jarek996
Aktiv medlem
The Gravel tråd
liveforthis, du ska INTE gilla, du ska CYKLA med mig !!!!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
liveforthis, du ska INTE gilla, du ska CYKLA med mig !!!!

Ser ingen fördel att köra utan flare. Man kan ju se på pågående TdF att de flesta kör med flare. Mindre luftmotstånd när man håller på hoodsen och mer kontroll i bocken; win-win.Klurar på en gravelbike och delar till den. Är det att föredra ett styre med flare eller ska man köra med ett vanligt racerstyre? Tänker att jag kommer köra hyfsat bra grusvägar som inte är så stökiga eller tekniska.
Det är nog bara en smaksak. Gillar själv lite flare och skulle även köra det på eventuell ny lvghoj också.Klurar på en gravelbike och delar till den. Är det att föredra ett styre med flare eller ska man köra med ett vanligt racerstyre? Tänker att jag kommer köra hyfsat bra grusvägar som inte är så stökiga eller tekniska.
Isåfall säger jag ett styre med lite flare. Det är rätt skönt med lite granna oavsett väglag. Jag har 16° flare både på min gravel och lvg, det känns rätt allround. Mer än så behöver man inte om man inte gillar cykla i stök tycker jag.Är det att föredra ett styre med flare eller ska man köra med ett vanligt racerstyre? Tänker att jag kommer köra hyfsat bra grusvägar som inte är så stökiga eller tekniska.
Jag hade precis samma fundering som du när jag skulle välja min första gravel och just den jag valde hade 12° flare. Jag hade tänkt byta styre till ett utan flare men efter ett par turer känns det grymt bra så det kommer jag behålla...Klurar på en gravelbike och delar till den. Är det att föredra ett styre med flare eller ska man köra med ett vanligt racerstyre? Tänker att jag kommer köra hyfsat bra grusvägar som inte är så stökiga eller tekniska.
Smaken är som baken. Min gruscykel är en gammal cyclocross, så originalstyret hade nästan ingen flare. Har sedemera bytt till ett Easton E100 som har 4 grader flare. Så länge inte handlederna krockar med styret när man har händerna i bocken tycker jag det är lagom.Klurar på en gravelbike och delar till den. Är det att föredra ett styre med flare eller ska man köra med ett vanligt racerstyre? Tänker att jag kommer köra hyfsat bra grusvägar som inte är så stökiga eller tekniska.
Är det inte bredd (nere) för att ha bättre kontroll i dåliga (lösa) underlag (titta MTB) ?Flare ser ballt ut men tillför inte ett skvatt, tycker jag. Varför i hela friden skulle man vilja hålla bredare nere i bocken, där man är för att minska luftmotståndet?
Varför inte välja en stabil geometri på cykeln istället? Det finns väldigt många saker på en gruscykel jag skulle ändra på istället för bredden på styret, om jag kände att jag saknade kontroll. Räcker inte det så är rakt styre en miljon gånger bättre oavsett.Är det inte bredd (nere) för att ha bättre kontroll i dåliga (lösa) underlag (titta MTB) ?
Det finns väldigt många saker på en gruscykel jag skulle ändra på istället för bredden på styret, om jag kände att jag saknade kontroll.
Ser inte vad brett styre skulle ge i sand. Breda däck borde vara prio då snarare, så man inte sjunker ner.I lös sand (nerför) hjälper inga andra saker. Bredd styre KAN hjälpa!
Cyklar mycket i Polen, och där har vi många skogsvägar, som är INTE grusvägar, utan lös sand. Med bred styre har jag inga problem att ta sig genom, men man måste "attackera" i ganska hög fart och med "bredda händer" . Försök cykla på stranden med händerna på hoodsen.
Är det inte vettigare med rakt styre då?Aerodynamiken på gravel? Det skiter jag i. För låg snitthastighet att bry sig om.
Folierad MB31?Testkörde banan för nästa helgs "Glan Runt på Grus" utanför Norrköping idag. Riktigt rolig och fin bana på både snabba grusvägar och singeltracks. Kan verkligen rekommendera det! Kolla https://velonaviablog.wordpress.com...UMNnHaJIrPv3rEwko9KJNCwDqB7pOcenh9wmOqIRX3cPg för mer info. Visa bilaga 638724Visa bilaga 638725Visa bilaga 638726
Då kan man INTE byta sin position på hojen. Och på långa distans hjälper det verkligen att kunna göra det.Är det inte vettigare med rakt styre då?
