Tips på bra regnställ?

Agassi

Medlem
Tips på bra regnställ?
Idag var jag dyngsurast. Och jag är inte sugen på att bli det igen.
Frågan är om du har personlig erfarenhet av ett vattentätt "ställ" som fungerar bra - helst både i skogen och t o r jobbet...
Tips någon?

Senast redigerad av en moderator:
Tips på bra regnställ?
JAg köpte nytt regnställ nu när jag var i Åre för en fjällvandring.
Jag har prövat massa olika sorter o prisklasser, Goretex ställ, NorthFace. Helnööjd!!
Det kostar en del men jag ångrar inte en krona. Jackan är snygg, jag anv den till jobbet vid behov, och funktionen är topp! Andas bra är vaten o vind tät!
Byxorna har ragkedja o kardborre längs hela benen vilket gör att man kan ventilera bra o få dem på o av utan att behäva ta av skorna.

Det är mitt tips!!
Lycka till!!

Tips på bra regnställ?
jag letar efter ett som inte tar ngn plats o som håller för typ 20 min i regn
har ni ngt tips?
o jag skulle gärna vilja att man kunde packa ner dem i sig själv, som en magväska

vill man ha en cyckeljacka eller köpa en skaljacka som funkar att åka skidor i??
ska jag köpa regnställ el cyckel-/skaljacka och regnbyxor

Tips på bra regnställ?
det stället jag köpte funkar att köra som skalställ vis skidåkning. Jackan väger ca 350 g o byxorna ca 250g packvolymen är således inte stor!

Tips på bra regnställ?
Regnställ och skaljacka i goretex är absolut inte samma sak. Goretex jackor har en fömåga att bli för täta och man blir blöt in ifrån ist om man cyklar i dem.

Det finns tunnare material som andas bättre än Goretex och som står emot väta riktigt bra men inte är 100% vattentät.

Kan även rekommendera att köra i merinoull underställ. Helt fantastiskt material och naturligt.

Lycka till

Pat

Tips på bra regnställ?
Ska det bara tåla ca 20 min regn, så räcker Windstopper långt tycker jag.
Men är det lätt regn och över 20 grader, så tycker jag det blir för tätt även med Windstopper, så då kör jag naturellt. Ja, med vanliga kläder alltså.

Men det är motsägelsefullt med regnställ, man får välja på att bli blöt från utsidan (regn) eller innifrån (svett). Så en kompromiss måste göras, utifrån tid och intensitet. Kör man lugnt, så funkar Paclite gôrbra tycker jag. Väger lite, tar liten plats, och har extremt bra "andning", för att vara membran.

Tips på bra regnställ?
Jag kan tipsa om T&P Packaway som är väldigt prisvärt, tunnt, lätt och passar bra till cykling. Byxbenen kan man justera med kardborrband så att de inte fastnar någonstans, och jackan har något längre rygg så den går ner lite över rumpan. Dessutom har jackan och byxorna en packaway-ficka så att plagget går att packa in i sig själv, så att det blir en liten boll.

http://www.idefixteko.se/open_produkter/default.asp?plats=1386

Tips på bra regnställ?
Cyklar man i regn har man tre val, anser jag: Bli blöt från insidan, bli blöt från utsidan eller lämna hojen hemma. Personligen väljer jag G-tex ställ och får ta att det blir lite blöt från båda hållen=)

Tips på bra regnställ?
Ref: de där från idefix var det nån här som var missnöjd med. Minns inte vem eller vad. Hen får berätta själv.

scarpadi: det var mycket bra sammanfattat!

Tips på bra regnställ?
bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Ref: de där från idefix var det nån här som
> var missnöjd med. Minns inte vem eller vad. Hen
> får berätta själv.

Läste precis den tråden du syftar på (förmodar jag) och missnöjet handlade om att byxorna inte var optimala för cykling, sprack i grenen...

Tips på bra regnställ?
Jag har både Windstopper och T&P Packaway http://www.idefixteko.se/open_produkter/default.asp?plats=1386

Windstopper i jackan, eftersom jag svettas mest/är varmast om överkroppen.
Min jacka, en Haglöfs, är inte cykelspecifikt skuren, den kunde tex ha längre rygg. Men ändå fungerar den bättre än andra jackor jag har haft.
Den har dessutom ryggventilation, enl min erfarenhet är det effektivare mot överhettning än vad ärmhålsventilation är.
Jackan använde jag under den regniga delen av lördagens Mälaren Runt http://happymtb.org/forum/read.php/1/891223/page=1
http://www.audax.se/docs/lopp/reports/2008/080809.htm
Trots att det var såpass varmt som 16grader i regnet blev jag inte överhettad.

