The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Jåptes um ad tä less o, se uld ig åk nidar weltplassn min ed, o less åw.
Det blev svåröversatt hittade en ordbok för Våmhus mål.
IMG_20240618_150712.jpg

The Gravel tråd
Mina planer på nästa gravelresan. Om vädret blir OK, do flyger vi (jag + 2 till) fredag 5 juli kl.13.00 från Köpenhamn till Gdansk. Landar 14.00 och sen bara 5 lugna mil till boendet (Stezyca), och ingenting mer, än god mat och (lite) öl ?
Lördag: Stezyca-Rosnowo - 146 km: https://en.mapy.cz/s/mocubukapo
Söndag: Rosnowo-Swinoujscie (färja till Ystad) 187 km;
Underbar landskap, fantastiska grusvägar och massa sjöar.

The Gravel tråd
Väldigt nöjd med 40mm bredd på grusdäcken (Thundero HD). Borde jag ändå testa 44mm av samma märke/modell? Input önskas!
Det är ju inte särskilt stor skillnad 40 => 44 (+10%), men vill du prova och din cykel har plats för dem så varför inte?
Men om man ändrar däcksbredd mer så kan även "styrkänsla/styrbalans" ändras mer än man är van vid.
Jag och flera andra har skrivit om det här tidigare och även GCN tog upp det i sin recension av olika däcksbredder här

The Gravel tråd
Någon som har tips på några bra avtagbara stänkskärmar/med snabbfäste? ? Hellre lite mer rejäla än standard ass-saver

Svarar mig själv för att tipsa om musguard - har blivit pepprad från alla håll och kanter av deras reklam och de verkar ju faktiskt bra. Jag köpte OG-modellen för att jag ville ha dem i gult ?
Screenshot 2024-06-25 at 22-08-25 OMNI set (front rear)[...].png

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Dagen började bra med sol och bad i den lilla tjärnen, varmt i vattnet så det svalkande en kort stund. Belägning på vägarna var rätt bra, hårt packad och bara korta partier med löst grus. Började med en klättring på några kilometer till Nedre Bönsabergs fäbod ( men det gick uppför). Lite vila i nedförsbackarna innan nästa backe upp till Stor Vasselnäs fäbod. Fick stökigt värre i den två kilometer långa nedförsbacken mot väg 1001. Fick byta spår efter halva backen, körde på vänster sida och plötsligt kommer en älgtjur med stora steg från hygget på högra sidan om vägen. Fick tvärbromsa och skrek till. Var 10 meter ifrån att krocka med skogens konung, som tur var vände den om.
IMG_20240625_130019.jpg
IMG_20240625_134326.jpg
IMG_20240625_134353.jpg
IMG_20240625_135332.jpg
IMG_20240625_135340.jpg
IMG_20240625_130040.jpg

The Gravel tråd
Svarar mig själv för att tipsa om musguard - har blivit pepprad från alla håll och kanter av deras reklam och de verkar ju faktiskt bra. Jag köpte OG-modellen för att jag ville ha dem i gult ?Visa bilaga 707804
Funderar på det där med mudguard. Tänker att vevlagret och klingan(-orna) + ev framväxel trots allt blir pepprade av grus och skit. Finns det inte fullsize skärmar som är nästan lika lätta och stabila som mudguards?

The Gravel tråd
Dagen började bra med sol och bad i den lilla tjärnen, varmt i vattnet så det svalkande en kort stund. Belägning på vägarna var rätt bra, hårt packad och bara korta partier med löst grus. Började med en klättring på några kilometer till Nedre Bönsabergs fäbod ( men det gick uppför). Lite vila i nedförsbackarna innan nästa backe upp till Stor Vasselnäs fäbod. Fick stökigt värre i den två kilometer långa nedförsbacken mot väg 1001. Fick byta spår efter halva backen, körde på vänster sida och plötsligt kommer en älgtjur med stora steg från hygget på högra sidan om vägen. Fick tvärbromsa och skrek till. Var 10 meter ifrån att krocka med skogens konung, som tur var vände den om.Visa bilaga 707930Visa bilaga 707931Visa bilaga 707932Visa bilaga 707933Visa bilaga 707934Visa bilaga 707928
Härlig färg på den där cykeln.

The Gravel tråd
Funderar på det där med mudguard. Tänker att vevlagret och klingan(-orna) + ev framväxel trots allt blir pepprade av grus och skit. Finns det inte fullsize skärmar som är nästan lika lätta och stabila som mudguards?
Hittar du några som funkar till V-bromsar och 43mm breda däck så hojta gärna till!

Du kan få hål i ramen också :) Be safe.
Hur då menar du? ?

The Gravel tråd
Var med bilen på service i torsdags, den skulle ta två timmar. Hängde på Gravelbiken på cykelhållaren. Skapade en runda som skulle ta två timmar i Komoot. Blev att köra oändliga asfalterade raksträckor första 15km. Gjorde misstaget att bestämma start och slutpunkt. Försökte avvika från asfalten men kom till vägs ände 2 gånger men det var fingrus. Passerade en levande fäbod med kor och några fäbodar till på vägen till Daddbo.
IMG_20240627_101340.jpg
IMG_20240627_101257.jpg
IMG_20240627_100129.jpg
IMG_20240627_093345.jpg
IMG_20240627_110609.jpg
IMG_20240627_110957.jpg

The Gravel tråd
Det blir INTE norra Polen (dåligt väder) , utan från Warszawa till Oswiecim (Auschwitz), längs Wisla floden.
Start fredag 16.30, slut måndag ca 15.00.
550 km

The Gravel tråd
Har servat min slaskcykel som mest går senhöst, vinter och tidig vår.
Går med Canyons egna skärmar till modellen. Nu på sommaren står den mest och skäms.
Kör Cinturato Gravel M 45 mm med inserts fram och bak.
Skall jag prova några nya däck kanske? Skall vara med bra mönster (ganska grovt) och 45 mm. Blir att köra med skärmar när slasket börjar, sedan så byter jag till vinterhjulen när halkan kommer.

Funderar på att köra utan skärmar i sommar och slänga på några väskor för lättare övernattningsturer.
IMG_7735.jpeg

Den är lite naken just nu, så jag får fundera lite över hur jag skall ha det.

Tillbaka
Topp