The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
IMG_20250914_073627.webp
IMG_20250914_073630.webp
IMG_20250914_073633.webp
IMG_20250914_073642.webp
IMG_20250914_073653.webp
IMG_20250914_073700 kopia.webp
IMG_20250914_073705.webp
IMG_20250913_150549.webp

Lördagen startade tidigt med en biltransport från förort till Stockholm till Stigtomta, utanför Nyköping. 72 minuter. För att vara exakt. Vi följde Team utan gränsers rutt (och satte in en slant, som tack för deras arbete)

https://teamutangranser.se/gravel-stigtomta-loop/

Rundan var möjlig att cykla väldigt fort, om man önskade det, då underlaget var fint och snabbt och utan långa branta backar eller partier med stenar och rötter.

Jättefina vyer, blandat med sjöar och ståndsmässiga hus. Dagen till ära var det mellan +17-20C och en rejäl glad sol. Perfekt septemberdag!

Vi fikar vid Ändebolsgård. De har lättare fika, men även långkok och annat rejält. https://www.andebolsgard.se/ppettider

Konstaterade efter rundan att hon åt en ynka bulle och vatten då hon körde zon1 och zon2. Själv låg jag i zon2 och zon3 och krävde därför ett mycket större energiintag.

Tidigare hade det varit en skylt vid 75km om privat väg efter järnvägsövergången vid Ålspånga säteri. Skylten var nu borttagen. Istället var det stora järngrindar. Så vi stannade och jag försäkrade sambon om att vi som cyklister hade lagen på vår sida, så det var bara att gå runt grindarna och cykla vidare. Sambon gick runt. Jag tänkte att jag tar en bild... Precis då öppnar sig grindarna! Min sambo skrattar, och säger att jag ges en kunglig entré. Vet inte om de har sensorer eller om grinden är kameraövervakad. Vi fortsätter mot de historiska husen. Plötsligt dyker en ilsken hund upp som springer efter oss. Jag ska precis greppa vattenflaskan och spruta på hunden - när den tystnar och vänder tvärt! Kändes rejält svettigt!
Sista 20 km bjuds på asfaltsväg, men den var ovanligt smal, fint slingrig och böljande. Vi hade ett möte på hela sträckan! Glest trafikerad med andra ord.

Sambon gav rundan betyget 9/10. Vem är jag att säga emot.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
OK! Biljetter till Rumänien bokade! Sista Donau biten och jag blir klart!
Flyger den 18 sept. (sen kväll) tillbaka 23 sept. (kväll).
fredag: 7.10 tåg till Cernavoda, och 160 km Cernavoda -Galati. Lördag bara 100 km (Galati till Tulcea). Sen båt (13.30) till Sulina och promenad till Donaus mynning (bild)
Söndag: Sulina - Sfantu Gheorghe (38 km), sen båt till Mahmudia ) och ca 80 km till Jurilovca. Måndag 110 km till Constanta. Bad i Svarta Havet och tisdag 13.30 tåg till Bucarest.

WhatsApp Bild 2025-09-15 kl. 19.46.39_d1377687.webp
program-Delta-Dunarii-slider-3.webp

The Gravel tråd
OK! Biljetter till Rumänien bokade! Sista Donau biten och jag blir klart!
Flyger den 18 sept. (sen kväll) tillbaka 23 sept. (kväll).
fredag: 7.10 tåg till Cernavoda, och 160 km Cernavoda -Galati. Lördag bara 100 km (Galati till Tulcea). Sen båt (13.30) till Sulina och promenad till Donaus mynning (bild)
Söndag: Sulina - Sfantu Gheorghe (38 km), sen båt till Mahmudia ) och ca 80 km till Jurilovca. Måndag 110 km till Constanta. Bad i Svarta Havet och tisdag 13.30 tåg till Bucarest.

Visa bilaga 793746Visa bilaga 793753
17 va mysigt!

The Gravel tråd
Spanar själv väldigt hårt på Trek SL 5 Kolfiber med elektroniska växlar då den är på rea för strax under 34tkr nu.

