Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
17 va mysigt!OK! Biljetter till Rumänien bokade! Sista Donau biten och jag blir klart!
Flyger den 18 sept. (sen kväll) tillbaka 23 sept. (kväll).
fredag: 7.10 tåg till Cernavoda, och 160 km Cernavoda -Galati. Lördag bara 100 km (Galati till Tulcea). Sen båt (13.30) till Sulina och promenad till Donaus mynning (bild)
Söndag: Sulina - Sfantu Gheorghe (38 km), sen båt till Mahmudia ) och ca 80 km till Jurilovca. Måndag 110 km till Constanta. Bad i Svarta Havet och tisdag 13.30 tåg till Bucarest.
![]()
Mapy.com
Popular map portal covering whole world by wide range of maps - basic, outdoor (hiking/cycling), traffic, winter. It offers possibility of aerial and 3D view. Extensive amount of travel points of interest. Users are able to search places, plan routes, measure ground and create and share own...mapy.com
Visa bilaga 793746Visa bilaga 793753![]()
Mapy.com
Popular map portal covering whole world by wide range of maps - basic, outdoor (hiking/cycling), traffic, winter. It offers possibility of aerial and 3D view. Extensive amount of travel points of interest. Users are able to search places, plan routes, measure ground and create and share own...mapy.com
Det blir spännande att följa din resa!Bukarest morgon. Kl 6:52 10 graderCyklade precis 12 km ”halvmotorvägen” med morgontrafik (inga andra vägar in till Bukarest). Väntar på tåg till Cernavoda (7:10).Visa bilaga 794343Visa bilaga 794344Visa bilaga 794345Visa bilaga 794346
Nu kanske du redan har handlat men jag klippte precis en SL5 efter några månaders grubblande över olika alternativ (Orbea, Diverge, Topstone, Ghost osv).Spanar själv väldigt hårt på Trek SL 5 Kolfiber med elektroniska växlar då den är på rea för strax under 34tkr nu.
Har idag en Speedster Gravel 10 med lite bättre komponenter och som kostade 10tkr mindre. Är egentligen väldigt nöjd med den till både träning och tävling. Är bara när det kryper upp mot 10mil på stökigt underlag som den, för mig, aggressiva ställningen tar ut sin rätt. Tänker att tex en mer upprätt Trek, Berria med pseudo-dämpare eller liknande skulle underlätta.
Ett alternativ är såklart att modda Scotten, men oftast gillar jag den som den är.
Ytterligare ett alternativ är två cyklar. Behålla Speedstern och komplettera med en riktig komfort-gravel med dämpare fram. Tänker typ Grizl, Bianchi eller Ghost som verkar jäkligt prisvärd nu.
Att det går snabbare i stök men långsammare på plan yta är ju givet. Vikten blir ungefär samma som min Speedster. Men tycker det är väldigt svårt att hitta info från folk som faktiskt kört mycket gravel med dämpare. Försöker man fråga på forum eller grupper kapas ofta ämnet av folk som bara sett dem på bild men måste få förklara varför det är dåligt.
Försökte lyfta frågan i en grupp på FB och fick en utläggning om hur man kan använda benen som dämpning.. ungefär lika bra tips som att använda pedalerna till att trampa :)
Kanske någon här har ägt en dämpad gravel och kan dela erfarenheter?
Hur funkar wheeltop-gruppen? Och är det någon Kinaram med custom logga? (står det BLÄCK?)Det blev uppehåll i regnandet i söndags. Cyklade Vasaloppsleden Läde-Hökberg-Mora. Fick ligga i för jag glömde tömma vattenmätaren hemma. Det blev en bra gravelrunda på 61km.Visa bilaga 793793Visa bilaga 793794Visa bilaga 793795Visa bilaga 793796
Det blev ett sidospår. Kunde inte släppa tanken på en framdämpad Gravel. Så det stod mellan Ghost (billigast), Grizl eller Bianchi.Nu kanske du redan har handlat men jag klippte precis en SL5 efter några månaders grubblande över olika alternativ (Orbea, Diverge, Topstone, Ghost osv).
Det som hjälpte mig till beslut var dels att den känns väldigt potent som långfärdshoj - komfortfokus men lite raceigare framtoning (toppstone tex kändes lite mer fåtölj). Men också att de i butiken hade monterat grovt mönstrade 29x2.2 däck och det var gott om utrymme runt om, trots att Trek själva säger max 50mm. Så jag resonerade som så att däck i den storleken kan ge mig all dämpning jag kan tänkas behöva på en sån här cykel.
Visionen är att ha ett hjulpar med riktigt maffiga däck för den typen av cykling i kombination med kolfiberhjul med typ 40mm slicks för snabba(re) klubbrundor
Wheeltop växlar bra. Det som kräver mest är den initiala kalibreringen av växellägena men när det är gjort så fungerar växlingarna utmärkt. Det som inte är så bra är hoodsen som är väl tighta när bromsarna ska luftas. Luckan till laddningen av bakväxeln är svår att få på plats. Betalalade 4500 för reglage, bakvxl och bromsok.Hur funkar wheeltop-gruppen? Och är det någon Kinaram med custom logga? (står det BLÄCK?)
