Tips om budgetprylar på Lidl

emmer sa:
even sa:
Philips till vänster. Crivit till höger.
Low vs High
Ett bra exempel på varför lux rullar och lumen suger.
(Vilket iofs lux=lumen/m2 ger en hint om - om man inte ska belysa en specifik liten fläck med minsta energi.)

snarare motsatsen i det här fallet emmer. criviten med sin nyckelhålsbild visar högre belysning på den mark den belyser än den användbarare philipsen. oavsett lumen eller lux är man lost in space utan ljusbild.

kais01 sa:
emmer sa:
even sa:
Low vs High
(Vilket iofs lux=lumen/m2 ger en hint om - om man inte ska belysa en specifik liten fläck med minsta energi.)
snarare motsatsen i det här fallet emmer. criviten med sin nyckelhålsbild visar högre belysning på den mark den belyser än den användbarare philipsen. oavsett lumen eller lux är man lost in space utan ljusbild.
Jupp, men ljusbilden är totalt oanvändbar. Du lyser inte för att det ska bli ljust utan för att du ska ha någon nytta av ljuset. Annars kan du skaffa en grön laser att lysa upp en punkt på 15 meter med...

vilzen sa:
tobo sa:

Kollar jag på bilderna inne på Lidl, är sadelstolpen med på bild.. Ingår det?? Verkar sadeln vettig? Funderar om det kanske är nått att ha liggande som reserv..
Brukar sadelstolpen ingå när du köper sadel i butik för fikapengar? Hur vet dom vilken storlek du har på din stolpe, eller får man bara en random?

Ditt namn ger svar på tal "vilsen" :D

emmer sa:
kais01 sa:
emmer sa:
even sa:
Low vs High
Jupp, men ljusbilden är totalt oanvändbar. Du lyser inte för att det ska bli ljust utan för att du ska ha någon nytta av ljuset. Annars kan du skaffa en grön laser att lysa upp en punkt på 15 meter med...

precis. och luxvärdet ger knappast någon ledtråd alls om vilken lampa som är bättre. inte utan ljusbild. det hade inte ett lumenvärde heller gjort, men då vet man iaf hur mycket kräm som totalt sett kommer ur lampan. om det är riktigt mätt vill säga.

luxvärdet är som farten i spurten på ett fyrahundrameterslopp, lumenvärdet sluttiden, alltså sammanlagda prestanda under loppet. båda kan vara iofs vara intressanta, men folk tenderar att värdera sammanlagda sluttiden mer, och samma utveckling har det blivit med cykellampor. med all respekt håkan:)

kais01 sa:
emmer sa:
kais01 sa:
emmer sa:
even sa:
Low vs High
precis. och luxvärdet ger knappast någon ledtråd alls om vilken lampa som är bättre.
Ett mått på nyttig effekt per ytenhet säger mer än ett mått på nyttig effekt.
Eller är kilometer ett bättre mätetal på fart än kilometer per timma tycket du?

emmer sa:
kais01 sa:
emmer sa:
kais01 sa:
emmer sa:
even sa:
Low vs High
precis. och luxvärdet ger knappast någon ledtråd alls om vilken lampa som är bättre.
Ett mått på nyttig effekt per ytenhet säger mer än ett mått på nyttig effekt.
Eller är kilometer ett bättre mätetal på fart än kilometer per timma tycket du?

förmåga till fart över tid eller sträcka är ett bättre mått än bästa fart i solsken och medvind, alltså att bara mäta där det är som bäst.

grön laser som togs upp ovan är förresten ett bra exempel. extrem lux, låg lumen, helt oanvändbar ljusbild.

jag säger inte att lux inte är ett användbart mått, men ensamt utan ljusbild är värdet begränsat. korrekt uppmätt lumen är också begränsat utan tillgänglig ljusbild, men säger iaf något om krämen bakom. problemet med lumen är snarare att det fuskats mycket.

Bilagor

• lidl1806.jpg
    lidl1806.jpg
    26.7 KB · Besök: 129
Som jag visade ovan, i Uppsala fanns mekställen med i annonsbladet, och mycket riktigt fanns de i butiken också.
Inga sadlar dock...
Själv var jag sugen på långärmad tröja, men de var mer i kvalitet av långärmad jersey. Hade förväntat mig lite kraftigare, så det blev inget. Kan ju lika gärna köra Jersey och armvärmare isf.

ooms sa:
Själv var jag sugen på långärmad tröja, men de var mer i kvalitet av långärmad jersey. Hade förväntat mig lite kraftigare, så det blev inget. Kan ju lika gärna köra Jersey och armvärmare isf.

Jag köpte den grön/svarta tröjan. Den är fleecefodrad och definitivt tjockare än en vanlig långärmad "tunn" jersey.

