade jag bytt sadelstolpe på en så låg cykel. Men jag ville helst inte byta bort den bekväma orginalstolpen och det behövdes bara lite till, så jag bytte istället till en sadel med mycket bygghöjd. Då är den precis på gränsen. Jag vände så klart styrstammen också när jag monterade cykeln.

The Gravel tråd
Jag har en Grizl och flera cm längre ben. Det första jag tittar på när jag letar cykel är sadelrörslängden. Den är bättre på Grizl men ändå lite för låg. Normalt hade jag bytt sadelstolpe på en så låg cykel. Men jag ville helst inte byta bort den bekväma orginalstolpen och det behövdes bara lite till, så jag bytte istället till en sadel med mycket bygghöjd. Då är den precis på gränsen. Jag vände så klart styrstammen också när jag monterade cykeln.
Nöjd med hojen i övrigt?
Har du lust/möjlighet att mäta vilken höjd du har sadeln på.

The Gravel tråd
Nöjd med hojen i övrigt?
Har du lust/möjlighet att mäta vilken höjd du har sadeln på.
Jag är nöjd i övrigt.
Jag köpte den förra våren så jag kommer inte ihåg exakt, men jag har mätt andra cyklar jag har till 90.5 cm och Canyon anger 903 mm som max, med befintlig sadel antar jag. De har åtminstone ett par olika sadlar. Med Selle Italia Model X som satt på min så blev det inte riktigt så mycket som de påstod. Jag har för mig att den var ungeför en cm för låg för mig. Nu har jag en Ergon SR Allroad Core Pro och då är sadelhöjden ok, kanske några få mm för lite.

The Gravel tråd
De är väldigt långa dom där Grizl
Från din MB31 -> Grizl
+8mm Reach
+3mm Stack

The Gravel tråd
De är väldigt långa dom där Grizl
Från din MB31 -> Grizl
+8mm Reach
+3mm Stack
Fast de har kortare styrstam som gör en hel del. Såg det när jag jämförde Grizl CF (XL, 90 mm) med min Ultimate CF (2XL, 120 mm) racer. Grizl har längre reach, men med kortare styrstam sitter jag bekvämare på den än racern.

The Gravel tråd
Fan, Dom kör en 10% outlet nu också….

Jaha, Det var detta årets övertidspeng borta…
Återkommer om några veckor om jag är nöjd.
Rosa Etap? Tro du kommer bli nöjd.

Precis. Det jämnar ut sig.
Smaken e som baken, men nå mycke kortare än 80mm tycker jag blir trötsammt om man ska trampa lite längre. Meen gravel världen tar mer och mer inspiration från MTB, Breda styren och korta styrstammar. Snart sitter vi med dämpare på gaffeln också. Elr ja,. De fanns ju de med.

[John Tomac’s Yeti C-26]

The Gravel tråd
Det blev inte som den ursprungliga planen. Började med fint grus i första backen. Kom fram till den asfalterade vägen upp mot Fryksås . Väl där var det dax för dagens uppdatering av vädret. Regn över bergen i norr och väster . Ändrade rundan, körde grusbacken ner mot Bjurs. Tog E45 en kilometer söder ut, vänstersväng i korset mot Furudal och några kilometer innan den lilla asfalterade vägen upp till Mickelvål. Väl där bar det av på Turistvägen mot Slättberg och Orsa . Klarade mej från regnet ändå hem till Våmhus.
IMG_20230713_171653.jpg
IMG_20230713_164651.jpg
IMG_20230713_165438.jpg
IMG_20230713_165431.jpg
IMG_20230713_165408.jpg

Tillbaka
Topp