The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
IMG_5644.jpeg

DSC04551.jpeg

IMG_5654.jpeg
IMG_5656.jpeg
IMG_5661.jpeg
IMG_5664.jpeg
IMG_5672.jpeg

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Blev 103 km idag som jag så sakteligen jobbat mig upp till. Ingen distans för många av er men lite av en milstolpe för mig som nyligen tagit upp cyklingen igen efter många år uppehåll. Att kunna cykla det utan längre pauser och utan att vilja sälja hojen efteråt.

Bilagor

• 20230714_122309.jpg
    20230714_122309.jpg
    1.3 MB · Besök: 124
  • 20230714_121327.jpg
    20230714_121327.jpg
    1.1 MB · Besök: 117
The Gravel tråd
Jag också nyss börjat om. Ovan är det längsta på 18 år och snabbt är det inte. Väldigt bra att cykling kan utföras individuellt, då kan man njuta i sitt eget tempo!

Vägen upp till Barkhyttan i måndags var både bättre och lättare. Medvind i 138 km, 966 hm, 20 grader och sol var en fröjd. Propagandacykling. Körde Hallsta, Sura, Elingbo, Ramnäs, Fläckebo, Salbohed, Rosshyttan, Bäsinge, Dansarhällen, Malmjärn, Torsåker och Barkhyttan.
DSC_4853.JPG
DSC_4852.JPG
DSC_4850.JPG
DSC_4857.JPG
DSC_4859.JPG

The Gravel tråd
Ännu ett reklaminlägg ? , denna gång för Storuman Gravel som går lördag 5:e augusti. Sanktionerat motionslopp. Vi brukar köra söndagar men har bytt till lördag i år med förhoppningen att fler från kusten har möjlighet komma över dagen. Webbsajten med anmälan får den intresserade googla fram själv.

Som arrangör är jag upptagen i målområdet med fotografering, tidtagning och att vara stressad, så kan inte delta i loppet själv. Jag brukar emellertid fara ut på en testrunda varje år av vår långa bana (116 km), och för första gången startade jag på rätt ställe, dvs byn Ensamheten.

Jag kan intyga att 700 meter mot mål i ganska kraftigt motlut känns i benen när man kört 115,3 km innan. Så pass att jag fick kramp i båda låren samtidigt. Inte komfortabelt, och blev inget Strava-rekord på det segmentet.

Nedan några bilder på min cykel och jag, och passet i Strava (jag är en medelmåttig gubb-motionär, så banan är helt klart görbar för alla som har tid att sitta på cykeln 4-6 timmar, eliten gör den på tre och en halv):

(vill man cykla kortare har vi 3, 5 och 7 mil också, så finns nåt för alla)

bild1.jpg.jpegbild2.jpegbild3.jpegbild4.jpegbild5.jpegbild6.jpegbild7.jpegbild8.jpeg

The Gravel tråd
Klurar på en gravelbike och delar till den. Är det att föredra ett styre med flare eller ska man köra med ett vanligt racerstyre? Tänker att jag kommer köra hyfsat bra grusvägar som inte är så stökiga eller tekniska.

The Gravel tråd
Klurar på en gravelbike och delar till den. Är det att föredra ett styre med flare eller ska man köra med ett vanligt racerstyre? Tänker att jag kommer köra hyfsat bra grusvägar som inte är så stökiga eller tekniska.
Ser ingen fördel att köra utan flare. Man kan ju se på pågående TdF att de flesta kör med flare. Mindre luftmotstånd när man håller på hoodsen och mer kontroll i bocken; win-win.

The Gravel tråd
Är det att föredra ett styre med flare eller ska man köra med ett vanligt racerstyre? Tänker att jag kommer köra hyfsat bra grusvägar som inte är så stökiga eller tekniska.
Isåfall säger jag ett styre med lite flare. Det är rätt skönt med lite granna oavsett väglag. Jag har 16° flare både på min gravel och lvg, det känns rätt allround. Mer än så behöver man inte om man inte gillar cykla i stök tycker jag.