Senast ändrad:
fiskarn sa:
Bibsen är inget att ha eller? Tänkte nog svänga förbi sen.
De brukar inte vara det. En sommarkampanj för 3-4 år sedan var de helt ok, men de jag klämt på sedan dess har inte känts nåt vidare. Klämde dock inte på några när jag var i butiken i förmiddags...

tobo sa:
ooms sa:

Jag köpte den grön/svarta tröjan. Den är fleecefodrad och definitivt tjockare än en vanlig långärmad "tunn" jersey.
Jo, jag kände att det var lite flossat på insidan. Dock väldigt tunn och utsidan som en sommarjersey. Jag har en långärmad Lidl-tröja från en tidigare kampanj som har annat, nästan vindtätt, yttertyg. Dessutom tjockare. Hade hoppats på nåt liknande här.

ooms sa:
[De brukar inte vara det. En sommarkampanj för 3-4 år sedan var de helt ok, men de jag klämt på sedan dess har inte känts nåt vidare. Klämde dock inte på några när jag var i butiken i förmiddags...

Ok... ska kolla tröjorna iaf. De måsta man väl kunna prova?

fiskarn sa:
ooms sa:
[De brukar inte vara det. En sommarkampanj för 3-4 år sedan var de helt ok, men de jag klämt på sedan dess har inte känts nåt vidare. Klämde dock inte på några när jag var i butiken i förmiddags...

Ok... ska kolla tröjorna iaf. De måsta man väl kunna prova?
De ligger i kartong, men det brukar alltid vara några upprivna. Tror inte de nekar om man ber att få öppna en heller.

Köpte en tröja (dam) herr fanns bara i L, ett par bibs och handskar igår... Cyklar inte så mycket på vintern så tror bibsen kan duga till mig, verkade väl lite lagom varma iaf, vindtäta fram.

Är det någon som har sett deras MTB-sadel i en butik i norr/västerort Stockholm?
Har själv kollat i Upplands Väsby (inga sadlar) och Jakobsberg (bara Citysadlar).
Sollentuna?
Spånga?
Kungsängen?
...

Slog till på ett mek-ställ igår efter att ha läst många rekommendationer. Blev mycket imponerad. Förvisso var föregående mek-ställ två stolar placerade mitt emot varandra med en sopskaft däremellan som cykelramen hängdes i. Kunde tyvärr inte hitta multi-verktyget, annars hade det blivit ett sådant också.

Fick bli ett par handskar.
Storlek 9,5 satt perfekt på mina händer, jävligt sköna.
Återstår bara att se hur pass vatten/vindtäta dom är i senhöst/vinter.

O ja me va inne en sväng på Lidl jag köpte en pump golvmodell vet inte riktigt varför va nog mest för priset och utvärdera om den är värd det, och ett par glasögon mest för syns skull ;)

ooms sa:
fiskarn sa:
Bibsen är inget att ha eller? Tänkte nog svänga förbi sen.
De brukar inte vara det. En sommarkampanj för 3-4 år sedan var de helt ok, men de jag klämt på sedan dess har inte känts nåt vidare. Klämde dock inte på några när jag var i butiken i förmiddags...
Klämde lite på de långa bibs:en idag. De verkade faktiskt ganska bra denna gång; padden kändes helt ok, bra vindskydd framtill, YKK-dragkedjor. Provade dock inte så kan inte säga nåt om passform. Men värt kolla upp för den som är ute efter budgetbyxor inför hösten/vintern, 149kr kan de vara värda.

OT men väldigt roligt:
( Fast lite cykelrelaterat, handlar om däck)

"Graphene is "a form of carbon consisting of planar sheets which are one atom thick, with the atoms arranged in a honeycomb-shaped lattice". It's the thinnest material in the world - though that's a claim that's challenged by Lidl binbags.

Thankfully, unlike Lidl binbags, Graphene is incredibly tough and strong. ”

Det var billigt. Brukar be en kompis som åker till Finland årligen att ta med en platta tjärschampoo-flaskor därifrån. Tror de kostar €1,50 stycket men är nog inte halvliters. Doften är speciell. En gång, efter dusch på jobbet, gick jag förbi en kollega som ställde sig upp och skrek att "det brinner nånstans!!!!!!!!!111!".

Men varför, varför skulle man vilja tvätta sig med tjärschampo? Det luktade ju inte lite när jag öppnade en flaska på Lidl...
Däremot saknar jag de gamla Terva-pastillerna, finns inte de längre?

ooms sa:
Men varför, varför skulle man vilja tvätta sig med tjärschampo? Det luktade ju inte lite när jag öppnade en flaska på Lidl...
För att tvätta bort doften av surströmming när man haft en röjig surströmmingsskiva! :)

Senast redigerad av en moderator:
ooms sa:
Däremot saknar jag de gamla Terva-pastillerna, finns inte de längre?

Jodå, godaste godiset finns kvar, men aldrig på lidl.
Har ett gäng askar med såna liggandes här på bordet.
Dom är som knark för mig, måste va det finska blodets fel. ;-)

Tillbaka
Topp