Tips på bra och billigt däck som inte ger mig punktering stup i kvarten
Orwar sa:Kläm inte på bromshandtaget medan hjulet är borta. I övrigt inget särskilt.
Tack för tipset. Ska inte göra det.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Orwar sa:Kläm inte på bromshandtaget medan hjulet är borta. I övrigt inget särskilt.
Låter mycket. Jag hade kört typ 4.0-4.5bar (~60-65psi för dom som envisas med imperialistiska måttenheter), beräknat på 95kg total ekipagevikt.Sixten Fors sa:Vad är rätt tryck i 32 mm GP 4-Season? Conti säger 85-100 psi. Jag hade nog kört ca 75 psi fram och ca 85 bak. Vad säger Happy?
eketjall sa:Låter mycket. Jag hade kört typ 4.0-4.5bar (~60-65psi för dom som envisas med imperialistiska måttenheter), beräknat på 95kg total ekipagevikt.Sixten Fors sa:Vad är rätt tryck i 32 mm GP 4-Season? Conti säger 85-100 psi. Jag hade nog kört ca 75 psi fram och ca 85 bak. Vad säger Happy?
Stången ur däcket???Immersion sa:När jag drog ur den där stången ur bakdäcket så såg jag att den var helt rostig, kan tänka mig att det inte är alls bra ?
?Stumpy sa:Ser bra ut.
Stumpy sa:Ser bra ut. Verkar tom vara rätt rotationsriktning. Se till så att däcket sitter jämt på fälgen innan du pumpar upp önskat tryck. Det låter ganska högt om en del av däcket inte krupit ner under fälgkanten. :)
Bakdäcket är inte svårare, men det kan vara lite bökigare att ta loss och sätta tillbaka hjulet.
Torka av med en oljig trasa så den inte ser ful ut. Det spelar egentligen ingen roll om det är rostig.Immersion sa:Den där fram ser fräsch ut
Ja, gör rent kassetten, ekrarna och fälgen när du ändå håller på. Se till att inte få lösningsmedel i lagrena bara.Immersion sa:Passa på att rengöra kransen kanske
Det är ett ganska praktiskt sätt att meka om man inte har mekställ.emmer sa:?Stumpy sa:Ser bra ut.
Cykeln är ju upp-och-ner...
Henrik_E sa:Är det elakt att påpeka att loggorna hamnade fel?
Nej, absolut inte. Punkar mycket lättare om loggan inte är rakt över ventilen.Henrik_E sa:Är det elakt att påpeka att loggorna hamnade fel?
Sixten Fors sa:Nej, absolut inte. Punkar mycket lättare om loggan inte är rakt över ventilen.Henrik_E sa:Är det elakt att påpeka att loggorna hamnade fel?
Stumpy sa:Snart är det dags att fira "kan själv" med en god fredagsöl.
Nu hade han ju hysteriska bromsar och de ska ju vara självjusterande sägs det.Peth sa:Det kan också vara så att när du spänner snabbkopplingen så flexar ram/gaffel en aning så att bromsoken hamnar lite ur position vilket kan göra att bromsarna ligger an en aning. Sånt är både enkelt att kolla och snabbt att justera.
Hur böjer man framgaffeln så oket hamnar på ett annat avstånd från skivan än förut?Peth sa:Det kan också vara så att när du spänner snabbkopplingen så flexar ram/gaffel en aning så att bromsoken hamnar lite ur position vilket kan göra att bromsarna ligger an en aning. Sånt är både enkelt att kolla och snabbt att justera.
Kikon sa:Hur böjer man framgaffeln så oket hamnar på ett annat avstånd från skivan än förut?Peth sa:Det kan också vara så att när du spänner snabbkopplingen så flexar ram/gaffel en aning så att bromsoken hamnar lite ur position vilket kan göra att bromsarna ligger an en aning. Sånt är både enkelt att kolla och snabbt att justera.
Tacka vet jag fälgbromsar. Kan ta i och ur hjulet hundratals gånger utan att det ändrar sig.
Sluta skapa en massa problem som inte finns för ts. Det är jobbigt nog som det är.
Du TS, du vänder väl tillbaka cykeln innan du spänner åt hjulen va? Annars hamnar de snett i ramen, och DÅ kan det ta i bromsen.
Kikon sa:Hur böjer man framgaffeln så oket hamnar på ett annat avstånd från skivan än förut?Peth sa:Det kan också vara så att när du spänner snabbkopplingen så flexar ram/gaffel en aning så att bromsoken hamnar lite ur position vilket kan göra att bromsarna ligger an en aning. Sånt är både enkelt att kolla och snabbt att justera.
