Tips på att få av en kassett.

• Trådstartare Trådstartare Hk
  • Start datum Start datum

Hk

Aktiv medlem
Tjena.
Som rubriken lyder. Min kassett sitter som berget.. går inte att rubba. Tips på medel för att smörja gängorna på denna gx kassett och xd body? Låta det sitta ett tag och sen försöka igen?

Jag investerade i en kassetthållare som håller mot mer centralt än en kedjepiska....hjälper betydligt att få lös de riktigt envisa kassetterna
/C

Jag investerade i en kassetthållare som håller mot mer centralt än en kedjepiska....hjälper betydligt att få lös de riktigt envisa kassetterna
/C
En sån där hade varit bra ibland. Kanske man skulle investera i en. Fast jag drömmer lite om ett verktyg man kan fästa i dragskaftet pga platsbrist i cykelverktygslådan. Kanske man kan tillverka själv egentligen..

Men till ts, wd40, och lagom med värme. Helst i kombination med verktyg liknande ovan. Kedjepiska klarar inte så höga moment utan antingen släpper de eller så bågnar de. Löser rätt verktyg, krypolja, värme och våld inte problemet så är vinkelslipen din vän.

Senast ändrad:
/C

Vad gör den där så 'otroligt' mycket lättare att hantera än en piska?
Det enda jag kan tänka mig är att den är lite mindre fipplig att hålla på med. Inga rörliga delar och man slipper tänka vilket håll man skall lägga kedjesnutten åt. Absolut. Men med bara tre pinnar att hålla emot drevet med och dessutom på minsta så blir ju kraften på kuggarna istället 'otroligt' stor. Det håller säkert men en piska greppar i betydligt fler tänder och kan dessutom läggas runt ett större drev för längre hävarm och ännu bättre grepp. Fungerarockså till alla storlekar och inte bara för drev med 11 eller 12 tänder.
Marknadsförings BS dessutom. Det finns liksom inte utrymme till att vara 'otroligt mycket lättare' när en vanlig piska redan är lätt att hantera. För att vara 'otroligt mycket lättare' så skall den fan i mig lossa kassetten på egen hand =D

Jag är skeptisk.

/C

det är faktiskt en sådan jag har använt. Sitter så in i helvete

Jag har tidigare haft liknande problem. Jag tillverkade en förlängare till kedjepiskan som jag kan montera på med två bultar. Sedan har jag monterat bakhjulet med kassettavdragaren i ett skruvstäd. Innan det har jag smörjt och låtit det dra ett tag. Sedan är det bara att dra.

/C

Jag har också den där och tillsammans med kassettnyckeln i ett stycke med lika lång hävarm får man väldigt bra grepp om saken. Köpte den mest för att jag tycker piska är ett trist verktyg...

jag brukar låsa största klingan mot ett ekerkors med hjälp av en grov skruvmejsel. sedan typ 40 cm lång nyckel på kassettavdragaren.

kedjepiskor har i allmänhet rätt kort hävarm. min ligger och skräpar i garaget, använder den aldrig...

Efter många om och men så fick jag loss kassetten från bodyn.. men jävlar. Bland det värsta jag sett.
36F68395-2E70-421E-8404-7384078AEDF8.jpeg
6C4608F4-6B24-4941-A865-56A86CFE27E3.jpeg
DD5325FB-217F-459E-9DF7-86B9D0AB4F5F.jpeg

Efter många om och men så fick jag loss kassetten från bodyn.. men jävlar. Bland det värsta jag sett.

Hmmm, kassetten och bodyn sitter fortfarande ihop. Du har lossat bodyn från navet istället.
Men visst, skall du bara serva spärrmekanismen så spelar det kanske inte så stor roll.

Hmmm, kassetten och bodyn sitter fortfarande ihop. Du har lossat bodyn från navet istället.
Men visst, skall du bara serva spärrmekanismen så spelar det kanske inte så stor roll.

Jag vet, jag var tvungen att göra så för att få av det till att börja med.. sen fick jag av bodyn.