T&P Packaway har jag enbart byxorna, de har jag enbart använt för pendling och då har de fungerat bra.

Både min jacka och byxorna är väldigt tunna, det gör att de lätt går att packa till väldigt små 'paket'.
Nackdelen är att jag tror inte att de är de slitstarkaste...

/Håkan

Tips på bra regnställ?
Jag tycker inte det funkar så bra med samma regnkläder till träning som till och från jobbet.
När jag tränar vill jag ha tighta kläder som inte tar vind och som samtidigt håller mig varm.
När jag cyklar till jobbet vill jag komma fram torr, spelar inte så stor roll om det är lite högre luftmotstånd.

Till och från jobbet har jag en tunn skaljacka från Patagonia, lite tunnare än goretex paclite, men helt vattentätt, med ett par vanliga regnbyxor till. Andas tillräckligt bra för att inte bli blöt inifrån.

För träningscykling har jag en tunn jacka från Jeantex (stavning?) som jag köpte i Frankrike, jackan är cykelspecifikt skuren, dragkedja fram men inga fickor, ventilationsnät under armarna. Den blir ett väldigt litet paket om man trycker ihop den så den kan man ha med även om det inte regnar när man åker ut.
Om det är kallt men inte så regnigt så använder jag en Craft jacka med windstopper fram och vanligt strechtyg på baksidan, den klarar några regnskurar utan att man blir kall utan problem.
På benen har jag bara vanliga cykelbyxor, om det är kallt så har jag knävärmare, men inget vattentätt.

Tips på bra regnställ?
Jag har en Peak Performance Hybrid jacka, ett väldigt härligt material som är mjukt och stretchigt, den absolberar lite vatten i yttertyget men jag har inte blivit löt i den ännu, upplever att den andas riktigt bra.

Litet minus för att kardborren i ärmsluten är lite dåliga, men i övrigt är jag helnöjd, den har en jättebra huva!

Kostar 2000 kr och kan va ett jättebra alternativ..

Tips på bra regnställ?
Goretex Packlite är jättesmidigt att ha med i väskan, det tar ingen plats alls.

Det duger för 20 minuter i regnet. Ta en modell med ventilationshåll under armarna för att undvika att bli svettig.

Däremot är packlite kasst om du ska vara i regnet längre tid. Jag har haft packlite-jacka och byxor på fjället, och jag blev blött.
Visserligen fick jag en ny jacka när jag reklamerade, och den nya är bättre. Men det är fortfarande våt vid sömmerna efter en halvtimme.

Stad, kortvarigt i regn -> packlite
Fjället eller annan vandring -> inte packlite
Cykeltur i skogen -> inte goretex (ramlar du så är den körd ändå) :)

Tips på bra regnställ?
Passar på att spåra ur tråden lite, men vilket är det bästa sättet att impregnera en goretex efter tvätt igen? Finns både sprayflaskor och nått skumt tvättmedel för impregnering. Nån som testat? Min jacka som är några år blir blöt lite för snabbt.

Tips på bra regnställ?
mzi skrev:
> Passar huvan bra under hjälmen, över hjälmen
> eller kör du utan hjälm?

Vet inte vem du frågar, men varken eller. Hjälm har jag, men har huva går inte när man cyklar tycker jag. Kör med en buff, å på nåt konstigt sätt är det inte huvudet man blir blötast om när man cyklar.

Tips på bra regnställ?
Ja det finns bra medel att impregnera goretex.
Nike Wax har ett tvättmedel som du skall tvätta dina gortexplagg i för att behålla impregneringen så länge som möjligt o de har även ett bra impregneringsmedel. Finns i välsorterade sportaffärer.

L

Tips på bra regnställ?
Jag har testat en mängd olika varianter under årens lopp. Byxor struntar jag oftast i och kör mestadels i Shorts ner till + 10 även om jag skall till jobbet då jag har möjlighet att byta om. Jackor har jag några olika. Gore Bikewear har jag haft ett antal både i Windstopper och Gore Tex och de funkar bra. Senast shoppade jag en billig Vaude mest för att den var snygg (snygg tysk?)