Tacka vet jag fälgbromsar. Kan ta i och ur hjulet hundratals gånger utan att det ändrar sig.
Sluta skapa en massa problem som inte finns för ts. Det är jobbigt nog som det är.
Du TS, du vänder väl tillbaka cykeln innan du spänner åt hjulen va? Annars hamnar de snett i ramen, och DÅ kan det ta i bromsen.
Egentligen ingen skillnad på skivbroms och fälgbroms - hjulet "ändrar" sig lika mycket.JTF sa:Alla som har erfarenhet av cyklar med skivbromsar vet att hjulets placering kan ändras någon tiondels- eller hel millimeter vid hjulbyte med vanlig snabbkoppling, vilket resulterar i att bromsoket kan behöva lossas och finjusteras mot skivan för 100% frigång.Kikon sa:Hur böjer man framgaffeln så oket hamnar på ett annat avstånd från skivan än förut?Peth sa:Det kan också vara så att när du spänner snabbkopplingen så flexar ram/gaffel en aning så att bromsoken hamnar lite ur position vilket kan göra att bromsarna ligger an en aning.
Nog för det är OT men jag kan inte annat än instämma :-)Kikon sa:Och så vill ni att de ska köra med skivor i touren. Där stoppar de ju i ett helt annat hjul än det som just satt i. Då kommer vi få se fler flygande cyklar i varje fall, kanske lite slagsmål också.
Tror du TS klarar att byta gaffel utan att det blir en tråd på femtiofjorton sidor och fyra månaders velande?JTF sa:Problemet med skiva som hamnar fel efter hjulbyte bör kunna elimineras till 99,42% genom att använda tjock insticksaxel istället för QR, tror jag.
emmer sa:Tror du TS klarar att byta gaffel utan att det blir en tråd på femtiofjorton sidor och fyra månaders velande?JTF sa:Problemet med skiva som hamnar fel efter hjulbyte bör kunna elimineras till 99,42% genom att använda tjock insticksaxel istället för QR, tror jag.
Med ett ok som har ett passivt mothåll på insidan blir det ju betydligt känsligare än om man har ett flytande ok eller ett som iaf har rörliga belägg på bägge sidor.JTF sa:Problemet med skiva som hamnar fel efter hjulbyte bör kunna elimineras till 99,42% genom att använda tjock insticksaxel istället för QR, tror jag. Har själv bara erfarenheter av skivor & QR och nu under vintern har jag säkert haft loss hjulen 5-6 ggr pga däckskifte fram och tillbaka, och ungefär hälften av de gångerna har jag behövt justera oken efteråt någon enstaka millimeter i sidled. Men så är jag lite pedant också.
Henrik_E sa:Är det elakt att påpeka att loggorna hamnade fel?
Kikon sa:Peth sa:Det kan också vara så att när du spänner snabbkopplingen så flexar ram/gaffel en aning så att bromsoken hamnar lite ur position vilket kan göra att bromsarna ligger an en aning. Sånt är både enkelt att kolla och snabbt att justera.
JTF sa:Kikon sa:Hur böjer man framgaffeln så oket hamnar på ett annat avstånd från skivan än förut?Peth sa:Det kan också vara så att när du spänner snabbkopplingen så flexar ram/gaffel en aning så att bromsoken hamnar lite ur position vilket kan göra att bromsarna ligger an en aning. Sånt är både enkelt att kolla och snabbt att justera.
Alla som har erfarenhet av cyklar med skivbromsar vet att hjulets placering kan ändras någon tiondels- eller hel millimeter vid hjulbyte med vanlig snabbkoppling, vilket resulterar i att bromsoket kan behöva lossas och finjusteras mot skivan för 100% frigång. Men ibland lyckas man få hjulet/skivan rätt direkt, och annars kan man lyfta upp hjulet och snurra hela navet (men framför allt axeln) några grader och sätta i det igen, och kan då sitta perfekt om man har tur.
Att justera ett bromsok mot ett monterat hjul går ju på någon minut eller två så det är ingen stor grej. Men visst kan det ibland kännas frustrerande på ett bromssystem som sägs vara "självjusterande"... :-)
Kikon sa:Jag slår vad om att när ts vända hojen upp och ner och tog bort hjulet, så ramlade det ner lite skit från oket och la sig mellan belägg och kolv, eller i botten av gaffeln så axeln inte bottnar ordentligt. Eller för att han drog åt snabbspännaren när cykeln var upp och ner.