Bilagor

• AC931A02-BC22-4659-9F38-ACE972A7E6A1.jpeg
    AC931A02-BC22-4659-9F38-ACE972A7E6A1.jpeg
    731.1 KB · Besök: 237
Vad gör den där så 'otroligt' mycket lättare att hantera än en piska?
Det enda jag kan tänka mig är att den är lite mindre fipplig att hålla på med. Inga rörliga delar och man slipper tänka vilket håll man skall lägga kedjesnutten åt. Absolut. Men med bara tre pinnar att hålla emot drevet med och dessutom på minsta så blir ju kraften på kuggarna istället 'otroligt' stor. Det håller säkert men en piska greppar i betydligt fler tänder och kan dessutom läggas runt ett större drev för längre hävarm och ännu bättre grepp. Fungerarockså till alla storlekar och inte bara för drev med 11 eller 12 tänder.
Marknadsförings BS dessutom. Det finns liksom inte utrymme till att vara 'otroligt mycket lättare' när en vanlig piska redan är lätt att hantera. För att vara 'otroligt mycket lättare' så skall den fan i mig lossa kassetten på egen hand =D

Jag är skeptisk.
Du tänker fel. Första länken på kedjesnutten tar nästan all last och sen avtagande länk för länk bortåt. Precis som med en gänga där merparten av belastningen finns i första varven. Det blir betydligt snedare belastning på kassetten än med tre pinnar som är jämnt placerade runtom varvet.

Kassetter kan sätta sig rejält. Jag har lyckats dra av kedjan / niten som håller fast kedjan på piskan två gånger. Händerna överlevde båda gångerna.

Du tänker fel. Första länken på kedjesnutten tar nästan all last och sen avtagande länk för länk bortåt. Precis som med en gänga där merparten av belastningen finns i första varven. Det blir betydligt snedare belastning på kassetten än med tre pinnar som är jämnt placerade runtom varvet.

Ähum, jovisst är det så att den avtar men hur mycket avtar den då?
Jag vet inte vilken kvalitet din piska håller men den jag använder så är det helt klart dragkraft i alla länkar. Det märks tydligt om man försöker linda av kedjan under full kraft. Och med tretton friska länkar så känner jag mig rätt säker på att 'nästan all last' inte ligger på första länken.
Snedfördelning av kraften lär inte vara något problem det heller. Jämför med när du står och hoppar på pedalen med hela din kroppsvikt för att komma upp på en sten eller avsatts. Att all kraft ligger på mindre än halva varvet är kassetten byggd för att klara.

Ähum, jovisst är det så att den avtar men hur mycket avtar den då?
Jag vet inte vilken kvalitet din piska håller men den jag använder så är det helt klart dragkraft i alla länkar. Det märks tydligt om man försöker linda av kedjan under full kraft. Och med tretton friska länkar så känner jag mig rätt säker på att 'nästan all last' inte ligger på första länken.
Snedfördelning av kraften lär inte vara något problem det heller. Jämför med när du står och hoppar på pedalen med hela din kroppsvikt för att komma upp på en sten eller avsatts. Att all kraft ligger på mindre än halva varvet är kassetten byggd för att klara.
Jag vet inte exakt hur mycket som hamnar på första tanden eftersom det lär bero på slitage, utformning av tänder och hur hårt man drar i kedjan. Men som du säkert vet kan man i viss mån kolla kedjeslitage genom att dra kedjan rakt utåt från ett framdrev och se hur mycket det "lättar" även när man har viss last på de tänder där kedjan släpper från drevet. Det om något visar att det är ganska rejält glapp mellan länk, rulle och tand bara en liten bit bort från den tand där kedjan går av/på drevet.

Hur som helst så ser jag fördelar med en sån där mojäng med pinnar istället. Jag tycker det brukar vara rätt bökigt med kedjepiska och det är inte sällan den vill slinta av just när man tar i för kung och fosterland, vilket inte är särskilt roligt.

När fick det där navet service senast? Fettet ser intorkat ut, men det kanske kan bli så med lera och vatten?

När fick det där navet service senast? Fettet ser intorkat ut, men det kanske kan bli så med lera och vatten?

Tror jag gjorde den första servicen på navet igår.. Cykeln är körd i England de tre första månaderna, sen köpte jag den. Så det kanske är därför det ser ut som det gör.

Tillbaka
Topp