Till dig som är på väg att köpa din första mtb.

Jo, det verkar ju vara så att man hänger på bättre komponenter med bättre ram. Jag tror att det jag letar efter är en cykel med ram i klass med de är typiska för deore-klass fast med alivio eller acera-komponenter, eller vad det nu kan tänkas heta.

Tanken är ju att ha en fungerande cykel för motion på grusväg och möjligen lättare stigar, för att sedan uppgradera komponenter vartefter jag byter ut på min cykel.

Lösa delar har jag ju inte så mycket alls, därför måste den ju vara cyklingsbar vid köpet. Med en livläng på komponenter på ett år eller två. Annars hade jag väl köpt en lös ram bara.

Det kanske inte går att hitta en sådan cykel vad vet jag. Men i så fall letar hon nog rätt på en bättre cykel än det hon har i form av en peak eller så.

Det var därför jag hade kollat in contessa som jag tyckte låg ganska nära det jag var ute efter...

Mvh
Fredrik

Jo, kanske. Får se hur sambon ställer sig till det. Det är ju trots allt hon som ska köpa den och inte jag.

Mvh
Fredrik

Nu vet ju inte jag om du och din sambo har delad eller gemensam ekonomi. Men är det så att hon ska betala cykeln för "egna" pengar och tycker att över 4 kkr är för dyrt så kan väl du slanta in resten för att komma upp i en summa som räcker till en vettig instegs-cykel, typ de som föreslagits tidigare i tråden?

På dina tidigare inlägg så verkar det som om din ekonomiska smärttröskel ligger lite högre än din sambos när det gäller cyklar? (det omvända gäller säkert när det gäller inköp av nya påskgardiner... :-)

Jo, det är väl lite så delvis och visst skulle jag kanske kunna slanta in mellanskillnaden. Vi har gemensam ekonomi men till vissa saker sparar vi var för sig. Jag begär t ex inte att hon ska slanta upp till mina dyra kameraprylar. Men det är inte bara därför, eftersom en bättre cykel för henne skulle generera i mer sällskap när jag är ute och cyklar. Utan är mer ett medvetet val från min sida eftersom min sambo har av olika anledningar stora problem med att spendera pengar på sig själv.

Jag skulle utan större svårigheter kunna få henne att ge större delen av sin besparing för att köpa något åt mig som jag bara mååååste ha. Hon har till och med föreslagit att jag ska köpa en cykel åt henne så ska hon köpa något annat åt mig. Så jag betraktar det hela som lite psykotearpi för hennes del. Men det går liksom inte att ta fram stora ormen på en gång i form av en cykel för 7k utan man får ta den lilla snoken först. Hon kvider fullt ut nu när hon står inför att köpa en mp3-spelare för en femhundring.

Så det är lite komplicerat jag vet. Jag hade hoppats på att typ Peak och allt vad de heter ändå skulle ha en hyffsad ram så kunde man byta ut skräpet de har skruvat fast på ramen liksom.

Mvh
Fredrik

Kolla om inte någon av stadens Kona-handlare kan ta in hanana, det är samma dämpare och ram som hojjarna upp till 9 papp, men billigare komponenter. Ett bra uppgraderingsprojet helt enkelt.

Ahh... förstår dilemmat. Men går det inte att ljuga då??? :-)

Föreslå att ni ska sticka iväg och prova lite hojar tillsammans: Se till att hon provar lite dyrare grejer "på skoj" bara för att testa känslan. Hittar hon en som hon tycker passar (men som tyvärr är för dyr) så sticker du och köper den nån annan dag och säger att du lyckade pruta ner den till ett fantastiskt pris av 3950 riksdaler.

En sån vit lögn måste ju vara acceptabelt? Eller... :-)

Jo, kanske fast jag vet inte om det är rätt. Dessutom kan hon inte köpa en hoj som har likvärdiga komponenter som jag har på min. Det skulle i så fall sabba hela min strategi för hur jag ska motivera dyra inköp till min egen cykel :D

Mvh
Fredrik

fphotography skrev:
-------------------------------------------------------
> Men det går liksom inte att ta fram
> stora ormen på en gång ... utan man får ta den lilla
> snoken först. Hon kvider fullt ut nu när hon står inför

Uhm... Det är snart fredag eftermiddag. Tänk på det.

;)

Skulle vilja tillägga att en MTB hoj är bland det mest användbara 2 hjuligt man kan ha som inte har motor.
Funkar utmärkt i stan, snabb,smidig,bekväm och full kontroll.