Skall dock tipsa om Haglöfs LIM. Goretex packlite jacka som är riktigt grym och som dessutom reas på femmans sport för tillfället. Har nu haft den på festival, paddlat och cyklat i den och den funkar till allt och tar ingen plats alls. Kommer dessutom att funka klockrent på toppturer till våren. Jag är vanligtvis väldigt känslig om andningen är kass, men jag har inte blivit genomblöt på insidan vilket jag brukar bli.

Tips på bra regnställ?
Tackar ödmjukast för alla tips, tankar och idéer...
Precis som scarpadi säger så är det här med regnställ något av en kompromiss, det är jag med på.
Och för min egen del har jag bestämt mig för att köpa något som gör att jag blir blöt inifrån :P
Har redan allt jag behöver och lite till i klädväg som fungerar utmärkt till allt, utom +15min. i rejält regn (om jag nu inte väljer att bli blöt från utsidan förstås)

Dessa packlite, packaway och allt vad det nu kallas kan vara intressant då jag inte har så extremt lång cykling till jobbet. Men som sagt. Bara det är vattentätt! Jackan bör ha huva, och byxorna gå att dela på sidan för enklare av/på-klädning väl framme vid jobbet.

Så fortsätt för all del att tipsa och trixa om detta med regnställ. Sökte men hittade inte speciellt mycket så det finns nog ett hål att fylla genom denna tråd :)

Tips på bra regnställ?
Gore Bikewear har många olika jackor http://www.gorebikewear.com
men de är alla i olika Gore-material konstigt nog!

Skulle jag idag köpa en dyr regnajacka för cykling skulle det inte bli ngn från Gore Bikewear
och inte heller ngn i PacLite, eller ngn annan GoreTex-variant.

Istället skulle jag satsa på en jacka i eVent

eVent är ett relativt nytt material som är flitigt omtalat i skogsmulle/outdoor-Forum
Det skall vara bättre än GoreTex på alla sätt (utom möjligen slitstyrkan)

Det finns flera olika tillverkare som redan har regnjackor i eVent
Skulle jag köpa en dyr regnjacka för cykling så skulle jag nog inte köpa en Gill, troligen skulle det bli den här
06386_DEFAULT.jpg

Vaude Casella eVENT Jacket http://www.vaude.de/hps/client/vaud...vdcms::vaude::/produkte/1/1752/1753/1760/1761

Det finns flera olika anledningar till det
-Jag är svag för Vaudes produkter
-Casella-jackan ser välskuren ut
-Den blir väldigt liten när den är ihop-packad
-Har fått bra omdömen i test (både objektiva och subjektiva) tex
http://www.tour-magazin.de/?p=1524

OBS
Tidigare varianter av Vaude Casella som inte var i eVent har fått dåliga omdömen på 'andningen' kolla testet här
http://www.dk-content.de/tour/premium-pdf/tests/regenjacken_1103.pdf

Men Vaude Casella eVent kostar över 200 Euro....

/Håkan

Tips på bra regnställ?
HåkanC skrev:

>
> Men Vaude Casella eVent kostar över 200 Euro....
>
> /Håkan

Well... 2000 spänn är det ju lätt värt om det är bra skit!
Kanske skall lägga till det. Hellre bra än billig skit.

Tips på bra regnställ?
HåkanC skrev:

> eVent är ett relativt nytt material som är
> flitigt omtalat i skogsmulle/outdoor-Forum
> Det skall vara bättre än GoreTex på alla sätt
> (utom möjligen slitstyrkan)

på direkt fråga i North Facebutiken här i Stockholm, sa de att Paclite har bättre andningsförmåga än eVent, som de själva säljer. Han kunde sagt att eVent var bäst, då han säljer sånt, men han var ärlig istället.

Tips på bra regnställ?
bruse skrev:
> på direkt fråga i North Facebutiken här i
> Stockholm, sa de att Paclite har bättre
> andningsförmåga än eVent, som de själva
> säljer. Han kunde sagt att eVent var bäst, då
> han säljer sånt, men han var ärlig istället.

Välj ett alternativ:
1. Han är felinformerad
2. Han tjänar mer på att sälja Paclite
3. Han ljög bra för att jävlas med dig.
4. Han var faktiskt ärlig

Tips på bra regnställ?
s skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > på direkt fråga i North Facebutiken här i
> > Stockholm, sa de att Paclite har bättre
> > andningsförmåga än eVent, som de själva
> > säljer. Han kunde sagt att eVent var bäst,
> då
> > han säljer sånt, men han var ärlig
> istället.
>
> Välj ett alternativ:
> 1. Han är felinformerad
> 2. Han tjänar mer på att sälja Paclite
> 3. Han ljög bra för att jävlas med dig.
> 4. Han var faktiskt ärlig

Jag tror ju på 4, men det kan ju vara 1. Vad vet jag.

