The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Högsta växel skiljer sig bara 4,5%, det är nästan ingenting. Du hamnar då som halvvägs mellan 11t och 12t med din nuvarande 46t fram.

Jag använder aldrig sån tung växel på min gruscykel.
Tack för snabbt svar. Vissa säger att man ska undvika högsta och lägsta växeln då kedjan ligger väldigt snett och slits snabbare. Hur pass känsligt är det?

The Gravel tråd
Tack för snabbt svar. Vissa säger att man ska undvika högsta och lägsta växeln då kedjan ligger väldigt snett och slits snabbare. Hur pass känsligt är det?

Hur långt är ett snöre? Det är inte så att grejerna exploderar. Moderna 1x drivlinor är ju designade för att man ska kunna köra med rejält sned ledjelinje. Är det optimalt ur effektförlusts- / slitageperspektiv? Ne, men det funkar väldigt bra ändå.

The Gravel tråd
Jag har en Trek Checkpoint ALR som jag använt mycket mer än jag räknat med. Ramen är en aning för liten och jag har blivit sugen på en nyare med kolfiber-ram och elektroniska växlar.
Checkpoint SL 5 AXS verkar väldigt trevlig men jag blir fundersam på om 1x12 kommer fungera för mig då jag kör 75% landsväg och 25% grus.
Om man bortser från att växlarna inte ligger lika tätt som på min nuvarande 2x11 - kommer det räcka på raksträckor? Vilken topphastighet kan man räkna med utan att kadensen blir alltför hög?
Har tyvärr ingen möjlighet att provköra och skulle uppskatta råd.

SRAM XPLR PG-1231, 11-44, 12-växlat
1x: 44 2x: 46/30
Om du vill räkna själv: https://ritzelrechner.de/

The Gravel tråd
På tal om Trek Checkpoint... NBD ! Checkpoint sl7 2026 varianten med sram force 13spd och kolfiber i princip allt. 50mm schwalbe gone rx pro .. Lite halvdålig bild och den är inte riktigt klar än.
Jäkla skillnad mot min gamla White gx ltd

20250822_184356.webp

The Gravel tråd
Spanar själv väldigt hårt på Trek SL 5 Kolfiber med elektroniska växlar då den är på rea för strax under 34tkr nu.

Har idag en Speedster Gravel 10 med lite bättre komponenter och som kostade 10tkr mindre. Är egentligen väldigt nöjd med den till både träning och tävling. Är bara när det kryper upp mot 10mil på stökigt underlag som den, för mig, aggressiva ställningen tar ut sin rätt. Tänker att tex en mer upprätt Trek, Berria med pseudo-dämpare eller liknande skulle underlätta.
Ett alternativ är såklart att modda Scotten, men oftast gillar jag den som den är.

Ytterligare ett alternativ är två cyklar. Behålla Speedstern och komplettera med en riktig komfort-gravel med dämpare fram. Tänker typ Grizl, Bianchi eller Ghost som verkar jäkligt prisvärd nu.
Att det går snabbare i stök men långsammare på plan yta är ju givet. Vikten blir ungefär samma som min Speedster. Men tycker det är väldigt svårt att hitta info från folk som faktiskt kört mycket gravel med dämpare. Försöker man fråga på forum eller grupper kapas ofta ämnet av folk som bara sett dem på bild men måste få förklara varför det är dåligt.

Försökte lyfta frågan i en grupp på FB och fick en utläggning om hur man kan använda benen som dämpning.. ungefär lika bra tips som att använda pedalerna till att trampa :)

Kanske någon här har ägt en dämpad gravel och kan dela erfarenheter?

The Gravel tråd
Spanar själv väldigt hårt på Trek SL 5 Kolfiber med elektroniska växlar då den är på rea för strax under 34tkr nu.

Har idag en Speedster Gravel 10 med lite bättre komponenter och som kostade 10tkr mindre. Är egentligen väldigt nöjd med den till både träning och tävling. Är bara när det kryper upp mot 10mil på stökigt underlag som den, för mig, aggressiva ställningen tar ut sin rätt. Tänker att tex en mer upprätt Trek, Berria med pseudo-dämpare eller liknande skulle underlätta.
Ett alternativ är såklart att modda Scotten, men oftast gillar jag den som den är.