Trodde du kommit till insikt och skaffat hundar och lagt ner cyklandet.

Inte långt efter vi heller tempmässigt.
Stora skillnadenerna är:
Jareks dag:
- serverad frukost
- öl
- cykla
- öl
- posta bilder på happy
- mata hundar
- cykla
- öl
- äta obskyra bakelser och mata hundar
- posta på happy
- sova
Min dag:
- dricka kaffe livrädd för att dottern ska vakna och lugnet ska ta slut
- klunsa med frugan om vem som ska ta sonens andra match idag i tjottahejti
- tjafsa med dottern om att hon inte kan titta på teve hela dagen
- försöla styra någon lekdate
- bråka med båda barnen om lunch
- svettas på simhallen under simskolan som dottern intr vill gå på för det är nya lärare för terminen
- åka och storhandla när alla är trötta och hungriga
- kaaaaanske hinna ut på en liten cykeltur
- planera veckan med allas jobb och aktiviteter
Ååååh nu ropades det från övervåningen "pappaaaa jag har baaaajsat!"
Jag antar lugnet är över
Visa bilaga 794786
Men ge det några år, sen saknar du det (med).Inte långt efter vi heller tempmässigt.
Stora skillnadenerna är:
Jareks dag:
- serverad frukost
- öl
- cykla
- öl
- posta bilder på happy
- mata hundar
- cykla
- öl
- posta på happy
- sova
Min dag:
- svettas på simhallen under simskolan som dottern intr vill gå på för det är nya lärare för terminen
Jag antar lugnet är över
Visa bilaga 794786
Men ge det några år, sen saknar du det (med).
Jag skulle nog egentligen vilja ha familj och barn, men å andra sidan kanske det är lugnast som det är nu.Inte långt efter vi heller tempmässigt.
Stora skillnadenerna är:
Jareks dag:
- serverad frukost
- öl
- cykla
- öl
- posta bilder på happy
- mata hundar
- cykla
- öl
- posta på happy
- sova
Min dag:
Jag antar lugnet är över
Visa bilaga 794786
Jag skulle nog egentligen vilja ha familj och barn, men å andra sidan kanske det är lugnast som det är nu.![]()
Can confirm. Har tonåring, precis skaffat valp.Det är väl då man till slut kapitulerar och skaffar hund och börjar om igen![]()
Jag och sambon var barnvakt heldag igår. Enligt sambons pulsklocka hade hon kraftigt stresspåslag och jag somnade på soffan direkt när ungarna blev hämtade... Ingen lek, det där med barn.Can confirm. Har tonåring, precis skaffat valp.
Nä, att något är en barnlek borde inte innebära barns närvaro i leken.Jag och sambon var barnvakt heldag igår. Enligt sambons pulsklocka hade hon kraftigt stresspåslag och jag somnade på soffan direkt när ungarna blev hämtade... Ingen lek, det där med barn.
Fina bilder! Visade min sambo. Hon gillade också bilderna. Jag berättade att du gjort en massa kul cykelresor och visade tidigare bilder. Undrar vilka länder du cyklat i och vilket ställe som var bäst?Efter lunch (min sista bild) hade jag 70 km till mål. Ganska tråkigt sträcka, 50/50 grus och asfalt. Jurilovca (gårdagens mål) är en rysk by i Rumänien (det finns flera). Den byggdes 200 år sedan av ryska kosacker. Även idag, 90% i byn använder ryska som första språket (jag kunde testa mina kunskaper i ryska). Alla restauranger serverar fisk, för att byn ligger vid stora sjön som heter Lacul Golovița. Till middag var det fisksoppa (med sällskap) och sen ryska ostpiroger och ryska munkar. P.S. i en av ”ryska” byar (Sarichioi) tittade lite på rumänsk division IV
. P.S. 2 på sista bilden ”mitt” hus. Visa bilaga 795131Visa bilaga 795132Visa bilaga 795133Visa bilaga 795134Visa bilaga 795135Visa bilaga 795136Visa bilaga 795137Visa bilaga 795138Visa bilaga 795139Visa bilaga 795140Visa bilaga 795141Visa bilaga 795143Visa bilaga 795145Visa bilaga 795147Visa bilaga 795151Visa bilaga 795152Visa bilaga 795153Visa bilaga 795154Visa bilaga 795155
Fina bilder! Visade min sambo. Hon gillade också bilderna. Jag berättade att du gjort en massa kul cykelresor och visade tidigare bilder. Undrar vilka länder du cyklat i och vilket ställe som var bäst?
Albanien, Cypern, Rumänien...Albanien är BÄST!![]()