Har idag en Speedster Gravel 10 med lite bättre komponenter och som kostade 10tkr mindre. Är egentligen väldigt nöjd med den till både träning och tävling. Är bara när det kryper upp mot 10mil på stökigt underlag som den, för mig, aggressiva ställningen tar ut sin rätt. Tänker att tex en mer upprätt Trek, Berria med pseudo-dämpare eller liknande skulle underlätta.
Ett alternativ är såklart att modda Scotten, men oftast gillar jag den som den är.

Ytterligare ett alternativ är två cyklar. Behålla Speedstern och komplettera med en riktig komfort-gravel med dämpare fram. Tänker typ Grizl, Bianchi eller Ghost som verkar jäkligt prisvärd nu.
Att det går snabbare i stök men långsammare på plan yta är ju givet. Vikten blir ungefär samma som min Speedster. Men tycker det är väldigt svårt att hitta info från folk som faktiskt kört mycket gravel med dämpare. Försöker man fråga på forum eller grupper kapas ofta ämnet av folk som bara sett dem på bild men måste få förklara varför det är dåligt.

Försökte lyfta frågan i en grupp på FB och fick en utläggning om hur man kan använda benen som dämpning.. ungefär lika bra tips som att använda pedalerna till att trampa :)

Kanske någon här har ägt en dämpad gravel och kan dela erfarenheter?
Nu kanske du redan har handlat men jag klippte precis en SL5 efter några månaders grubblande över olika alternativ (Orbea, Diverge, Topstone, Ghost osv).

Det som hjälpte mig till beslut var dels att den känns väldigt potent som långfärdshoj - komfortfokus men lite raceigare framtoning (toppstone tex kändes lite mer fåtölj). Men också att de i butiken hade monterat grovt mönstrade 29x2.2 däck och det var gott om utrymme runt om, trots att Trek själva säger max 50mm. Så jag resonerade som så att däck i den storleken kan ge mig all dämpning jag kan tänkas behöva på en sån här cykel.

Visionen är att ha ett hjulpar med riktigt maffiga däck för den typen av cykling i kombination med kolfiberhjul med typ 40mm slicks för snabba(re) klubbrundor

The Gravel tråd
The Gravel tråd
Nu kanske du redan har handlat men jag klippte precis en SL5 efter några månaders grubblande över olika alternativ (Orbea, Diverge, Topstone, Ghost osv).

Det som hjälpte mig till beslut var dels att den känns väldigt potent som långfärdshoj - komfortfokus men lite raceigare framtoning (toppstone tex kändes lite mer fåtölj). Men också att de i butiken hade monterat grovt mönstrade 29x2.2 däck och det var gott om utrymme runt om, trots att Trek själva säger max 50mm. Så jag resonerade som så att däck i den storleken kan ge mig all dämpning jag kan tänkas behöva på en sån här cykel.

Visionen är att ha ett hjulpar med riktigt maffiga däck för den typen av cykling i kombination med kolfiberhjul med typ 40mm slicks för snabba(re) klubbrundor
Det blev ett sidospår. Kunde inte släppa tanken på en framdämpad Gravel. Så det stod mellan Ghost (billigast), Grizl eller Bianchi.

När Bianchin helt plötsligt fanns på 30% rea i GBG så blev det skarpt läge. Men 42tkr för dämpade Arcadex Pro är en del.. visserligen minus vad jag kunde sälja kolfiberhjulen för, vill behålla mina alu, men ändå.

Men Arcadex Comp utan dämp och med generiska hjul för 24tkr däremot, det blev köp.

Planen är att köpa dämparen löst och helt enkelt kunna byta fram och tillbaka och utvärdera.

I övrigt är den precis så som jag eftersträvade. Lite mer förlåtande ergonomi, fler alternativ till väskor m.m, förvaring i ram etc.
Bara hunnit några träningspass så vet inte hur snabb den är på lopp. Men det känns bra.