Den som nu snackar om biltema,coop och andra är bra cykelsäljare samt utmärkt kvalitet har förmodligen aldrig använt sin cykel på det viset som en traditionell MTB skall användas på. Inte heller gämfört med dess dyrare alternativ.
Biltema är som en enda stor leksaksaffär för vuxna män. Snart inte längre en bildelsaffär utan snart mest bara allmänt skit som är allround för alla i hemmet utan någon större inriktining på något.

Som någon också sa så är inte nödvändigtsvis en svindyr MTB hoj för 30 000,- en stridsvagn som aldrig behövs servas eller ses över. Helt fel, men prescion,känsla och allmän kvalitet är flera ljusår bättre på en dyare modell än en coop hoj eller för den sakens skull proffs downhill hojen man får på siba om man köper en 28 tums tv.

Tänker man vidare på att det finns stora flashiga reklam kampanjer som alltid kommer upp i det större tidningarna så här under våren där man kan köpa en "extrem downhillcykel för proffsbruk" för endast 2995,-
direkt i kartong direkt från en stor lastbil i nåt udda kvarter så borde de ringa en klocka att det här är varken en proffs cykel eller en proffs säljare förutom att han är proffs på att lura folk.
En till synes billig historia blir lätt en dyr sådan i slutändan.

Det kan såklart lockas att köpa en såndan cykel och sedan efter det första turerna i skogen stå där med
näven full av konstiga delar man inte ens vet namnet på och undra varför det ramlat av cykeln.

Nej för ert eget bästa, skippa den där lastbilsförsäljningen och coop. Ska ni ha en riktig cykel så gå till en seriös handlare som vet vad meka är och hjälper dig hitta rätt.
Exempel på seriösa handlare är:

sthlm: dr spoke, cykloteket. GBG: cykelspec.se cykelcity.se

Gör oss en tjänst, låt cyklingen i skog och mark inte ge marknadsförsäljarna på torget chansen att bli rika på billig skit!

fphotography -> Om det bara är en instegscykel som ska uppgraderas vartefter så kan du ju kolla på någonting billigt hos Biltema eller Coop, bara grejerna är "standard" så att ni kan uppgradera lite hur som helst. Den här, t ex: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=757&iItemId=93840

Jo, man får det man betalar för, men det kan ju vara en bra början. Byt till kortare styrstam och flytta fram sadeln en bit (samt byte av sadelstolpe, vad jag vet går inte vinkeln att justera på de som följer med Biltema-hojar) så har ni en hyfsad tantsnurra för enklare skogskörning. Ingenting som din sambo kommer att vinna 08XC på, men däremot en hyfsad cykel för den som bara vill komma igång och bli biten av hojandet. Billig nog att slänga eller kränga på blocket efter en säsong för att sedan köpa en helt ny.

Jo, det lutar åt något sådant faktiskt. Personligen gör det mig inget om prylarna ramlar av eftersom det ger mig en anledning att köpa nya prylar till min egen cykel för att flytta över mina prylar till hennes. Men jag vill för den skulle försöka få tag på en så bra ram som möjligt. Scott Contessa ligger fortfarande väldigt bra till tror jag.

Hon befinner sig heller inte på den nivån att några lopp är aktuella. Det är mer på stavgångsnivå fast på cykel. Hon kommer troligen inte åka i skogen heller, hon är rädd att krocka med träden...

Personligen hoppas jag få till ett eller par motionslopp innan säsongen är över...

Mvh
Fredrik

Själva idén med att köpa en billig rackare som består av "standarddelar" (som Biltema), är att du kan byta i princip ALLT mot någonting bättre, även själva ramen. Det innebär visserligen att man köper en helt ny hoj, även om det är i delar, men under den tiden har man faktiskt någonting som går att cykla på, och man slipper förbinda sig genom lån/avbetalningar, eller kasta ut en massa pengar på en gång.

Tänk på att det ofta är billigare att köpa en helt ny, bättre cykel än att uppgradera till samma nivå. =)

Vissa som frågar mej vad min cykel kostade och jag ärligt säger med ett flin på läpparna - "tja byggpriset är runt 40 000,- men Jag fick den för 29 000,- , en jävla bra affär!"