Ytterligare ett alternativ är två cyklar. Behålla Speedstern och komplettera med en riktig komfort-gravel med dämpare fram. Tänker typ Grizl, Bianchi eller Ghost som verkar jäkligt prisvärd nu.
Att det går snabbare i stök men långsammare på plan yta är ju givet. Vikten blir ungefär samma som min Speedster. Men tycker det är väldigt svårt att hitta info från folk som faktiskt kört mycket gravel med dämpare. Försöker man fråga på forum eller grupper kapas ofta ämnet av folk som bara sett dem på bild men måste få förklara varför det är dåligt.

Försökte lyfta frågan i en grupp på FB och fick en utläggning om hur man kan använda benen som dämpning.. ungefär lika bra tips som att använda pedalerna till att trampa :)

Beror ju på vad som orsakar dina besvär.

Större luftkammare, dubbla styrlindor, en spacer till under stammen, kortare stam - allt sånt kan göra underverk för komforten.
Ny cykel är förvisso kul, men bra om man lyckas försöka reda ut innan vad som skaver mest med den gamla så man löser / förbättrar ett faktiskt problemområde och inte bara köper nytt i tron om att man får mer komfort / blir snabbare osv.

The Gravel tråd
Beror ju på vad som orsakar dina besvär.

Större luftkammare, dubbla styrlindor, en spacer till under stammen, kortare stam - allt sånt kan göra underverk för komforten.
Ny cykel är förvisso kul, men bra om man lyckas försöka reda ut innan vad som skaver mest med den gamla så man löser / förbättrar ett faktiskt problemområde och inte bara köper nytt i tron om att man får mer komfort / blir snabbare osv.

Japp, var det jag menade.

The Gravel tråd
Vilken dämpad stam kostar 600kr?
Går säkert att hitta billigare. Samt att det säkert finns ett gäng på Ali.

The Gravel tråd
Blev ingen ärtsoppa i Venjan. Cyklade med en kompis i torsdags från Hemus skidstadion/ Mora till Venjan. Venjan är en by som ligger mellan eller ingenstans där de ändlösa skogarna tar en paus, landskapet öppnar sig för sjö, å och fält. Byn saknar fik men har camping, Tempo och kyrka. Grusvägen dit var fin med långa backar och skog med björn.IMG_2317.webp
IMG_2313.webp
IMG_2312.webp
IMG_1997.webp
IMG_1998.webp
IMG_2001.webp

The Gravel tråd
Jag och min kompis körde en lite längre tur igår från Örebro till Laxå. Cirka 14mil prima grus.
Länk till stravarutt ifall nån är sugen.
https://strava.app.link/8fHwS8N4iWb

Runt 12grader när vi startade kl 8:30 men det ordnade upp sig under förmiddagen.

Sjukt fina grusvägar mellan Laxå och Viby. Bland dom finaste grusvägarna jag cyklat på och helt bilfria.

Visa bilaga 791068
Visa bilaga 791064Visa bilaga 791065Visa bilaga 791066Visa bilaga 791067
Det är INTE precis albanskt grus, eller hur glitch?

The Gravel tråd
Om dina fingrar domnar är boven sannolikt något annat än bara styret, troligen för mycket tryck på händerna som kan bero på en massa saker.
Kan vara men har problem även i andra sammanhang så tror jag borde väl uppsöka läkare och kontrollera det. Hjälpte bra på mina mtb cyklar när jag kör med ergon och sqlabs ergonomiska grips så tänkte ge det försök också på denna.
Ingen fanstast av dropbar annars så har också gott i tankarna att skaffa någon flatbar gravel / xc hardtail istället för denna.

The Gravel tråd
Vad tycker du om utformningen på de nya reglagen?
Mina tankar!

De nya reglagen är en dröm! Jag bytte nyligen från gamla Apex 11-delat, först till Rival D1 och nu till Force E1.

Apex 11 kändes alltid som rejäla klumpar i handen, trots att jag själv har ganska stora händer (9–10 i storlek). Jag gick därför över till Rival D1 för att få AXS-systemet.

Tyvärr var Rival D1-reglagen ganska fyrkantiga och tjocka, och dessutom trånga att bromsa med när man låg på hoodsen. Från bocken var det också lite knepigt att nå växlarna på ett smidigt sätt.

Force E1 (samma form som nya Rival/Red) är däremot en enorm uppgradering både i komfort och känsla. Reglagen är "mindre" och påminner mycket om Ultegra 8170, som jag har på min allroad. Formen är mer rundad, betydligt skönare i handen och det är lättare att bromsa utan att klämma fingrarna.

Ifall jag skulle välja mellan Ultegra och nya Force, på gravel Force! Där vill jag kunna ha plats för alla fingrar under reglaget när det blir lite skakigt
För landsväg hade det inte spelat någon roll, grymt nöjd med min Ultegra där!