Jaja, det går dock att lösa med alternativa styren. Jag menar bara att det känns som en märklig prioritering att ha bredare nere i bocken för att få stabilitet.Då kan man INTE byta sin position på hojen. Och på långa distans hjälper det verkligen att kunna göra det.
Jaja, det går dock att lösa med alternativa styren. Jag menar bara att det känns som en märklig prioritering att ha bredare nere i bocken för att få stabilitet.
Trots att jag är ingen "gigant" (181) så föredrar jag bredare styre även i min landsväg cykel. Har 44 och känner mig väldigt stabil med det (provade cykla på smalare, och kände mig okomfortabel). För att jag sällan gör utbrytningar, så aerodynamiken har för mig mindre betydelse än stabilitetenJaja, det går dock att lösa med alternativa styren. Jag menar bara att det känns som en märklig prioritering att ha bredare nere i bocken för att få stabilitet.
Jag tycker inte att bromsförmågan blir speciellt drabbad! :-)Jag upplever att det är betydligt stabilare i bocken om det är stökigt. Men: Bromsförmågan tar ju stryk.
Jag tycker inte att bromsförmågan blir speciellt drabbad! :-)
Det är ju inte tokbrett direkt, och jag avsåg flare. Alltså bredare nere än uppe. Om något borde det vara tvärtom, men det skulle vara så fult att ingen skulle våga använda det.Trots att jag är ingen "gigant" (181) så föredrar jag bredare styre även i min landsväg cykel. Har 44 och känner mig väldigt stabil med det (provade cykla på smalare, och kände mig okomfortabel). För att jag sällan gör utbrytningar, så aerodynamiken har för mig mindre betydelse än stabiliteten![]()
En gammal klassisk EASTON EC90 från tiden, vi hade inga "konstigheter" ?Det är ju inte tokbrett direkt, och jag avsåg flare.
Nej, jag har lackat om den själv.Folierad MB31?
+1Jag upplever att det är betydligt stabilare i bocken om det är stökigt.
Hur menar du då?Men: Bromsförmågan tar ju stryk.
Hur menar du då?
För med händerna som i bilden nedan blir ju bromsförmågan, och ffa bromskontrollen, bättre
![]()
Alternativet att bromsa från "hoodsen" ger klart sämre bromskraft och bromskontroll, även med skivbroms
![]()
Att det skulle ge bättre aerodynamik att hålla händerna i bocken tycker inte jag alltid stämmer. En sådan position med underarmarna parallell med marken är oftast snabbare
Typ så här
![]()
Är ju en smaksak det här allt som rör bock. Men jag tycker nog att bromsförmågan blir bättre i bocken :) inge vidare på hoodsen när det är stökigt, då håller jag helre i bocken.Jag upplever att det är betydligt stabilare i bocken om det är stökigt. Men: Bromsförmågan tar ju stryk.
Är ju en smaksak det här allt som rör bock. Men jag tycker nog att bromsförmågan blir bättre i bocken :) inge vidare på hoodsen när det är stökigt, då håller jag helre i bocken.
/edit: jaha, nu läste jag ditt senaste inlägg, hålla absolut längst ner!? Hmm, håller aldrig någonsin där :)
???Positionen på första bilden är inte bra för stabiliteten, det var det jag menade. Den tycker jag är mycket sämre än hoodsen. Ska man hålla i bocken för bättre stöd ska det vara där nere, och då har man ingen bromsförmåga alls.
Jag kanske missförstår ditt inlägg, men;Va?! Håller aldrig i böjen om jag inte vill ha extra bromskraft eller bli så utsträckt som möjligt. Håller nästan alltid i själva bocken.
???
Jag kanske missförstår ditt inlägg, men;
Är du säker på att du har en sittställning på din cykel som passar dig?
För det låter som om sittställning är lite för lång om du inte kan sitta bekvämt med händerna i bocken så som i bilden nedan
![]()
Men det är kanske bäst om du postar en, helst flera, bilder på vad du menar
åtminstone för att jag inte skall missförstå ännu mer...
Når du inte? WOWhålla absolut längst ner!? Hmm, håller aldrig någonsin där :)