Dom stirrar på mig och frågar en gång till och tillägger - Har du på något vis blivit lurad?
Nästa gång Jag ser dom och dom kommer rullandes på en cykel köpt på ett lastbilsflak i ett av
stans mindre trafikerade kvarter eller på nån postorderfirma typ hallens så skall jag frågade dom
- vad kostade den och vad stog där i reklamen? Jovisst serru säger dom. Den här hojen är det 5 års garanti på och är en proffshoj, det sa gubben på flaket iallafall. DÅ är det min tur att fråga om det istället kan ha varit dom som blivit lurade!

Märkväl, att Jag sitter inte här och är stöddig och vill uppmana alla nybörjare att köpa de dyraste. Tanken men MTB är att få ha kul . Vem köper en mtb för att ha tråkigt?
Men låt oss bara få slippa se de mest tragiska cyklarna sålda av de mest ointrerade försäljarna (och även de mest okunniga) ute på våra stigar i sommar.
Lets fight for fun! Ingen skall behöva lida på bedrövliga cyklar med plastpedaler och
styrlager med inbyggt glapp från fabrik oavsett om de bara kostar konsumenten 2000,- ur kartong.....till en början.

jag är 195cm lång och funderar på och dr ut i skogen på en mtb som jag först måste införskaffa. Undrar vad ja ska tänka på när jag ska köpa en mtb efersom jag e så lång?
tackar för tipen/p

Släng inte in några mått nånstans på nån såkallad buyers guide utan gå till en seriös handlare
och prova cykeln/cyklarna MANUELLT och känn efter vad som känns bra.

Storleksgiuder och datorer som räknar ut din rätta storlek är inget att lita på. Vissa har orangutangarmar,andra en jätteöverkropp med korta ben,andra tvärtom, någon med en kass rygg eller dåliga knän. Bara olika geometrier på olika ramar kan göra jätte skillnad på samma storlek mätt i "tum" bland de olika tillverkarna.

Om någon säger 19-20 tums ram baserat på ett snitt av dom som köper cykeln i din längd så kan det va rena
tortyrredskapet för just dig.

Ska precis köpa min första MTB och har väl tänkt att nästintill bara att köra i skogen....ska man ha heldämpat eller vad är det som gäller?

Ja och nej. Både hardtail och fulldämpade fungerar bra i skogen. Beror på hur och var i skogen du tänkte köra. Samt hur mycket du tänkte lägga på en cykel.

/Leo

fphotography: Hur gick det? Blev det någon cykel till sambon?

Är själv i köptagen (första riktiga MTB) och ha kommit fram till att det inte finns några bra ramar med billiga komponenter. Funderar därför starkt på en Marin (Palisades Trail, full Deore), där kan man få en hyfsat lätt ram som verkar passa mig, provcyklade igår.

Biltema har fö en ny modell inne för 4500:, finns ej i katalogen eller på hemsidan. Den heter Cross Country, Deore bak, Shimano mek skiva fram, Judy TT, men väger ett ton! Alldeles för mycket pengar när en ny Marin Hawk Hill kostar 5100:- - men en hyfsat lätt ram i mitten.

/ Jonas

Ghaaaa!!! det stod
">Undvik dock cyklar som heter: Soda och Peak eller annat som säljs på
>Cykelringen, biltema eller Coop."
Har jag då gjort en fetmiss när jag köpte en Mongoose Meteore Pro på cykelringen som dom påstod att 9500kr var halva priset???
hjälp.

Khayman: Du kan nog vara ganska lugn. Mongoose Teocali Elite har fått riktigt bra recensioner. Nu har du ju inte samma modell men märket är det samma... Huvudsaken är att du är nöjd.

Pfuuuu.... :) tackar kändes hårt där ett tag!
Den har en 18 ram eftersom jag inte är så kraftig eller stor så tyckte säljaren att jag skulle ha en "small" (om jag inte mins fel så är det 18) som nybörjare...
Jag hade en skit cykel innan och har för tre veckor varit på sjukan akut för en crash som ledde till bruten käke (manliga ärr ;) krossade hörselgångar samt en faslig massa skrubbsår. ... och en trasig cykel...
Så en ny cykel ville jag ha! och den blev det... jag har aldrig haft så skojj i skogen förut! jag tvingade hem mig för jag viste att min dotter på ett år började bli tröstlös av att inte få träffa pappa på hela dagen ;)
Guuuud så kul =)

Ps: finns det verkligen inga hakskydd för vanliga hjälmar? det blir ju så fula ärr på hakspetsen :(

Senast redigerad av en moderator:
Mongoose är inte riktigt längre vad det en gång har varit, men det är nog det bästa cykelringen sålt på länge. :-) Kör hårt och ha skoj med den, man ska ju börja någonstans. Själv köpte jag en enkel Univega på Sportex som min första hoj för 3800kr.

