Tidspressad träning

-EG-

Ny medlem
Tidspressad träning
Jag har bara tid för en timmes cykling i helgen. Någon som har en bra ide om hur jag får ut det mesta av den timmen på min racer.

Tidspressad träning
Blir nog svårt att maxa i en timme i sträck. Intervaller låter bättre. Jag kör mycket intervall på löpning men inte på cykel. När jag springer kör jag max i 1 min och sedan gå 30 sec, håller på så cirka 25 min. Antar att en cykelintervall borde vara längre än en minut. Någon som har ett bra upplägg eller några tips?

Jag har funderat på back-intervaller uppför en backe, men eftersom det här blir ett av de sista passen för året vill jag nog snarare fokusera på cardio-träning än styrka.

Tidspressad träning
Varför skulle det vara svårt att maxa en timme? (Om du inte menar att uppvärmning och nedrullning stjäl en del av tiden?)

Hitta en lämplig sträcka som tar ungefär den tid att cykla som du kan avvara. Rulla ut dit som uppvärmning. Kör i time-attack-mode tills du är framme. Rulla hem som nedvarvning.

Upprepa.

Så svårt är det väl ändå inte?

Senast ändrad:
Tidspressad träning
skit i träningen om det är sista passet för i år kör en fin runda och njut av vädret (oavsett väderlek) och vyerna (även om det är industriområde). njut!

om du nu absolut måste träna så kör minst 4 mil.

Tidspressad träning
Okej, får väl va lite seriös då. Värm upp i 20 minuter, kör stenhårda intervaller i 30, varva ned i 10. Så skulle jag göra ivf

Tidspressad träning
Gabbeon, jag menar att max i en timme är ett för lågt tempo. På löpningen är mitt effektiva max cirka en minut. Hade jag sprungit 10 minuter så hade snithastigeten under den tiden varit för låg eftersom jag inte klarar att hålla samma intesitet på 10 min som under en minut. Kanske är samma max som höjer min tröskel cirka fem minuter på cykel.

Tidspressad träning
-EG- skrev:
-------------------------------------------------------
> På löpningen är mitt effektiva max
> cirka en minut. Hade jag sprungit 10 minuter så
> hade snithastigeten under den tiden varit för
> låg eftersom jag inte klarar att hålla samma
> intesitet på 10 min som under en minut.

Eh, va?

Givetvis kan man inte hålla samma snitthastighet under en längre tidsperiod som under en kortare, det är ju självklart.

Men varför är din optimala intervall-längd inom löpning just 1 minut? Om du kör ännu kortare så kan du ju köra ännu hårdare, om du kör längre så får du hålla en lite lägre intensitet, men det beror ju på vad det är du vill träna.

Tidspressad träning
-EG- skrev:
-------------------------------------------------------
> Blir nog svårt att maxa i en timme i sträck.
> Intervaller låter bättre. Jag kör mycket
> intervall på löpning men inte på cykel. När
> jag springer kör jag max i 1 min och sedan gå 30
> sec, håller på så cirka 25 min. Antar att en
> cykelintervall borde vara längre än en minut.
> Någon som har ett bra upplägg eller några
> tips?

Menar du alltså att du kan springa 400 meter med samma snitthastighet som du har när du maxar på 100 meter?

Tillbaka
Topp