The Gravel tråd
1 timme 48 min. och jag stiger ut i Cernavoda POD (POD betyder Bron Över Donau på rumänska). Tåget stannar vid brofäste. Köper en bit pizza och startar Garmin. I Cernavoda första ”klättring”😉 Sen rumänska småbyar och grus blandat med gammalt asfalt. Passerar fortres ruiner från gamla tider. Plötsligt i skogen, vid strandkanten dyker upp basäng med illaluktande vatten (42,4 grader). I basängen sitter äldre Rumäner. Kanske inte Baden Baden, men vilken vy över Donau! Och gratis! 10 km efter Baden Baden, korsar jag floden och stannar po denna sidan resten av dagen. Hundratals hemlösa hundar! Det blev några spurter idag (men mest för skoj, för det var aldrig nån farligt situation). Sen ganska tråkigt väg (tyvärr mycket asfalt) till Galati. Hittat boende, duschar och går käka lite. Nu ligger jag i sängen och ska försöka somna. Det var bara 2 timmar och 45 min. sömn sista natten (OK, + 2 timmar på flyget) så jag känner mig ganska sliten. 176 km idag iaf. Imorgon har jag färja över floden redan 7:30! 😭 I Galati finns INGEN bron! P.S. dimman i vattnet på en av bilder, det är kylvatten från enda rumänska kärnkraftverket (i Cernavoda)!
IMG_9859.webp
IMG_9858.webp
IMG_9866.webp
IMG_9869.webp
IMG_9873.webp
IMG_9872.webp
IMG_9879.webp
IMG_9882.webp
IMG_9885.webp
IMG_9886.webp
IMG_9884.webp
IMG_9892.webp
IMG_9891.webp
IMG_9890.webp
IMG_9894.webp
IMG_9896.webp
IMG_9897.webp
IMG_9904.webp
IMG_9903.webp
IMG_9902.webp
IMG_9906.webp
IMG_9907.webp
IMG_9908.webp
IMG_9912.webp
IMG_9915.webp

The Gravel tråd
Somnade 22.00, vaknade 6.30. Lätt frukost (köpte igår), och kl 7.00 start mot färjan (bara 2 km). 17 grader kl 7.00!!! Nu har jag 35 km till Tulcea. Sitter i Brasserie (😂) dricker öl, och väntar på sandwich. Min båt från Tulcea går 13.30 så ingen stress! P.S. En sandwich visar sig en dubbel (35 sek) 😂
IMG_9931.webp
IMG_9933.webp
IMG_9935.webp
IMG_9936.webp
IMG_9937.webp
IMG_9938.webp
IMG_9939.webp
IMG_9941.webp
IMG_9945.webp
IMG_9946.webp
IMG_9947.webp
IMG_9948.webp
IMG_9951.webp
IMG_9953.webp
IMG_9955.webp
IMG_9954.webp
IMG_9956.webp
IMG_9958.webp
IMG_9959.webp

Bilagor

• IMG_9960.webp
    IMG_9960.webp
    211.9 KB · Besök: 26
The Gravel tråd
Själva kaptenen väckte mig, för jag somnade så djupt, att missade ankomst till Sulina😂 Kl. var 17.00 så jag hoppade på min Basso och cyklade så långt kan man komma på två hjul. Ca 5 km från Sulina och Donau försvinner i Svarta Havet. Sen till stranden, bad i havet och tillbaka till Sulina. Liten runda, hittar boende, snabb dusch och ut, hitta fiskrestaurang (det är ganska enkelt, för att alla restauranger serverar fisk😉). Väntar på 250 G malfilé + annat. 105 km på hjul och 80 km båtresa.
IMG_0009.webp
IMG_0011.webp
IMG_0013.webp
IMG_0014.webp
IMG_0017.webp
IMG_0018.webp
IMG_0021.webp
IMG_0020.webp
IMG_0027.webp
IMG_0030.webp
IMG_0035.webp
IMG_0033.webp
IMG_9978.webp
IMG_9979.webp
IMG_9984.webp
IMG_9984.webp
IMG_9987.webp
IMG_9989.webp
IMG_9994.webp
IMG_0001.webp
IMG_0002.webp
IMG_0005.webp
IMG_0008.webp
IMG_0010.webp
IMG_0009.webp
IMG_0011.webp
IMG_0013.webp
IMG_0014.webp
IMG_0017.webp
IMG_0018.webp

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Hur funkar wheeltop-gruppen? Och är det någon Kinaram med custom logga? (står det BLÄCK?)
Wheeltop växlar bra. Det som kräver mest är den initiala kalibreringen av växellägena men när det är gjort så fungerar växlingarna utmärkt. Det som inte är så bra är hoodsen som är väl tighta när bromsarna ska luftas. Luckan till laddningen av bakväxeln är svår att få på plats. Betalalade 4500 för reglage, bakvxl och bromsok.
Ramen är en Carbonda 505 med hempulade loggor och lack.