The Gravel tråd
Jag hade precis samma fundering som du när jag skulle välja min första gravel och just den jag valde hade 12° flare. Jag hade tänkt byta styre till ett utan flare men efter ett par turer känns det grymt bra så det kommer jag behålla...

The Gravel tråd
Smaken är som baken. Min gruscykel är en gammal cyclocross, så originalstyret hade nästan ingen flare. Har sedemera bytt till ett Easton E100 som har 4 grader flare. Så länge inte handlederna krockar med styret när man har händerna i bocken tycker jag det är lagom.

Vissa tycker om att hålla på hoodsen när det är stökigt och tekniskt så man är lite mindre hopkurad och mer rörlig på cykeln, och då vill man ju att styret upptill ska vara tillräckligt brett, och det ger inget att det är bredare i bocken, som man då mest bara använder för att vara mer aerodynamisk, få en kraftfull sprintposition, eller få lite omväxling. Tittar man på cyclocross-proffsen kör de nästan bara i hoodsen hur stökigt det än är.

På landsväg har det kommit "pursuit"-styren på sistone, de har också ganska mycket flare men av en annan anledning, inte för att bli bredare i bocken utan för att bli smalare i hoodsen så man kan anta en tempo-lik aerodynamisk position där.

På gruscykeln vill jag inte har för brett i bocken och inte för smalt i hoodsen, och då hamnar jag på att jag vill ha ungefär samma bredd. Jag kör 42 cm i hoodsen och 44 änden på bocken. På landsvägshojen har jag 38 cm både uppe och nere. Traditionell sizing baserat på axelbredd borde hamna på typ 40-42 för mig, så kör lite smalare för aerodynamiken på landsvägshojen, och lite bredare på gruscykeln för kontroll i stök.

The Gravel tråd
Flare ser ballt ut men tillför inte ett skvatt, tycker jag. Varför i hela friden skulle man vilja hålla bredare nere i bocken, där man är för att minska luftmotståndet?
Håller man i bocken "när det är stökigt" så har man antingen styret 10-15 cm för högt eller så har man valt fel hoj (krullstyre) för ändamålet.

Min cykel kom med idiotbrett styre med flare. Såg fränt ut men allt blev enormt mkt mer ergonomiskt med ett 42 cm styre utan flare.

/åsikt

The Gravel tråd
Är det inte bredd (nere) för att ha bättre kontroll i dåliga (lösa) underlag (titta MTB) ?
Varför inte välja en stabil geometri på cykeln istället? Det finns väldigt många saker på en gruscykel jag skulle ändra på istället för bredden på styret, om jag kände att jag saknade kontroll. Räcker inte det så är rakt styre en miljon gånger bättre oavsett.

The Gravel tråd
Det finns väldigt många saker på en gruscykel jag skulle ändra på istället för bredden på styret, om jag kände att jag saknade kontroll.

I lös sand (nerför) hjälper inga andra saker. Bredd styre KAN hjälpa!
Cyklar mycket i Polen, och där har vi många skogsvägar, som är INTE grusvägar, utan lös sand. Med bred styre har jag inga problem att ta sig genom, men man måste "attackera" i ganska hög fart och med "bredda händer" . Försök cykla på stranden med händerna på hoodsen.
Aerodynamiken på gravel? Det skiter jag i. För låg snitthastighet att bry sig om.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
I lös sand (nerför) hjälper inga andra saker. Bredd styre KAN hjälpa!
Cyklar mycket i Polen, och där har vi många skogsvägar, som är INTE grusvägar, utan lös sand. Med bred styre har jag inga problem att ta sig genom, men man måste "attackera" i ganska hög fart och med "bredda händer" . Försök cykla på stranden med händerna på hoodsen.
Ser inte vad brett styre skulle ge i sand. Breda däck borde vara prio då snarare, så man inte sjunker ner.

Aerodynamiken på gravel? Det skiter jag i. För låg snitthastighet att bry sig om.
Är det inte vettigare med rakt styre då?

