Tips på bashguard - Scott Spark 2017

ilvered

Medlem
Tips på bashguard - Scott Spark 2017
Har precis fått hem ny cykel, Scott Spark 940 2017.

Tänkte att jag ska försöka skydda dreven fram och montera bashguard.
Någon som har tips på vettig lösning? Hojen verkar ju inte ha ICSG05 fästen tyvärr.

Tacksam för tips!
 
Tips på bashguard - Scott Spark 2017
Vad har den för vevlager? Jag gissar på pressfit. Då är det väl bara sådana som sitter på vevpartiet ditt enda val.
 
Tips på bashguard - Scott Spark 2017
pnkcow sa:
Vad har den för vevlager? Jag gissar på pressfit. Då är det väl bara sådana som sitter på vevpartiet ditt enda val.

Shimano XT FC-M8000-B2 / Hollowtech 2; 900 Series: 34x24 T

Har du några tips? Länkar?
 

Bilagor

  • Capture.PNG
    Capture.PNG
    41.8 KB · Besök: 81
Tips på bashguard - Scott Spark 2017
Jag tror inte det finns någon enkel lösning, ingen jag har hittat i alla fall. Vanligt är väl att man har 3x vevpartier och ersätter yttersta kransen med en bash. Det finns också lösningar med 1x vevparti med särskild plats för bash på utsidan men det kräver att du konverterar till singelklinga och byter till ett sådant här t.ex:
https://nsmb.com/articles/race-face-narrow-wide-30t-ring-bash-guard-reviewed/
För 2x vevar som du har så vettefan, tror inte det finns out-of-the-box lösning med bash på utsidan av stora klingan. Använd stora som bash vettja ;-)
 
Tips på bashguard - Scott Spark 2017
dnleriksson sa:
joogaa sa:

Det var den enda jag hittade förut också till ett SLX-vevparti. Funkade finfint, men passar de nu också?

Tror inte det. I all fall inte till TS vevparti som inte har genomgående bult. Det går alltså inte att fulmecka dit på utsidan. Då kan den i så fall bara sitta på stora klingans plats och med ett 2x vevparti är det ju ingen poäng.. se tidigare post.
 
Tips på bashguard - Scott Spark 2017
onyx3 sa:
dnleriksson sa:
joogaa sa:

Det var den enda jag hittade förut också till ett SLX-vevparti. Funkade finfint, men passar de nu också?

Tror inte det. I all fall inte till TS vevparti som inte har genomgående bult. Det går alltså inte att fulmecka dit på utsidan. Då kan den i så fall bara sitta på stora klingans plats och med ett 2x vevparti är det ju ingen poäng.. se tidigare post.

Det är dessutom fel BCD. Både vad gäller diametern och vinkel mellan hålen.

Urvalet av bash är begränsat om man har ett modernt Shimano-vevparti med 96mm BCD och olika vinklar mellan hålen. =/
 
Tips på bashguard - Scott Spark 2017
Lassla sa:

Körde också med en sådan på min Spectral ett tag. Funkade sådär då den lätt roterar vid smäll (om man kör taco), tror mer den lämpar sig för kedjestyrare.
Sen är det nog lite tveksamt hur bra det är att kombinera den med kolfiber (om nu Scotten var i kolfiber, blev osäker nu..). Funkar inte heller med alla ramar, utan beror på hur mycket plats du har vid vevlager/ram.
 
Tillbaka
Topp