The Gravel tråd
Hade en ledig dag, vaknade tidigt. Packade cykel och utrustning för att cykla en dag i Norge. Körde bil över 20 mil och kom lite för längt norr ut. Startade i Gjota, en liten håla i Osdalen, cyklade norr ut med fjäll på båda sidor. Missade att starta rundan i Garmin, fick stanna flera gånger för att läsa kartan. Hade tur och kom tillbaka till starten av rundan. Det eviga regnandet började när jag började packa in utrustningen i bilen. Blev 1300hm och distansen 107km
IMG_2439.webp
IMG_2429.webp
IMG_2432.webp
IMG_2433.webp
IMG_2431.webp
IMG_2435.webp
IMG_2434.webp

Bilagor

• IMG_2442.webp
    IMG_2442.webp
    395.7 KB · Besök: 35
  • IMG_2420.webp
    IMG_2420.webp
    965.3 KB · Besök: 40
The Gravel tråd
Inte långt efter vi heller tempmässigt.
Stora skillnadenerna är:

Jareks dag:
- serverad frukost
- öl
- cykla
- öl
- posta bilder på happy
- mata hundar
- cykla
- öl
- äta obskyra bakelser och mata hundar
- posta på happy
- sova

Min dag:
- dricka kaffe livrädd för att dottern ska vakna och lugnet ska ta slut
- klunsa med frugan om vem som ska ta sonens andra match idag i tjottahejti
- tjafsa med dottern om att hon inte kan titta på teve hela dagen
- försöla styra någon lekdate
- bråka med båda barnen om lunch
- svettas på simhallen under simskolan som dottern intr vill gå på för det är nya lärare för terminen
- åka och storhandla när alla är trötta och hungriga

- kaaaaanske hinna ut på en liten cykeltur

- planera veckan med allas jobb och aktiviteter

Ååååh nu ropades det från övervåningen "pappaaaa jag har baaaajsat!"

Jag antar lugnet är över 😂😂😂

IMG_20250921_080213.webp

The Gravel tråd
Stora skillnadenerna är:

Jareks dag:
- serverad frukost
- öl
- cykla
- öl
- posta bilder på happy
- mata hundar
- cykla
- öl
- posta på happy
- sova

Min dag:
- svettas på simhallen under simskolan som dottern intr vill gå på för det är nya lärare för terminen

Visa bilaga 794786
😄😄 igenkänningsfaktorn är hög!

The Gravel tråd
Stora skillnadenerna är:

Jareks dag:
- serverad frukost
- öl
- cykla
- öl
- posta bilder på happy
- mata hundar
- cykla
- öl
- posta på happy
- sova

Min dag:

Visa bilaga 794786
Men ge det några år, sen saknar du det (med).

The Gravel tråd
Stora skillnadenerna är:

Jareks dag:
- serverad frukost
- öl
- cykla
- öl
- posta bilder på happy
- mata hundar
- cykla
- öl
- posta på happy
- sova

Min dag:

Visa bilaga 794786
Jag skulle nog egentligen vilja ha familj och barn, men å andra sidan kanske det är lugnast som det är nu. 😅