---

Apropå uselt underlag så cyklade jag på den här "vägen" härom dan. Inga problem med händerna på hoodsen, trots jättekort styrstam och 42 cm styre. Men då har jag en lång cykel med förhållandevis flack gaffel...

20230715_161955.jpg

The Gravel tråd
Ja beror förstås på hur man cyklar. I Sverige upplever jag det som att grusvägarna ofta har god kvalitet, och det kan bli en hel del snuttar asfalt också. Så i den steglösa skalan från XC MTB till landsvägscykel så väljer jag nåt som är lite mer åt landsvägscykelhållet, bara man får in 40 mm breda däck (vilket man än så länge inte gör på landsvägscyklar).

Det händer att jag hamnar på sand när jag är inne på tallhedar och kör och då skulle det förstås vara enklare med ett brett eller rakt styre, men det är så lite så inget jag vill optimera cykeln efter.

Aerodynamik med gruscykeln handlar för mig mest om att kunna ligga hyfsat lågt (alltså sitta framåtlutad snarare än upprätt), har ingen aerovinge på styret eller så, men tycker det är värt att ducka under vinden, inte minst när man cyklar i motvind.

Jag kan tycka att dessa jättebreda supergrunda styren som blivit vanliga/trendiga nog egentligen borde vara ett nisch-styre för eftermontering snarare än något som man kan förvänta sig passar "den typiske gruscyklisten", åtminstone för de som cyklar i typiska svenska förhållanden.

The Gravel tråd
Jag bytte till ett Salsa Cowchipper med 24° flare förra året och det har flera fördelar; det något bredare styret gör det lättare att få dit tempopinnar och väskor. Bredden gör också att jag kan ha en något längre styrväska, vilket också underlättas av flare-vinkeln.

Cyklingsmässigt upplever jag att jag får en mer avslappnad position och kan ligga längre i bocken. I hoodsen gör det något bredare styret att cykeln blev lite mer stabil än med det smalare originalstyret utan flare. Har kört en del mtb-stig med 650b/2.1" och på stig upplever jag större säkerhet än med originalstyret.

Som påpekats beror det ju dock mycket på var man cyklar och personliga preferenser och om man t ex ska lasta på väskor och annat jox på styret.

Bikepacking-6100.png

The Gravel tråd
Jaja, det går dock att lösa med alternativa styren. Jag menar bara att det känns som en märklig prioritering att ha bredare nere i bocken för att få stabilitet.
Trots att jag är ingen "gigant" (181) så föredrar jag bredare styre även i min landsväg cykel. Har 44 och känner mig väldigt stabil med det (provade cykla på smalare, och kände mig okomfortabel). För att jag sällan gör utbrytningar, så aerodynamiken har för mig mindre betydelse än stabiliteten :ROFLMAO:

The Gravel tråd
Trots att jag är ingen "gigant" (181) så föredrar jag bredare styre även i min landsväg cykel. Har 44 och känner mig väldigt stabil med det (provade cykla på smalare, och kände mig okomfortabel). För att jag sällan gör utbrytningar, så aerodynamiken har för mig mindre betydelse än stabiliteten :ROFLMAO:
Det är ju inte tokbrett direkt, och jag avsåg flare. Alltså bredare nere än uppe. Om något borde det vara tvärtom, men det skulle vara så fult att ingen skulle våga använda det.

Det finns så många fåniga trender. Breda bockstyren med massa flare kommer man antagligen fnissa åt i framtiden, ungefär som vi gör åt 90-tals-MTB med LVG-geometri. ?