/Leo

Hej!

Intressanta inlägg i en snårig djungel.

Är själv sugen på att införskaffa en mtb, men är totalt ny på området.
Börjat titta runt lite lätt, men frågetecknen är många.

Tanken är att börja cykla på asfalt och grusvägar, för att så småningom ta mig ut i skogen. Känner att jag vill bli kompis med cykeln innan jag vågar ger mig ut på små snåriga stigar. Men det blir förmodligen inget utför, jag är ingen d-h girl (verkar för läskigt). Tävling får det bara bli om jag blir riktigt biten, funderar ändå på att testa på nåt race bara för känslans skull…

Kan inget om mekning, men det är nåt jag vill lära. Borde vara en bra kick för min självkänsla att klara av såna saker själv och troligen mer ekonomiskt i längden.
Vet ni nån bra bok? Gärna på svenska.

Pojkvännen resonerar som så att det är mycket roligare att åka på en lite dyrare mtb, eftersom känslan är skönare och de krånglar mindre. Man får helt enkelt mer lust till sin cykling.
Själv lägger jag hellre till 2000 kr om det ger mig en mycket bättre cykel, är inte skillnaden så stor lägger jag hellre pengarna på annat.
Men vilken prisnivå ska jag ligga på???

Å hur är det med dämpning fram och bak?
Som det känns nu, vore det ju grymt skönt med fulldämpning.
Men är detta verkligen nödvändigt?
Tittat lite på specialized epic, men den är så grymt dyr.
Är det verkligen värt pengarna??
Vill ju inte ruinera mig, men vill gärna ha en cykel som fungerar bra

Letade fram nån gammal mtb tidning pojkvännen hade sparat.
Där kom jag fram till att det är en ”cross country – motion” jag borde införskaffa.
Det är ju trots allt motionen jag vill åt, kombinerat med mycket nöje.
Men det framgick aldrig mer ingående var det var för typ av cykel. Så med min ovana blev jag inte mycket klokare av det.
Nån som vet vad dom menade med det?

Frågorna är många och mer lär det nog säkert bli innan köpet blir av…

/Elin

Hej
Kul att du funderar på att börja cykla. Tror det finns något som heter "Cykelboken" som går igenom en hel del när det gäller mekning. Finns hos cykelhandlaren eller hos Clas Ohlson.

När det gäller att köpa första cykel så finns det väl två spår egentligen. Det ena är att köpa en riktigt billig, helst begagnad. Det andra är att köpa en hyfsat bra cykel och då blir det (i nybörjarens ögon) ganska dyrt. Skulle säga att du får börja att titta på cyklar från 7000 kronor och uppåt.

Argument för första spåret, att köpa en begagnad cykel billigt är att det finns en risk för att du kommer att tröttna på cyklingen eller upptäcka att det är en annan form av cykling du egentligen gillar och då har du inte satsat så mycket på din första cykel (det finns cyklar som duger på blocket från 1500 kronor). Fördelen med detta är att efter ett år eller så när du vet om du vill fortsätta med cyklingen så har du pengar kvar att satsa på en finare cykel och då vet du bättre vad du vill ha.

Argument för andra spåret, att köpa en lite finare cykel är att, som din pojkvän säger, det kan bli roligare. Du får koncentrera dig på själva cyklingen eftersom en ny cykel oftast fungerar bra. Det finns en glädje i nya, skinande delar att polera.

Vad jag inte vill rekommendera är att köpa något däremellan, om du tröttnar på cyklingen så har du lagt ut för mycket pengar och om du vill fortsätta med cyklingen så har du också lagt ut för mycket pengar (eftersom du hellre skulle vilja använda dem till en finare cykel).

Men ... egentligen är det inte cykeln som är huvudsaken ... det är att du kommer ut och cyklar.

Redigerat: stavfel.

Senast redigerad av en moderator:
Tack för tipsen Abbesnabb! =)

Tycker du har helt rätt i det du säger, det viktiga är inte vilken cykel jag köper, utan att jag kommer ut och cyklar. =)

Japp, det finns nåt som heter cykelboken (tittade upp det på nätet).
Får ta mig en titt i den och eventuellt investera i en.