The Gravel tråd
Hade 3 timmar (36km) att hinna till båten, så det skulle vara lugn resa, men…. 6. punkor (många av de dubbel) och jävla stenväg!!! Stress, värme, svett 😭😭😭 Kom till Sfantu Gheorghe 10.45 (båt går 11.00). Hinner dricka MEST FÖRTJÄNT öl i mitt liv (CIUC på min sadel)!!! Byta och laga slang 6ggr i 25 graders värme, det vill ingen göra (kanske börja ”mjölka” sina däck?) 😭 Nu sitter jag i Murighiol, dricker öl och planerar resten av dagen! Fixade också 2 slangar med hjälp av Donaus vatten😉 P.S. glitch, har hon bajsat mycket?? 😂😂. P.S.2 andra taggar var mycket mindre
IMG_0094.webp
IMG_0095.webp
IMG_0096.webp
IMG_0097.webp
IMG_0098.webp
IMG_0100.webp
IMG_0102.webp
IMG_0103.webp
IMG_0104.webp
IMG_0105.webp
IMG_0109.webp
IMG_0110.webp
IMG_0111.webp
IMG_0120.webp
IMG_0122.webp
IMG_0126.webp
IMG_0128.webp
IMG_0116.webp
IMG_0117.webp
IMG_0129.webp
IMG_0130.webp
IMG_0137.webp
IMG_0138.webp

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Jag skulle nog egentligen vilja ha familj och barn, men å andra sidan kanske det är lugnast som det är nu. 😅

Det kan ju vara annorlunda, framförallt när barn är lite äldre). Igår fick jag välja mellan rulla (eller ramla?) nedför Väsjöbacken med sonen eller cykla grustur med frun. Valde det sista och det var riktigt fint!

(Då lämnade jag bort att sonen fick en punka på sin dirtjumper på morgonen på väg till en match och jag blev kallad för att transportera honom till matchen i tid, det var jobbigt lagning av punka också. Så jag började min blå/grön klassiker i Hellas en timme sent. Men allt slutade väl, framförallt för att liften på Väsjöbacken körde en timme till.)

The Gravel tråd
Efter lunch (min sista bild uppe) hade jag 70 km till mål. Ganska tråkigt sträcka, 50/50 grus och asfalt. Jurilovca (gårdagens mål) är en rysk by i Rumänien (det finns flera). Den byggdes 200 år sedan av ryska kosacker. Även idag, 90% i byn använder ryska som första språket (jag kunde testa mina kunskaper i ryska😂). Alla restauranger serverar fisk, för att byn ligger vid stora sjön som heter Lacul Golovița. Till middag var det fisksoppa (med sällskap) och sen ryska ostpiroger och ryska munkar. P.S. i en av ”ryska” byar (Sarichioi) tittade lite på rumänsk division IV😉. P.S. 2 på sista bilden ”mitt” hus.
IMG_0141.webp
IMG_0142.webp
IMG_0143.webp
IMG_0148.webp
IMG_0146.webp
IMG_0150.webp
IMG_0152.webp
IMG_0153.webp
IMG_0156.webp
IMG_0155.webp
IMG_0161.webp
IMG_0164.webp
IMG_0166.webp
IMG_0165.webp
IMG_0169.webp
IMG_0170.webp
IMG_0180.webp
IMG_0176.webp
IMG_0187.webp

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Efter lunch (min sista bild) hade jag 70 km till mål. Ganska tråkigt sträcka, 50/50 grus och asfalt. Jurilovca (gårdagens mål) är en rysk by i Rumänien (det finns flera). Den byggdes 200 år sedan av ryska kosacker. Även idag, 90% i byn använder ryska som första språket (jag kunde testa mina kunskaper i ryska😂). Alla restauranger serverar fisk, för att byn ligger vid stora sjön som heter Lacul Golovița. Till middag var det fisksoppa (med sällskap) och sen ryska ostpiroger och ryska munkar. P.S. i en av ”ryska” byar (Sarichioi) tittade lite på rumänsk division IV😉. P.S. 2 på sista bilden ”mitt” hus. Visa bilaga 795131Visa bilaga 795132Visa bilaga 795133Visa bilaga 795134Visa bilaga 795135Visa bilaga 795136Visa bilaga 795137Visa bilaga 795138Visa bilaga 795139Visa bilaga 795140Visa bilaga 795141Visa bilaga 795143Visa bilaga 795145Visa bilaga 795147Visa bilaga 795151Visa bilaga 795152Visa bilaga 795153Visa bilaga 795154Visa bilaga 795155
Fina bilder! Visade min sambo. Hon gillade också bilderna. Jag berättade att du gjort en massa kul cykelresor och visade tidigare bilder. Undrar vilka länder du cyklat i och vilket ställe som var bäst?

Tillbaka
Topp