Tips på bra regnställ?
För pendling så kör jag oftast utan regn-jacka utan har oftare tröjor typ tjocka Happy-tröjan. Men om det nu både regnar och är kallt så använder jag min jacka från Gore, väldigt lik den HåkanC viasar, samt ett par brallor från Gore. Brallorna är förstärkta i rumpan och har gott om kardborrar en bit upp på vaden så att man kan få dom fladderfria.

Cykelkläderna funkar oxå väldigt bra till skridskoåkning, även om skärningen på jackan gör att man ser ut som man tycker om att visa bulan i brallan.

Tips på bra regnställ?
bruse skrev:
> s skrev:
> > Välj ett alternativ:
> > 1. Han är felinformerad
...
> > 4. Han var faktiskt ärlig
>
> Jag tror ju på 4, men det kan ju vara 1.

Skulle satsa på 1.

Eftersom båda materialen är såpass populära bland skogsmulle/outdoor-nissar har de även jämförts, tex här:
http://www.outdoorsmagic.com/news/article/mps/UAN/1879/V/1/SP/618150514544466833624
"eVENT is slightly more comfortable and less clammy than New Paclite when working hard and pumping out the calories"

Men att utvecklingen har gått framåt och att både eVent och NewPaclite är bättre än de material som fanns för några år sedan är positivt.
Tyvärr har de inte blivit billigare, Vaude Casella eVENT Jacket kostar 216 Euro här:
http://www.toma-versand.com/product...esten/Vaude-Mens-Casella-eVENT-Jacket-IV.html

/Håkan

Tips på bra regnställ?
Är man på jakt efter ett regnställ som funkar för cylking både till o från jobbet samt lite skogsäventyr och inte vill lägga ut halva månadslönen skulle jag föreslå att besöka www.idefixteko.se
och kolla in deras regnkläder. Funkar bra om man bara är ute efter regnställsfunktionen under kortare tider och lagom hård belastning.

Är ägare av både klättermusen, TNF, Tierra, m.m. Problemet med dessa kläder är att om man som jag svettas grymt mycket så fort man rör på sig så funkar både eVent och Gore-tex kasst. Mitt förslag är att om man vet med sig att man svettas mycket så kör man på i duggregn men ser till att ha på sig ett underställ som värmer även när det blivit fuktigt, sedan när det börjar regna tar man på sig regnkläder, men är nog att ta av sig det så fort det slutat att regna.

Detta gör att man kommer att hålla sig torrare än om man kränger på sig ett ultrasuperdeluxhypervent material som andas lika bra som en sopsäck.

Slutsatsen blir att köp ett billigare regnställ och använd det när du behöver i stället för att köpa på dig ett svindyrt funktionsställ som kommer få dig att svettas mer än en plastpåse

Tips på bra regnställ?
eVent har haft stora problem med delaminering. Det har jag upplevt i två olika plagg från en dyr svensk tillverkare av klätterkläder. Jag upplever att eVent har bättre fukttransportsförmåga än vanlig gore-tex, har inte använt pac-lite någon längre tid så kan tyvärr inte göra någon jämförelse.

Jag använder för nuvarande två olika jackor från engelska montane. En vindtät och vattenavvisande historia vid namn featherlite velo som jag är mkt nöjd med, inga större problem med kondens, och klarar skurar hyfsat. Den är dessutom kroppsnära skuren och har bra rygg. Inte heller var den fasligt dyr och går att trycka ner i en påse till väldigt liten storlek. Enligt deras hemsida (www.montane.co.uk) väger den 125 gram i strl m, har inte vägt själv.

För en längre fjällvandring och som regnjacka i stan har jag en annan av deras jackor, featherlite H2O som jag tycker är funkis, fast lite i fuktigaste laget när det är varmt. Det går att cykla i den också (fantastiskt, eller hur!), men då blir det återigen aningens vått från insidan. Den är inte lika trång som cykelmodellen, men fortfarande mer æro än t.ex. vanliga regnjackor och fjälljackor.

Jag valde mellan montane och gore och tyckte att montane var mer prisvärt. Men det är väl avhängigt av ens egna budget.