The Gravel tråd
Mina tankar!

De nya reglagen är en dröm! Jag bytte nyligen från gamla Apex 11-delat, först till Rival D1 och nu till Force E1.

Apex 11 kändes alltid som rejäla klumpar i handen, trots att jag själv har ganska stora händer (9–10 i storlek). Jag gick därför över till Rival D1 för att få AXS-systemet.

Tyvärr var Rival D1-reglagen ganska fyrkantiga och tjocka, och dessutom trånga att bromsa med när man låg på hoodsen. Från bocken var det också lite knepigt att nå växlarna på ett smidigt sätt.

Force E1 (samma form som nya Rival/Red) är däremot en enorm uppgradering både i komfort och känsla. Reglagen är mindre och påminner mycket om Ultegra 8170, som jag har på min allroad. Formen är mer rundad, betydligt skönare i handen och det är lättare att bromsa utan att klämma fingrarna.

Ifall jag skulle välja mellan Ultegra och nya Force, på gravel Force! Där vill jag kunna ha plats för alla fingrar under reglaget när det blir lite skakigt
För landsväg hade det inte spelat någon roll, grymt nöjd med min Ultegra där!
Har också bytt till de nya SRAM-reglagen och det är stor skillnad mot de gamla. Nu har jag inte hunnit trampa så långt med dem ännu, men det är stor skillnad.

The Gravel tråd
Är nån sugen att förlänga lite sommar? Jag ska avsluta min Donau, och planerar flyga till Bukarest torsdag (18.09) sen kväll. Tillbaka tisdag (23.09) kväll. 4 cykeldagar ca 14-16 mil och på tisdag halva (drygt) dagen i Constanta (bad i Svarta Havet). Det är 26-29 grader i Rumänien!

The Gravel tråd

Jag har en Specialized Diverge Carbon 2021 som har den inbyggda dämparen i styrhuvudet. Det funkar bra. Samt att ramen och hela cykeln ger fin komfort. Såg precis tre olika Youtube-tester på den nya Specialized Diverge 2025/2026? års modell, där cykeln är förändrad på några punkter. 20mm dämpning i styret. Utrymme för hela 2,2 tums däck. Större fack i ramen. 18mm flex i sadelstolpen. mm. Men samtliga testare ansåg att modellen var den komfortablaste gruscykeln. Inte den snabbaste (där du redan har ditt spjut), men modellen är populär för längre grustävlingar och "self support". Kanske kan det var något för dig att kika på om du ska tävla på längre distanser.

https://www.specialized.com/se/sv/diverge-4-pro-ltd-sram-red-xplr/p/4294387?color=5468573-4294387

1757599535194.webp

The Gravel tråd
Är nån sugen att förlänga lite sommar? Jag ska avsluta min Donau, och planerar flyga till Bukarest torsdag (18.09) sen kväll. Tillbaka tisdag (23.09) kväll. 4 cykeldagar ca 14-16 mil och på tisdag halva (drygt) dagen i Constanta (bad i Svarta Havet). Det är 26-29 grader i Rumänien!

Älskar alltid när det svarar 35 pers, och jag kan välja 5 st. av de! 😂

The Gravel tråd
Måste erkänna, körde för mycket asfalt och det är inte gravel! Förtiplus hade rätt det är för mycket bilar. Cyklade fin grusväg upp mot toppen av Grönklitt varav sista tre kilometerna är asfalt. Satsade lite extra ned för första utförslöpan fick möte i första 90 graders högerböjen av en grå BMW som genade på min sida. Gick bra ändå, Fick en kort men intensiv skur innan toppen men när jag kommit hem öppnade sig himlen och det blev översvämning i regnmätaren.
IMG_2382.webp
IMG_2373.webp
IMG_2375.webp
IMG_2377.webp

The Gravel tråd
Cyklade fin grusväg upp mot toppen av Grönklitt varav sista tre kilometerna är asfalt.
För en som nästan bara har varit på Grönklitt när det är snötäckt var det kul att upptäcka hur fint det är även på sommaren.
Jag hälsade på några husägare där i somras och cyklade grusväg där det brukar åkas skidor.
En sak som kommer att märkas även i vinter är kalhygget av Stormon!

The Gravel tråd
Brukar ni andra sätta på heltäckande ridewrap eller liknande på era Gravelcyklar?

Surfade in där men blev lite avskräckt av 2100kr för den anpassade versionen.

Tillbaka
Topp