Så du tycker alltså inte att det är värt att lägga t.ex. 7000 kr på en bättre begagnad cykel!?
Kan förstå dina argument, speciellt varför jag bör köpa en billigare variant. Men nåt i mig vill ändå ha en lite bättre cykel på en gång, kanske prylnörden i mig som tittar fram ;)

*grr* sånt här kan man ju bli tokig på =P

/Elin

Vad man vill ha brukar gå i cirklar, nu har jag cyklat sen 2002 på en cyklar som kostat 30-40kkr att plocka ihop från lösa delar men lessnat rätt mycket på prylarna och har roligare än någonsin på helstelt, odämpat. Det är lite av att hitta essensen i cyklingen, jag längtar efter att få komma ut och cykla mer nu än på länge!

(Nånstans där inne finns ändå en liten demon som tycker att jag faktiskt borde köpa en riktig downhillhoj också...)

Jomper, får intrycket att du är lite mer av ”följ ditt hjärta” typen =)
Får väl känna efter vad mitt säger, men först prova lite olika märken och modeller.

Låter som att det här kommer bli en dyr hobby i längden *s*
Men det är okej, så länge man ser det som en investering i sig själv =)

/Elin

Dyrt jämfört med vad? Inte jämfört med att greja med bilar eller hästar, då är billigt även om man har riktigt dyra, fina cyklar!

De stora utgifterna för mig de senaste åren har dock varit resor.. det kan man inte lägga för mycket pengar på!

Hahah nej det har du helt rätt i, inte tänkt så den här gången utan mer stirrat mig blind på priserna.
Ett gymkort går ju på runt 6000kr bara det för ett år. Cykeln har jag ju fortfarande kvar efter 1år och kan använda i nåt år till.
Tack för den, man måste bli påmind ibland! =)

Japp, resa är nåt man lägger alldeles för lite pengar på, tyvärr…

/Elin

Har läst era inlägg och yttranden med största intresse.
Jag är på g att köpa en MTB till min äldsta grabb han fyller 12.
Har åkt runt och kikat hos lite olika handlare, och fastnat för
Kona "Shred" eller Marvil "Lizard" och nån Scott variant som jag inte kommer ihåg namnet på.
Är det nån som kan tipsa om för och nackdelar med dessa cyklar?
eller om det finns nån mer liknande modell som man borde titta på.

MVH/ J

Jag hade valt bort Marvilen, nu vet jag ju inte längden på sonen men en ramstorlek på 15" låter lite stort för en 12åring. Gaffeln Suntour SF7 Epicon är inte häller någon höjdare, i övrigt är cykeln bra specificerad för prislappen.

Konan finns ner till 13" ramstorlek och får en bättre gaffel Marzocchi Dirt Jumper 4. Däremot är växelkomponenterna inte lika fina men det brukar inte göra något sålänge man inte har någon större tyngd att trycka på med.

Funderar på att börja cykla och har så smått börjat kika runt lite. Mitt problem är att jag inte tänkt lägga så mycket mer än 5 000 kr.

Tror att jag kommer cykla på inte alltför tekniskt komplicerade stigar alternativt vandrings/motionsspår men det här är ju inget jag vet då jag har testat ännu. Misstänker att det kommer bli 2-3 pass i veckan.

Jag har kikat runt lite bland cykelhandlare och hittar egentligen inget som de rekommenderar i den prisklassen utan man verkar få gå upp mot 7 000 kr för att få något vettigt, något som min plånbok dock inte håller med om.

Jag är 194 lång och väger 90kg (om nu vikten har något med det hela att göra...)

Har hittat en gammal modell av Specialized 05 Hardrock Pro Disc (http://www.specialized.com/bc/SBCBkModel.jsp?a=b&minisite=10029&sid=05Hardrock&arc=2005)
som min lokala handlare säljer ut (21" ram) för 5000 kr.

Är den för mycket hoppbetonad för mig eller kommer den funka ändå?

När det gäller service så verkar han inte gå ut med någon uttalat som många andra gör. Är det här något av en standard och bör jag kunna deala till mig något år fri service om jag pressar honom lite?

Ärligt talat är fri service överreklamerat. Lämnar man in en hoj till en genomsnittlig cykelmek får man tillbaka en hoj i sämre skick än om man försökt fixa grejorna själv typ... ;-)

Men förutom det så tycker jag att Specialized:en för 5 papp var grymt mycket hoj för pengarna. Var noga med storleken bara! Känns den perfekt på asfalt är den minst en storlek för stor för skogen. Gör halka-bakom-sadeln-och-upp-igen-testet. Om du kan rulla med hojen och glida ner bakom sadeln och sen ta dig upp igen kommer hojen funka bra i skogen.