Senast redigerad av en moderator:
Tips på bra regnställ?
bruse skrev:
> på direkt fråga i North Facebutiken här i
> Stockholm, sa de att Paclite har bättre

Vars ligger North Facebutiken i Stockholm?

Jag hittar inte den vid en snabbgoggling.

/Fedde (kat.: vilse på internet)

Tips på bra regnställ?
fedde skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > på direkt fråga i North Facebutiken här i
> > Stockholm, sa de att Paclite har bättre
>
>
> Vars ligger North Facebutiken i Stockholm?
>
> Jag hittar inte den vid en snabbgoggling.
>
>
> /Fedde (kat.: vilse på internet)

Norrlandsgatan, mellan PK-huset och Norrmalmstorg.

Tips på bra regnställ?
ginnfilt skrev:
> Någon som provat regnställ från AIM?
Jag har inte provat dem, men på bilderna och enl materialbeskr verkar det vara en dyr variant av ITABs T&P Packaway
159-12.jpg

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16288&aktbild=2
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16037&plats_id=1386
ITAB-stället kostar 700:- för jacka + byxor

ITABs regnbyxor har jag själv, de är inte använda särskilt flitigt men har fungerat br de ggr jag har behövt göra det.

Men gäller det regnjackor för cykling så tycker jag att de skall vara skurna för cykling,
det tycker jag inte att AIM-jackan ser ut att vara enl bilden, även om det står så i texten.

För den som inte vill lägga ut en massa pengar på Vaude Casella-jackan ovan http://happymtb.org/forum/read.php/1/937149/937625#msg-937625
så kanske denna 120g jacka kan vara intressant
L_MONTANEAETHERLH2O.jpg

Montane Featherlite H2O
570:- här http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=MONTANEAETHERLH2O

/Håkan

Tips på bra regnställ?
Jag har ett ställ från Idefix, perfekt för t.ex. fjällvandring men för daglig pendlingsanvändning är det ju helt fel tänkt att köpa billiga lättviktsgrejor. Det sliter en hel del att få smuts/grus på baken och sen sitta och gnugga det mot sadeln, klart att grejorna pajar då.

Tips på bra regnställ?
Jag har just köpt en montane enligt ovan fast det har inte regnat på den ännu... på benen så funkar www.rainlegs.se väldigt bra tycker jag, men,
cykelponcho? borde inte det vara optimalt? Är det nån som har tips om hur det funkar och modeller? Det känns som ett bortglömt plagg.../j :)

Tips på bra regnställ?
PerryE skrev:
> Gore Xenon jacka och eventuellt rainlegs om det
> vraker ner.

Gore Xenon är en Windstopper-jacka http://www.gorebikewear.se/remote/Satellite/PROD_JXENOS?landingid=1217492397731R
Alltså inte helt vattentät
Gore Xenon Race http://www.gorebikewear.se/remote/Satellite/PROD_JRXENO?landingid=1217492397731R
eller Oxygen http://www.gorebikewear.se/remote/Satellite/PROD_JOXYGT?landingid=1217492397731R
borde vara mer vattentäta eftersom de är i GoreTex

> Aldrig regnhuva over hjalmen - en
> cykelkeps under hjalmen racker.
Håller jag helt med om

/Håkan

Tips på bra regnställ?
Jag säger bara Haglöfs Lim Ultimate Jacket.
Har själv kört den under en 3-dygnstävling (regn i typ 60 timmar)
Funkar superbra, och är duktigt lätt (247g) = tar minimal plats i ryggan.

Tips på bra regnställ?
Haller med om att Xenon inte ar vattentatt men genom att man genererar varme inifran ar den mer an tillrackligt tat for mig. Det allra basta med den ar annars skarningen - nar man star upp ser den helt pucko ut men nar man sitter framatlutad pa cykeln sitter den perfekt. Har aven en pac-lite som andas annu battre. Har en hel del olika typer av regnklader men i princip alla ar alldeles for tata for hogintensiva sysselsattningar som cykling. Rainlegs ar kanon - hatar att svettas om benen!

Emellertid - regnklader ar lite personligt. Sjalv svettas jag valdigt latt och vill inte cykla i en plastpase

Tips på bra regnställ?
Itab stället funkar förvånansvärt bra, har använt jackan en del och den är ganska tunn och lätt. Andas definitivt mer än de Gore-tex jackor jag har och har haft. Byxorna har också funkat bra de få gånger jag har använt dem, ett par cykel turer har dom hängt med på.

Tillbaka
Topp