The Gravel tråd
Jag upplever att det är betydligt stabilare i bocken om det är stökigt.
+1
Men: Bromsförmågan tar ju stryk.
Hur menar du då?
För med händerna som i bilden nedan blir ju stabiliteten, kontrollen, bromsförmågan och ffa bromskontrollen, bättre
7383345066_65a2296f7f.jpg

Alternativet att bromsa från "hoodsen" ger klart sämre stabilitet, kontroll, bromskraft och bromskontroll
7383345516_42606a5698.jpg

Att det skulle ge bättre aerodynamik att hålla händerna i bocken tycker inte jag alltid stämmer. En position med underarmarna parallella med marken är oftast snabbare för mig
Typ så här
29b3a6dca5f9d74cfac668cd1711989598c8f95a_2_639x500.jpeg

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Hur menar du då?
För med händerna som i bilden nedan blir ju bromsförmågan, och ffa bromskontrollen, bättre

Alternativet att bromsa från "hoodsen" ger klart sämre bromskraft och bromskontroll, även med skivbroms
7383345516_42606a5698.jpg

Att det skulle ge bättre aerodynamik att hålla händerna i bocken tycker inte jag alltid stämmer. En sådan position med underarmarna parallell med marken är oftast snabbare
Typ så här
29b3a6dca5f9d74cfac668cd1711989598c8f95a_2_639x500.jpeg

Positionen på första bilden är inte bra för stabiliteten, det var det jag menade. Den tycker jag är mycket sämre än hoodsen. Ska man hålla i bocken för bättre stöd ska det vara där nere, och då har man ingen bromsförmåga alls.

The Gravel tråd
Jag upplever att det är betydligt stabilare i bocken om det är stökigt. Men: Bromsförmågan tar ju stryk.
Är ju en smaksak det här allt som rör bock. Men jag tycker nog att bromsförmågan blir bättre i bocken :) inge vidare på hoodsen när det är stökigt, då håller jag helre i bocken.

/edit: jaha, nu läste jag ditt senaste inlägg, hålla absolut längst ner!? Hmm, håller aldrig någonsin där :)

The Gravel tråd
Är ju en smaksak det här allt som rör bock. Men jag tycker nog att bromsförmågan blir bättre i bocken :) inge vidare på hoodsen när det är stökigt, då håller jag helre i bocken.

/edit: jaha, nu läste jag ditt senaste inlägg, hålla absolut längst ner!? Hmm, håller aldrig någonsin där :)

Va?! Håller aldrig i böjen om jag inte vill ha extra bromskraft eller bli så utsträckt som möjligt. Håller nästan alltid i själva bocken.

The Gravel tråd
Positionen på första bilden är inte bra för stabiliteten, det var det jag menade. Den tycker jag är mycket sämre än hoodsen. Ska man hålla i bocken för bättre stöd ska det vara där nere, och då har man ingen bromsförmåga alls.
???
Va?! Håller aldrig i böjen om jag inte vill ha extra bromskraft eller bli så utsträckt som möjligt. Håller nästan alltid i själva bocken.
Jag kanske missförstår ditt inlägg, men;
Är du säker på att du har en sittställning på din cykel som passar dig?
För det låter som om sittställning är lite för lång om du inte kan sitta bekvämt med händerna i bocken så som i bilden nedan

Men det är kanske bäst om du postar en, helst flera, bilder på vad du menar
åtminstone för att jag inte skall missförstå ännu mer...

The Gravel tråd
Med händerna I bocken får jag en lägre tyngdpunkt o mkt mindre OTB-känsla, särskilt om jag har dropperpost på cykeln.
Gillar Ritchey Hypermax styre ( eller liknande Syntace t.ex) med en " rak" del att hålla händerna på i bocken. En- o tvåfingersbromsning går fint med väl inställda bromshandtag. Ställbar reach och bitepoint är kanon.

The Gravel tråd
???

Jag kanske missförstår ditt inlägg, men;
Är du säker på att du har en sittställning på din cykel som passar dig?
För det låter som om sittställning är lite för lång om du inte kan sitta bekvämt med händerna i bocken så som i bilden nedan

Men det är kanske bäst om du postar en, helst flera, bilder på vad du menar
åtminstone för att jag inte skall missförstå ännu mer...

Jag kan sitta bekvämt, inga problem. ??

Håller nästan alltid här:
IMG_2636.jpeg

Tillbaka
Topp