tillgång till svarv och fräs

johst

Ny medlem
Jag har ett lite projekt som jag vill starta, men för att komma igång behöver jag tillgång till svarv och fräs.
Är det någon som har något förslag på hur jag ska göra för att kunna låna/hyra in mej på en mekanisk verkstad?

med största sannorlikhet så är du inte välkommen in i en mekanisk verkstad av flera orsaker. Främst för att du inte genererar företaget några pengar, men också för att försäkringar, för både personskador och maskinskador med största sannorlikhet inte gäller för dig såväl som maskinerna, eller andra för den delen.

Däremot kan du nog få någon att snickra det du vill ha till en vettig peng på valfri teknisk högskola. Vi har tillgång till svarvar och fräsar på kth om man vill.. men vi får stå för materialet själva.

johst skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som vet vilka yrkesskolor som har
> "hobbykvällar"?

Och var finns du då (ungefär)?

Örkelljunga? Ärentuna? Åsele? Varberg? Uppsala? Torslanda? Solna? Ramnäs?

Berättar du var du finns på ett ungefär kanske du får svar snabbare.

/Fedde

johst skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har ett lite projekt som jag vill starta, men
> för att komma igång behöver jag tillgång till
> svarv och fräs.
> Är det någon som har något förslag på hur jag
> ska göra för att kunna låna/hyra in mej på en
> mekanisk verkstad?

Precis som Tim skriver... Du lär ha ytterst liten chans att själv få använda maskinerna, dels för att företaget inte vet om du är behörig att ens vistas nära maskinerna (försäkringsmässigt sett), dels för att dom knappast kan undvara maskinen (produktionsbortfall) och dels för att dom helst ser att du köper en tjänst av dom istället. Dom driver ingen välgörenhet...

En yrkesskola med hobbykvällar... där är det nog uteslutande studerande som har tillträde.. Skulle tro att dom har samma policy vad gäller behörighet sett ur kunskaps och försäkringssynpunkt.
Skall du in där lär du behöva känna nån där som kan göra jobbet åt dig...

Sjysst med en svarv och frästråd på Happy. Jag köpte en egen fräs och en egen svarv när jag flyttade till villa. Vad är det för projekt du har? Får man vara med :-)

Jag bor i Göteborg. Och jag har gått en 3-årig verkstads + CNC operatör utbildning så jag kan hantera dessa maskiner.

Ah, synd du inte bor i Stockholm, kunde du fått lära mig lite G-kods-knep. Hoppas du har hittat fram till Elektronikforumet. Ett tips är att ställa samma fråga där, du hittar garanterat någon med CNC-maskin och svarv där som du kan få hjälp av. Kanske också något tips om lokal för metallslöjd.
Elektronikforumet

Tjena!
Tack för den länken, nu satte inte hjärnkontoret igång.. :/
Har samma utb som Johst fast antagligen inte på samma ställe. dock 10 år sedan student så är rena skrotet när det gäller att försöka komma ihåg vissa saker.. =)

Tillbaka
Topp