The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
IMG_3465.jpeg
Lurade med frun på en kvällrunda. Magiskt fint!

The Gravel tråd
Min gravel cykel ligger kvar i väskan (efter Budapest), men det är dags att den ska rulla igen! Igår spikade jag biljetter till Bukarest.
Denna gången cyklar jag Donau motström. Resan (cykelresan ) börjar i Cernavoda i Rumänien, och slutar 4 dagar senare i Vidin (där jag slutade förra året). 610 km blir det iaf.

Vi landar i Bukarest på onsdag 19.30 och har tåg till Cernavoda kl 21.07.

Sen gäller det trampa lite.

Dag 1 : Cernavoda - Tutrakan 167 km
Dag 2 : Tutrakan - Turnu Magurele 188 km
Dag 3 : Turnu Magurele - Kozloduy 146 km
Dag 4 : Kozloduj - Vidin 109 km

Från Vidin tar vi tåg till Sofia (går 15.30).
Flyger hem måndag 13.30.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Dragit nu dragit ett antal vändor med min Wilier Jena jag köpte ny tidigare i våras.
Funderar på allvar ha den runt Vättern om några veckor. Verkar få samma fart ur den som ur landsvägshojen, men långt mer komfortabelt så fort asfalten inte är helt slät.

The Gravel tråd
Dragit nu dragit ett antal vändor med min Wilier Jena jag köpte ny tidigare i våras.
Funderar på allvar ha den runt Vättern om några veckor. Verkar få samma fart ur den som ur landsvägshojen, men långt mer komfortabelt så fort asfalten inte är helt slät.
Använd den. Jag är obetydligt långsammare med min gravel även på kortare pass. På längre pass som VR är det mycket viktigt att kroppen orkar.

The Gravel tråd
Klickade hem dessa för nån vecka sen. https://www.mantel.com/se/elite-wheels-drive-g45

Men direkt från elitewheels egen hemsida. Med rabattkod på 15% från Youtube landade det på strax under 10 inklusive frakt som ska hantera tullen. Kan återkomma med omdöme när de landat om nån vecka eller två.
Provkört nu. Fin finish och verkar snabba. Körde DT GR1600 med 18T innan och dessa känns klart responsivare.

The Gravel tråd
Den största nackdelen med min gravel på grupprundor är att jag som en riktig lågkadensare spinner ut.
Vi är bara 2 till helgen så ett mindre problem just nu för min del - men förståeligt. Kör GRX 1x12. Jag har dessutom bytt ner mig i storlek på främre klingan så från 35 knyck och uppåt går benen ganska friskt. Funkar det i helgen kan jag ju byta till en lite mer tätstegad kasett bak (har nu 10-51, men det hänger en 10-45 i garaget) och till den större klingan fram (38 nu, har en 40 liggandes) så är jag väl på banan. Växelväljaren bak bör funka även om den nu har lång arm. Kanske får justera kedjelängden något men det är ju en smal sak.

The Gravel tråd
Funkar det i helgen kan jag ju byta till en lite mer tätstegad kasett bak (har nu 10-51, men det hänger en 10-45 i garaget) och till den större klingan fram (38 nu, har en 40 liggandes) så är jag väl på banan. Växelväljaren bak bör funka även om den nu har lång arm. Kanske får justera kedjelängden något men det är ju en smal sak.
Jag kanske missförstår ngt i raderna ovan, men:
Om kedjelängden räcker till för 10-51 varför korta den vid byte till 10-45?

The Gravel tråd
Någon snäll person som vill dela med sig av en grustur på södra Öland? Längd spelar inte så stor roll vill bara inte missa den där klockrena grusvägen!

Alla tips på turer uppskattas, du kan skicka PM :)

The Gravel tråd
Någon snäll person som vill dela med sig av en grustur på södra Öland? Längd spelar inte så stor roll vill bara inte missa den där klockrena grusvägen!

Nu är inte jag Ölandsexperten men jag har cyklat där. Södra delen har inte så värst mycket grus vad jag minns om man inte beger sig ut på Alvaret. Det går ett par vägar (även för bil) tvärs över och de är mycket väl värda att cykla. Har man inte varit där innan så skall man verkligen inte missa ett besök. Det går också minst en officiell led (gång/cykel) på snedden (glömt vad den heter). Den är också superfin. Skall se om jag hittar karta om ingen annan hinner före

The Gravel tråd

Det finns ett par eller tre här: https://teamutangranser.se/smaland-oland/ . Har aldrig cyklat dem, men kanske kan vara till inspiration.

Edit, nu ser jag att alla var på norra delen...

The Gravel tråd
The Gravel tråd
Knäckt Elite-flaskställ har även jag råkat ut för, tyvärr.
Vad använde du för flaska? Jag har (ännu) inte lyckats knäcka ngt Elite-flaskställ när jag har använt Elite Fly-flaskor
Elite-FLY-Trinkflasche_800x800@2x.jpg

Elite Fly

De finns ju även i en variant med lock, för MTB enl Elite; Fly MTB
Kör med R2s flaskor och de tror jag är Elite. Det där flaskstället har ändå hängt med på över 1000 mil stök, så jag är inte jätteledsen.

The Gravel tråd
Kamping nära hemmet, så jag hade träskor och tung ryggsäck. Tidigt på morgonen så tog jag en omväg över Katrineholm hem. Så det jag visste förut blev bekräftat: Cykla inte la6ngt med tung ryggsäck.

Drygt tio mil.

Bilagor

• 20240601_233326.JPG
    20240601_233326.JPG
    644.8 KB · Besök: 65
  • 20240602_001743.JPG
    20240602_001743.JPG
    525.6 KB · Besök: 56
  • 20240602_025125.JPG
    20240602_025125.JPG
    450.1 KB · Besök: 53
  • 20240602_042604.JPG
    20240602_042604.JPG
    363.8 KB · Besök: 66
  • 20240602_042647.JPG
    20240602_042647.JPG
    924.3 KB · Besök: 66
Senast ändrad:
The Gravel tråd
Hur LÅG är du? Min snitt kadens på landsväg ligger runt 72 (ibland på 10-13 mil har jag 68, men sällan mer är 74)!!!!
Tål INTE hög kadens. Hög i mitt fall, börjar runt 80 :LOL:
Jag har inte räknat men i klungor sprutar mjölksyran när vi snittar kring 34-35, mot slutet på en rando fixar jag precis 30. Samtidigt kör jag ifrån kompisarna om vi får en uppförsbacke. När jag kör själv så räcker växlarna nästan, långa sträckor på tyngsta. Jag funderar på att byta från 50 till 54 på stora fram men jag har inte fått tummen ur.

Tillbaka
Topp