Tips om man e "kraftig"

Jimmpi

Ny medlem
Tips om man e "kraftig"
HAlloj.

Undrar vad man bör tänka på om man ska köpa en FR cykel o man e lite "krafig"? Tex om amn ska skippa fulldämpad cykel eller vad?
Mycket tacksam för tips.

Tips om man e "kraftig"
Oavsett om massan härhör från fast eller löst hull :) så blir kontentan densamma oavsett cykeltyp - köp starka prylar - ja det blir oftast tyngre, men kommer att löna sig i driftsäkethet...

Själv väger jag 90-93kg (med ca 194cm längd) lite beroende på dagsform med mest fast hull :) Jag cyklar XC och inte FR, men jag cyklar på en heldämpad hoj Specialized Epic och hittills har det fungerat utmärkt... Det finns fler på forumet som är rätt stora killar och cyklar allt möjligt - så jag säger bara lycka till!!

Tips om man e "kraftig"
I och med vår tyngd har vi ju lite extra att ställa på pedalerna. Där får vi tillbaks det vi förlorar i extra vikt på en mer hållbar cykel. Och viktigare än att cykeln är lätt är ju faktiskt att vi kommer i mål eller hem.

Jag har precis köpt ny fälg "Mavic ex 729 cd" till framhjulet och den kommer aldrig att gå sönder. Men den kommer heller aldrig att sitta på Skoglings (Happys mest kända gram-karvare) cykel. :)

Tips om man e "kraftig"
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Lekeberg: Wilier jagar väl mer gram än Skogling
> eller?

han sa den mest kände! inte den meste i allmänhet ;)

Tips om man e "kraftig"
Det stämmer kanske. Jag har inte sett så mycket av Wilier på sistone. Och jag har ju inte ens fyllt ett år här på happy än.. Men Skogling är i alla fall mest känd? Han är ju inte direkt tyst och osynlig. He he. :)

Tips om man e "kraftig"
Får väl hålla med om det då.

men för att vara lite on topic så tror jag att så länge man inte köper det lättaste och extremaste så fungerar det oavsett hur ens kropp är.

Tips om man e "kraftig"
Skogling snackar mest men Wilier är helt klart mest hardcore, snart är det helstelt för att spara vikt...

För att återgå till toppic: Är du tung precis som jag så får hojen mer stryk, så enkelt är det. Dämpare (fram och bak) minskar påfrestningarna om du droppar fårn samma höjd, men det inspirerar dig å andra sidan att droppa och hoppa större... Jag rekomenderar att skaffa rejäla fälgar, stora däck (skyddar fälg bättre, ger mer "slaglängd" och mer grep men rullar tyngre) och rejäla dämpare. Santa Cruz gör fina heldämpade som verkar tåla en hel del, en Heckler eller Bullit med coil-dämpare bak och Marzocchi dämpare fram matchat med Mavic 721 fälgar och minst 2.3" däck bör tåla en hel del.

Sen beror det på hur smidig du är i kroppen också, jag har sett tunga killar hoppa med lätta XC cyklar och det har hållt, jag har sett lätta killar pajja grova cyklar också. Själv hör jag till den fina kategorin människor med kraftig benstome och dålig hopp-teknik, har pajjat en hel del saker =).

Tänk också på regeln: "Billig, lätt, stark. Välj två!".

Tips om man e "kraftig"
lundatok skrev:
> Det är bara att åka, här har du en stor pojke
> till. ;)
>
> Allt har hållt bra hittills... :D

Turner 5-Spot, frågas kom.

/M

Tips om man e "kraftig"
Singular skrev:
> lundatok skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är bara att åka, här har du en stor pojke
> > till. ;)
> >
> > Allt har hållt bra hittills... :D
>
> Turner 5-Spot, frågas kom.
>
> /M

Exakt. Hur förklarar du det? :)
/J

Tips om man e "kraftig"
Turner har erkänt att sadelröret på tidiga L och XL 5 Spots var underdimensionerad och åtgärdat problemet, även i vissa fall för folk som inte täcktes av garanti.

Next question?

Tips om man e "kraftig"
Mycket beror på vad du har för mål och plånbok. Jag känner en som har haft en Demo 9 ett tag nu och kört både här och i Kanada, som hoppas på att kunna ersätta den så småningom med någonting som är lite mindre krävande när det gäller underhåll. Det blir troligan en Cove Playmate för honom. Han är inte kraftig, men han kör hårt och ser fram emot lite enkelhet efter att har byggt om sin nuvarande hojs femtielva lagrar en gång för mycket.

Jag känner en till i USA som är stor och stark nog att han trampar sönder de flesta vevlagor och baknav utan problem. För hans del är det helt orimligt att försöka att spara pengar med att välja någonting annat än t ex Chris King baknav eftersom han vet att de andra kommer inte att hålla mer än några veckor. Han fick 3 år från sin Ventana El Chamuco och håller på att ersätta den men en specialare från samma fabrik.

Att bygga en cykel som håller är inte så svårt, men resultatet blir varken lika billigt eller lätt som vad de flesta kan nöja sig med, så strunta i viktbögeri och se till att du betalar för styrka och inte bara flash. Kona Hoss är kanske en av de mest kända prisvärda modeller som är anpassad just efter större cyklister, men det är inte direkt en FR hoj.

Tips om man e "kraftig"
Singular skrev:
> lundatok skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är bara att åka, här har du en stor pojke
> > till. ;)
> >
> > Allt har hållt bra hittills... :D
>
> Turner 5-Spot, frågas kom.
>
> /M

Tja, den höll längre än vissa andras ölfulmek. :P

Jag har iallafall en splitter ny framtriangel som har en rejäl förstärkning på rätt ställe. ;)

Tips om man e "kraftig"
Jag skulle tro att en vanlig, schysst FR-hoj håller tillräckligt bra. Mycket handlar väl om inställningar på dämpare, väger man lite mer får man helt enkelt ställa dämparna lite hårdare. Eller?

Nu läste jag Daners inlägg och han har såklart koll. Vevlager är det väl som tar mest stryk, men det är samma sak vare sig det hardtail eller fulldämpat. Kanske t o m tar mindre med en FS? Jag lämnar över till någon som vet istället.

Tips om man e "kraftig"
Jag är rätt stor, och smidig som ett kylskåp, men har inte lyckats att köra sönder någon cykel p.g.a. det trots att den får ta de värsta smällarna när jag bombar utför.

Bara en hoj har gått sönder, men då körde jag in i någonting hårt som stod still....

Tillbaka
Topp