Halloj! Har även jag börjat fundera lite mer allvarligt på att komma ut i skogen på riktigt. Kör lite då å då med min gamla Crescent oden men den är ganska tung och dessutom går den i stan med krav på lampor, reflexer å allt annat som krävs. Dessutom har jag krökt mitt andra dubbelbottnade bakhjul bortom fullständig riktbarhet vilket gör det helt omöjligt att justera bromsarna.
Så nu känner jag att jag kanske skulle satsa på en riktig skogscykel och gatspeca den gamla totalt.
Jag kan dock inte riktigt komma fram till vad jag ska köpa. Gillar att klättra, bränna ner för bredare leder med lite hopp, samt snirkla mig fram på lite trixiga snabba leder snarare än att pressa långa sträckor så jag hade nog tänkt mig något heldämpat som inte kostar en förmögenhet då jag är en urfattig student.

Har tittat lite på Focus 2007 Fire Edge
Länk : http://www.pedalogerna.com/product_info.php?cPath=8_77_88&products_id=840
Ram 26" MTB 4-Link, double butted
Storlekar M(42cm), L(47cm), XL(52cm), XXL(56cm)
Framgaffel Suntour XCR, 100 mm, Remote Lockout
Bakdämpning
Bakväxel Shimano Deore LX
Växelreglage Shimano Deore Rapid Fire
Bromsar Magura Julie hydraulic, Disc-Brake
Bromshandtag Magura Julie hydraulic
Framväxel Shimano Deore LX
Vevparti Shimano
Kedja Shimano Deore LX
Utväxling front: 44/32/22, rear: 11-32
Fälgar Alex DP17
Ekrar stainless, black

Eller på Biltemas Granite Dome
Ram: alu
Ramstorlek: 48 cm
Framgaffel: Suntour XCP-75
Antal växlar: 24
Framväxel: Shimano C050
Bakväxel: Shimano Alivio
Växelväljare: Shimano Alivio
Styrlager: CH-918
Styre och stam: alu
Frambroms: Promax, skivbroms
Bakbroms: Promax, skivbroms
Fälg: Alex DH19, DB

Det skiljer ju ca 6500 kr mellan cyklarna. Är Focusen värt detta ? Läste här på forumet som hade köpt en biltemahoj och bytt växlar samt lite andra detaljer för långt under 6500 kr.

Som svar på din fråga så är antagligen Focusen inte värd 6500 kr mer men är du såpass sugen att köra i skogen på snabba goa stigar så kommer du nog att vilja ha en lite finare cykel som är lättare att hantera. Din gamla crescent och biltemahojen kan kännas lite för lika varann.

Focusen lär vara både lättare och inte gå sönder lika snabbt. Är man student så får man ju prioritera men för kul cykling, satsa på fikusen ;)

Jag funderar på att börja cykla MTB. Har tänkt träna runt 3 ggr/vecka på stigar i skogen. Har varit och kollat hos den lokala cykelkrängaren och när jag sa att jag skulle träna 3 ggr i veckan så rekommenderade han en cykel för runt 15k, tex Scott Scale 40. Scale 30 kom också på tal. Pengarna har jag, men finns det någon anledning för mig som nybörjare att köpa en hoj för 23 papp som Scale 30 kostar? Bättre att köpa något ordentligt från början?

Ska jag överhuvudtaget satsa på en Scott eller finns det bättre utrustade hojar för samma pengar?

Är det bättre att vänta på 2008 års modeller? När kommer de isf?

Ska du bara träna med cykeln så finns det nog inget större behov av en kolfibercykel...du kommer nog ha lika kul med en i aluminium. Har du pengarna är det väl upp till dig men jag skulle köpa cykeln för 15k och köpa prylar och kanske en cykelresa för resterande 8k istället :-)

Vad gäller andra märken så inbillar jag mig att Scott-dekalen kostar mer än vissa andra märken. Själv så köpte jag min cykel på www.cykelnetto.com och är mycket nöjd, både Indian Fire Trail (LX och XTR) och Indian Fire Trail Ltd (XT rakt igenom) ligger runt 15k. Andra på forumet förespråkar näthandel från Tyskland men det har jag inga erfarenheter av.

Tillbaka
Topp